Hårdare framgaffel

Fairass

Ny medlem
Hårdare framgaffel
Hej. Ny här på forumet och har en liten fråga...

Kör en Scott Aspect 30 för tillfället och jag är inte nöjd med framgaffeln.
Det är en Suntour XCR. Jag tycker att den är för mjuk och känns inte stabil.
Så nu funderar jag på att köpa en annan. Någon som har en åsikt om vad man ska ha?
Cykeln är ju inte asbra i övrigt så nån dyr gaffel hade jag inte tänkt mig.
Blir ny hoj nästa säsong så jag vill inte kosta på den för mycket.

Hårdare framgaffel
Så den är hårdare/styvare än min suntour?
Faktiskt en jag har tittat på. Men beskrivningarna säger ju sällan om den är hård eller ej.
Är det en ok sida att handla från?

Hårdare framgaffel
Har ingen erfarenhet av just suntour, men i och med att XC32 har 32mm-rör så kommer den kännas stabilare på flera sätt. Själva hårdheten kan man justera med ett litet vred på ena sidan, man spänner alltså fjädern. Men ska man kunna justera riktigt bra så bör man ju ha en gaffel med luftjustering, men då blir det ju genast lite dyrare.

Själv bytte jag från en RockShox Dart2 med 28mm till en sån här 32:a för ett år sen och är mycket nöjd. Enda nackdelen är att den väger lite mycket, ca 2.300 gram...

Bike-discount tycker jag är bra att handla från. Snabba leveranser och låg frakt. Du får paketet hemkört - eller om du ej är hemma dagtid - levererat till ditt vanliga postombud.

Hårdare framgaffel
Okej.
Vikten är väl inte jätteviktig i detta sammanhang då hojjen i helhet inte är någon lättviktare.
Gaffeln som sitter på nu är väldigt lätt att nästan köra i botten. Man är lite rädd att den ska slå igenom. Så går det att justera hårdheten lite grann måste den ju vara bättre.
Tack för tipset!

Tillbaka
Topp