Har LBS förstört mitt vevlagerhus?

BigF

Aktiv medlem
För ca ett år sedan fick jag hjälp av min LBS att skaffa en ny ram i ett försäkringsärende. De hjälpte mig också att flytta alla komponenter från min skadade ram till den nya.

Nu märker jag vid ett vevlagerbyte att gängorna på det gamla lagret ser väldigt slitna ut och att det nya lagret ej går att gänga i på drivsidan. Dessutom satt det gamla lagret som berget så jag har svårt att tro att de använt fett vid monteringen.

Så vad säger ni? Var det någon mek som hade en dålig dag när min cykel monterades?

Jag skulle uppskatta input från forumet.

Bilagor

• IMG_20180213_221235.jpg
    IMG_20180213_221235.jpg
    195.1 KB · Besök: 22
Det låter som det är klantigt gjort.
Gå till en riktig mek och få gängorna brotschade och sidoytotorna planade. Borde lösa frågan.

BigF sa:
För ca ett år sedan fick jag hjälp av min LBS att skaffa en ny ram i ett försäkringsärende. De hjälpte mig också att flytta alla komponenter från min skadade ram till den nya.

Nu märker jag vid ett vevlagerbyte att gängorna på det gamla lagret ser väldigt slitna ut och att det nya lagret ej går att gänga i på drivsidan.

Kanske en dum fråga, men du vet väl om att lagrena antagligen ska gängas i och ur åt olika håll på de olika sidorna?

bellasoda sa:
BigF sa:

Nu märker jag vid ett vevlagerbyte att gängorna på det gamla lagret ser väldigt slitna ut och att det nya lagret ej går att gänga i på drivsidan.

Kanske en dum fråga, men du vet väl om att lagrena antagligen ska gängas i och ur åt olika håll på de olika sidorna?

Det är jag medveten om. Annars hade jag förmodligen inte fått ur lagret.

Svårt att säga något om en oskarp bild. Det sitter gänglåsningsgucka på ditt vevlager vilket gör det lite svårare att säga något om gängorna. Hur ser gängorna ut i ramen? Om du har lyckats skruva ur det gamla lagret borde det gå att skruva in ett nytt. Kan du skruva i det gamla lagret?

Testa att rengöra gängorna i huset om du inte redan har gjort det, sen fetta in och sen testa att skruva i. Ser du inte med blotta ögat att gängorna i huset är kass så borde det vara lugnt. Skruva gärna åt fel håll först något varv så brukar det vara lättare att få lagret att gå i rakt.

Tillbaka
Topp