Här är polisen som mitt...

bruse

Aktiv medlem
... på cykelbanan står. Det är nog stan mest trafikerade cykelbana, blir det möte där, och det blir det, kommer nån få svänga väldigt väldigt nära kajkanten. Klart livsfarligt att parkera där. Men polisen står ju över lagen, och tolkar den lite som de själva vill. Som med "bromslösa" cyklar.
DSC00646.JPG ht=544

Njao fast polisen har nog mer laglig rätt att göra som den finner lämpligast. Jämfört med en fixerad cyklist som måste följa lagen till punkt och pricka. Tyvärr..

staine. skrev:
-------------------------------------------------------
> Njao fast polisen har nog mer laglig rätt att
> göra som den finner lämpligast. Jämfört med en
> fixerad cyklist som måste följa lagen till punkt
> och pricka. Tyvärr..

Har de laglig rätt att utsätta andra för fara?

bruse skrev:
> staine. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Njao fast polisen har nog mer laglig rätt att
> > göra som den finner lämpligast. Jämfört med
> en
> > fixerad cyklist som måste följa lagen till
> punkt
> > och pricka. Tyvärr..
>
> Har de laglig rätt att utsätta andra för fara?

Men Bruse, även om man nu väljer att köra en bromslös fixie, så kan man väl både skidda, styra och hålla balansen? Såå lite plats innan plurret tar vid är det väl inte?

stepanov skrev:
> Lilla Bruse överdriv inte nu. Så jävla nära
> kajkanten behöver man väl inte svänga?

Så du försvarar polisens agerande?

bruse skrev:
>
>
> Har de laglig rätt att utsätta andra för fara?

Yepp. Om det innebär att någon annan, värre fara kan undvikas. T.ex. att den där snubben som rånade fruktståndet på Kornhamnstorg på ett gäng pall och nu är i full karriär på väg upp mot Götgatspuckln för att sno sån där stinkande tvål som dom kränger där. För att få stopp på den galningen måste alla klutar sättas till. Så är det bara! Det sitter väl f.ö. livbojar på stolpen där bakom om jag inte minns fel.

Min bedömning är att poliser som gör sitt jobb (får vi anta) är mindre farliga än trendnissar på bromslösa cyklar som till varje pris ska köra slalom i toppfart mellan förskräckta medmänniskor. Jag iaf har haft betydligt fler nära-döden-upplevelser orsakade av stockholmsfixies än av felparkerade bilar.

evosmos skrev:
> Det var inte tjockt med cyklister direkt. Tyckte
> inte det såg så farligt ut.

Men tjockt med bilar var det på gatan....

Undrar om du passerade för eller efter mig. VW-bussen är en sån där som kriminalvården brukar frakta fångar i, men när jag passerade stod det en polisbil bakom den ute i vägbanan också.

Min bedömning är att det är frågan om att stå så lite i vägen som möjligt, jag tror inte de stannat för att gå ner på Flyt direkt. Cykelbanan var klart mindre trafikerad än bilvägen..

Det verkar sitta en tjock gubbe i rullstol (modell fixie?) bakom soptunnan. Vad gör han på cykelbanan??

bigmollo skrev:
> Ha ha ha jätteskratt åt hela tråden. Ta ett
> varmt bad och lugna ner dig Bruse.

ja ibland är humorn på happy så subtil att man lätt kan tro att folk på allvar har blivit galna.

Det verkar var en förskräcklig trängsel på stans mest traffikerade cykelbana! För att inte tala om gångbanan och kajkanten. Värsta upploppet.

Längst fram i vänsterkant sitter dessutom två knarkare och tar plats.

s skrev:
> Nån borde verkligen inte bry sig...

inte i den här tråden heller?

Tja, en lätt övertolkning får jag väl hålla med om. Men, det är ju ingen polisbil, ser ju ut som en vanlig "civil" folkabuss så vad har polisen med det att göra?

fredrikw skrev:
varmt bad och lugna ner dig Bruse.
>
> ja ibland är humorn på happy så subtil att man
> lätt kan tro att folk på allvar har blivit
> galna.

Nej, det är inte lätt att vara ironiker här.

Dom har ju ett helt jävla torg på andra sidan gatan där det hade gått att ställa upp 50 folkabussar utan att dom hade stått ivägen -kanske var det en sån liten petitess som bruse kom att reagera över ?
Jag kan hålla med om att det ser dött ut på bilden, men faktum är att det är väldigt trång på Munkbron normalt sett -oftast är det klassiskt omkörning på omkörning och dubbelriktat så visst hade det varit smidigare om dom hade ställt bilarna någon annanstan iaf ?! :-/

GurraG skrev:
> Det som irriterar mig mest är att lyktstolpen är
> sned.
>
> /G

Om cyklisten som körde in i den haft broms hade lyktstolpen inte varit sned idag.

Det är ju inte polisens buss för bövelen, utan häktet/kriminalvårdens. Rätt skall vara rätt, anfakta och anamma!

Hoppas du får börja cykla snart igen Bruse, nu börjar det här med surfandet snart gå över styr. ; )

JT: Jamen det är ju synd om cyklister!

Med offermentalitet ska vi få etablissemanget på fall!

Senast redigerad av en moderator:
Men det kanske inte ger så mycket att diskutera på ett cykelforum? "Titta, nu är det synd om oss igen." Kanske bättre att posta sånt på nåt polis-, bilist-, "gamla tanter med hund"-forum istället?

Det är ju en klart mer fartdämpande åtgärd att ställa polisbussen på cykelbanan än de där fåniga linjerna längre fram. Kommer man då för snabbt på en fixie så går man direkt i fängelse, liksom.

En annan tolkning är ju att den står där så inte den där sneda lyktstolpen ska rasa. Eller så ska lykstolpen åka i fängelse.

Ohhh. Jag vill också rasa media!

"Vansinnesdåd av polis. Parkerade på cykelbana."

"Allmänheten rasar. Polisen vaktade fångar istället för att jaga bovar."

"Cyklist nära att dödas av polis"

"Cyklade över kajkanten. Polisens varningsblinkers bländade."

"Svensk polis löpte amok i Gamla stan!"

"Polischock bland oskyldiga cyklister."

Jag har redan ringt in tipset till aftonbladet, så där är ni för sent ute. I morgon ska jag reta mig på hundägare.

Det där är väl inget att hetsa upp sig över, gott om plats. Där du stod och tog bilden är det värre - alla fyllon som raglar ut från "Flyt" utan att se sig om till exempel.

Hoppsan, det var ju den bilen som jag (min vana trogen) slog backspegeln ur läge på när jag cyklade förbi påväg hem från jobbet! Jag fattade inte att det var en polisbil!

Har du haft mycket problem med poliser på sistone Bruse? :-) Var väl ingen överdrivet farlig parkering av lagens väktare direkt, bra sikt och gott om plats.

1. Ja, polisen (och militären) har våldsmonopol.
2. Det ser inte ut som en polisbil. De kanske t o m säger åt föraren att inte parkera där?
3. Fotgängarna på övergångsstället 20 m "bakåt" brukar vara ganska mycket mer i vägen.

Lika malplacerad som skåpbilen (polisbil eller inte) tycker jag att Lätta-reklamen är. Emma Wiklunds "Jag har bestämt mig för att hålla mig i form. Nu är det din tur!" borde passa bättre vid bilköerna på Essingeleden än på Sveriges mest trafikerade cykalbanor!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp