Hard tails

Hard tails
Hejsan,

Jag har satt mitt sikte på att börja köra i skogen men det är inte lätt, utbudet av hardtails som är ägnade att åka nedför verkar dåligt.

Det kan beror på min okunskap i ämnet men dem flesta jag kan se i butik eller online är XC Race cyklar.
Har ni några tips på bra cyklar som är designade mer för att åka nedåt, jag vill helst inte lägga mer än 13000 men hade föredragit runt 10000.

Här är några jag har hittat.

Trek Roscoe
Marin San Quentin
Kona Cinder Cone

Hard tails
Big al ragley
Alla andra ragley
Nukeproof scout
Vitus sentien
Bird zero
Spec fuse
Fluid HT
Primal
Eccentric
Chameleon AL

Men San Quentin är nog inte så dumt. Gick dessutom att köpa för inte så länge sen

Hard tails
Jag kör en gt zaskar och den är rätt trevlig utför. Blev dock ännu trevligare efter att jag ändrade längden på gaffeln, men även i originalutförande så hade jag skoj på den i både Falun och Åre och lite andra utförsköror jag hittat. :-)

Hard tails
Jag har en 2021 Kona Honzo som jag är riktigt nöjd med. Det var min första "ordentliga" mtb och den har varit grym att lära sig på. Behåller den i år med fast sätter slx 4kolvsbromsar och ny gaffel på den. Rekommenderas!

Senast ändrad:
Hard tails
Det är ju flera som köpt Decathlons Rockrider och varit nöjda. Den är ju mer trailinriktad och precis under 10 lappen med vettiga komponenter: https://www.decathlon.se/am-100-hardtail-id_8641876.html
Den finns ju även tillgänglig i S, M & XL.
RR AM100 levererar verkligen för prislappen. Jag har cyklat i ca 10år så jag kan önska lite mer bromseffekt (shimano mt200 är inte dåliga men saknar det där lilla extra) och gaffeln RS Judy 130mm är bra och duger gott på stigarna men ska man ge sig ut utför så tror jag att en bättre gaffel är att önska, ni som vet ni vet.
Fördelen är att du får en cykel under 10 som sagt och vill man börja byta delar känns det inte riktigt lika jobbigt för plånboken.

Lycka till.

Hard tails
Hard tails
Rätt mycket dyrare att handla från UK efter brexit.
Men har de inte fixat rätt momshantering på P-X? Slutsatsen var väl att man bara betalar svensk importmoms ändå och den lokala momsen dras av? Och lite tull till då kanske. Jag handlade från Identiti UK och då blev det så. Knappt dyrare än förr. Men trist om man momsar dubbelt såklart.

Hard tails
Men har de inte fixat rätt momshantering på P-X? Slutsatsen var väl att man bara betalar svensk importmoms ändå och den lokala momsen dras av? Och lite tull till då kanske. Jag handlade från Identiti UK och då blev det så. Knappt dyrare än förr. Men trist om man momsar dubbelt såklart.
Det där har jag dålig koll på faktiskt. Vet bara att det blivit dyrare från många andra handlare, men om PlanetX löst det på något vis är det såklart jättebra. De har ett par cyklar som jag skulle kunna tänka mig också.

Tillbaka
Topp