Hardcore Hard Tail tips pga Brexit priser...

Ri_Ga

Medlem
Hej,
Det var tänkt att jag skulle köpa en Ragley Mmmbop 2021. Dock så verkar priset gått upp med drygt 10000:- på dem... Troligtvis på grund av Brexit...
Undrar vart annars jag kan titta för att få en bra Hardcore hardtail till ett pris på runt 15 000:- ?
Hade helst velat ha under 65* HTa. Och något som klarar av lite mer av en free-ride åknings stil.

Är väldigt nedstämd då jag hoppades på att få tag på en Mmmbop i år... Antar att det inte är lönt.

Tack i förhand.

Mvh

10k kan väll inte den ha gått upp ? Ram kitt brukar ju gått på runt 6k och svårt att tro att de har haft kompletta builds för 10k.

Tycker dock 2020 ramen hade snyggare lack. :)

Ragley säger 350 GBP för en big al ram. Det är en ordentlig höjning mot vad den faktiskt kostade retail men jag har ingen aning om vad listpriset var.
Lite oklart varför ragley skulle bli dyrare i England men nukeproof blir det. Preliminärt i all fall.

Trist att den blivit dyrare, men rekomenderar ändå attdu köper mmmbopen.
Dels för att du vill ha den, då kommer du alltid gräma dig över det annars. Sen har jag en själv, okan intyga att de e riktigt nice!

Det är samma priser på crc. Nu säljer de inte till Sverige men 4 285 sek plus högre moms. För en alu ram som kostade 2600 stora delar av 2019/20.

Det finns alternativ men frågan är om det är billigare.
Kanske har nåt du gillar

Jag hoppas också att dartmoor och ns kommer med lite nya modeller i år. Eller att de i all fall kommer i lager alls...

10k kan väll inte den ha gått upp ? Ram kitt brukar ju gått på runt 6k och svårt att tro att de har haft kompletta builds för 10k.

Tycker dock 2020 ramen hade snyggare lack. :)

Oj, komplett mmmbop gick för runt 13 tkr 2020 så det är ett hyfsat påslag. Vet ej vad lös ram kostade men stålvarianten av mmmbop (blue pig) kostade 5990:- och ligger nu på 7999:-.

Komplett mmmbop har blivit ungefär 10 tusen dyrare och blue pig ungefär 13-14 tusen dyrare jämfört med 2020 (hos CRC).

Senast ändrad:
Nukeproof säger att de får ökade kostnader även för hemmamarknaden pga att de skickar hojen kors och tvärs över europa och sen till UK för distribution. Kanske Ragley har liknande problem.

Det jag inte fattar är hur de kan tro att marknaden ska ta den kostnaded för en hoj svetsad i Taiwan.
Troligen hänger det ihop med covid och att de ändå inte kan mätta marknaden. Vi får väl se om de räknat rätt.
I vilket fall så får vi nog vänta till 2022 innan vi ser var det landar.

Screenshot_20210130-085620_Facebook.jpg

Från Facebook, om nu Nukeproof har något som passar.

Det jag inte fattar är hur de kan tro att marknaden ska ta den kostnaded för en hoj svetsad i Taiwan.

Frågan är väl om det kommer finnas något alternativ, ska man ha en ny cykel kanske man blir tvungen att acceptera prispåslaget. Blir spännande och se om dom faktiskt kommer sänka priserna igen när världen var stabiliserats igen eller om det bara blir högre marginaler någonstans i kedjan.

Frågan är väl om det kommer finnas något alternativ, ska man ha en ny cykel kanske man blir tvungen att acceptera prispåslaget. Blir spännande och se om dom faktiskt kommer sänka priserna igen när världen var stabiliserats igen eller om det bara blir högre marginaler någonstans i kedjan.
Det går ju utmärkt att svetsa en ram i Asien och skicka den till EU utan att passera GB. Nu är brexit inte enda problemet 2021 så det är lite svårt att veta var det landar.

Man betalar 14% tull, så UK cyklar blir väl mindstens 14% dyrare om dom inte sänkar marginaler jämfört med innan Brexit.

Man betalar 14% tull, så UK cyklar blir väl mindstens 14% dyrare om dom inte sänkar marginaler jämfört med innan Brexit.
Jo, men mysteriet är att de höjer även lokala priser i GB. Både Ragley och NP.
NP har förklarat varför men jag tror nog att det måste ha med efterfråga vs komponentbrist osv också.

Pundet är också inte så stark nuförtiden.
Ja, det spelar säkert roll också.

Hur som helst får vi se var det landar men visst finns det alternativ även om de inte är många 2021.
En UK svetsad cotic borde dessutom bli billigare med billigt pund och ingen tull - om de säljer utan dämpare i alla fall.

Från asien?

EDIT.
NP skrev att det är för att de först skickar till "fabriker" i europa och sen måste tulla in det i UK.
Vet inte om de lackar i östeuropa men det är väl bara att sluta med det så fall - på sikt.
Från det meddelande som Commencal gick ut med för ett tag sedan.

"A concrete example, it took us about 3 weeks to ship a container from Taiwan to Golden, Colorado, but now we need between 2 and 3 months. The ports are full. Boats are floating outside port entrances for several weeks whilst waiting to be able to dock (see photo). Transportation prices have suddenly and strongly increased. We are currently paying on average 4 times more for the delivery of a container compared to the same time last year."

Personligen tror jag att just de semibrittiska handlarna kommer styra om lite, oavsett om det gäller inhemsk försäljning eller till övriga världen. Men först måste nog alla svallvågor från covid inom produktion och trasnport överlag ebba ut. Brittiska cykeltillverkare blir ju pungslagna från alla olika håll just nu

Verkar vara ett ypperligt läge för @EST , och andra rambyggare, att säga upp sig från sitt dagliga jobb och börja kränga custom ramar på heltid?
Personligen tror jag att just de semibrittiska handlarna kommer styra om lite, oavsett om det gäller inhemsk försäljning eller till övriga världen. Men först måste nog alla svallvågor från covid inom produktion och trasnport överlag ebba ut. Brittiska cykeltillverkare blir ju pungslagna från alla olika håll just nu

Och skicka regeringsplanet efter egress. Jag kan sopa verkstaden eller nåt.

Ja, de kommer alldeles säkert att ställa om men om transporter inte funkar, fabriker saknar kapacitet och Shimano ligger efter så är det nog kämpigt för de som dessutom har problem med sin GB/EU supply chain. Jag trodde det skulle gå snabbare men nu får man nog räkna med 2022.

Ovan på det så finns det ingen anledning att hålla nere priset när de säljer slut direkt

Gmbn gjorde nyss nåt om komponent bristen också.

Som ett svar på första inlägget. Kika på NS-bikes tex. Eccentric. Jag sitter och väntar med fingret på köp själv.. :) Och kanske Canyon Stoic dårå.

Det går ju utmärkt att svetsa en ram i Asien och skicka den till EU utan att passera GB. Nu är brexit inte enda problemet 2021 så det är lite svårt att veta var det landar.

Om det bara är att göra det tror jag NP och Ragley redan hade gjort det. Dom vill nog inte lägga straffavgifter på sina icke GB kunder för att det är kul. Men det kanske kommer lösningar framöver.

Om det bara är att göra det tror jag NP och Ragley redan hade gjort det. Dom vill nog inte lägga straffavgifter på sina icke GB kunder för att det är kul. Men det kanske kommer lösningar framöver.
Np säger själva att orsaken är att cyklarna passera gränsen till EU flera ggr.

Det är inte så det är ett jävla mysterium hur man "tillverkar" en cykel av en färdig ram och en trave komponenter? Min gissning är att man gör som gör för att det lönade sig när man var i EU.

Självklart kommer det att ske en anpassning men nu verkar det finns större problem än så.

Sen tror jag inte de är så jävla dumma. Troligen ska man se några uttalande som inlägg i den inrikespolitiska debatten.

Tillbaka
Topp