Hård cykeltransportväska?

landen

Aktiv medlem
Tänkte köpa en julklapp till mig själv. Vill slippa oroa mig så en mjuk väska eller kartong är inte aktuellt längre. Hittade denna: http://www.thule.com/sv-se/se/produ...s/thule-roundtrip-transition-100502-_-1683469

Någon som har erfarenhet eller andra tips? Gillade verkligen lösningen med det inbyggda mekstället. Enda negativa verkar vara priset, nästan 5000kr.

thule.png

Om du kan, prova hur den är att dra på hjulen med en cykel i, eller åtminstone vikten av en cykel och tyngdpunkten hyfsat rätt. Har en som bara vill välta/drar snett och saknar vettigt draghandtag. (Denna ser betydligt mer genomtänkt ut, och priset borde ju borga för det.)
Kolla att du får i den typ av cykel du har tänkt dig, skillnad i hur skrymmande en racer eller en FS-MTB är. Men det hade du säkert redan tänkt på!

Med denna och en ultimate cf slx i strl 62 hamnar jag nästan direkt på gränsen för vad specialbagage brukar få väga.

Bilagor

• 20140721_142702.jpg
    20140721_142702.jpg
    74.3 KB · Besök: 164
Evoc är iofs inte HÅRD men upplever den som väl skyddande ändå. Packad med endurocykel klarade jag mig fortfarande under 23kg. Finns en ram att montera racercyklar på som tbh.

Gick igenom Málagas röntgenmaskin ;-)

Road_Runner skrev:
-------------------------------------------------------
> kolla alanbox sen är det klart.

Den kommer troligen inte funka på vissa flygplatser pga höjden.

Rekommenderar också evocen. Den är sådär lagom. Hyffsad vikt och skydd. Har man racer så kan man säkert klara viktgränserna med en hardcase men har du mtb så är det svårt.

Som sagt, sett lite för mycket skräckexempel på hur flygbagage hanteras för ens ha en semimjuk väska. Verkar vara 32kg och runt 160cm som gäller för specialbagage, då funkar ju Thuleväskan då jag inte har några tyngre cyklar samt att den är 138cm som längst.

Men som jag förstår det skulle man kunna flyga med cykelväskan som enda incheckade bagage så länge det väger under 23kg, men känns som det blir svårt med en hård väska, speciellt då jag måste packa alla kläder, skor osv i samma bagage.

Kolla xxl, deras verkar supersnajsig till bra pris. Den ser ut som denna
http://bikeboxalan.co.uk
Finns i gbg sisjön
Efter att ha haft väska med hjul bak är mitt tips att ha fyra hjul! Apjobbigt att köra runt annars!!

Senast ändrad:
Evoc+Tarmac+cykelkläder+konferenskit för en dryg vecka gick precis in under 23 kg tillsammans med handbagage. Tror hårdväska alltid innebär övervikt.

Jag jag får min Spitty (som väger över 15 kg) i polarisväskan och har fått in den som 23 kg-bagage i Polarisväskan som är rätt hård.

landen skrev:
> Lutar åt denna nu:
> http://www.xxl.se/cykel/cykeltransport/cykelkoffer
> t-och-hjulvaska/bike-case-cykelkoffert-med-hjul/p/
> 1096018_1_style
>
> Rimligt pris samt dubbla hjul så man bara kan
> putta den framför sig på flygplatsen verkar
> bra.
>
> Är det idé att börja mäta min FS29" eller ska
> man ta med cykeln till butiken?

Hittar ingen viktuppgift.
Troligen väger den runt 17kg tom, du får gärna berätta vad den väger i verkligheten om du kollar på den/köper den.
Edit: Hittade en viktuppgift hos annan affär: 13,2kg vilket gör ännu mer intresserad av verklig vikt.

Senast ändrad:
Troligen måste du montera bort både gaffel och vevparti förutom hjul, styre och pedaler. Evoc-väskan går snabbt och enkelt att packa då det räcker att montera bort hjul, styre och pedaler. Evocen väger runt 9kg och är väldigt smidig att dra efter sig.

landen skrev:
> Lutar åt denna nu:
> http://www.xxl.se/cykel/cykeltransport/cykelkoffer
> t-och-hjulvaska/bike-case-cykelkoffert-med-hjul/p/
> 1096018_1_style
>
> Rimligt pris samt dubbla hjul så man bara kan
> putta den framför sig på flygplatsen verkar
> bra.
>
> Är det idé att börja mäta min FS29" eller ska
> man ta med cykeln till butiken?

Då tycker jag du ska kolla in Rose väskor betydligt billigare, har haft sådan och fungerat kanon.
http://www.rosebikes.se/artikel/rose-travel-box-v/aid:472876

Den Landen länkar till kostar 2.999:- hos XXL.
Motsv hos Rose kostar 3.267:- + 298:- i frakt = 3.565:-.

Den du länkar till kostar 2.199:- hos XXL.
Motsv hos Rose kostar 1.825:- + 298:- i frakt = 2.123:-

Betydligt billigare?

Edit: Hittade fraktkostnaden
Edit 2: Andra väskan.

Senast ändrad:
GurraG skrev:
> Den Landen länkar till kostar 2.999:- hos XXL.
> Motsv hos Rose kostar 3.267:- + 298:- i frakt =
> 3.565:-.
>
> Den du länkar till kostar 2.199:- hos XXL.
> Motsv hos Rose kostar 1.825:- + 298:- i frakt =
> 2.123:-
>
> Betydligt billigare?
>
> Edit: Hittade fraktkostnaden
> Edit 2: Andra väskan.

Japp den väskan är betydligt billigare oavsett vart du köper den.

Jag har en äldre modell av "väska 2" som har hängt med sedan 2003 på otaliga utlandsresor till 3-4 världsdelar och den hänger med fortfarande.
Jag har tvingats byta båda handtagen och ca 6 hjul genom åren, hjulen verkar vara svagheten hos den äldre modellen - vet inget om hållbarheten på hjulen på den nya modellen.
För lvg-hojar funkar den bra, har inte testat med MTB men Jomper har lånat den och han fraktade en MTB i väskan.

Edit: Den största fördelen jag ser med "väska 2" är den lägre vikten, min väska ca 10.5kg , vilket gör att jag förutom cykeln kan packa hjälm, skor och kläder i väskan och ändå klara flygbolagens viktgränser.

Senast ändrad:
Jag kollade de vanligaste bolagen jag flugit med senaste tiden och alla angav 32kg max för specialbagage. Jag ser inte ett scenario där jag skulle kunna få med allt i en väska och komma under 23kg. Tänker jag rätt nu?

Billigaste

1 incheckat vanligt bagage (max 23kg)
1 extrabagage (max 23kg)

Lite dyrare

1 incheckat vanligt bagage (max 23 kg)
1 specialbagage (max 32kg)

Finns det ingen fjäderlätt hårdväska på runt 8-9kg, hade varit perfekt.
Kanske blir en Evoc ändå då...

Senast ändrad:
Ett Incheckat specialbagage på 23kg + handbagage kostar inget extra, i alla fall inte på SAS, men det förutsätter nog en mjuk eller en mycket lätt hård väska. Jag har åkt med Chainreactions mjuka väska som väger ca: 6.5kg ett flertal gånger. Brukar landa på runt 20kg med LVG, kläder och prylar.

Jag har aldrig haft problem med skador. Visst skulle det kanske kännas bättre med en hårdare väska men efter att ha studerat lastning/lossning kan jag konstatera att en hård väska också hanteras betydligt vårdslösare än en mjuk...

jofahjalm skrev:
> Jag har redan postat det alternativ som finns.

Yes, kollade upp, men verkar vara kört för min 29" FS i det caset :/

landen skrev:
> Jag kollade de vanligaste bolagen jag flugit med
> senaste tiden och alla angav 32kg max för
> specialbagage. Jag ser inte ett scenario där jag
> skulle kunna få med allt i en väska och komma
> under 23kg. Tänker jag rätt nu?
>
> Billigaste
>
> 1 incheckat vanligt bagage (max 23kg)
> 1 extrabagage (max 23kg)
>
> Lite dyrare
>
> 1 incheckat vanligt bagage (max 23 kg)
> 1 specialbagage (max 32kg)
>
> Finns det ingen fjäderlätt hårdväska på runt
> 8-9kg, hade varit perfekt.
> Kanske blir en Evoc ändå då...

Ja de flesta bolagen brukar ha en maxvikt för bagage på mellan 30-32kg dock så kostar det betydligt mer om väskan väger över 23-25kg.

På Sas kostar det om bagaget väger 32kg, 600kr extra per väg utöver priset för bagage upp till 23kg.
På Norwegian kostar det 90NKr per kg över 25kg vilket blir 630NKr extra per väg.

Så visst kan du lasta på en massa kg på flygen men det kostar.

Är det någon som fått sin cykel förstörd på en flygning när ni använt en mjuk väska? Jag har tidigare kört en crc-väska innan jag köpte min evoc. Jag köpte evocen för jag tyckte det var jobbigt att packa crc-väskan samt den var kass att rulla. Hårdskalsväskan du länkar till är ok att rulla på plan mark men är marken lite ojämn så är hjulen lite små. Evocen har större hjul samt så sitter de mer isär vilket gör att den inte tippar lika lätt.

Min polare Åke208 har använt samma mjukväska till våra Italien-resor två ggr/år de senaste åtta åren utan att cykeln skadats.
Dock demonterar han växelörat mm, sätter rörisolering på huvudrören samt lindar ett liggunderlag runt hela cykeln. Vaderade hjulväskor.
Väskan har fått en hel del yttre skador så den hålls ihop mest av silvertejp.

Ok, under 23kg it is. Står nu mellan dessa alternativ, alla runt 4000kr.

Evoc Bike Travel Bag Pro 8 kg
http://www.evocsports.com/bike/bike-travel-bags/bike-travel-bag-pro
+ verkar ha fått bra recensioner genomgående
+ lätt

Biknd Jetpack 8 kg
http://biknd.com/en/products/bike-travel-case/jetpack
+ har uppblåsbara sidorväggar för extra skydd.
+ lätt

Biknd Jetpack 11 kg
http://biknd.com/en/products/bike-travel-case/helium
+ har uppblåsbara sidorväggar för extra skydd.
+ verkar rejälare än båda ovan
- tyngre

Som jag ser det så är anledningen till varför jag vill ha ett hårt case bara för att skydda sadelstag/kedjestag som känns som de mest utsatta punkterna. Någon borde göra en lätt mjuk väska med möjligheten attc"rama in" just dessa delar tänker jag. Får kanske hitta på något själv där.

Senast ändrad:
Se till att ha en axel fast i dropouten samt något emellan så att stagen inte kan pressas ihop (det samma gäller gaffeln). På evocen så har man ett hjul på varje sida om stagen så de är rätt skyddade som de är.

Just ja, enklaste är ju att fixa något att kila emellan där.

Evoc Bike Travel Bag Pro 8 kg
http://www.evocsports.com/bike/bike-travel-bags/bike-travel-bag-pro
Vad jag inte förstår med denna är om man måste köpa till ramen?
http://www.evocsports.com/bike/bike-travel-bags/road-bike-aluminium-stand

Står ju "Necessary adapter for packing of roadbikes into BIKE TRAVEL BAG."
"Nödvändig" låter ju inte som att man har ett val direkt, dels blir ju väskan 1 kg tyngre samt dyrare om man måste köpa till den.

Biknd Jetpack har dettta utan att man behöver köpa till något.
http://biknd.com/en/products/bike-travel-case/jetpack

Senast ändrad:
Jag vet inte hur den nya evocen ser ut men på den gamla behöver man också en adapter för lvg-cykel. Detta behövs då lvg-gaffeln är så mycket smalare än en mtb-gaffel så det behövs något att fylla ut tomrummet. Troligen räcker det med lite extra rörisolering eller något istället för ett dyr adapter.

2012_Evoc_Bike_Travel_Bag_3.jpg

Finns det någon här som fått sin cykel skadad i en mjuk väska? Jag känner ingen men däremot en som fick växelörat avbrutet i en hård väska på vilken låset hade gått upp vilket dessvärre inte är ovanligt.

Dock måste jag hålla med om att just CRC-väskan är tråkig att rulla.

Questrider skrev:
> Finns det någon här som fått sin cykel skadad i
> en mjuk väska? Jag känner ingen men däremot en
> som fick växelörat avbrutet i en hård väska
> på vilken låset hade gått upp vilket dessvärre
> inte är ovanligt.
>
> Dock måste jag hålla med om att just CRC-väskan
> är tråkig att rulla.

Nja. Jag har fått ändan av en hjulaxel skavd mot betonggolvet/asfalten på flygplatsen på Gran Canaria då min väska släpades liggandes av bagagepersonalen. Hade dumt nog låtit bli att sätta dit plastskydd på axeländarna och alla lager nylon i väskan skavdes genom.

Jag har sett ett växelöra, på en dåligt packad cykel, sticka ut ur en hårdväska.
Däremot ingen skadad cykel i mjukväska vilket förvånar mig.

Tillbaka
Topp