Har någon en Specialized?

wilmerx

Ny medlem
Jag funderar på att köpa en SPECIALIZED EPIC COMP DISC. Tycker det verkar kanon med den typ av bakfjädring som denna cykel har. Är det någon som har erfarnhet av denna cykel?

Idag kör jag på en Cresent Rimfaxe -97 som tog mig runt på Finnamrksturen på 5,30.

"Kör dig röd kör dig död" Wilmer X

Har en s-works som fungerar alldeles utmärkt
kanske lite tung men det uppvägs av cykelns prestanda som i och försig kan tillskrivas foxdämparen o gaffeln. För det är ju den automatiska lockouten som är hela grejen.
Samma dämpare o gaffel på annan xc ram skulle säkert fungera lika bra.

Har nyligen köpt en Specialized Epic och är än så länge mycket nöjd. Den fungerar faktiskt som utlovat!! Fjädrar bak vid stök och rätt så stum när det är slätt... Som sagt det är ventilkonstruktionen på bakfjädringen som är fiffig... Framgaffeln är inte heller fel, den har en bra lockout som visserligen inte är fjärrstyrd från styret men det funkar bra tycker jag :) Jag är nöjd och köper du kompen som är högre specad än min och med skivbromsar så får du rätt mycket cykel... priset kan väl vara lite högt men det är ju snart slut på säsongen så reorna tar ju fart nu. Lycka till med det eventuella köpet :)

edit skriver som en kratta

Senast redigerad av en moderator:
Jag har en s-works och den är helt underbar för snabb xc. Den är lite stum i riktigt stökig terräng, men det är ju inte det den är till för. Min har Fox F100X-gaffel, som har autolockout oxå, och jag måste säga att den gaffeln är helt underbar! Låser precis när jag vill och låser upp när jag vill. Brainen är inte lika perfekt, men den funkar bra. Ibland är den nämligen stel när man inte vill.
Men man får nästan köra Epic:en som en hardtail, då är den ruskigt snabb eftersom den är mer förlåtande än en hardtail.

För snabb mindre stökig xc är Epic:en grym. Vill du köra i stök finns det bättre lämpade hojar.

Spana gärna in Stumpjumper FSR Comp, tycker den är kanon i all typ av cykling förutom höga drops.
Kör mycket XC och ofta rikligt med stök då tycker jag den kommer till sin fulla rätt.
Sedan är det ju kanon med lockout både på fram och bak, den blir verkligen en HT. Nu har FRS´´en visst 120mm slaglängd bak och fram, jag har en -04 som är 100mm men det räcker gott.

Bara ett tips innan du slår till på Epic:en som är en kanonhoj såklart.

Mycket nöje,,

F

Körde långloppscupen i år på en Specialized Epic Comp Disc 05 och jag är riktigt nöjd med hur cykeln fungerat. Framgaffeln (Fox F100RL) är riktigt bra, gillar också geometrin på ramen. Bakdämparen gör ett bra jobb med att ta bort det värsta stöket, en annan vinst är att den ger ett bättre grep för bakdäcket. Avid bromsarna som sitter på har grym modulation. Som helhet upplever jag cykeln som lätthanterlig och trygg. Det finns säkert FS-hojar med bättre komfort i stök, men frågan är om de då är lika snabba på grusvägar. Eftersom man alltid undrar om det finns något bättre så kommer jag nog att ta en titt på Giant Trance och Anthem nästa år.

Du kanske är nyfiken på att köpa en begagnad? Har en Epic S-Works -05. Fullt utrustad med XTR och disc. XT-hjul och rock shox reba team gaffel.
25000:-.
0709380127 /marcus

Tillbaka
Topp