Har ni något mål med er cykling?

Slappna av och komma bort. Är lite meditativt an bara trampa och vips är man nån stans jag inte visste fanns. Upptäcka nya områden eller återupptäcka gamla. Njuta av soluppgång, frysa i spöregn för att tina upp i duschen.
En effekt av det är ju att jag kan fortsätta dricka öl och äta bullar utan att bli lika bred som jag är kort.

Cyklar för att bli bättre. Bättre kondition, bättre hälsa (enligt mig, andra tycker jag ska cykla mindre), bättre ork i vardagen. Mestadels landsväg av skälet att det är enklare att ta ut sig ordentligt på lvg. MTB är också väldigt roligt men eftersom jag inte trivs fantastiskt nära döden och behöver vara hel för att försörja familjen (ett tag till) kan jag inte pressa mig riktigt lika hårt i skogen.

marten_larsson sa:
Cyklar för att bli bättre. Bättre kondition, bättre hälsa (enligt mig, andra tycker jag ska cykla mindre), bättre ork i vardagen. Mestadels landsväg av skälet att det är enklare att ta ut sig ordentligt på lvg. MTB är också väldigt roligt men eftersom jag inte trivs fantastiskt nära döden och behöver vara hel för att försörja familjen (ett tag till) kan jag inte pressa mig riktigt lika hårt i skogen.

Jag känner mej säkrare i skogen, det är färre bilar där...

TS här.

Funderade vidare på det här med mål. Läser på och ser att en del menar att mål ska vara SMART:a:
SPECIFIKT, tydligt och konkret
MÄTBART, tid, kvantitet och kvalitet,
ACCEPTERAT, Jag vill göra det.
REALISTISKT, det är möjligt att göra detta för mig.
TIDSATT, realistisk tidsram,

Men insåg att det inte alls är intressant för mig. Jag vill inte ha något smart mål i mitt liv när det gäller träning. Jag är i ett stadie i livet där jag passerat det. Har tidigare tävlat i löpning, men har ingen önskan att sätta den typen av mål.

Jag satte mig och funderade ett varv till. Gjorde en lista med skäl till att jag cyklar. Kom efter en stund på att den egentligen ska handla om varför jag tränar. Så jag korrigerade listan att innehålla även löpning och styrketräning. Det är liksom samma skäl.
Det blev en lista på 28 olika anledningar. De skälen kan kokas ner till dessa huvudpunkter:

- Motion ”Att träna varierat och få naturnära upplevelser"
- Fysisk tillfredställelse ”Att ta ut mig och att känna mig stark"
- Psykisk tillfredställelse ”Att tömma huvudet, uppleva glädje, lust och psykiskt välmående"
- Prestation ”Att ha ork och känna att jag klarar saker"
- Glädje ”Att leka och njuta"
- Naturupplevelse ”Att uppleva naturen och årstiderna"
- Övrigt ”Att köpa cyklar och prylar och nörda ner mig"

Så mitt mål med träningen är att träna varierat, ta i, ha kul, få naturupplevelser, känna mig stark.

till vardags: transportera sig på effektivt sätt och samtidigt ha roligt.

på fritiden: ha roligt och samtidigt träna.

träning för träningens skull finner vissa en njutning av, men det är inte direkt min grej. men det är ett primitivt nöje att köra om andra, och det förutsätter att man håller igång en del.

med en mtb i garaget blir inte tanken 'nu ska jag ut och träna', det är alltid 'nu skall jag ut och ha lite kul'. och med lämpliga stigar runt knuten händer det direkt.

särskild njutning på mtb är att att hitta nya stigar. liksom nöjet att bara kunna ta sig förbi vissa hinder, själva cyklingen i sig blir kul, vilket man knappast kan säga om landsväg. där är det mer kontrasten mellan socialt samarbete och ett visst alltid närvarande tävlingsmoment. ibland kryddat med pannbenet, nöjet att känna att man orkar.

vinterpendling på cykel är ett otippad nöje. misär på ett attraktivt sätt.

Supersonic sa:
TS här.

Funderade vidare på det här med mål. Läser på och ser att en del menar att mål ska vara SMART:a:
SPECIFIKT, tydligt och konkret
MÄTBART, tid, kvantitet och kvalitet,
ACCEPTERAT, Jag vill göra det.
REALISTISKT, det är möjligt att göra detta för mig.
TIDSATT, realistisk tidsram,

Men insåg att det inte alls är intressant för mig. Jag vill inte ha något smart mål i mitt liv när det gäller träning. Jag är i ett stadie i livet där jag passerat det. Har tidigare tävlat i löpning, men har ingen önskan att sätta den typen av mål.

Jag satte mig och funderade ett varv till. Gjorde en lista med skäl till att jag cyklar. Kom efter en stund på att den egentligen ska handla om varför jag tränar. Så jag korrigerade listan att innehålla även löpning och styrketräning. Det är liksom samma skäl.
Det blev en lista på 28 olika anledningar. De skälen kan kokas ner till dessa huvudpunkter:

- Motion ”Att träna varierat och få naturnära upplevelser"
- Fysisk tillfredställelse ”Att ta ut mig och att känna mig stark"
- Psykisk tillfredställelse ”Att tömma huvudet, uppleva glädje, lust och psykiskt välmående"
- Prestation ”Att ha ork och känna att jag klarar saker"
- Glädje ”Att leka och njuta"
- Naturupplevelse ”Att uppleva naturen och årstiderna"
- Övrigt ”Att köpa cyklar och prylar och nörda ner mig"

Så mitt mål med träningen är att träna varierat, ta i, ha kul, få naturupplevelser, känna mig stark.

Mycket bra sammanfattat.

Känslan en solig sommarmorgon att ta sin lvg-racer, ge sig ut på fina vägar, känna doften av blommor, fartvinden i ansiktet, precisa växlingar, meditativt sjunka in i sig själv, inte behöva sitta på helspänn för att parera hinder, osv. Ren njutning!

Senast ändrad:
Som sagt.
Hör av dig nör du vill ut och cykla.
Jag håller också på att revidera mig själv angående prestation mm mm.
Syftet i år är att hitta tillbaka till kravlös rolig cykling och att njuta ute i naturen.
Hänger gärna på nån löptur också om du har lust att ta det lugnt nån gång ?

Ps. Har avinstallerat Strava ?

Målet för mig är att få/ha bra kondition, att utvecklas, att kunna vara med och tävla om förstaplatsen i långa uppförsbackar på distansrundor, att kunna hänga med på rulle på "snabbrundor" med dom riktigt bra.

Det är det om driver mig, att sticka ut och träna även om det tar emot och är igenmulet, blåsigt och +6 en junikväll.
Men det som ger mig mest, och minns med glädje, är de naturupplevelser jag får längs med vägen.
Som t.ex.
ooms sa:
Känslan en solig sommarmorgon att ta sin lvg-racer, ge sig ut på fina vägar, känna doften av blommor, fartvinden i ansiktet, precisa växlingar, meditativt sjunka in i sig själv, inte behöva sitta på helspänn för att parera hinder, osv. Ren njutning!
Speciellt om det är nästan vindstilla och man känner alla dofter, eller lite lätt medvind så man känner sig stark.

Men även känslan när jag sticker ut på lite längre träningsrunda och känner mig stark och kan hålla tempot några timmar, då behöver inte vädret vara så bra.

För mig är det ingen motsättning i att "bara ut och cykla och ha roligt", eller att träna hårt, det är roligt på olika sätt. Har inte kunnat cykla ordentligt sen sommaren 2017, och inte alls sen i somras. Det suger verkligen, det som ger mest abstinens är när jag tänker på hårda träningspass på racern.

Så, doften av sommar en solig vindstilla sommarmorgon, och den fina naturen där jag håller till, ger dom fina minnena, men hårda träningspass ger mig mest för stunden, och det som driver mig. Och dom fina naturupplevelserna blir bättre när jag är i form.

Målen är föränderliga. Målen (just nu) för 2019 är:
- 360 på BMX:en
-få till det där med manuals, säg 50+ meter iallafall på MTB:n
-bättre placering än förra året i EWS
-få bättre kondis än 2018, bevisas genom bättre resultat på lokala XC tävlingarna
-Ta KOM:et på stigen bakom mitt hus

erolwi sa:
-få bättre kondis än 2018, bevisas genom bättre resultat på lokala XC tävlingarna

Inget dåligt mål med ews :)

Helt klart är mitt stora mål att ha roligt samtidigt som jag håller mig i form .

Som delmål har tidigare först bara Vättern varit något att anmäla sig till för att öka motivationen och sen kanske 2012-ish även Cykelvasan .
Vättern är numer för gruppberoende och jag har gjort en för mig rejält bra tid under nära perfekta förutsättningar 2017 , det får bli som det blir .
Cykelvasan som dessutom ligger på hösten är normalt säsongens stora mål att träna mot och i stor mån också individuellt , en bra värdemätare på prestanda .
Får jag efter ryggoperation i närtid förutom ryggen även normal fart på vänsterbenet så vore under 3 timmar ( 3:11) på Cykelvasan och under 7:30 på Vättern ( 7:36 ) bra delmål i fortsättningen innan man dör av ålder .

I ett kortare perspektiv är mitt mål att bli kärnfrisk i ryggen , en bra förutsättning för resten .

M

Raggamuffin sa:
erolwi sa:

Inget dåligt mål med ews :)

Ha, nej sannerligen inte
ESS skulle det ju stå såklart (tyvärr)

Tillbaka
Topp