Har jag köpt cyklar med skitbromsar? (Avid Elixir 1 & 3)

maximm

Medlem
Hej!

Fick hem två hybrider till mig och fadern idag, bestyckade med Avid 1 och 3, hydrauliska bromsar. När jag sökte lite information om underhåll på dem hittade jag flera trådar som sa att det bara var konstant problem med dem, absolut inget jag vill slänga på min pappa. Cykeln som pappa ska ha har Avid 3.

Vad ska jag göra? Ska jag byta ut dem redan nu innan han får cykeln, och sälja de befintliga Avid 3 helt oanvända? Vilka ska jag köpa i så fall? Eller ska vi cykla på dem och se hur det går? Vi ska enbart pendelcykla, inte i skog eller så, så bromsanvändningen bör vara minimal tror jag.

Borde kollat upp bromsarna innan, men köpt är köpt tyvärr.

Senast ändrad:
Jag har haft Avid av några olika modeller och de har faktiskt alla varit problemfria. Även Hayes, Tektro, Shimano och nån stackars cykel med Promax har funkat.

Dock föredrar jag Shimano av lika orsaker.

Om du inte har massa otur eller ställer väldigt höga krav borde de duga fint.

Bromsarna är främst hatade för att dom är svåra att lufta. Innan du behöver göra det är det inga konstigheter, så ta problem om när (om) dom kommer. Vilken broms som helst duger på en pendlare och en bättre broms är inte dyr.

Sannolikt ja, men som de andra säger är det nog bara att tuta och se glad ut, tills problemen uppenbarar sig. Och det KAN ju gå bra om du har lite flax, men gör inte om det! :)

jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Bromsarna är främst hatade för att dom är
> svåra att lufta. Innan du behöver göra det är
> det inga konstigheter, så ta problem om när (om)
> dom kommer. Vilken broms som helst duger på en
> pendlare och en bättre broms är inte dyr.

Typ så. Kör och se glad ut tills det börjar strula, om det gör det. Ersätt sen med nån billig shimanobroms för 300 spänn på den sida det pajar.

Skulle det inte då vara ett bra alternativ att köpa nya bromsar redan nu och sedan sälja Avid bromsarna medan de är helt oanvända?

Skulle SHIMANO Deore BR-T615 vara ett bra alternativ? Kan jag i så fall använda samma skivor?
Och vad är ett rimligt pris att ta för ett par helt nya Avid Elixir 1?

Senast ändrad:
Om de verkligen är så dåliga att ingen på happy skulle vilja köpa dem är det nog ingen ide att behålla dem över huvud taget känner jag.

Ingen vill ha dom och dom kommer säkert funka utmärkt tills att du vill lufta dom. Vilket det inte är säkert att du kommer vilja göra på en pendlare. Det finns ingen anledning att byta innan dess.

Ari skrev:
> Om du inte har tummen mitt i näven så är det
> bara till att lufta dom och köra!!

Fast inte förrän (om) det faktiskt behövs.

Kört m. Avid 1 i några år ,faktiskt bra bromsar enda nackdelen är krångligt att lufta men och? Kul att meka ;)

Haha! "Det är bara att lufta dom", inget man gör i en handvändning på Elixir 3:orna i alla fall, när man väl fått skiten att fungera hyfsat så räcker det att man tittar lite snett på dom så slutar dom fungera igen!! Bland det sämsta jag någonsin ägt i cykelkomponentssammanhang!

Mitt råd är att kasta i sopen och köpa bromsar man kan lita på! =)

Jag har kört snart 300 mil med mina elixir3 och dom fungerar, men inget mer än så. Jag byter till nästa säsong.

Peppar peppar. Har haft Elixir 1 i lite mer än ett år. Hittills problemfria men något skrikiga. Har ej ställt cykeln uppochner eller så. Så fort något krånglar byts det dock till Shimano.

/David

arcamone skrev:
> Peppar peppar. Har haft Elixir 1 i lite mer än
> ett år. Hittills problemfria men något skrikiga.
> Har ej ställt cykeln uppochner eller så. Så
> fort något krånglar byts det dock till Shimano.
>
> /David

Och när Shimno börjar krångla, vad gör du då? ;)

Så länge dom funka är dom bra. Mina elixir 1 börja strula efter ett halvår ungefär, bytte till xt bromsar som ja aldrig haft problem med :)

Äh kör på. Hade ett par Elixr 1 tidigare som fungerade hur bra som helst. Kör nu med XT broms och har haft mer problem med dem än med Elixir 1.

dnleriksson skrev:
> Det gör de inte så det är ett ickeproblem.

Undrar om det är just därför jag bara kör Shimano?

dnleriksson skrev:
> Det gör de inte så det är ett ickeproblem.

Jag tror faktiskt att mitt bakok läcker fast det står shimano på så helt felfria skulle jag inte säga att de är. Fast de funkar faktiskt riktigt bra trots misstänkt litet läckage vilket i sig är ganska imponerande.

Vilket bromskit ska jag köpa istället? Har tittat in T615 och M447, tror ni de skulle passa mina krav? Är 615 värt det lite högre priset? Jag har tittat på rosé och hittat färdiga kit som redan är bleedade. Vad tror ni om de?

maximm skrev:
> Vilket bromskit ska jag köpa istället? Har
> tittat in T615 och M447, tror ni de skulle passa
> mina krav? Är 615 värt det lite högre priset?
> Jag har tittat på rosé och hittat färdiga kit
> som redan är bleedade. Vad tror ni om de?

Beror väl mest på vilken typ av användningsområde de skall ha.
Ska det mestadels köras grusväg & lättare stig så kommer tom M395 funka kalas.
Jag har sånna på min gamla HT och jag har aldrig upplevt att jag inte har fått stopp pga bristande bromsverkan utan pga bristande friktion mot underlaget =)

Ergo torde både 447 & 615 duga gott & väl :) (har dock ingen egen erfarenhet av dessa modeller)

maximm skrev:

Du får ServoWave, det vill säga att det blir lite, lite lättare att få dem skrapfria. Även med minimalt skeva skivor. Vad det är värt får du bedömma själv. :)

maximm skrev:
> Jag har tittat på rosé och hittat färdiga kit
> som redan är bleedade. Vad tror ni om de?

Har m395 på en cykel och största felet på dem är att de är pinsamt billiga. Fungerar perfekt för jobbet. Hade tänkt byta, men de är tillräckligt bra och jag saknar inget viktigt så de får sitta kvar. Konstigt bra med hänsyn till det mycket låga priset.

Det är hybrider. Avid 1 o 3 kan funka hur bra som helst. Anekdoter från min krets säger att Avids bromsar funkat bra. Sjölv kört med elixir carbon o de var perfekta de två år jag hade den cykeln.

Kör med avid bromsarna.
Jag har både avid och shimano, gillar mina avid på dh hojen mer än min shimano som sitter på min spark.

Så behåll och kän efter själv!
Aldrig haft problem med att lufta avid, där emot med shimano blir inte riktigt bra..

Jag vet att det är svårt att "bryta" när man väl börjat kolla på uppgraderingar, men det är som sagt hybrider, ni ska antagligen inte bege er utför några större berg med dom... De lär räcka till för att få stopp på ekipagen, låt dom hänga med, börjar dom strula, byt då, alternativt om det kliar i avtryckarfingret, byt på en av dom så kan ni se om det verkligen är någon skillnad.

Anledningen till att jag vill byta ut bromsarna redan nu skulle vara att få problemfria hydrauliska bromas. Jag vill inte ge bort en present till min far där han redan efter något år börjar få problem med bromsarna. Tanken var då att byta bromsarna direkt, och sen sälja Avid bromsarna till någon på blocket som inte är orolig för problemet.

Eller byt på hans cykel och spara hans bromsar som reserv till dig själv. Jag tror spontant att det är det mest kostnadseffektiva näst efter att vänta och se om det faktiskt börjar strula.

Googlar du efter problem med shimanobromsar kommer du också att hitta massor. Så ta det med en nypa salt. De som har problem är de som skriver mest. Största nackdelen verkar egentligen vara att de är lite svåra att få bra när de väl behöver luftas.

Tillbaka
Topp