Har jag köpt en stulen cykel? Vad göra?

Linuss

Ny medlem
Hej, har just köpt en begagnad cykel och nu när den första upphetsningen lagt sig har samvetet börjat gnaga.

Men vi tar det från början, jag hittar en annons på en racer som jag blir intresserad av. Jag mailar lite fram och tillbaka med säljaren och träffas och jag får känna på cykeln. Uppgifterna i annonsen visar sig inte stämma till 100% compagnolo istället för shimano, men jag är förblindad av cykeln då storleken känns helt rätt och säljaren har en förklaring till allt.

Jag betalar och tar pendeln hem. På pendeln sitter jag mest och tänker på alla trevliga rundor jag skall ta med cykeln och alla frågor som jag måste ställa här på happy, då detta är min första racer.

När jag kommit hem och är har kommit halvvägs genom vajerlåset som sitter på cykeln, OBS cykeln var inte låst utan låset var endast låst kring ramen, så slår det mig:

Vad fan håller jag på med? Är inte det här lite bra för att vara sant?

Säljaren hade en utmärkt förklaring till varför han inte hade nyckeln till låset som jag föll pladask för men nu börjar jag tvivla.

På cykeln sitter det vättern märken från ett antal år. Namnet som kommer upp på http://www.cyklavaettern.com/ stämmer inte med säljaren, som sa att det var han som cyklat vättern på den här cykeln.

Cykeln har även ett märke från SSF att den är stöldmärkt och det står ett tydligt serienummer på ramen.

Jag fick ett visitkort av säljaren och enligt bilder på nätet så är han den han utger sig för att vara. D.v.s. jag har kontaktuppgifter till honom som är ok.

Vad gör jag nu? Jag har för mig att de tog bort lagen om att köpa i god tro för ett par år sedan, så är jag en brottsling nu? Skall jag ringa polisen? Försöka hitta ägaren själv med hjälp av uppgifterna från vätternrundan? Kontakta säljaren och fråga hur det ligger till?

Hjälp! Jag som var så lycklig över att jag hade hittat en rader i rätt storlek till vettigt pris.

RIng den näst senaste ägare (enligt vätternrundanupgifterna) och fråga hur det ligger till. Du kan förlora en del pengar, men har du tur så löser försäkringsbolaget det åt dig. Du kommer sova bättre, plus att du skulle vilja att alla andra skulle ha gjort samma sak med din hoj.

Sedan kan du låta dina kompisars kompisar som du egentligen inte känner besöka säjaren.

mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> RIng den näst senaste ägare (enligt
> vätternrundanupgifterna) och fråga hur det
> ligger till. Du kan förlora en del pengar, men
> har du tur så löser försäkringsbolaget det åt
> dig. Du kommer sova bättre, plus att du skulle
> vilja att alla andra skulle ha gjort samma sak med
> din hoj.

Väl talat.

Jag gör så. Pengarna spelar inte så stor roll, bättre att sova gott på nätterna.

Jag håller er uppdaterade hur det går.

Nu har vi inte fått veta någon storlek på summan du riskerar, men jag tycker det är starkt av dig Linuss att inte stoppa huvudet i sanden. Hoppas att alla inblandade (utom "sälgaren") blir glada efter att historian fått sitt slut.

Låter som en bra idé att försöka få tag på tidigare ägare och så sett söka sig fram.
Kanske är det faktiskt så att säljaren trots allt var ägaren, köpt en räser som någon annan kört vättern på, kört ett race och tröttnat.

Hoppas det löser sig.

mzi löste biffen. Och du visade bra karaktär genom att skapa tråden.
-skulle tro att din ekonomiska skada täcks av hemförsäkringen.

duke skrev:
> Om den är stulen och polisanmäld så kan väl
> polisen söka på ramnumret eller?

Om man kollar stulen moots tråden så verkar inte det vara ett alternativ. Helt ärligt, det går 3 snutar på kontorstjänst på en på gatan. Det är ju löjligare än 25 följebilar till 140 cyklister...

Tycker det du gör är super, mkt bra initiativ att försöka lämna tbx en stulen cykel trots ev ekonimska förluster.

Men helt ärligt, köpa en cykel via annons för ett bra pris med ett lås runt ramen utan nyckel?? Dessutom felaktig komponent info? Han måtte vara en riktigt bra skitsnackare den där tjuven!! :D

båtbensbudet skrev:

> Men helt ärligt, köpa en cykel via annons för
> ett bra pris med ett lås runt ramen utan nyckel??
> Dessutom felaktig komponent info? Han måtte vara
> en riktigt bra skitsnackare den där tjuven!! :D

Äh, det är som texten på Fox Mulders affisch:
"I want to believe"...

fast å andra sidan liksom, nu vet jag inte vad det var för pris, men har man snott en hoj som är värd lite pengar lär man ju knappast låta ett lås sitta kvar runt ramen? eller scf-märke?
eller är folk så dumma?
...Skulle iofs inte sälja en ostulen cykel med ett lås man lätt nyper av med en vajer-tång heller...

Det är lite som folk som säljer cyklar med punktering eller ej justerade växlar. vad fan liksom, hur jävla svårt är det?

Bra cykelkarma att gå vidare och se om det är stöldgods Linuss.

Kan precis identifiera mig med hur glädjen över ett cykelfynd grumlar omdömet. Fast att säljaren lämnat riktiga uppgifter (telefon, namn mm) talar ju mot att den är stulen.

Ser fram mot upplösning.

/Johan

Sernevi skrev:
> fast å andra sidan liksom, nu vet jag inte vad
> det var för pris, men har man snott en hoj som
> är värd lite pengar lär man ju knappast låta
> ett lås sitta kvar runt ramen? eller scf-märke?
>
> eller är folk så dumma?

Skulle tro det. Brorsan ringde på en cykel för några år sen, blev lite misstänksam när hojen hade spd-pedaler och killen bara svamlade när brorsan frågade efter skor och klossar. Men han lät snällt brorsan skriva upp ramnumret IAF. Ett samtal till polisen senare och det stod klart att cykeln var stulen. Ännu bättre blev det när brorsan på polisens uppdrag ringde tillbaka och gjorde upp om att köpa cykeln.
Hur det gick sen när det var polisen istället för brorsan som dök upp för att göra affär fick vi tyvärr aldrig reda på...

GöranH skrev:
> Brottsprovokation?

tror inte det, det största brottet var att stjäla cykeln, det provocerades inte fram. Däremot kanske de inte kunde anklaga honom för häleri. Så det var väl ett praktiskt sätt att ta fast tjuven ihop med cykeln utan att behöva krångla till det med husrannsakan och liknande.

GöranH skrev:
> Brottsprovokation?

Nja, cykeln brorsan tittade på stod i säljarens lägenhet när han skrev av ramnumret, så det är väl rimligt att anta att stölden redan var gjord. Det var ju inte som om de gick och tittade på cyklar ute på gatan eller genom källarförrådens vindsdörrar precis.

Skitbra Linuss. Jag håller tummarna för att din säljare är den rättmätiga ägaren och att du därmed får behålla cykeln. Du får nästan lova att köpa min hoj också när den blir stulen.

hej från juridisk synvinkel så får du inte behålla cykeln om den visar sig vara stulen. Då får den rätte ägaren vända sig till dig och kräva cykeln tillbaka. Det spelar ingen roll att du var i god tro om köpet, vid köp ögonblicket intev efter, då lagen ändrades för ngra år sedan. Du kan kräva pengar an den rätte ägaren och denne i sin tur av säljaren. Se lagen om godtrosförvärv av lösöre för mer info. / juriststudenten

losim001 skrev:
> hej från juridisk synvinkel så får du inte
> behålla cykeln om den visar sig vara stulen. Då
> får den rätte ägaren vända sig till dig och
> kräva cykeln tillbaka. Det spelar ingen roll att
> du var i god tro om köpet, vid köp ögonblicket
> intev efter, då lagen ändrades för ngra år
> sedan. Du kan kräva pengar an den rätte ägaren
> och denne i sin tur av säljaren. Se lagen om
> godtrosförvärv av lösöre för mer info. /
> juriststudenten

Helt otroligt att jag läste "från judisk synvinkel"... Tur man läser två gånger ibland iaf. :D

BRsimon skrev:
> ta nummret på ssf märket och ring till en
> cykelhandlare så kolla dom upp det åt dig....

Nja, jag har ringt på ett antal märkta hittecyklar och fått svar i stil med:"prenumerationen/medlemsskapet har förfallit och den personen finns ej längre kvar i vårat register."

Ur judisk synvinkel får man väll dels tillbaka pengarna, och behålla cykeln? Skämt åsido, det bästa är väll att ringa anonymt till polisen alternativt smartsafety och kolla om den är anmäld stulen, och sedan bestämma sig för vad man ska göra.

Daimler skrev:
> Ur judisk synvinkel får man väll dels tillbaka
> pengarna, och behålla cykeln? Skämt åsido, det
> bästa är väll att ringa anonymt till polisen
> alternativt smartsafety och kolla om den är
> anmäld stulen, och sedan bestämma sig för vad
> man ska göra.

kul :/

Ok, liten uppdatering.

Vi snackade en del på jobbet och vi kom i princip fram till att varför dra en lång skröna för att sälja en cykel när det är lättare att säga att man köpt den av någon som cyklat vättern men det var fal storlek, typ.

Jag har försökt att få tag på tjejen som cyklade tjejvättern på cykeln med kommer bara till telefonsvarare. Jag pratade in ett trevligt meddelande och skickade ett SMS. Får se om hon hör av sig. de är ju semester tider nu...

snajgel skrev:
> Kan du inte dra säljarens namn här:
> http://www.cyklavaettern.com/sub.aspx?id=94
> för att se om han överhuvudtaget har cyklat?

Han cyklade vättern i år precis som han sa.

Så nu börjar det luta åt ett den nog inte är stulen ändå. Men varför säga att man cyklat vättern på cykeln när man inte gjort det?

Jaja.. jag väntar med att börja använda och byta komponenter på cykeln tills jag hör av tjejjen som cyklat på cykeln.

Du ser. Redan i natt sov du bättre. Och allt är nog som det bör, ska du se Kanske till och med mina hållna tummar hjäpte lite :-) Jag hoppas snart jag får grattulera till ett bra köp och redan nu kan jag berömma dig för en god moral!

Oj, det här var längesen.
Jag fick aldrig tag på henne som cyklade vättern på cykeln så det rann ut i sanden.
Cykeln har sedan dess tagit mig runt både vänern och vättern, men nu hänger den mest på väggen då andra intressen tagit över.

Cykeltjuvar borde hängas i närmsta lyktstolpe.
Medvetet häleri borde straffas med offentlig piskning.

Men inte i Sverige för här är vi humanister.

Snuten skrev:
> Cykeltjuvar borde hängas i närmsta lyktstolpe.
> Medvetet häleri borde straffas med offentlig
> piskning.
>
> Men inte i Sverige för här är vi humanister.

Är det din professionella åsikt som polis?

WAVe skrev:
> Snuten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Cykeltjuvar borde hängas i närmsta
> lyktstolpe.
> > Medvetet häleri borde straffas med offentlig
> > piskning.
> >
> > Men inte i Sverige för här är vi humanister.
>
>
> Är det din professionella åsikt som polis?

Jag är inte polis. Jag är inte tillräckligt PK för att bli det.

jörn skrev:
> Andra intressen tagit över! hur menar du där?
Kanske andra intressen än att jaga en sedan 3 år (nu 5 år) försvunnen cykeltjej?

Tillbaka
Topp