Har ni problem med att återkränka?

Gulöga

Medlem
Det har jag. Som ni läst i min presentationstråd (där ni även kan få se en penis i ett avgasrör) så blir jag sällan kränkt på cykelbanorna. Kanske jag inte har mött riktiga happyiter på min cykelväg, vem vet?

Vi de få lätträknade tillfällena då jag blivit upphunnen och omkörd har jag lite problem med att återkränka. Att cykla ifatt den som just cyklade om mig är väl en sak. Det är det jag oftast gör om jag blir kränkt - jag lägger mig på rulle. Min tanke är: "ok, du kränkte mig, nu är jag här igen - få se vad du tål nu då, jag ger mig aldrig",,,ja typ så tänker jag. Lite barnsligt men ganska happy tror jag;-) ..och så ligger jag kvar på rulle för att visa att jag "antog utmaningen"

Det känns liksom som att man "tar åt sig för mycket" om man återkränker, lite barnsligt att inte kunna ta att bli omkörd, lite som en 4-åring som liksom: "-du ska inte cykla före mej jag ska cykla före dej sådeså!"

Vad säger ni? Brottas ni också med såhär barnsliga tankar och beteenden? För övrigt undrar jag om detta med kränkningar är något som folket på happymtb hittat på eller om det är importerat nånstans ifrån?

Jag blir nästan aldrig kränkt (tyvärr mest pga den extrema bristen på mer "seriösa" snabbcykelpendlare i Gbg), så såna bekymmer har jag inte. Den enda kränkning jag kan komma på är en gång när en kille på cross drog om mig uppför Götaälvbron. Men då hade jag feta dubbdäck.

I övrigt är det bara när jag stannar för korsande trafik, trafikljus, dolda korsningar och liknande, som jag blir omcyklad. Och vid vinterväglag när alla dumdristiga idioter blåser på för fullt i slasket och på blankisen.

Gulöga skrev:
-------------------------------------------------------

> Vad säger ni? Brottas ni också med såhär
> barnsliga tankar och beteenden?

Nej, riktiga Happyiter är inte så barnsliga som du.
I stället ägnar de tid åt att lösa riktiga problem i trådar som kanttråd vs. tub, Mac vs. PC, Campa vs. Shimano samt alla alla tänkbara och otänkbara parametrar i Tours tester.

Earlslick skrev:
> Alla som är snabbare än Geologen är dumdristiga
> idioter.
> Ge dig nu...

Du läser ju jävligt snett! Läs om, läs rätt!

En god vän brukar ofta och gärna återge hur det gick till i ungdomen, när han cyklade till sitt sommarjobb. Det här var nog i slutet av 80-talet, och det föll sig så att han och en gubbe som var gammal nog att vara hans far ofta kom ifatt varandra längs vägen. Trots åldersskillnaden var de tillräckligt barnsliga för att hålla på hela sommaren och kränka varandra, flera gånger per resa. Gubben var tydligen en mästare på att cykla om för att sedan lägga sig först och sen slå av tillräckligt på tempot för att det skulle kännas för långsamt.

För egen del brukar jag mest uppskatta att få multipelkränka de som inte stannar vid rödljusen.

Kupa skrev:

> För egen del brukar jag mest uppskatta att få
> multipelkränka de som inte stannar vid
> rödljusen.

Precis min mening. Jag har för övrigt sedan jag började pendla till jobbet från hisingen till lackarebäck aldrig blivit kränkt in the long run, och geologen jag cyklar cross över göta älvbron ;)

Normallång, normalbyggd och mörkblond. Kört cross sedan i somras. Fortfarande mycket att lära, vi kanske ses på vägarna, pass på för morgontrötta fotgängare utanför nordstan, stans värsta cykelpassage..

Det är ingen återkränkning att trampa ikapp och lägga sig på rulle. Åtminstone inte om du med återkränkning menar att du "ger tillbaks". Att ligga på rulle sparar en massa energi och stadfäster bara att den som ligger före är starkare än dig. "Antar utmaningen" gör du bara om du trampar förbi.

Ja, det är ganska barnsligt att känna som du känner. Jag gör det också emellanåt, men jag har också kommit till insikten att det faktiskt finns cyklister där ute som är starkare, snabbare och bättre än mig. I måndags kom det ikapp en snubbe på riksettan där jag plågades i min ensamhet i mot- och sidvinden i förnedrande 26-27 km/h. När han kom ikapp tänkte jag inte en tanke om återkränkning utan bara "rulle rulle rulle rulle". Jag kom ifatt hans hjul och låg sedan och vilade i 29-30 km/h i hans drag. Efter några km svängde han av mot Rönninge, men jag hade lyckats återhämta mig skapligt så återstoden av färden gick riktigt bra.

/K

bointus skrev:
> Normallång, normalbyggd och mörkblond. Kört
> cross sedan i somras. Fortfarande mycket att
> lära, vi kanske ses på vägarna, pass på för
> morgontrötta fotgängare utanför nordstan, stans
> värsta cykelpassage..

Ja, men på östra sidan är onödigt att ens trafikera. Ska man åt Lackarebäck väljer man med fördel att sticka direkt ut bland bilarna efter trafikljuset direkt efter nerfarten från bron. Sen bara man fortsätter bort mot Drottningtorget och sneddar över till träbron och fortsätter förbi Trädgårdsföreningens plank precis som du förmodligen gör annars.

En betydligt säkrare (färre fotisar) och ofta snabbare väg, om än lite längre, är om man fortsätter mot Polhemsplatsen och in på Odinsgatan till Odinsplatsen och sen ner mot Skånegatan därifrån.

geologen skrev:

> En betydligt säkrare (färre fotisar) och ofta
> snabbare väg, om än lite längre, är om man
> fortsätter mot Polhemsplatsen och in på
> Odinsgatan till Odinsplatsen och sen ner mot
> Skånegatan därifrån.

Mjo om man hade sluppit dubbelkorsningen mellan folkungagatan och ullevigatan med spårvagnar, bilister och what not så hade det väl varit en tänkbar väg, för nu kör jag trädgårdsföreningen bort till gårda och den fina vägen längs med Mölndalsån där trafikanterna faktiskt har vett att hålla sig till sin del av vägbanan.. så länge man passar sig för korsande biltrafik vid de upphöjda korsningar där man är lite dold..

Att "återkränka" folk som kör förbi där det är trångt och man tar det lugnt ser jag däremot som en välgärning :)

Ok.
Alla som cyklar sanbbare än Geologen på vinterväglag är dumdristiga idioter, för han framför sitt fordon sakta och säkert....

geologen skrev:
> Earlslick skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Alla som är snabbare än Geologen är
> dumdristiga
> > idioter.
> > Ge dig nu...
>
> Du läser ju jävligt snett! Läs om, läs rätt!

> Nej, riktiga Happyiter är inte så barnsliga som
> du.
> I stället ägnar de tid åt att lösa riktiga
> problem i trådar som kanttråd vs. tub, Mac vs.
> PC, Campa vs. Shimano samt alla alla tänkbara och
> otänkbara parametrar i Tours tester.

Word. Fatta hur bra vi skulle kunna bli på att cykla om vi gjorde det istället för att sitta och läsa på happy....

Så här gör jag: Jag kör långsamt på min tantcykel, och blir då ofta kränkt, speciellt nät jag talar i mobiltelefon. Sen kränker jag tillbaka genom att vid nästa rödljus åka runt hela klungan som står och väntar och ställa mig längs fram. Smart va!

+1000 på gandhis kloka ord!! Att lägga sig på rulle efter en kränkning och tro att man återkränker, det är fan totalt självmål... Men visst, mål som mål tänker vissa? När jag kränker någon som jagar ikapp och sen inte kan komma om, räknar jag det som intickande kränkningspoäng till min favör så länge den kränkte ligger intill mitt bakhjul.

Sen brukar jag runda av det hela lite snyggt med att sakta sänka tempot och dubbelkränka den redan kränkte med en spurt/utbrytning. Gärna i någon situation där jag är själv är som starkast, typ 200m backe.

Fan, dumt att avslöja taktiksnack kanske? You didn't hear it from me... ;-)

Senast ändrad:
Fast man kan ju bli kränkt utan att bli omkörd. Det har hänt att jag varit ute med racer för att träna och pendlare med ryggsäck och cykel utan bockstyre tagit rulle. Om man då inte orkar gå ifrån känner iaf jag mig kränkt.

gandhi skrev:
> Det är ingen återkränkning att trampa ikapp och
> lägga sig på rulle. Åtminstone inte om du med
> återkränkning menar att du "ger tillbaks". Att
> ligga på rulle sparar en massa energi och
> stadfäster bara att den som ligger före är

Skrev inte att det var en återkränkning att lägga sig på rulle. Du har väl rätt i att det inte är mycket till att "anta utmaning" heller, men det beror ju på hur fort den som kränkte körde om mig.

Aja, barnsligt var det iaf.

Niko/Frost skrev:
> +1000 på gandhis kloka ord!! Att lägga sig på
> rulle efter en kränkning och tro att man
> återkränker, det är fan totalt självmål...

Skrev jag inte.

Men håller med dig om att det mest ger kränkaren extrapoäng att få den kränkte på rulle!

Idag växte jag lite som människa....

OM jag blir omkörd tänker jag att den personen har säkert bara hälften eller en tredjedel så lång väg att köra. Då slipper jag känna mig kränkt. Kränkt känner jag mig bara när jag cyklar tillsammans med andra och inte hänger med i tempot. Som i söndags.

Edit: Var så slut att jag inte ens kom ihåg vilken dag det var.

Senast ändrad:
Stumpy, enligt kränkningsförordningen (googla!) så är det upp till den kränkte att ha med sig tillräckligt med vätska, energi, ork, osv för att försvara sin position. Kränkningsförordningen är väldigt tydlig med att kränkningen är giltig oavsett hur länge kränkaren respektive den kränkte har varit ute.

Med glimten i ögat här nu förstås, innan någon tar mig för den fanatiske kränkaren jag säkert framstår som, haha ;-)

Den mest löjeväckande formen av återkränkning är rödljusåterkränkarna. Genom att köra mot rött kan de köra om igen trots att man uppenbarligen är snabbare än dem.
Må snuten ta dem.

Att lägga sig på rulle kanske inte uppskattas av alla - om man skulle vingla till alternativt tvärnita är det ju ganska trist att ha någon som ligger klistrad vid bakhjulet ... det är ju trots pendelcykling det handlar om

Självklart har jag problem att återkränka. Fast första steget var ju att kränka..
@Stumpy Du får gå i terapi för gårdagens cykling verkar det som. Eller vänta tills jag hänger på så du har något att kränka.

Det bästa är när man hittar en total främling på vägen hem som man först kränker ... och sedan har han mage att fråga hur långt man skall (och vart), inse att ens båda tänkta resvägar är ungefär de samma och sedan kör partempo hela vägen.

Sådana pendlare önskar jag att jag stötte på oftare!!

Jag brukar nöja mig att köra om fixi cyklister i uppförsbacke som körde om mig i neranför backen när jag pendlar, att jag sen blir omkörd igen ovanför backen skyller jag på cykelväskan...

Att bli omkörd av de som fortsätter dra ifrån har jag inget problem med.
Däremot kan jag gå igång lite på de som precis kommer förbi för att sedan slå av på takten.
Det är så sällan det blir ett bra partempo av det.
Om jag i min tur går ut och kör om kan jag känna mig lite generad ifall jag missbedömt mitt fartöverskott och får den andre på rulle.
Inte så mycket rullen som stör, utan mer det att jag körde om och åbäkade utan att det blev någon direkt fartökning av det. Ungefär som att köra om nån med bil 30 sek innan man svänger av...

Ang. rödljuskränkning, jag tycker att den som kommer fram till rödljuset först avgör ifall man stannar eller inte. Att "vinna" genom att köra om någon man uppenbart rejsat med när denne i ledning har stannat vid rödljuset är uppenbart självmål IMO.

Nu säger jag inte att det är okey att blåsa rödljus, men de flesta av oss som aktivt sysslar med kränkningar vet nog hur den där verkligheten ser ut så vi kan lika gärna tala öppet om det.

Man stannar vid rött. Så enkelt är det. Alla cyklister som kör mott rött förstör vårat ryckte. Pungspark anbefalles. Och ja, jag är seriös.

Skogling skrev:
> Man stannar vid rött. Så enkelt är det. Alla
> cyklister som kör mott rött förstör vårat
> ryckte. Pungspark anbefalles. Och ja, jag är
> seriös.

<3 :-) T

Jag stannar själv vid rött, följer inte på kränkrejs med de som vill blåsa rödljus, håller helt med om att det är vårt anseende det gäller. Men sen rejsar jag ofta mellan varje rödljus... Merparten av stockholms fakengers har däremot jvligt svårt för det där med rödljus, särskilt i samband med kränkrace, vilket i mina ögon som sagt mest är självmål...

Men som sagt, det händer och det händer OFTA så vi kan väl lika väl tala öppet om det istället för att skrika glåpord och sen sticka under stol med hela fenomenet. Många av rödljuskörarna är kränkrejsare...

Senast ändrad:
Kränkt och återkränkt eller inte? Döm själva.
Vid stadsgården märkte jag att nån sög hjul. Som en igel sög han fortfarande vid danvikstull. Då hörde jag att det skrapade i stänkan så jag stannade påpassligt och fixade lite med stänkan. Igeln (Nishikihybrid med rakt styre typ!) drog iväg som en iller.
När jag fixat klart pustade jag frustande upp på min stålhäst och trampade på lite lojt vidare hemåt och spottade mycket riktigt snubben bortåt hästhagen. Återkränkningen hade börjat.
Hellas passerades, närmare och närmare kom jag, vid blomsterhandeln var jag i kapp och lite trött. Så jag la mig på rulle till Älta. Där hade vi båda tänkt slänga oss över vägen till cykelbanan på andra sidan men ett par bilar var i vägen så kränkaren tvekade och jag blev fast bakom honom. Till slut lessnade jag och drog ut i gatan och pep iväg, lämnade killen bakom mig. Återkränkningen var ett faktum.
Jag stampade på lite extra ner till älta centrum, när jag vände mig om var killen borta. Dött eller bara svängt av mot tyresö eller nån annanstans det vetefan.
Som svar på frågan i rubriken, ja problem kanske inte men lite jobbigt var det iaf.

Cyklade mellan Erlangen och Coburg för ett par år sedan på min touringcykel. Cyklar på fint, trevligt men ganska lugnt tempo. Strax efter Bamberg, i Breitengüssbach typ, cyklade jag om en överviktig kille med en fantaflaska, 2 liter, på pakethållaren på en sunkmountainbike med breda däck.

Inga problem. Stannar dock vid en parkbänk i Zapfendorf för att äta lite frukt och en yoghurt, titta lite på kartorna. Slappt. Startar igen och efter typ 20 minuter ser jag ryggen på killen på mountainbiken, med 2 liters fantaflaskan. Det där får jag ta och kränka, tänker jag.

Det tog mig 2,5 mil, jag hann ikapp precis någon kilometer innan Coburg. OK att det var fullastad touring jag körde, med en bra bit mer vikt än vad jag kör nu för tiden. Men det var en av de mest förödmjukande saker jag varit med om på cykel. Om jag inte hunnit ikapp till slut vet jag inte vad jag gjort. Det är i alla fall en anledning, kanske den största, till att jag har blivit mer aggressiv och snabbare i min körstil nuförtiden. Jag vill aldrig, aldrig vara med om något liknande igen. Brrr. Ryser när jag skriver om det så här ett par år senare.

Rött ljus kör ju var och varannan cyklist mot, vad som nog däremot kraftigt försämrar alla cyklisters rykte är ju de som leker tävling genom stan varje dag. Allt detta snack om kränkningar hit och dit är säkert sagt med glimten i ögat, men det är ju uppenbarligen så att en hel del personer inte riktigt klarar av att ha distans till det utan tar det på blodigt allvar.

Tillbaka
Topp