Har kassetten spruckit? [Bild]

Tajt

Medlem
Hej!

Cyklat i en knapp månad på min nya canyon:on 7 och nu rasslar det till på dom 2 nedersta växlarna, hela kassetten känns lite lös och det ser ut som att det spruckit rent av, men dreven sitter väl var för sig så borde egentligen inte kunna vara något som kan ha spruckit? har inte verktyg för att skruva i det här ännu och måste kolla hur man löser med garantiärenden mot canyon men någon som vet vad som behöver göras? måste hela kassetten bytas ut eller bara skruvas åt?

IMG_0482.JPG

Diogenes

Aktiv medlem
Hej!

Cyklat i en knapp månad på min nya canyon:on 7 och nu rasslar det till på dom 2 nedersta växlarna, hela kassetten känns lite lös och det ser ut som att det spruckit rent av, men dreven sitter väl var för sig så borde egentligen inte kunna vara något som kan ha spruckit? har inte verktyg för att skruva i det här ännu och måste kolla hur man löser med garantiärenden mot canyon men någon som vet vad som behöver göras? måste hela kassetten bytas ut eller bara skruvas åt?

Visa bilaga 555058
Köp ny cykel eller åk förbi en cykelaffär så kan de dra åt kassett. Det senare är nog bästa lösningen.

Bengt-re

Aktiv medlem
Köp ny cykel eller åk förbi en cykelaffär så kan de dra åt kassett. Det senare är nog bästa lösningen.
Eller titta förbi biltema och köpa ett verktyg.

Köp en kedjepiska om du vill kunna lossa den också.

Manurhin2

Aktiv medlem
Eller titta förbi biltema och köpa ett verktyg.

Köp en kedjepiska om du vill kunna lossa den också.

Inte så rimligt när ts har 10 fingrar precis mitt i handflatorna tyvärr, annars bra råd.

jansson99

Moderator
Forumvärd

Fredrik Å

Aktiv medlem
Tror du själv att ts är rätt person att åtgärda problemet?
Varför vara dum mot en ny medlem ?
Om man inte har något att tillföra i sak är mitt tips att skrolla vidare istället för att lämna dryga kommentarer.
TS kanske är en person som vill veta att han/hon gör rätt och inte bara drar åt lite på måfå.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
tajt; välkommen till happy. vi är många här som gillar även basala frågor. hoppas du ska trivas! du behöver alltså dra åt kassetten.

du behöver också läsa in dig på bättre kedjesmörj, det där kluddet kommer bli jobbigt att hantera i längden. det finns ett flertal upplysande trådar i ämnet. själv använder jag på mtb helsyntet motorolja. den bör vara såpass tunn att den inte bygger upp skit på det där sättet. så kallad kedjeolja kan vara bra att ta till för enstaka längre turer, men bör sedan enligt mig ersättas med något mer tvättande. vill du ha det än mer renare är förslag att pröva droppvax, efter total rengöring av drivlinan. banana slip all weather lube och ceramic speed ufo 2.0 är exempel på bra produkter.

sen har vi elefanten i rummet.

den där kassetten kör du tydligen mest på minsta dreven, och de är mindre än 12t som är det minsta som någorlunda står emot daglig användning. det gäller även redan utan elunderstöd. du behöver skaffa ett större framdrev, ett mycket större framdrev, för att skona de där smådreven, och helst ersätta även dessa med större. användaren elhojtok har skrivit mycket om detta.

med nuvarande arrangemang får du vara glad om smådreven och kedjan håller 6 veckor i stöten. ganska dryg driftkostnad, förutom allt besvär.

Fredrik Å

Aktiv medlem
tajt; välkommen till happy. vi är många här som gillar även basala frågor. hoppas du ska trivas! du behöver alltså dra åt kassetten.

du behöver också läsa in dig på bättre kedjesmörj, det där kluddet kommer bli jobbigt att hantera i längden. det finns ett flertal upplysande trådar i ämnet. själv använder jag på mtb helsyntet motorolja. den bör vara såpass tunn att den inte bygger upp skit på det där sättet. så kallad kedjeolja kan vara bra att ta till för enstaka längre turer, men bör sedan enligt mig ersättas med något mer tvättande. vill du ha det än mer renare är förslag att pröva droppvax, efter total rengöring av drivlinan. banana slip all weather lube och ceramic speed ufo 2.0 är exempel på bra produkter.

sen har vi elefanten i rummet.

den där kassetten kör du tydligen mest på minsta dreven, och de är mindre än 12t som är det minsta som någorlunda står emot daglig användning. det gäller även redan utan elunderstöd. du behöver skaffa ett större framdrev, ett mycket större framdrev, för att skona de där smådreven, och helst ersätta även dessa med större. användaren elhojtok har skrivit mycket om detta.

med nuvarande arrangemang får du vara glad om smådreven och kedjan håller 6 veckor i stöten. ganska dryg driftkostnad, förutom allt besvär.
Apropå det där med kedjan.
Kan rekommendera en sån här.
Finns i många varianter och prislägen men en väldigt bra grej.
Själv är jag ingen som håller putsklass på kedjan men en omgång med den där lite då och då i kombination med avtorkning med Lidls våta städdukar .
Tror ett paket med dessa våtservetter kostar 15kr eller något åt det hållet.
Köp även en "torr" olja så drar det inte åt sig så mycket skit.
En droppe på varje rulle,veva runt några gånger i lite maklig takt och torka sedan av med en trasa eller papper.
När du ändå har av bakhjulet så gör rent kassetten ordentligt.
Avfettning och trasa.
Torka även bort geggan som sitter på plastkuggen i bakväxeln annars kommer grus och oljegegget att äta upp den.
Vad gäller storleken på dreven så kan jag tänka mig att orsaken till att TS kör på höga växlar är ovana att köra med lite högre kadens dvs antalet varv/minut som man trampar.
Försök att öka till 80-90 för att hålla samma hastighet men på lägre växel.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
(ot)det är mycket värt att ha rätt viskositet på smörjet i förhållande till användningsområdet, då blir kedjan självrengörande. på mtb gör jag aldrig ren kedjan, kör alltså med helsyntet motorolja. verkligen minimal arbetsinsats. på med oljan efter tvätt av cykeln.

skönt slippa ta hand om smutsiga tvättvätskor.

samma smörja bygger dock upp smuts på landsväg, så där har jag gått över till vax.

Fredrik Å

Aktiv medlem
(ot)det är mycket värt att ha rätt viskositet på smörjet i förhållande till användningsområdet, då blir kedjan självrengörande. på mtb gör jag aldrig ren kedjan, kör alltså med helsyntet motorolja. verkligen minimal arbetsinsats. på med oljan efter tvätt av cykeln.

samma smörja bygger dock upp smuts på landsväg, så där har jag gått över till vax.
När jag hade enduromc körde jag med ATF-olja i vanlig oljekanna.
Samma där bara köra av med slangen och kedjan såg ny ut 😊
En flaska från Biltema räcker en livstid...

GoranS

Aktiv medlem
Jag tycker inlägg 2 är det som TS primärt bör fokusera på. Om hypotesen i punkt 2 i inlägg 2 är korrekt, gå vidare till inlägg 4 för att lösa problemet.

Diskussioner om olika smörjningsmedel och metoder samt val av kassetter och klingor känns inte som de primärt handlar om lösningen av aktuellt problem.

Bengt-re

Aktiv medlem
Du borde väl vara skräckslagen att folk tror att det cyklades på den tiden Dackefejden utspelades. :sneaky:
Nils körde väl på en FS AM ? 26" bör det nog ha varit eftersom det var ont om 622 skogsdäck på den tiden. Det var nog svårt att hålla undan för dinosaurierna iofs. Undrar om det inte var det som drev på med större hjul? 🤔

Emil777

Aktiv medlem
Hej!

Visa bilaga 555058
Som andra sagt, prova dra åt låsmuttern.
Om det blir glapp igen efter det, kolla då om det kanske saknas en distansbricka för kassetten.
Saknas brickan så kan det göra att låsmuttern inte klarar av att tillräckligt låsa kassetten och den blir glapp.

Tajt

Medlem
Stort tack för nästan alla svar!

Köpte verktygen och var ju mycket enklare än jag trodde 👍 Ska dyka ner lite i smörjningen och drevningen, du har rätt i att jag ligger på de mindre dreven för det mesta då jag pendlar 1mil enkelväg dagligen och ibland blir det lite omvägar på stigar efter jobbet om jag hinner då jag har en nyfödd unge hemma. Har försökt smörja och rengöra regelbundet men känns som jag inte får bort all skit som sagt.

jonte987

Aktiv medlem
Har canyon någon "efterspänningspolicy"? Andra låter gärna lBS kolla och tar räkningen men har en liten känsla av att Canyon vill ha in allt?

Nu vet vi alla att man måste ha en fullt utrustad verkstad och budgetera 6000 om året per cykel för underhåll men det ligger väl i Canyons intresse av att håla skenet uppe med "fri service"?

Fredrik Å

Aktiv medlem
Har canyon någon "efterspänningspolicy"? Andra låter gärna lBS kolla och tar räkningen men har en liten känsla av att Canyon vill ha in allt?

Nu vet vi alla att man måste ha en fullt utrustad verkstad och budgetera 6000 om året per cykel för underhåll men det ligger väl i Canyons intresse av att håla skenet uppe med "fri service"?
Just avsaknaden av det du skriver är väl en del i att hålla priserna nere.
Perfekt för en sån som mig som får utslag av verkstäder men mindre bra om man är ointresserad av att lära sig hur man gör.
Vill nog hävda med bestämdhet att snacket om fem tummar på varje hand är bara snack och att det istället handlar om ointresse vilket så klart är ok.
För dessa individer är verkstäderna perfekt och man bör nog köpa sin cykel hos sin LBS.

jonte987

Aktiv medlem
Just avsaknaden av det du skriver är väl en del i att hålla priserna nere.
Perfekt för en sån som mig som får utslag av verkstäder men mindre bra om man är ointresserad av att lära sig hur man gör.
Vill nog hävda med bestämdhet att snacket om fem tummar på varje hand är bara snack och att det istället handlar om ointresse vilket så klart är ok.
För dessa individer är verkstäderna perfekt och man bör nog köpa sin cykel hos sin LBS.
Jo, men felmontering och transportskador får hanteras på nåt sätt

Tajt

Medlem
Ja, men troligen har de slarvat med momentet? Extremt bökigt om man ska skicka tillbaka. Om man nu inte kan fixa själv.
Skrev till canyon innan jag löste problemet och skickade med samma bild, fick svar idag:

Sorry to hear that you have problems with the drivetrain. It sounds like the bike is in a need of maintenance. Have you already performed a first service to the bike? We recommend performing a first service after 2 months of riding/300km, so if you haven´t performed any service to the bike, please take the bike to a professional mechanic for a service. If they find anything abnormal, you can be in touch with us. Normal wear and tear/maintenance costs are not covered by our warranty.

jonte987

Aktiv medlem
Men skicka en cykel för att dra åt en kassett låter knasigt som tusan i mina öron. Det är verkligen inte svårt att göra själv....
Klart man gör. Jag vet inte var canyon drar gränsen för inskick men det lär ju minska okynnes reklamationer en del om inte annat om de insisterar.

Wiggle verkar vara glada för att ta kvitto från lbs. Jag har hoppat det o gjort det själv. Byte av öra var det då

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer