har forumsfolket lessnat på ebike frågor ;)

Kristoffer R sa:
Kan man nu hävda att forumet faktiskt har kategorier?

#brukaallvar

Utan tvekan.

Forumet har överlevt fixies, freeride, scf, politik, krumbumballar, tranavestiter, downhill och stämningsprocesser.

Men elcyklar var alltså dödsstöten.

H. sa:
Kristoffer R sa:

#brukaallvar

Utan tvekan.

Forumet har överlevt fixies, freeride, scf, politik, krumbumballar, tranavestiter, downhill och stämningsprocesser.

Skillnaden emot tidigare trender är att det denna gång inte handlar cyklar utan ett annat fordonsslag. Mopeder och mc har väl sällan setts tidigare heller på happy?

Bengt-re sa:
H. sa:
Kristoffer R sa:

#brukaallvar

Utan tvekan.

Skillnaden emot tidigare trender är att det denna gång inte handlar cyklar utan ett annat fordonsslag. Mopeder och mc har väl sällan setts tidigare heller på happy?

Elcyklar är per definition cyklar.

ForesterGuy sa:
Bengt-re sa:
H. sa:
Kristoffer R sa:

#brukaallvar

Utan tvekan.

De är motorfordon med ett undantag i trafikförordningen för att de ska kunna framföras som cyklar. De är lika mycket cyklar som gammaldags trampmopeder.

Jättebra nyttofordon.

Ska gå in och fråga om det är okey att jag sätter på en bensin moped motor och kör runt i skogen med.

MtbIte sa:
Ska gå in och fråga om det är okey att jag sätter på en bensin moped motor och kör runt i skogen med.

Typ såhär?

B2911E49-5BDE-4171-9A24-0A1E8A9969A6.jpeg

Jag har den här. Men utan fungerande motor ser jag den som mega-HTFU singlespeed. Den är jobbigare än bergen på GC uppför.

20170701_084332.jpg

Efter att ha slagit knut på sig själva en miljon gånger kommer de, helt i konflikt med allt som lagts fram i direktiv och text:

"Slutsats
Vi kan i dagsläget inte finna något som styrker ett generellt förbud att framföra din elcykel på stigar, leder eller i terräng. Så länge din elcykel har en motor på max 250W och i lagens mening klassas som cykel, så är det samma regler som gäller, som för en cykel utan elassist."

Vilket trams.

Det finns inget som styrker att det skulle vara tillåtet, allt styrker att det skulle vara förbjudet. Det gamla uttrycket: att läsa bibeln som fan har fått ett exempel.

Atlas sa:
Efter att ha slagit knut på sig själva en miljon gånger kommer de, helt i konflikt med allt som lagts fram i direktiv och text:

"Slutsats
Vi kan i dagsläget inte finna något som styrker ett generellt förbud att framföra din elcykel på stigar, leder eller i terräng. Så länge din elcykel har en motor på max 250W och i lagens mening klassas som cykel, så är det samma regler som gäller, som för en cykel utan elassist."

Vilket trams.

Det finns inget som styrker att det skulle vara tillåtet, allt styrker att det skulle vara förbjudet. Det gamla uttrycket: att läsa bibeln som fan har fått ett exempel.

Är du jurist nog att utröna det?

Atlas sa:

"Slutsats

Vilket trams.

+1
Håller med. Deras genomgång är bra fram till att de helt plötsligt blandar in VÄGtrafikdefinitionerna, och kommer till "slutsatsen" att det omkullkastar allt juridiskt arbete som gjorts tidigare som tydligt fastslår att nån motoriserad allemansrätt inte existerar. Men har man en agenda är det klart man letar alla halmstrån...

ForesterGuy sa:
Bengt-re sa:
H. sa:
Kristoffer R sa:

#brukaallvar

Utan tvekan.

Nä. Dessutom gick de flesta testade på tok för fort i oberoende test vilket innebär att de är oreggade obesiktade oförsäkrade motorcyklar som framförs olaglig på cykelbanor av personer som oftast saknar relevant körkortsbehörighet och dessutom med fel skyddsutrustning.

Grova brottslingar med andra ord.

Plush sa:
Atlas sa:

"Slutsats

Vilket trams.

Är du jurist nog att utröna det?

Det är inte lagligheten utan resonemanget jag kommenterar.
Men jag är för den delen "jurist nog" (JIK 40p, uppsala) för att veta att "Vi kan i dagsläget inte finna något som styrker ett generellt förbud" är helt uppåt väggarna. Om man tvekar på det kan man ju bara läsa artikeln där de ger ett flertal exempel, från utredningar, paragrafer och tyckanden från lagkunniga som just styrker ett generellt förbud.

Jag är inte emot elcyklar eller eMTB per definition personligen heller. Båda har sin plats i cykelmiljön. Ebikes generellt är helt suveränt, om inte annat för att de kommer forcera fram vettiga cykelbanor for oss andra. När hasitgheten för Britta 70 går från promenadfart till 25kmh kommer bristen på infrastruktur bli uppenbar för fler. Men nu får man ju cykla i vägbanan i alla städer om det passar bättre. Det kommer förändra en del. Inte mycket snack om vad som är bäst längs stadsgårdskajen längre....

Bonzo sa:
MtbIte sa:

Typ såhär?

heheh aaa precis sådär :D

Fältprästen sa:
MtbIte sa:
Jag tror det blir rätt klumpigt att sätta en moped på en cykel.
Skall du dessutom ha de andra tillbehören också, så skippa hela konceptet.

tror inte min goda herre fattade ironin i mitt inlägg, men om vi ska diskutera den frågan så nej det är inga problem att dunka dit en moped motor från en äldre moped då den inte tar mer plats än en dagens elmotor.

Senast ändrad:
MtbIte sa:
Fältprästen sa:
MtbIte sa:
Jag tror det blir rätt klumpigt att sätta en moped på en cykel.
Skall du dessutom ha de andra tillbehören också, så skippa hela konceptet.

tror inte min goda herre fattade ironin i mitt inlägg, men om vi ska diskutera den frågan så nej det är inga problem att dunka dit en moped motor från en äldre moped då den inte tar mer plats än en dagens elmotor.
Jag tror Fältprästen syftade på din särskrivning av ordet mopedmotor. Som du lyckades göra om här i ditt svar...

det nya parallellforumet rusar ju inte fram precis. man har sedan starten för 4 veckor sedan lyckats skrapa ihop två trådar med totalt fyra inlägg.

kan man hoppas på att det dör i tysthet.

vänder mig inte emot att ha ett separat ebike-forum, och det lär väl finnas fler andra redan. men tycker namnet och utformningen i det här fallet ligger för nära original-happy.

och ämnet kommer oavsett att fortsättas att avhandlas här.

Innan eride forumet har tillräckligt med folk så får vi nog fortsätta posta här. 99% av ecykelfrågor är ju gemensamma med vanliga cyklar.

Som att ha ett eget kolfiberforum eller downhill forum? Blir för spretgigt. Bättre samla allt e relaterat på vanliga happyride anser nog de flesta.

Det borde ligga i ägarintresset att få all e-bike på en site där medlemmarna är positiva och leverantörer kan skriva och göra reklam för sin sak i typ officiell tråd. Här kommer det nog aldrig fungera friktionsfritt. Det är väl en marknad man missar. Men den är fan inte här.

Meistro sa:
Innan eride forumet har tillräckligt med folk så får vi nog fortsätta posta här. 99% av ecykelfrågor är ju gemensamma med vanliga cyklar.

Som att ha ett eget kolfiberforum eller downhill forum? Blir för spretgigt. Bättre samla allt e relaterat på vanliga happyride anser nog de flesta.
Med tanke på hur stor andel av elcykeltrådarna på happy som redan på ett mkt tidig stadium spårat ur är jag inte helt övertygad om det.

De som är allra mest allergiska mot e-mtb får väl skaffa kortisonspray och se om det släpper en aning.

Fast gravel handlar väl fortfarande om drivning med bara muskelkraft. Man kan naturligtvis ha åsikter på hur vad man anser är On topic och vad som är Off topic. En möjlig uppdelning skulle vara att det handlar om huruvida fordonet har hjul och exklusivt drivs medelst muskelkraft eller inte. Att göra en avdelning som separerar ut gravelbikes känns knöligare.

ForesterGuy sa:
ooms sa:
kais01 sa:
och ämnet kommer oavsett att fortsättas att avhandlas här.
Ja, det verkar ju så. Men det minsta man kan begära är väl att trådarna OT-markeras åtminstone...

Åker du snowboard på vintern?

jag gör det iaf.

tror hasse är inne på något, det finns en negativ grundstämning mot ebikes här, men även happyiter kommer att bli gravida eller få knäproblem och kunna önska sig en ebike. skulle jag vara annonsör skull jag trots allt vilja vara där folket finns, dvs på originalhappy

det finns dessutom avvaktande inställning till en massa annat man kan vilja annonsera om, bara som exempel ta skivbromsförsedda landsvägscyklar.

tycker mycket om mixen av allt här på happy, synd att knopa av specialforum för aluminumcyklar, ebikes eller what have you.

Tillbaka
Topp