Har du hamnat på 2:1-väg?

Elkie skrev:
-------------------------------------------------------
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > I Trafikverkets senare nationella plan pekas
> > föresten vajerräckesvägars begränsning av
> > tillgängligheten för cyklister ut som ett
> > prioriterat problem. Sen hur långt det är
> från
> > snack till verkstad är en helt annan fråga
> men
> > "någon har gjort nåt" vilket är mer är att
> > ingen gjort något.
>
>
> Ska byggas om på delar av 45:an genom Dalsland om
> något år, och DELAR av sträckan får KANSKE
> cykelväg. Det som redan är ombyggt har dock inga
> sådana finesser, så man kommer ju inte så
> långt......!

Jag tror faktiskt det gällde även redan byggd väg. Men det var inga planerade åtgärder utan bara ett utpekande av problemet. Men någonstans ska man ju börja och frågan fanns ju över huvud taget inte på dagordningen för ett par år sen.

Miss Lycka skrev:
> Du får nog följa media om du nu tror att det är
> en vägsträcka som kallas Dödens väg? Det är
> alla som man vill bygga om med vajerräcke.

Detsamma du Miss Lycka...

Det som benämns "Dödens väg" i dagligt tal söder om Stockholm är just E20 genom Skaraborg som Rattnalle försöker förklara.

Hur "vet" eller "tror jag mig då veta" detta?

Tja, cirka fjorton tusen mil (14 tusen) per år som yrkesutövare med en viss registrerande minnesbild sätter sina spår, på både gott och ont...

Jag kör 2+1 väg ibland på träningspassen, frivilligt.
Främst är det den mötande trafiken på fel sida som man slipper. Det har ju hänt mer än en gång att man lyft lite på huvudet på en vanlig väg bara för att konstatera att man helt plötsligt håller på att möta en omkörande bil, så där lite lagom antal meter framför cykeln, dessutom i högre fart än vanligt.
Sedan att det kan finnas lite räcken av varierande sort vid utsidan har än så länge inte vållat mig några bekymmer. Bilarna brukar hålla ut, även om inte alla gör det.
Att cykla i skogen i hög fart med träd, stenar och andra föremål strax intill känns ungefär lika spännande ibland. Men det gör jag också frivilligt.

Tjena!

En korrekt byggd 2-1 väg är tillräckligt bred för två bilar* i bredd även på den enfiliga sidan. Att då inte få plats med en cykel är märkligt. Men det beror ju på de flesta bilister vansinnesrädsla för mittfältet.

*Provat detta genom att släppa förbi en polisbil och en ambulans. Det är mer plats än man tror.

Det snackas om vägren på 2:1-väg, var hittar ni den om det är räcken även på sidorna?
Det är ju heldragen linje både till vänster och höger om körfältet precis som på motorväg; således finns ingen vägren.
Missminner jag mig om cyklister inte heller får cykla utanför heldragen linje?

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> En korrekt byggd 2-1 väg är tillräckligt bred
> för två bilar* i bredd även på den enfiliga
> sidan. Att då inte få plats med en cykel är
> märkligt. Men det beror ju på de flesta bilister
> vansinnesrädsla för mittfältet.
>
> *Provat detta genom att släppa förbi en polisbil
> och en ambulans. Det är mer plats än man tror.

Där det är enfiligt ja. Men där det är tvåfiligt så är båda körfälten smalare och då kan inte motoristerna hålla ut om de samtidigt blir omkörda av själva.

Tillbaka
Topp