Har mitt nav gjort sitt?

Gärdeborg

Ny medlem
Har mitt nav gjort sitt?
Hej,

Mitt bakhjul till elcykeln (trekking typ) började få en hel del spel i sidled. Som nybörjare inom mekande har jag inte haft koll på att naven måste servas regelbundet. Skruvade isär det idag och det var i stort sett inget fett kvar. Bara en brun sörja som jag antar var en mix av vatten, rost och lite fettrester. Se bilderna nedan hur det ser ut efter rengöring.

Sidan där bromsskivan sitter ser ganska ok ut. Men man kan känna lite ojämnheter om man drar försiktigt med en skruvmejsel. De kulorna som satt på den sidan är släta och fina till skillnad mot de som satt i frihjulet (se bilden). Antar att man skulle kunna byta de båda konerna, kulorna och frihjulet, men jag har ingen aning hur jag skulle hitta rätt delar (konerna framförallt) och då känns det smidigare att byta hela hjulet (ca 1000kr).

IMG_20200810_174352.jpg

IMG_20200810_173311.jpg
IMG_20200810_164422.jpg

onyx3

Medlem
Har mitt nav gjort sitt?
Cup-and-cone nav måste fettas regelbundet och som med alla nav ska man vid tvätt inte spruta med vattenslangen direkt mot navet så att navfettet rinner ut.
Sedan är lager-spänningen viktig att få till rätt. Inte för löst och inte för hårt. Det är har du nu lärt dig den hårda vägen.
Om du har spår och ojämnheter i lagerbanan är lagret slut och går troligen inte att fixa utan att du får köpa nytt nav och bygga om hjulet. Det är väl billigare än att köpa nytt men det kostar en slant så lite beroende på vad du har för hjul så är det kanske mer värt att lägga pengarna på helt nytt.

Gärdeborg

Ny medlem
Har mitt nav gjort sitt?
Tack för svaret. Det är denna cykeln jag har; Giant Explore. Det står inget roligt på varken nav eller fälg så jag har ingen aning om kvalité eller liknande. Det är hyffsat riktat fortfarande, efter runt 800 mil. Ska nog ringa min lokala cykelaffär imorgon och kolla vad ett vettigt nav och hjulbygge skulle gå på. Rekommenderar du cup-and-cone eller skulle det vara bättre med slutet kullager? Jag cyklar runt 400 mil om året, oavsett väder. Det är väl framför allt de saltade vägarna som mitt nav inte tyckte var så roligt.

Om jag byter hela hjulet blir det kanske detta.

onyx3

Medlem
Har mitt nav gjort sitt?
Är väl inget direkt fel på giant-hjulen men knappast värt att kasta in mer pengar på. Om du inte bygger om dem själv.
Bygga hjul går väl på någonstans 800 för jobbet sedan kostnad för nav på strax under tusenlappen och kanske nipplar om de ärgat sönder osv. Ja du fattar att det blir svårt att komma under priset för det hjul du länkar till.
Och som jag skrev förut är cup and cone ok om du sköter dem och är noga lagerspänningen. Nackdelen då är att om de väl går sönder så (tror jag) att lagerbanan brukar vara en del av navet som inte går att byta. Så om du är osäker över om du kan sköta ovanstående skulle jag gå på en typ av nav där man kan byta lager om de skär sönder. DT Swiss nav brukar vara poppis här på happy tex. De kostar dock lite mer.

dabac

Aktiv medlem
Har mitt nav gjort sitt?
Enklast är förstås att byta hjul.
Men vad är det för nav du har?
Shimano brukar vara lätta att få tag i delar till.
Så länge lagerskålen på icke-drivsidan är OK så går det att rädda. Kanske halva priset av ett nytt brukshjul.

kais01

Aktiv medlem
Har mitt nav gjort sitt?
lagerbanan brukar vara svår att byta och i många fall svårt att få tag i helt korrekt dimension. men den brukar också vara närmast självreparerande.

om däremot slitaget tagit sig genom ythärdningen på konan hjälper det inte att t ex svarva till den, och den kommer inte bli bra av sig själv med i övrigt nya grejor.

men kona kan du använda nästan vilken som helst, så länge gängningen passar. du hittar en tillsammans med nya kulor på närmaste lbs av gammaldags slag. bör gå på 50-100 sekiner.

se sedan till att det finns ett litet glapp efter lagerjusteringen. och ditcha högtryckstvätten.

onyx3

Medlem
Har mitt nav gjort sitt?
Inflikar att det lilla glappet i justeringen är för att ta höjd för att axeln komprimeras en aning då du spänner fast hjulet vilket resulterar i ett nav utan glapp i sidled.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Har mitt nav gjort sitt?
håller med, men det bör finnas ett minimalt glapp kvar även efter montering.

varvet runt är bäst att tillägga; slitna lager har en tendens att bli lite ovala.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer