Har letat efter svar på frågan om...

vem som behöver cykla landsväg på en kolfiberram?

Hej!

Behöver en motionär som jag en kolfiberlandsvägscykel? Och i så fall varför? Jag har letat i detta forum men hittar mest långa tekniska specar och långa diskussioner. Jag själv cyklar väl ungefär 8-10 mil i veckan and i love it! Jag noterar ju prisskillnaderna mellan alu och kolfiber och undrar vad som skulle vara någon fördel för mig om jag slantar upp extra för kolfiber? Betyder det verkligen att min cykling blir trevligare/bättre på något sätt och i så fall på vilket sätt? Jag är absolut intresserad av att förbättra min cykling och uppskattar när jag kan slå mina egna tider på Strava-segmenten, men jag tror inte att jag kommer att slå tiderna mina 45-åriga kompisar har. Jag själv är 55 år. Den cykel jag har nu är en Merida cyclocross med landsvägsdäck och den är väl helt OK. Men samtidigt skulle jag vilja ha en lite mer racebetonad hoj...

Jag vet att det har skrivits massor om det här på forumet men jag letar kanske efter lite mer jordnära svar på mina frågor...

mvh A

Korta svaret är troligtvist nej.

Längre svaret är att olika material har olika egenskaper och med kolfiber har man mest frihet att optimera olika egenskaper. Därför kan man med kolfiber bygga lätta ram som är också komfortabel och tillräckligt styva och som är aerodynamiska. Om det är platt hjälper mindre vikten inte. Om du kör snabbt är det framförallt sänkte luftmotståndet som kan hjälpa, men där hjälper bättre position på cykeln, aero kläder och aero hjul som hjälper mer än en aero ram.

Jag har och har haft cyklar i stål, alu och cf. Skillnaderna mellan setup är större än skinnaderna i material. Min cf cykel går som randocykel och är lite relaxad i däcksval, sittställning och utväxling. Min racigaste cykel är en stålcykel....

Så nä - materialet har inte så stor betydelse. Välj en cykel som passar din kropp och din cykling.

Du får troligen bättre komponenter på en Al-cykel än en i kolfiber för samma summa pengar. Men om du vill uppgradera prylarna efterhand (som vintrarnas byggprojekt) så är ram det jobbigaste att uppgradera, då kan det vara läge att köpa kolfiber.

vem som behöver cykla landsväg på en kolfiberram?

Hej!

Behöver en motionär som jag en kolfiberlandsvägscykel? Och i så fall varför? Jag har letat i detta forum men hittar mest långa tekniska specar och långa diskussioner. Jag själv cyklar väl ungefär 8-10 mil i veckan and i love it! Jag noterar ju prisskillnaderna mellan alu och kolfiber och undrar vad som skulle vara någon fördel för mig om jag slantar upp extra för kolfiber? Betyder det verkligen att min cykling blir trevligare/bättre på något sätt och i så fall på vilket sätt? Jag är absolut intresserad av att förbättra min cykling och uppskattar när jag kan slå mina egna tider på Strava-segmenten, men jag tror inte att jag kommer att slå tiderna mina 45-åriga kompisar har. Jag själv är 55 år. Den cykel jag har nu är en Merida cyclocross med landsvägsdäck och den är väl helt OK. Men samtidigt skulle jag vilja ha en lite mer racebetonad hoj...

Jag vet att det har skrivits massor om det här på forumet men jag letar kanske efter lite mer jordnära svar på mina frågor...

mvh A
Den du har är ju en kanoncykel, klarar breda däck och fungerar bra såväl som gravel som renodlad landsvägshoj med bara ett däcksbyte. Och dessutom väldigt lätt.

Men det säger ju ingenting om hur en lätt alucykel skulle vara som jämförelse. Så nej det besvarar inte frågan om materialet.
Nej, men besvarar frågan hur en kf-hoj känns o kan jämföra med sin nuvarande aluhoj. Sen återstår ju att prova en lätt aluhoj som C-dale CAAD 13. Sedan återstår att testa titan o div. mixar av olika material. Det blir jobbigt.
Alt. studera tyska Bikes tester o ersätta känsla med siffror.

Jag har haft lätt alu-ram och kolfiberram-cykel parallellt. Båda med D-A 9000. Likvärdiga hjul.

300 gram till kolfibercykelns fördel. Förutom liiiten olikhet i geometri så var (är) kolfibercykeln mer styv och lite bättre komfort. Båda var livliga. Fantastiska cyklar.

Kolfiberåket har jag kvar.

Tillbaka
Topp