happywiki-faq?

härko

Medlem
happywiki-faq?
Efter att ha kikat igenom den utmärkta tråden http://happymtb.org/forum/read.php/1/662559 om dämpare gafflar och service m.m. undrar jag om det inte finns plats för att skapa en wikisida där man skulle kunna lägga howto's och sådant, som ett komplement till happy-forumet.

Poängen med wikis är ju att kollektivet kan pyttsa in sitt gemensamma kunnande, något som kanske kan vara bra när fysikaliska spörsmål avhandlas, eller hur man enklast kör på bakhjulet osv.

Somliga trådar kan bli hemskt långa medan de, i mitt tycke, skulle tjäna på att packas om i ett mer artikelliknande format. Det gäller t.ex. många av trådarna som ligger under läsvärt.

Alla spörsmål passar inte wiki-formatet, den fantastiska Snygg dam+Cykel-tråden som urartade till en intressant(?) debatt om moralpanik, jämställdhet och forum-etik ska naturligtvis fortsätta som en forumtråd, Dagens bild och Våra cyklar lika så.

Men som sagt, vissa trådar tror jag skulle gynnas av wiki-formatet.

Utan att ha några kunskaper om att sköta servrar och sådant har jag i en liten undersökning fått uppfattningen om att det inte borde vara ett jätteprojekt att ordna. Inte heller kosta särskilt mycket eller bli särskilt svårt för oss användare att använda. En hel del av de tillgängliga wiki-applikationerna har stöd för WYSIWYG-redigering med mera.

För att slippa idiot-redigeringar skulle man kunna kräva att författarna måste vara inloggad. Dessutom är det ju inte svårare än att återställa sabbat material från loggen.

Nå, vad sägs?
Någon för?
Någon emot?

happywiki-faq?
Emot. Onödigt mycket jobb för att lösa ett icke-problem. Och som gammal wiki(pedia)-editor har jag dåliga erfarenheter av hur det går till bakom kulisserna i sådana system.

happywiki-faq?
Jag ser inte varför inte det skulle fungera... Det tar inte upp så mycket plats och är rellativt simpelt.

Problemet är väl snarare att få alla användare att fatta hur det funkar.

Den största fördelen med det skulle vara att allting skulle bli mycket lättare att hitta. Forumet är ju som den största djungeln i världen, olika trådnamn osv.

Skulle man ha en wiki skulle man ju kunna ha Gaffelrengöring och sedan trycka in allt som gick under detta där.

Hur som haver så är det upp till våra kära administratörer :)

happywiki-faq?
om det blir välfyllt skulle det vara riktigt bra, t.ex. om man vill veta vikten på en xt-bakväxel, längden på en viss gaffel eller dylikt... Att kunna ha som en faktadatabas. Men det kan nog bli svårt att få igenom det ska ju modereras, implementeras osv

happywiki-faq?
Inget fel, men vissa trådar skulle må bra av att destilleras lite. Tidsödande att lusläsa tio sidor blajkommentarer för att upptäcka att någon vet bättre än trådskaparen. Men visst, vem skall göra jobbet? Vissa trådar når ju aldrig konsenus heller och då blir det lite svårt att sammanfatta.

Men sammanfattningsvis är jag nog lite för läsvärt ändå som det ser ut idag. Tror man tappar lite av trevlighetsfaktorn om man bara destilerar ut torra fakta. Man kan ju också enkelt blåsa liv i en läsvård tråd bara genom att posta i den.

happywiki-faq?
Det är enklare om varje tråd får sin egen kategori. Det är jättelätt att implementera också, bara låta kategorin få samma namn som tråden...

happywiki-faq?
Jag tycker det är en prima ide. Absolut, det skulle inte behöva konkurera med härligt blaj i trådarna. Men jag kan mindre o mindre i datorbranchen för varje månad som går, och är absolut inte den som skulle göra jobbet det skulle innebära. Mig skulle det bara spara jobb, och blaj när det är fakta jag söker.

Tillbaka
Topp