tajt; välkommen till happy. vi är många här som gillar även basala frågor. hoppas du ska trivas! du behöver alltså dra åt kassetten.
du behöver också läsa in dig på bättre kedjesmörj, det där kluddet kommer bli jobbigt att hantera i längden. det finns ett flertal upplysande trådar i ämnet. själv använder jag på mtb helsyntet motorolja. den bör vara såpass tunn att den inte bygger upp skit på det där sättet. så kallad kedjeolja kan vara bra att ta till för enstaka längre turer, men bör sedan enligt mig ersättas med något mer tvättande. vill du ha det än mer renare är förslag att pröva droppvax, efter total rengöring av drivlinan. banana slip all weather lube och ceramic speed ufo 2.0 är exempel på bra produkter.
sen har vi elefanten i rummet.
den där kassetten kör du tydligen mest på minsta dreven, och de är mindre än 12t som är det minsta som någorlunda står emot daglig användning. det gäller även redan utan elunderstöd. du behöver skaffa ett större framdrev, ett mycket större framdrev, för att skona de där smådreven, och helst ersätta även dessa med större. användaren elhojtok har skrivit mycket om detta.
med nuvarande arrangemang får du vara glad om smådreven och kedjan håller 6 veckor i stöten. ganska dryg driftkostnad, förutom allt besvär.
Apropå det där med kedjan.
Kan rekommendera en sån här.
Finns i många varianter och prislägen men en väldigt bra grej.
Red Cycling Products Easy Chain Scrub Kedjerengöring - till rätt pris! 30 dagars öppet köp och fri retur.Red Cycling Products Över 40 000 produkter från 600 varumärken - Bikester.se.
www.bikester.se
Själv är jag ingen som håller putsklass på kedjan men en omgång med den där lite då och då i kombination med avtorkning med Lidls våta städdukar .
Tror ett paket med dessa våtservetter kostar 15kr eller något åt det hållet.
Köp även en "torr" olja så drar det inte åt sig så mycket skit.
En droppe på varje rulle,veva runt några gånger i lite maklig takt och torka sedan av med en trasa eller papper.
När du ändå har av bakhjulet så gör rent kassetten ordentligt.
Avfettning och trasa.
Torka även bort geggan som sitter på plastkuggen i bakväxeln annars kommer grus och oljegegget att äta upp den.
Vad gäller storleken på dreven så kan jag tänka mig att orsaken till att TS kör på höga växlar är ovana att köra med lite högre kadens dvs antalet varv/minut som man trampar.
Försök att öka till 80-90 för att hålla samma hastighet men på lägre växel.