Har vevparti 53/39 och Force bakväxel.Vilken kasset rekommenderas?

Pavesi

Medlem
Håller på för första gången att gradera upp min Nishiki Carbon från 2011.Därför ställer jag frågor till er

Bilagor

• Screenshot_20260414_135502_Photos.webp
    Screenshot_20260414_135502_Photos.webp
    100.8 KB · Besök: 16
  • Screenshot_20260414_135412_Chrome.webp
    Screenshot_20260414_135412_Chrome.webp
    166.8 KB · Besök: 13
Beror på vad du värderar. Lågt inköpspris, tätt stegad kassett, lätt lättaste växel, låg vikt på kassetten, etc.

Håller på för första gången att gradera upp min Nishiki Carbon från 2011.Därför ställer jag frågor till er
Om du kan klämma ur dig vad du har för modell av Force blir det nog lättare. Ser ut som 10- delat.
Då skulle du kunna titta lite på K&S där det finns lite att välja på för en förhållandevis liten peng, köpa lite olika, testa dig fram och sälja av överskottet sedan.
Och läsa dig till resten av svar på frågan i din förra tråd.

Samma som förut? Eller vad är felet med den nuvarande?
Jag är osäker på vilken kassett som kan funka bäst till framdreven 53/39.Dessa framdrev är
Om du kan klämma ur dig vad du har för modell av Force blir det nog lättare. Ser ut som 10- delat.
Då skulle du kunna titta lite på K&S där det finns lite att välja på för en förhållandevis liten peng, köpa lite olika, testa dig fram och sälja av överskottet sedan.
Och läsa dig till resten av svar på frågan i din förra tråd.
Jag är ny här på detta forum och därför dragit igång flera trådar samtidigt.Och jag uppgraderar min racercykel för första gången.Så ber om överseende om mina liknande frågor.Men tack för alla svar och jag skall läsa dom och testa mig fram vilka delar som blir bäst för mig

Jag är osäker på vilken kassett som kan funka bäst till framdreven 53/39.Dessa framdrev är

Jag är ny här på detta forum och därför dragit igång flera trådar samtidigt.Och jag uppgraderar min racercykel för första gången.Så ber om överseende om mina liknande frågor.Men tack för alla svar och jag skall läsa dom och testa mig fram vilka delar som blir bäst för mig
Har du cyklat på cykeln? Vad tyckte du då, var det lagom täta steg eller fick du lov att ligga på lite för hög eller låg kadens hela tiden?
Var lättaste växeln lagom lätt? Använde du hela registret till högsta växeln?
Det är ju du som ska använda cykeln så dina behov som passar bäst, inte någon random snubbe på internets åsikt om behov.
53/39 är väldigt högt drevad vevparti, pro-nivå. De flesta motionärer har mer nytta av mindre drev, även om en del är naturliga lågkadensare och vill ha åtminstone en stor storklinga.

Om det är en SRAM Force 10sp short cage bakväxel, så stödjer den nominellt max 28t och max kapacitet är 33. Eftersom du har 53-39=14 fram, så blir det 19 kvar i spridning på kassetten. En 28-11 är 17 tänder, så i praktiken är det inte kapaciteten på bakväxeln som sätter begränsningen. Välj därför fritt mellan 10-delade kassetter upp till 28t på största drevet. Det är bara du som vet vad som passar dig. Om möjligt hade jag försökt hitta en 12-28, men annars en 11-28, till de stora framklingorna.

Har du cyklat på cykeln? Vad tyckte du då, var det lagom täta steg eller fick du lov att ligga på lite för hög eller låg kadens hela tiden?
Var lättaste växeln lagom lätt? Använde du hela registret till högsta växeln?
Det är ju du som ska använda cykeln så dina behov som passar bäst, inte någon random snubbe på internets åsikt om behov.
53/39 är väldigt högt drevad vevparti, pro-nivå. De flesta motionärer har mer nytta av mindre drev, även om en del är naturliga lågkadensare och vill ha åtminstone en stor storklinga.
🙏🙌

Tillbaka
Topp