Har nya hjälmar blivit fulare?

Åke

Aktiv medlem
Har en längre tid försökt hitta en ny racerhjälm och varit runt i många butiker och provat (svårt att köpa på nätet) men inte hittat någon jag gillar. Tycker de ser klumpiga och stora ut. Många har någon form av rotationsskydd vilket kanske också göra dem större. Tröttnade till slut och beställde samma modell som den jag har fast en annan årsmodell , Kask mojitto. Döm om min förvåning när även den hade blivit tjockare/större/mindre lufthål och i mitt tycke fulare.
Har det skett någon förändring i reglerna vilket gjort hjälmarna större eller är det bara modernt med stora lite mer heltäckande hjälmar (kan få den känslan när man tittar på insta)?

Senast ändrad:
Mips har väl bidragit till lite mer svamp-look? Jag köpte nyligen en Abus Gamechanger 1, den är nätt o fin. Supernöjd med den.

Aeroanpassning har ändrat landsvägshjälmar det senaste decenniet. Det finns några hjälmar som inte går all-in på aero utan har mer lufthål, Specialized Prevail är väl bra exempel på det (finns andra från andra tillverkare i samma stil såklart). Men de är färre (och i vissa fall dyra, senaste Prevail går på drygt 3000 kronor...) https://www.specialized.com/us/en/s-works-prevail-3/p/220798?color=361544-220798

Kan hålla med jag körde länge på min gamla etto som var lätt smidig och såg bra ut. Men vart illa tvungen att köpa ny till slut.
Valet föll på en POC ventral lite utan mips kände mig som super mario ett tag men har faktiskt en bra relation med den nu och sitter riktigt bra känns knappt att man har en hjälm på sig.

Sen visst är priset dyrt för många hjälmar idag.

MIPS gör väl inte automatiskt hjälmen större (ok kanske några millimeter som läggs till, men mer är det inte per automatik)?

MIPS gör väl inte automatiskt hjälmen större (ok kanske några millimeter som läggs till, men mer är det inte per automatik)?

För mig har MIPS i annars samma hjälm gått från att sitta perfekt till att sitta på gränsen. Och jag kan inte har längre har en tunn mössa under hjälmen. Max omkretset har enligt tillverkaren blivit mindre med 1 cm, som jag tror stämmer. Så om man kompenserar för det blir omkretsen av hjälmen lite mer än 1 cm större.

EDIT: diametern -> omkretsen

Senast ändrad:
2G32-60-20-2_haupt-Sturzkappe-leder.jpg

Sen finns ju dom här ?
Personligen tycker den är as cool ?

För mig har MIPS i annars samma hjälm gått från att sitta perfekt till att sitta på gränsen. Och jag kan inte har längre har en tunn mössa under hjälmen. Max omkretset har enligt tillverkaren blivit mindre med 1 cm, som jag tror stämmer. Så om man kompenserar för det blir omkretsen av hjälmen lite mer än 1 cm större.

EDIT: diametern -> omkretsen
En hjälm måste inte bli stor av MIPS. Se bild på Bontrager Velocis på 266 gram. Nätt i storlek utanpå. (Skjutmåttet mäter alltså själv MIP-delen, inte ens 0,5 mm.)

Bilagor

• 58964B69-81E4-41E4-A8C1-152A04D3D638.jpeg
    58964B69-81E4-41E4-A8C1-152A04D3D638.jpeg
    631.1 KB · Besök: 95
En hjälm måste inte bli stor av MIPS. Se bild på Bontrager Velocis på 266 gram. Nätt i storlek utanpå. (Skjutmåttet mäter alltså själv MIP-delen, inte ens 0,5 mm.)

Bra att du skrev det! Mätte nu omkretsen av min gamla Specialized Ambush utan MIPS och nya med MIPS och nya är 2,5 cm mindre! Jag trodde att det var precis samma hjälm med en annan liner. Den har MIPS-SL som tar ingen plats alls. Så storleken är 2 cm mindre för att hjälmen är mindre. Men varför gjorde Specialized hjälmen mindre när den är identiskt förutom infästningen av kuddarna??

Inser nu också att inte alla hjälmar har blivit större ;)

Jag har väldigt liten erfarenhet av hjälmar, men kan inte hålla mig från att skriva i tråden.
Min första hjälm köpte jag på rea, för alldeles för många år sedan, med den såg jag ut som Svampbob. Redan förra året började jag titta på olika hjälmar, var verkligen dags för ny, men det blev Svampbob med samtliga. Ja, det beror på min huvudform.

Kollade på TDF i år och försökte se någon snygg hjälm, även om man har svamplooken kan den ju vara snygg tänkte jag. Vinnaren blev en Met-hjälm.

Min LBS råkade ha just Met hemma. Blev en Rivale, Mips men inte aero. Nu är det inte Svampbob längre, mer som hans avlägsna släkting.

Tycker Met gör snygga hjälmar, tycker utformningen av ventilationshålen gör sitt till hur mycket svamplook det blir.

Att hjälmarna blivit fulare är odiskutabelt. Det verkar råda en trend att man ska ha hjälm med skärm även till stadscykling, och dessa hjälmar är ju utan undantag anskrämliga. Visst kan man fortfarande hitta snygga hjälmar, t ex från POC och Sweet Protection, men utbudet krymper. Jag hoppas trenden vänder snart!

Vi som cyklade Sthlm Bike 2017 minns de vit/gröna hjälmmössorna som deltagarna skulle använda under loppet. Det var Super Mario 3-tema deluxe. Efter september 2017 tycker jag att i stort sett alla hjälmar är fina, vissa mer än andra.

Bilagor

• mariosvamp.png
    mariosvamp.png
    9 KB · Besök: 53
Jo det va ju lite de jag undrade om jag får någon extra säkerhet för den i mitt tycke fulare hjälmen, eller om det bara är en design nyck.

Är det bara jag som tycker att skyddet är viktigare än att hjälmen skall se snygg ut på huvudet och i sitt designspråk?

Jag tycker tvärtom: designspråk et är ofta ful, kan man inte göra en enkel hjälm?

Det finns dock nuförtiden många tillverkare och framförallt design att välja emellan.

Det är väll till sist som med jeans, man är lätt påverkad. Ett år tycker man att tajta jeans är det snyggaste för att sen gå runt i lose fitt och tycka samma sak. Att jag ifrågasätter modenycker istället bara för att följa med kanske är ett varningstecken jag skall ta på allvar.

Jo det va ju lite de jag undrade om jag får någon extra säkerhet för den i mitt tycke fulare hjälmen, eller om det bara är en design nyck.
Sambandet är oftast:
Mer material = mer dämpning (och på fler ställen) = säkrare hjälm

Personligen väljer jag bort tunna smäckra hjälmar.

Tillbaka
Topp