Har jag en Rockshox Reba eller SID???

Helleman

Aktiv medlem
Jag håller på att serva grabbens Rockshoxgaffel, men jag är osäker på vad för typ av gaffel det är.
Det står Reba på den och det är en dual air. Den sitter på en Juniorcykel med ramstorlek 26" och även däckstorlek 26".
Den har "Motion control" med remote. Remoten har öppet eller stängt läge, men det verkar som om man kan justera hur stängt det ska vara på ett vred på remoten.
Årsmodellen tror jag är en 2011, för jag vill minnas att det var det killen sa som jag köpte cykeln av begagnad.
På bågen mellan ytterbenen står det Team om det spelar någon roll.
Serienumret får ingen träff på Rockshox databas. Serienumret står både på ytterbenet samt på styrröret.
Jag är osäker på travel, men jag tror det är 100mm. Borde mätt det när gaffeln var hopmonterad men kom på det när jag hade plockat isär, och då var det inte så lätt att mäta längre...

Så långt så känns det helt klart som en Dual air Reba, men när jag plockar isär innanmätet på luftfjädersidan ser det väldigt likt ut som en SID när jag jämför med Rockshox manual.
Inte exakt som SID:en på bilden, men mer olik REBA:n på bilden i manualen... :)
Vidare så vet jag inte om modellen är en RL, RLT eller en RLT Ti...
Just detta som jag inte vet påverkar hur mycket olja jag ska hälla i på dämparsidan; lägsta som en SID-variant vill ha är 94ml och det mesta en Reba-variant vill ha är 133ml, och det är väldigt viktigt att jag träffar rätt nivå med +/- 3ml. :)

Någon som är bra på Rockshoxgafflar som kan ge mig något att kolla efter som kan avgöra vilken gaffel jag har?

Jag håller på att serva grabbens Rockshoxgaffel, men jag är osäker på vad för typ av gaffel det är.
Det står Reba på den och det är en dual air. Den sitter på en Juniorcykel med ramstorlek 26" och även däckstorlek 26".
Den har "Motion control" med remote. Remoten har öppet eller stängt läge, men det verkar som om man kan justera hur stängt det ska vara på ett vred på remoten.
Årsmodellen tror jag är en 2011, för jag vill minnas att det var det killen sa som jag köpte cykeln av begagnad.
På bågen mellan ytterbenen står det Team om det spelar någon roll.
Serienumret får ingen träff på Rockshox databas. Serienumret står både på ytterbenet samt på styrröret.
Jag är osäker på travel, men jag tror det är 100mm. Borde mätt det när gaffeln var hopmonterad men kom på det när jag hade plockat isär, och då var det inte så lätt att mäta längre...

Så långt så känns det helt klart som en Dual air Reba, men när jag plockar isär innanmätet på luftfjädersidan ser det väldigt likt ut som en SID när jag jämför med Rockshox manual.
Inte exakt som SID:en på bilden, men mer olik REBA:n på bilden i manualen... :)
Vidare så vet jag inte om modellen är en RL, RLT eller en RLT Ti...
Just detta som jag inte vet påverkar hur mycket olja jag ska hälla i på dämparsidan; lägsta som en SID-variant vill ha är 94ml och det mesta en Reba-variant vill ha är 133ml, och det är väldigt viktigt att jag träffar rätt nivå med +/- 3ml. :)

Någon som är bra på Rockshoxgafflar som kan ge mig något att kolla efter som kan avgöra vilken gaffel jag har?
Har skruvat en sådan gaffel och man blir lite fundersam när man kommer till hur luftfjädern ser ut om man jämför med serviceinstruktionens bilder.
Dual Air ser du i alla fall snabbt, för om du har dubbla luftventiler så har du Dual Air.
Skall finnas ett mått bland instruktioner hur många mm det skall vara från toppen på fjäderbenet och ner till ytan, gå på det istället.
Står det Reba på gaffeln, så är det en Reba även om bilderna på luftfjädern ställer till det.

Har skruvat en sådan gaffel och man blir lite fundersam när man kommer till hur luftfjädern ser ut om man jämför med serviceinstruktionens bilder.
Dual Air ser du i alla fall snabbt, för om du har dubbla luftventiler så har du Dual Air.
Skall finnas ett mått bland instruktioner hur många mm det skall vara från toppen på fjäderbenet och ner till ytan, gå på det istället.
Står det Reba på gaffeln, så är det en Reba även om bilderna på luftfjädern ställer till det.
Ok, då är det ju Reba isf. Men hur vet jag om det är RL, RLT eller RLT Ti?
Får försöka leta upp en instruktion som kan visa hur jag ska mäta. Tror inte det framgick i den servicemanual jag går efter nu.

Kolla modellnumret, brukar stå på gaffelbryggan. Sedan kan du söka på Srams hemsida. Så ser du exakt vad det är för gaffel.

För att slippa huvudvärk så lägg oljenivån 3-5mm ovanför bottentätningen på Motion Controlen.

Häll i olja, pumpa returpistongen in/ut några gånger för att få bort luften ur kretsen, kör sedan i olja så nivån passerar den nedre o-ringen/tätningen på motion controlen och sätt sedan ner motion controlen (öppet läge) och dra åt, klart.

Ja det kan det vara. Tänkte kolla manual för 2012 och uppåt.
Serienumret indikerar att gaffeln är från 2017 då det står en 7:a efter T:et, så kanske att det är en utbytesgaffel. Då kan det hända att man inte får träff enligt Srams sida.
Lägg upp bild på serienr o på innerben/krona. Jag tycker det verkar som din gaffel är 2007a iom 7 efter T.
Du kan alltid ringa Sram o fråga - de svarar i telefon.
Är den lik gaffeln i video?

Googlar man lite så ser man att det har funnits en Reba som hette "team", någonstans runt 2007.
Kolla i manualen här som heter "Technical Manual - RockShox - 2010 (8.08 MB)" och se om det inte ser ut att vara den du har: https://www.servicearchive.sram.com/service/include-archived/rockshox/7,103,434?page=6
På sida 7 och 27 finns oljemängden och det står 123ml för Reba Team, oavsett variant.

Reba Team verkar ha funnits som dual air och U-turn där det senare har en justerskruv ovanpå fjäderbenet för att justera slaglängden.

Lägg upp bild på serienr o på innerben/krona. Jag tycker det verkar som din gaffel är 2007a iom 7 efter T.
Du kan alltid ringa Sram o fråga - de svarar i telefon.
Är den lik gaffeln i video?
Jag hittar inte fotot på serienumret, tänkte posta det igår. ?
Men jag tror du har helt rätt, det är nog en 2007. Den ser precis ut som i filmen du länkade! Förutom att jag nu insåg att jag saknar vredet för rebound-inställningen. ? Hittade även en annan film på en Reba Dual air från 2005 där de drog isär innanmätet och det såg exakt ut som min.
Intressanta i detta är att det är helt andra oljevolymer kontra den servicemanual jag tittar i nu som är för årsmodell 2011.
Nu ska jag bara hitta rätt servicemanual, men om inte så hade båda videorna jag tittade på exakt samma volymer olja.

Stort tack för hjälpen! Ni fick mig att titta på en äldre årsmodell och det löste hela mysteriet för mig. ??

Googlar man lite så ser man att det har funnits en Reba som hette "team", någonstans runt 2007.
Kolla i manualen här som heter "Technical Manual - RockShox - 2010 (8.08 MB)" och se om det inte ser ut att vara den du har: https://www.servicearchive.sram.com/service/include-archived/rockshox/7,103,434?page=6
På sida 7 och 27 finns oljemängden och det står 123ml för Reba Team, oavsett variant.

Reba Team verkar ha funnits som dual air och U-turn där det senare har en justerskruv ovanpå fjäderbenet för att justera slaglängden.
Hehe, googlade igår men lyckades inte få träff... ?
Manualen du länkar till stämmer inte riktigt överens med min, men tittar man 2 steg längre ner i listan finns en manual för 2005-2006 och den stämmer väldigt bra. Inte helt exakt likadant innanmäte på fjäder sidan, men väldigt likt, och oljevolymerna stämmer med de 2 filmer jag tittat på enligt mitt inlägg ovan. Så nu tror jag att jag har hittat helt rätt.
Blir till att skruva ihop allt ikväll. ??

Det här är sids, men det hjälper nog (en sid för varje årtal)
S-I-D-S.jpg

De med svart krona är world cup - kolfiberkrona o styrrör. Men om du tittar på ventilen undertill och på skruvarna/locken på ovansidan, samt nedre gaffelbenens form så kommer du iaf komma nära identifiering av årtal. 2003-2005 har remote som den som syns vid den neongula. Remoten har typ 7 steg, eller nåt, och en knapp på mitten för att släppa. Just den remoten ska ha en lite stålkula och en liten fjäder i vrid-delen på gaffelbenet den sitter i. Har den inte kulan o fjädern så kommer den inte att fungera. Men remoten är inget måste för öppet läge.

Tillbaka
Topp