Har jag dragit sönder styrlagret?

Styrstammen är sprillans och har garanterat inte dragits hårdare än de 10 Nm den är märkt med. Däremot är det Biltema... 🥴

Går det att byta styrrör???
Är inte hemma nu, men ska ta loss stammen och inspektera utsidan. I värsta fall går det väl att kapa styrröret en liten bit?
Styröret på gaffeln tål däremot inte de 10 Nm och när styrröret har kollapsat kan du ha sabbat styrstammen. Den mår nog inte bra av några 10 Nm (som också är extremt mycket) utan ett styrrör som håller emot... Så kolla att den verkligen har överlevt.

Det är tapered 1 1/8"-1.5
Länk till spec
Flat Mount, rake okänd

PXL_20250527_213837651.webpPXL_20250527_213651782.webp
PXL_20250527_213201861.webpPXL_20250527_213154397.webp

Jag har cyklat åtminstone 60 mil med den här gaffeln i det här skicket.
Bild på skadan igen:
PXL_20250527_213421071.webp

Med tanke på att jag gav 7000:- för cykeln så vill jag inte lägga för mycket på ny gaffel.
Den här gaffeln borde duga, eller finns det risk att jag har en annan axel än 12x100?

Behövs något mer? Går det att få loss bromsslangen utan att behöva nåt? Oliv? Hylsa? Eller är det andra prylar till 105?
Luftningskit har jag, vet hur man använder det, och har dessutom använt det på just denna cykel.

Styröret på gaffeln tål däremot inte de 10 Nm och när styrröret har kollapsat kan du ha sabbat styrstammen. Den mår nog inte bra av några 10 Nm (som också är extremt mycket) utan ett styrrör som håller emot... Så kolla att den verkligen har överlevt.
Det sitter ju även en expander på insidan som mothåll och styrstammen är alu, om det nu gör nån skillnad.

Styrstammen är sprillans och har garanterat inte dragits hårdare än de 10 Nm den är märkt med. Däremot är det Biltema... 🥴

Går det att byta styrrör???
Är inte hemma nu, men ska ta loss stammen och inspektera utsidan. I värsta fall går det väl att kapa styrröret en liten bit?
Ett tips nästa gång du pillar på styrstammen, 9 gånger av 10 så ska den skruvas fast med ca 5nM och Styrlagret ska endast skruvas fast till det greppar och så "lite till" (dvs inte alls med mkt kraft) Utöver det kan inte gaffelröret sticka upp ovanför stammen utan en distans eller att styrstammen är några mm ovanför.

Onödigt krånglig och dyr läxa detta men hoppas du går ihop skiten.

Det är kolfiber... Se bild.

Det är en kolfibergaffel och styrröret går inte att byta ut.

Visa bilaga 771474
Tyvärr verkar väl styrröret och därmed hela gaffeln vara rökt?
Och VR är i farozonen. Var fixar jag en ny gaffel snabbt? Och hur vet jag vad jag ska ha?
Jag hade inte cyklat en meter på den där..
Speciellt inte klunga på VR. Tanken på risken av totalhaveri vid panikbroms skulle jag inte kunna släppa.

Ett tips nästa gång du pillar på styrstammen, 9 gånger av 10 så ska den skruvas fast med ca 5nM
Tack, skadan har mycket riktigt uppkommit enbart genom att jag drog stammen alldeles för hårt.
Lätt att vara efterklok, men jag är inte van vid kolfiber. Faktum är att jag inte hade en tanke på att gaffeln kunde vara annat än alu.

och Styrlagret ska endast skruvas fast till det greppar och så "lite till" (dvs inte alls med mkt kraft) Utöver det kan inte gaffelröret sticka upp ovanför stammen utan en distans eller att styrstammen är några mm ovanför.
Jag förstår och förstod att styrröret inte kan sticka upp och jag har spänt lager på andra cyklar. Det satt ju även en distans ovanför stammen, men jag missade att den gamla styrstammen var ett par millimeter tjockare än den nya, så förmodligen har topcapen tryckt mot toppen av expanderröret. Då spelar det ju ingen roll hur hårt jag dragit, eftersom det inte påverkar vare sig styrröret eller lagerspänningen det minsta.

Det är inte så att jag drog åt för att det var roligt, utan för att lagret inte spändes. 15 Nm är en uppskattning, inget som drogs med momentnyckel.

Onödigt krånglig och dyr läxa detta men hoppas du går ihop skiten.
Tack, får jag tag i en ny gaffel ska det inte vara några konstigheter. Får se till att inte dra stammen för hårt, bara.

Vad tror du om gaffeln jag länkade till i tidigare inlägg?

Tack, skadan har mycket riktigt uppkommit enbart genom att jag drog stammen alldeles för hårt.
Lätt att vara efterklok, men jag är inte van vid kolfiber. Faktum är att jag inte hade en tanke på att gaffeln kunde vara annat än alu.

Jag förstår och förstod att styrröret inte kan sticka upp och jag har spänt lager på andra cyklar. Det satt ju även en distans ovanför stammen, men jag missade att den gamla styrstammen var ett par millimeter tjockare än den nya, så förmodligen har topcapen tryckt mot toppen av expanderröret. Då spelar det ju ingen roll hur hårt jag dragit, eftersom det inte påverkar vare sig styrröret eller lagerspänningen det minsta.

Det är inte så att jag drog åt för att det var roligt, utan för att lagret inte spändes. 15 Nm är en uppskattning, inget som drogs med momentnyckel.

Tack, får jag tag i en ny gaffel ska det inte vara några konstigheter. Får se till att inte dra stammen för hårt, bara.

Vad tror du om gaffeln jag länkade till i tidigare inlägg?
Om din gamla gaffel faktiskt är 1 1/8-1/5 så borde den passa, trail-längden/rake framgår ju inte men jag tycker inte att det borde göra någon större skillnad om den skiljer några mm. 12*100 är lvg/gravel-standard så det borde din gamla ha också.
Den borde passa.

Tveksamt med tanke på att du ville höja styret (?) redan innan. Och frågan är om styrröret ens är långt nog att sticka ovanför kronröret om du kapar bort den skadade delen.
Nå, du kunde ju fråga Happys egen kolfiberguru @Kid1000 om det får att reparera styrröret.
Den länkade gaffeln var ju inte så dyr, så frågan är om det är lönt att reparera.
Det viktiga just nu är att jag kan komma ut och cykla i helgen.

Lite funderingar:
Originalstammen är 90 mm 0°.
Den länkade stammen 110 mm med 35° rise borde ge samma effekt som 110*sin(35°)) = 63 mm förlängning av styrröret.
Dessutom motsvarar det en 0° stam med längden 110*cos(35°)) = 90 mm.
Kommer jag undan med att kapa 35 mm så blir det ändå en höjning med 28 mm.
Tror ni det gör något om jag inte får bort precis hela skadan utan låter t.ex. 10 mm vara kvar? Det är ju trots allt inte glas vi pratar om.

Kan vara värt att kolla, åtminstone om jag kan få tag i en sån stam innan helgen, eller?

Den länkade gaffeln var ju inte så dyr, så frågan är om det är lönt att reparera.
Det viktiga just nu är att jag kan komma ut och cykla i helgen.

Lite funderingar:
Originalstammen är 90 mm 0°.
Den länkade stammen 110 mm med 35° rise borde ge samma effekt som 110*sin(35°)) = 63 mm förlängning av styrröret.
Dessutom motsvarar det en 0° stam med längden 110*cos(35°)) = 90 mm.
Kommer jag undan med att kapa 35 mm så blir det ändå en höjning med 28 mm.
Tror ni det gör något om jag inte får bort precis hela skadan utan låter t.ex. 10 mm vara kvar? Det är ju trots allt inte glas vi pratar om.

Kan vara värt att kolla, åtminstone om jag kan få tag i en sån stam innan helgen, eller?
Det går nog lika snabbt att få tag i den länkade gaffeln.

Det går nog lika snabbt att få tag i den länkade gaffeln.
Ok, tack för all hjälp.
Då är frågan om vad som behövs för att få loss bromsslangen från oket och sedan genom genomföringen i gaffeln.
Måste slangen kapas och vad behövs i så fall för att återställa?

Inser att jag kommer att behöva kapa styrröret på nya gaffeln och det antar jag är ett gyllene tillfälle att kränga på extra distanser?

Ok, tack för all hjälp.
Då är frågan om vad som behövs för att få loss bromsslangen från oket och sedan genom genomföringen i gaffeln.
Måste slangen kapas och vad behövs i så fall för att återställa?

Inser att jag kommer att behöva kapa styrröret på nya gaffeln och det antar jag är ett gyllene tillfälle att kränga på extra distanser?
Vet inte hur Shimanos bromsar är inrättade men beställ en stödhylsa och klämring om du ändå lägger en beställning. Måste slangen kapas görs det väl med fördel så nära oket som bara möjligt så att den går att återanvända.
Det är klart läge att lägga på distanser men det brukar finns en maxhöjd, tex 40 mm, över övre lager. Vänta med att kapa nånting tills du har hittat rätt höjd, lägg distanser ovanför stammen under tiden om det behövs.

Jag tycker inte det är något att stressa upp sig för, utan tror som sagt det håller länge än, ända tills det går sönder. Med styrstammen utvändigt och expandern invändigt.

Vet inte hur Shimanos bromsar är inrättade men beställ en stödhylsa och klämring om du ändå lägger en beställning. Måste slangen kapas görs det väl med fördel så nära oket som bara möjligt så att den går att återanvända.
Det är klart läge att lägga på distanser men det brukar finns en maxhöjd, tex 40 mm, över övre lager. Vänta med att kapa nånting tills du har hittat rätt höjd, lägg distanser ovanför stammen under tiden om det behövs.

Shimano / SRAM mfl. kapas vid reglaget i synnerhet om slangarna ska återanvändas.
Slangar skruvas av vid reglaget, och ska dem tas bort från en gammal ram / gaffel där de löper internt så kapas slangen precis bakom gamla oliven / gamla stiftet och man drar ut slangarna från ok sidan.
Monteringen är tvärtom, man matar från oket till reglaget.

Shimano / SRAM mfl. kapas vid reglaget i synnerhet om slangarna ska återanvändas.
Slangar skruvas av vid reglaget, och ska dem tas bort från en gammal ram / gaffel där de löper internt så kapas slangen precis bakom gamla oliven / gamla stiftet och man drar ut slangarna från ok sidan.
Monteringen är tvärtom, man matar från oket till reglaget.
Det låter krångligt att kapa vid reglaget. Hur gör man då med den här kopplingen? (Vad är det ens för koppling?)
PXL_20250527_213851196.webp

Är det en banjo vid oket är det säkert klokt att kapa i andra änden. Annars kan det knappast spela nån roll var man kapar om det är rakkoppling och om systemet ändå skall luftas.
Den där mojängen är väl nån sorts hydraulkoppling kan tänkas. Shimanoguruer vet säkert bättre. Den måste väl också sitta med nån sorts klämringskoppling.

Är det en banjo vid oket är det säkert klokt att kapa i andra änden. Annars kan det knappast spela nån roll var man kapar om det är rakkoppling och om systemet ändå skall luftas.
Den där mojängen är väl nån sorts hydraulkoppling kan tänkas. Shimanoguruer vet säkert bättre. Den måste väl också sitta med nån sorts klämringskoppling.
Precis, och för att slippa bråka med styrlinda och intern dragning i styret så är det garanterat vid mojängen jag vill kapa!

Försök bryta av ett carbonrör över knät. Filma gärna så att alla får se.
Helt rätt, sen provar du att bryta av ett rör med spricka av okänd utsträckning som ska kopplas till en hävstång och som du ska känna dig bekväm att bomba nedför backar i 70 knyck med.
Jag säger inte vad som är rätt eller fel men vet vad jag skulle välja.

Sannolikheten för att röret bryts är kanske liten men i kombination med vad konsekvensen blir är det inte särskilt lockande att chansa. Åtminstone inte för min del.

Även om röret inte går av så ser jag en risk i att materialet i sprickan sakta smulas sönder av rörelserna vilket leder till att röret trycks ihop varpå styrstammen tappar sitt grepp om det.

Visst, vi har inte så många backar här, två tror jag, en upp och en ner, men skicka ett carbonrör så provar jag vid tillfälle. Har dock svårt att filma, hihi!
Röret är helt ända upp till styrstammen, så mycket vet vi. Lägger man mer än tio kg vikt, när man hänger på styret, så misstänker jag att det är en MTB man har och inte en racer.

Anledningen till att kapa vid reglaget är för att man tappar minimalt med bromsvätska då och luftningen blir enklare och snabbare än att kapa vid oket och i princip behöva fylla hela systemet.

Sen blir det dessutom ännu krångligare beroende på vilken typ av koppling som sitter vid oket.
I servicemanualerna på Sram står det väldigt tydligt att justeringar på slang bör göras från reglagesidan.

Sen kan man göra som man vill.....

Den där kopplingen det ut som ngt slags snabbmontagekoppling

Aldrig sett en sån i verkligheten så inte behövt fundera på hur den ska hanteras vid eventuell slangkapning.

Men att kapa vid reglaget har ingen nytta för att kopplingen inte går igenom gaffeln utan att koppla av den. Eller missar jag något?

Anledningen till att kapa vid reglaget är för att man tappar minimalt med bromsvätska då och luftningen blir enklare och snabbare än att kapa vid oket och i princip behöva fylla hela systemet.

Sen blir det dessutom ännu krångligare beroende på vilken typ av koppling som sitter vid oket.
I servicemanualerna på Sram står det väldigt tydligt att justeringar på slang bör göras från reglagesidan.

Sen kan man göra som man vill.....

Den där kopplingen det ut som ngt slags snabbmontagekoppling

Aldrig sett en sån i verkligheten så inte behövt fundera på hur den ska hanteras vid eventuell slangkapning.
Det är säkert rätt men håller man på att lufta byter man väl ändå hela mängden - hur mycket det nu är; 10-15 ml? - samtidigt. Så metodiken känns mer beroende vad som är praktisk i det enskilda fallet.

man får väl gissa att man får med snabbkopplingen i beräkningen. Alla grejor som är större än hålet bör kunna skapa problem.

Om det inte är banjo så kapa vid ok. Annars inte vid ok

Det är säkert rätt men håller man på att lufta byter man väl ändå hela mängden - hur mycket det nu är; 10-15 ml? - samtidigt. Så metodiken känns mer beroende vad som är praktisk i det enskilda fallet.

Nej det gör man inte.

Gällande det här specifika fallet så gissar jag att det under gummitutan sitter en mutter och att det är där som är lämpligt att kapa så man låter sektionen från reglaget inkl. kopplingen vara orörd och man ansluter med ny oliv och stift i slangdelen på gaffelsidan.

Nej det gör man inte.

Gällande det här specifika fallet så gissar jag att det under gummitutan sitter en mutter och att det är där som är lämpligt att kapa så man låter sektionen från reglaget inkl. kopplingen vara orörd och man ansluter med ny oliv och stift i slangdelen på gaffelsidan.
Japp, det är så det ser ut nu när jag har tittat efter.

Jo det gör man. I synnerhet om det gäller Sram och den hygroskopiska bromsvätskan. Men man kan ha olika uppfattningar, konstigt nog.

Man får göra som man vill, men ponera man t.ex. ska byta styre efter några månader och då behöver dra om slangar pga. integration - bromsvätskan är snudd på ny, varför då göra ett komplett bromsvätskebyte?

Nojan runt de hygroskopiska egenskaperna är ofta rätt överdrivna.

Men alla får göra som de vill så klart, personligen spenderar jag gärna så lite tid som möjligt med luftning av bromsar och att hålla sig till tillverkarnas instruktioner har funkat bra hittills 😀

Tryck ut kolvarna så mycket man vågar.
Kapa bromsslangen uppe vid bromshandtaget. (Undvik att spilla ändå)
Montera den kapade slangen igen.
Pressa in kolvarna så att eventuella luftbubblor trycks upp i reservoaren.

Sen kan man burpa bromsarna för att vara på säkra sidan. Iallafall på shimano. SRAM har jag aldrig använt

Ojoj.. när jag köpte cykeln begagnad för en månad sen så hade den stått i fem år eller så. Ingen bromsverkan alls på frambromsen så jag prutade 500:-. Bromsen var snustorr och jag fyllde med Biltema mineral hydraulolja. Har funkat perfekt sen dess utan tillstymmelse till läckage dessutom. Luftning/påfyllning ser jag inte som nåt besvär alls. 😄

Tillbaka
Topp