Har dragit den förb*?^?*=ade insekten rund..

winged

Ny medlem
Tjena.

Behöver lite tips från mekareliten på happy.

Tänkte jag skulle öppna upp min dämpare som betett sig mer än olovligt skumt under den sista tiden.
Ett oljebyte och en infettning av fjäder osv låg på programmet. Sedan började problemen.. Låter det vara osagt om jag varit slarvig med insektsnyckeln eller om det varit ovanligt dålig kvalite'(denna hoppas jag naturligtvis på ;) ) på insektskuven som man lossar preloadknappen på min manitou dämpare för att komma åt innandömet på ena gaffelröret men i alla fall så har den jäkeln gått och blivit rund så nu är det helt jäkla omöjligt att lossa den.... (Happys längsta mening ser jag nu att jag just skrev).

Så vad göra? Placerar mig själv i den sälla skaran av personer som faktskt är FÖDD med tummen mitt i handen så jag skulle nog behöva några små tips med denna.

Over and Out

/Rickard

Du har nog ...

1) använt en insexnyckel i fel dimension
2) använt en insexnyckel av dålig kvalité

Vad är det för dimension på skruven och hur sitter den till? Bild?

Kan den ha varit monterad med skruvlåsning?

Grispitt. Inte menat som en förolämpning utan som ett förslag på ett verktyg som nog kan få ut skruven. =)

finns massa info om dem här på forumet.

/rikard

Slå i en Torx-bits eller använd en riktig skruvutdragare (typ Ridgid, köp hos järnaffär).

Men det underlättar nog om du talar om ifall du använt en 1,5mm insexnyckel eller 5mm. ;)

st0502d9vx.jpg

Senast ändrad:
Hej igen

Rikard: Grispitt?!? Det var nåt nytt :)

Cal: Antagligen kan jag använt en dålig insektsnyckel (tror det är biltema eller nåt likande, hittade den i verktygslådan ..grrr ). Rätt dimention tror jag till och med att jag lyckats använda :)

Det är en manitou Six dämpare från 2002 och man skall använda en 2mm insekt enligt tillverkaren.
http://www.answerproducts.com/guide...j and Air Cap.pdf?cvar1=5/16/2005+12:38:06+AM

Cal: Det där Torx-Bits verkar ju vara ett alternativ.

Noob: Låter lite hårdhänt men kanske värt ett försök eftersom nu snurrar den ju bara

Återkommer med eventuella framgångar / Bakslag..

/R

Undvik i största möjliga mån grispitt!
En grispitt är härdad och drar du av den (inte särkilt ovanligt tyvärr) kommer du aldrig att kunna borra ur den utan måste borra i materialet runt om (har lärt mig det den hårda vägen... En axel på snöskotern).

Försök istället först med Cal:s trix, i värsta fall kan du alltid borra ur den och gänga om på nytt.

Tillbaka
Topp