Har du prövat Lapierre?

Har du prövat Lapierre?
Jag hade en Xelius 600 som jag körde med en säsong och den trivdes jag riktigt bra med! Lätt, skapligt styv men ändå bekväm. FDJ kör ju fortfarande på Lapierre om det nu betyder något...

Har du prövat Lapierre?
Ah jag är lite sugen på den Sensium 200 med Shimano 105, är väl ändå inte mkt mer än vikten som skiljer 105 och ultegra detta år.

Så du har bara gott att säga om märket, vilken modell kör du i år då?

Har du prövat Lapierre?
Ringen skrev:
-------------------------------------------------------
> Ah jag är lite sugen på den Sensium 200 med
> Shimano 105

Lapierre Sensium 200 2014 finns testad här:
http://www.tour-magazin.de/technik/test_center/raeder/rennraeder/lapierre-sensium-200-cp/a30499.html Den klarar sig OK
Men för att vara en kofiberram är den både onödigt tung (hela cykeln utan pedaler väger 8,5kg!)
och inte heller med särskilt hög (uppmätt) komfort.
Även jämfört med cyklar med alu-ramar, tex: Rose Xeon RS-2000.
Här finns ett motsv test av den: http://media1.roseversand.de/cms/t10_14_rose_xeon.5hhdteokbj.pdf
(Tex väger Rose-cykeln 7,5kg)

/Håkan

Har du prövat Lapierre?
Vad tråkigt :( Då ska man/jag alltså hålla mig borta från Lapierre, trist jag som som trodde jag hittat rätt nu äntligen haha. Rose, Canyon, Bianchi, Scott eller Trek är ej intressant dock. Måste ju bara finnas nåt som passar bra :)

Har du prövat Lapierre?
Ringen skrev:
> Vad tråkigt :( Då ska man/jag alltså hålla mig
> borta från Lapierre

Det är inte nödvändigt, om den passar dig bättre än alternativen så kan det ändå vara en bra cykel för dig. Även om det finns bättre (läs: lättare, stabilare och bekvämare) cyklar som inte passar just dig och din typ av cykling lika bra.

/Håkan

Har du prövat Lapierre?
Du som har bra koll låter det som, vad som passar min plånbok skulle du då rekomendera? 16k utan pedaler.

Spännande med lite tips :)

Har du prövat Lapierre?
Du betalar inte lika mycket för märket när du köper en Canyon eller Rose. Så för den summan du vill lägga så äts mycket upp av vad det står på ramen ifall du väljer en ex. Trek

Har du prövat Lapierre?
Lapierre Sensium 200 2015 105
Giant TCR SLR 2014 Ultegra
Merida Scultura 5000 2015 Ultegra
Carrera Nitro SL 2015 Ultegra (Går ca 2000kr över budget o frågan är om det är värt?)

Ja det är väl dessa jag "hittat" som verkar intressant, med risk o verka tjatig tar jag gärna emot fler tips.

Har du prövat Lapierre?
Jag har en LaPierre Sensium 200 med 105växlar (jag gissar 2013 den är svart och vit)
Eftersom det är min första racer har jag inget att jämföra med men jag tycker om den, vad jag förstått har LaPierre lite annan geometri än många andra cyklar vilket gör att den passar bättre för vissa.
Jag tycker att du skall provcykla!

För mig har det varit väldigt bra att jag köpte den i butik eftersom jag fått mycket bra råd och hjälp med cykeln (bikefit ingick t.ex). Nästa cykel kan jag tänka mig att köpa på nätet nu när jag vet mer om cyklar och vad jag skulle vilja ha.
Egentligen skulle jag vilja köpa bättre hjul än de som sitter på (r-500) men eftersom begränsningarna inte sitter i cykeln är det lika bra att vänta med det.
Jag har bytt däcken till Gp4000s och upplevde en stor förbättring till ett lågt pris, samt en mjukare styrlinda.

Har du prövat Lapierre?
När jag har tagit mått med måttbandet på min nuvarande cykel och Lapierre geometri tabell verkar den va hur bra som helst.

Styrlinda skiter jag i vad som sitter på, hjul tänker jag isåfall uppgradera då det ser ut o va 2kg hjul nästan på cykeln originalutförande.

Bor i Malmö inte så lätt att provcykla alla hojar jag rabblar upp, är mest Trek överallt typ.

Men som sagt, jag har cyklat en hel del år men på äldre stålcyklar och känner för att "modernisera" mig lite. Alu eller Carbon är verkligen skitsamma, gillar metall hehe

Någon sa att Lapierre Sensium 200 vägde 8,5kg utan pedaler frågan är vad själva ramen väger bara? Jag menar/tänker, kanske är det hjulen som tar upp mycket vikt i det här fallet?

Är den så tung som föregående talare fick mig att tro?

Aja kan tänka mig betala lite till om det nu finns några bra alternativ, 105 eller ultegra kvittar...

/D

Har du prövat Lapierre?
Tycker Lapierre Sensium 200 ser riktigt trevlig ut, kanske inte den lättaste cykeln för pengarna men man ska trivas med cykeln också...hjulen tror jag är den största boven till den något höga vikten.
Såhär skrev Road CC i sitt test av Sensium 100(samma ram som Sensium 200):

"Lapierre give a frame weight of 1,180g and 360g for the fork with a 250mm steerer"

2013 tesade Raod CC Sensium 200:

http://road.cc/content/review/75524-lapierre-sensium-200-cp-2013

Har du prövat Lapierre?
Ja nu är det ju 2015 och jag tror det är en bra cykel. Skulle vara kul att provköra den faktiskt, känna på den osv....

Sen har vi ju Carreran som lockar mig också, fast känns "dumt" o lägga så mkt pengar kanske.

/D

Har du prövat Lapierre?
Det gör det inte lättare när det finns massa märken man inte vill ha, men jag vet hur det känns ;) Har en lista jag med (och tycker själv det är lite fånigt )

Men man ska ju gilla sin nya cykel. Det är svårt att komma ifrån

Har du prövat Lapierre?
Ah, de här Carrera jag har svårt att släppa dom får för mig det är en jävla bra ram Nitro SL 2015 men jag kan ju ha fel då jag tror så mkt med vet så lite haha

Har du prövat Lapierre?
Fredrik Z skrev:
> Det gör det inte lättare när det finns massa
> märken man inte vill ha, men jag vet hur det
> känns ;) Har en lista jag med (och tycker själv
> det är lite fånigt )
>
> Men man ska ju gilla sin nya cykel. Det är svårt
> att komma ifrån

Det är väl inte fånigt? Titta bara hur folk motiverar bilköp och då är det ändå en nyttepryl. En cykel är en nöjesmaskin och då skall man ju gilla det man har mellan benen - logik har ganska lite med gilla faktorn....

Har du prövat Lapierre?
Ringen skrev:
> Någon sa att Lapierre Sensium 200 vägde 8,5kg
> utan pedaler frågan är vad själva ramen väger
> bara? Jag menar/tänker, kanske är det hjulen som
> tar upp mycket vikt i det här fallet?

Ramens, liksom gaffelns, uppmätta vikt finns i testet jag länkade till ovan.
Visst är hjulen tunga, men även Lapierre-ramen är (en aning) tyngre jmf med Roseramen (i alu).
Varför inte läsa testet och kolla själv?

/Håkan

Har du prövat Lapierre?
Ringen skrev:
> Håkan Giant TCR SLR från 2014 väger 7,9 vad
> säger du om den?

Angiven eller uppmätt vikt?
Men oavsett det så säger jag samma sak som tidigare.
Det är ju du som skall betala, använda och ffa vara NÖJD med den cykel du köper!
Vad spelar det då för roll vad jag, eller ngn annan än du själv, tycker?

/Håkan

Har du prövat Lapierre?
Angiven vikt, men som du säger är det jag som ska vara nöjd. Canyons Ultimate AL 9,0 ser ju ändå rätt oslagbar ut gällande vikt mm. Dessutom ser det ut o vara lite bättre hjul än på i stort sätt alla andra kompletta cyklar.

Anledningen till alla mina "dumma" frågor är för det är intressant att få höra andras synpunkter och erfarenheter.

MvH/ Daniel

Har du prövat Lapierre?
Ringen skrev:
> Synd bara det är de fulaste ramarna som finns typ. Extremt fula cyklar måste jag säga.

+1

Har du prövat Lapierre?
Canyon är gränsfall, tycker de "duger" på skönhetslistan men inte wow därremot får jag för mig dom är bra. Äh jag vetefan kan höja min budget till närmare 20 istället för 16 dock om någon har andra tips tror det kan bli svårt o kommer ner under 8kg för dom pengarna dock.

Glad påsk!

Har du prövat Lapierre?
Har du kollat runt på vad som säljs ut på olika butiker. Här t ex två versioner av De Rosa 838 och en Wilier. Har själv en chorus-utrustad 838 och även om det är en "instegsram" hos De Rosa så är den väldigt trevlig och har fått bra omdömen. Min väger in på ganska precis 7 kg men då med hyfsat lätta tubhjul i kolfiber.

http://www.cykeltjanst.com/de-rosa-r838-2014/1415-0
http://www.cykeltjanst.com/de-rosa-r838-bianco/1616-0
http://www.cykeltjanst.com/wilier-gtr-ultegra-11-2014/1306-0

Har du prövat Lapierre?
Har läst lite kritiska inlägg gällande det där vevpartit på Williercykeln, annars har jag sett den tidigare och den har även varit ett alternativ.

Har du prövat Lapierre?
Ringen skrev:
> Canyon är gränsfall, tycker de "duger" på
> skönhetslistan men inte wow därremot får jag
> för mig dom är bra. Äh jag vetefan kan höja
> min budget till närmare 20 istället för 16 dock
> om någon har andra tips tror det kan bli svårt o
> kommer ner under 8kg för dom pengarna dock.
>
> Glad påsk!

Pratar du komplett vikt eller så som tillverkarna anger utan pedaler etc?

Vägde min Rose Pro-SL 2000 str55 med 100mm styrstam och 172,5 vevar inkl pedaler (105), 2st flaskställ och snabbfäste för Garmin. Det blev 8,6kg
Utan pedaler etc blir det nog precis 8kg.
Då kostar hojen under 10kkr.
Finns ju en del vikt att spara på hjul+däck om man vill det.

Har du prövat Lapierre?
Ok ja jag ska väl inte låsa mig vid något men just nu är jag ute o dammsuger efter Wilier GTR till bra pris, ska nog dra över till Danmark och prova dom o se hur dom känns. Vore som sagt skönt o testa hojen innan man köper.

Har du prövat Lapierre?
Ringen skrev:
> Ah jag är lite sugen på den Sensium 200 med
> Shimano 105, är väl ändå inte mkt mer än
> vikten som skiljer 105 och ultegra detta år.
>
> Så du har bara gott att säga om märket, vilken
> modell kör du i år då?

Jag har provat cyklat 200 mycket trevlig upplevelse

Har du prövat Lapierre?
Härligt, då lär 400 vara ännu härligare va? råkade bli förtjust i den med trots den är lite dyrare. 5 års ramgaranti såg jag också vilket gör mig lugn som är lite misstänksam mot "plast" (kolfiber)

Tillbaka
Topp