Har jag köpt fel cykel?

Har jag köpt fel cykel?
Ville börja cykla igen och Köpte mig en Specialized Camber Comp carbon i somras.Visste inte riktigt hur jag ville cykla så tänkte jag skulle köpa en som både klarar lite mer utförscykling samt xc. Dock känner jag nu att det är med utförsåkning är något jag vill fortsätta med. Åkte ett par vändor till Falun i somras och cyklade på deras stigar. Kände dock att cykeln gick lite för hårt. Hade tänkt säsongen som kommer att köra mestadels stigar samt att köra både Järvsö och Flottsbro, hade även tänkt va med i en lättare dh tävling på min lokala dh backe. Känner själv att jag själv vill ha en cykel som man både kan cykla i skogen med lite åt xc hållet men även att den pallar med tuff utförsåkning. Tror ni det är läge att byta cykel? Eller kan jag uppgradera något som
Dämpare typ?

Har jag köpt fel cykel?
Byt cykel, det du köpt är mer åt xc håll än dh. Låter som du vill en "enduro" light hoj. Men jag antar du menar stigcykla med xc, inte xc-grusvägs race. Sikta på något med runt 135-150 mm bak. Sen hur långt och flack det ska vara det kan bara du ta beslut om.

Har jag köpt fel cykel?
Jo precis när jag syftade på xc menade jag mer dra ut i skogen och cykla lugnt för att få lite flås. Hmm kanske bäst att Cambern åker ut på annons då. Vad tror ni om Specialized enduro eller canyon strive med 170 mm slag? Lite i överkant elller

Har jag köpt fel cykel?
N+1
XC = camber.
DH tävling = DH-cykel.

Annars blir det att kompromissa med egenskaperna på ena eller andra sättet.
En enduro kan vara ett alternativ, men lite seg på XC och inte lika fårlåtande som en DH utför.

Har jag köpt fel cykel?
Har jag köpt fel cykel?
Kompromisser är vad det är... Specialized Stumpjumper funkar för xc i skogen och har hyffsad slaglängd. Om om du har däck med lite rull (själv har jag också tagit bort kedjestyraren för att minimera trampmotstånd) så går den bra på platten. Om du går upp till enduro så gissar jag det är slut med xc-känslan. Camber är definitivt xc som andra skrivit. Lösningen är troligen fler cyklar som sagt :)

Har jag köpt fel cykel?
Hmm jo nu vart det svårt. Fler cyklar funkar nog tyvärr inte för plånboken. Utan att sälja cambern och köpa en cykel är det som funkar för mig. Men shapeshifter på strive är det något som har på billigare modeller med? Där kan man ju välja mellan xc och dh läge.

Har jag köpt fel cykel?
johan44 sa:
Kompromisser är vad det är... Specialized Stumpjumper funkar för xc i skogen och har hyffsad slaglängd. Om om du har däck med lite rull (själv har jag också tagit bort kedjestyraren för att minimera trampmotstånd) så går den bra på platten. Om du går upp till enduro så gissar jag det är slut med xc-känslan. Camber är definitivt xc som andra skrivit. Lösningen är troligen fler cyklar som sagt :)

trail?

N+1 dvs köp en till. Köp en till annars är det nog svårt att få en gyllene medelväg så att säga.

Har jag köpt fel cykel?
Alltså det går att köra sig med en enduro också, jag har bara en hoj själv och det är en enduro, visst jag vinner inga XC lopp men det är jag inte ute efter heller. Har riktigt kul i skog och tex Flottsbro.

Har jag köpt fel cykel?
Jimel sa:
Alltså det går att köra sig med en enduro också, jag har bara en hoj själv och det är en enduro, visst jag vinner inga XC lopp men det är jag inte ute efter heller. Har riktigt kul i skog och tex Flottsbro.

Jo precis mer så jag tänkte. Är inte direkt ute efter ngn xc tävling. Men vill fortfarande kunna cykla lite xc mest för att dra ut i skogen och ha kul. Därav undra jag om en mer enduro hoj funkar för det :)

Tillbaka
Topp