Hard Tail eller Full Suspension?

carl.josefsson

Aktiv medlem
Tjenare,

Ska passa på att köpa ny hoj när jag är i USA över nyår och funderar lite på om man ska ta steget över till en FS eller stanna kvar vid en HT?? Cyklar mestadels i änggården, sandsjöbacka & delsjön i Göteborgsområdet och gillar när det smäller på lite, tycker definitivt om att hoppa över stock och sten samt mindre drops. Viktigt är att cykeln är kvick, accelerationssnadd och lätthanterad så man kan ta tillvara på väggupp och annat kul. Har kollat lite på Specialized Rockhopper, Kona Caldera, Kona Dawg.
Tar tacksamt emot tips och råd
Tack på förhand
Carl

I den terrängen behövs ingen fullgung. Om du ska behålla din gamla hojj kanske det är läge att köpa en biffigare FS som håller för lite hopp och utförsåkning. Om det gäller endast en cykel för Göteborg röstar jag på en HT med 130-140 mm slag- gärna i stål. Dom köper man nog i och för sig i England. Jag har haft roligare på min HT än på FS:en (jobbigare, tuffare och roligare)

Behövs fulldämpad, nej igentligen inte. Men det beror lite på var du kör för någonstans i Delsjöområdet. Här finns snälla mysiga stigar och hårresande utförslöpor. FS medför mer konfort och om du gillar att hoppa över sten och stock samt över lite dropps så skulle jag helt klart satsat på en FS. Kona Dawg kör einfinity med både stigrace och frirajd, min tant kör också med Kona Dawg och när hon jmf. den mot en hårdsvans så är det som dag och natt. Kör själv med FS sedan ett par år tillbaka och när jag jmf. mot hårdsvans som jag hade innan dess så skulle jag inte byta tillbaka. Du kan dra på på ett helt annat sätt över stenar rötter mm när det går nerför.

En FS med en bra (och lätt) bakdämpare kommer du inte att ångra.. Fredrik K körde ju heldämpat när han vann i WC nu i sommras...och den killen komromissar inte med nått annat än det bästa!

//Daniel

Skulle tro att en som tävlar kompromissar bort 42 i kulhetsfaktor mot 0,42% i tid. Både och är svaret, naturlich. En Orange p7 och en Reign X t.ex. :-). Har man bara råd/lust/plats/.../ med en cykel blir det svårare. Ähhh, i vanliga fall röstar jag för FS (5" fram/bak) men HT:ens unika egenskaper "kvick, accelerationssnadd " får trådskaparen tumma på. Kom förbi Mölndal innan någon happy-ride så får du låna en FS under turen, Carl.

Kör just nu bara Ht p.g.a att jag sålde släden och det är första gången på 4 år, kan bara säga att jag saknar min FS väldigt mycket då jag är mer fetto än svetto och känner att komforten på en FS lätt slår vikt och gung besparingen som en HT erbjuder.

Det kommer bli FS bygge med 5-6" slag snarast igen.

Skulle antingen rekommendera en skön stålhardtail med en 5" gaffel eller en heldämpad med runt 5-6" slaglängd fram/bak. Märket är av mindre betydelse, men för att hitta en kvick, accelerationssnabb och lätthanterlig heldämpad så får du leta lite och jämföra. De viktigaste komponenterna som påverkar dina kriterier kommer att vara hjulen på cykeln och konstruktionen av bakdämpningen. Så det är bara att leta efter en cykel med lätta och starka hjul som accelerar snabbt, effektiv bakdämpning som inte äter upp trampkraften och så välja rätt storlek på cykeln.

Båda två cykeltyperna är lika kul tycker jag, på olika sätt, Jag kör både HT och FS i Göteborg, smäller på rätt bra med båda cyklarna. :-) Och visst går det att cykla med alla slags cyklar i Göteborg också, finns en hel del helstela och även singlespeed i skogarna. Välj efter eget smak och tycke, huvudsaken är att man har kul på sin hoj.

/Leo

Jag har efter att i slutet av nittitalet kört FS nu kört HT en massa år men fick nu tillfälle att köpa en FS ram och kan inte säga att jag ångrar mig
det har blivet mycket goare cykling och rygg o nacke tycks hålla med.

//Gerry

Jag vill också ha en fs (ledsen att jag kapar din tråd). Men bör man vänta lite, kommer inte att cykla så mycket i vinter och nu när 08:orna kommer kanske 07:orna sjunker lite i pris?

Tack för all input, ska se till att testa en FS innan inköp.
Körde lite fs under det glada 90-talet och då gungade det lite för mkt enligt mitt tycke samt att hojjen blev ganska stor och hög, men tiderna förändras förhoppningsvis. Så vad är ett bra köp i prisklassen 1500-2000$???

Jag är nöjd med min Scott Genius till stig / XC. Väldigt nöjd med låsnings reglaget på styret.
När man låser dämparen helt så så kan man få "sagget" att försvinna helt. Geometrin gör då att sittställningen blir bättre uppför, Gör stor skilnad i kombination med en sänkbar framgaffel. Jag bytt ut min Fox Talas mot en Marzocchi Allmountain 1.
Nedför är det skönt att kunna låsa upp helt, och ha en aktiv dämpning utan plattform...

Tillbaka
Topp