Hardtail eller fulldämp?

larkri

Medlem
Hardtail eller fulldämp?
Det är dags att skaffa ny MTB då min gamla Cannondale gett upp. Har tills nu varit helt inne på hardtail men har börjat fundera på heldämpat. Vilket skall man ha? Är den extra dämparen värd det dryga extra kilot?

Skall använda cykeln för mestadels XC skogscykling och kanske några långlopp.

De Fulldämpade jag kollat på är Cube AMS PRO 18 och Canyon Nerve MR 7.0, HT cyklarna är Cube Reaction K18/XT och Grand Canyon AL 7.0/8.0. Blev dessutom erbjuden en Merida Carbon FLX "Special edition-D" idag till ett OK pris. Men är lite skeptiskt till gaffeln (och kolfiber).

Hardtail eller fulldämp?
Enligt mig är det helt klart värt att köra på heldämpat. Köpte en cude AMS Pro XT i Maj och jag är supernöjd.
Känns skönt att bakhjulet ligger kvar mot marken när det slår, så man bibehåller en hel del kraft även i den typ av cykling. Sen kan man ju fråga sig om du går upp ett kilo i vikt?, kommer du tappa väldigt mycket tid eller kraft på det? tveksamt att du kommer märka av den extra vikten.

Hardtail eller fulldämp?
Hade en Specialized Stumpjumper (HT) tidigare och köpte en Epic (FS) förra våren. I våras sålde jag Stumpyn eftersom jag inte använt den mer än en gång på ett år. De enda skälen till att köra HT istället för FS är priset och att en del till behöver service.

Hardtail eller fulldämp?
Vad har ni att säga om den "svampiga" känslan att göra med FS? Vilka bra (modell)alterntiv finns det som begränsar/eliminerar gunget vid stående trampande?

Hardtail eller fulldämp?
Jag bytte från en S-works Carbon Ht till en S-works Epic för någon månad sedan. Jag är nu sekunder snabbare på de mest tekniska bitarna av mina benchmarkrundor och klättrar bättre än någonsin. I will never go back!

En polare till mig som är i mtb-köpartankar sa att han är en HT-guy och att han aldrig skulle kunna tänka sig en fullgung. Efter 1 timmer på min Epic så är han nu en övertygad fullgung-guy.

/Jerka

Hardtail eller fulldämp?
JPKC skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad har ni att säga om den "svampiga" känslan
> att göra med FS? Vilka bra (modell)alterntiv
> finns det som begränsar/eliminerar gunget vid
> stående trampande?

Man kan säga att det är väldigt mycket bättre än för tio år sedan. Och det gäller i princip samtliga modeller.

Dock så är min personliga åsikt att de smo lykas få en dämpare som är stum när man trampar aldrig funkar som den ska när man kör utför heller. Därför köra jag aldrig med propedal eller liknande. Om jag hade velat ha effektivare trampning skulle jag ha en låsning på styret som låser hela dämparen.

Det blir dock fortfarande inte en HT.

Hardtail eller fulldämp?
JPKC skrev:
> Vad har ni att säga om den "svampiga" känslan
> att göra med FS? Vilka bra (modell)alterntiv
> finns det som begränsar/eliminerar gunget vid
> stående trampande?

Det har mycket med teknik att göra. Dessutom står man mycket mindre med en FS.

Hardtail eller fulldämp?
Jag har kört FS tidigare men har gått tillbaka till HT. I´ll never go back to FS.

Men det är klart, jag cyklar inte för att det ska vara bekvämt utan för att det ska gå fort. Just nu kör jag tom helstelt.

Hardtail eller fulldämp?
Jag hade först en Canyon Ultimate CF (HT) men sålde den och köpte en Canyon Lux MR (FS). Har nu sålt den och ska återigen köpa en HT.

Det jag saknar på en FS är den där särskilda rappheten som en HT har, cykeln svarar så gott när man trampar. Själv kör jag 99% grusväg och elljusspår så det behövs inte någon FS. Visst det ÄR skönt med en FS och bakhjulet HAR mer kontakt med marken bland rötter och stenar, så är det bara. Men jag cyklar inte heller för att det ska vara bekvämt utan för att det ska gå snabbt och då förlorar jag mer än vinner på en FS med tanke på den typ av körning jag kör. Även om man visserligen kan stänga bakdämparen på en FS kommer den ändå röra sig en del. Man kommer dessutom alltid få släpa runt med ett kilo cykel extra. Utöver detta kommer man heller aldrig kunna nå den responsivitet och rapphet som man får med en HT. Det sammantaget gör att för min del är HT mer att fördra.

Hardtail eller fulldämp?
Som sagt:1. Terrengsykkel "bevisade" i senaste nummret att FS är snabbare än HT.
2. Bike bevisade i senaste nummret att 29" är snabbare än 26".

Följaktligen är det en 29" FS du skall ha!

/S

Hardtail eller fulldämp?
larkri skrev:
> Det är dags att skaffa ny MTB då min gamla
> Cannondale gett upp.

Vadnu? Ingen ny Cannondale?!

Hardtail eller fulldämp?
Jag kommer ihåg när jag bytte från en HT till en FS 2005. Jag hade en 9 km-runda som jag körde på nästan exakt samma tid varje gång. Tror det var 29 min. Med FS blev jag nästan 2 min snabbare.

Hardtail eller fulldämp?
Skogling skrev:
> Jag kommer ihåg när jag bytte från en HT till
> en FS 2005. Jag hade en 9 km-runda som jag körde
> på nästan exakt samma tid varje gång. Tror det
> var 29 min. Med FS blev jag nästan 2 min
> snabbare.

Skulle du göra precis samma expriment med någon DH-snubbe som hanterar cykel utöver det vanliga men har desto mindre trycka i påkarna så skulle nog resultatet bli det motsatta.

Hardtail eller fulldämp?
Varför väljer inte "proffsen" i vm och sm cirkusen fs istället föe ht? För nästan alla säger ju att dom kör snabbare med fs.....

Hardtail eller fulldämp?
1817 skrev:
>För nästan alla
>säger ju att dom kör snabbare med fs.....

Går det inte snabbare om det kostar mer? :)

Hardtail eller fulldämp?
rularn skrev:
> 1817 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >För nästan alla
> >säger ju att dom kör snabbare med fs.....
>
>
> Går det inte snabbare om det kostar mer? :)

Kanske ligger ngt i vad du säger=)

Annars skulle jag seriöst gärna vilja veta varför inte eliten använder fs.

Hardtail eller fulldämp?
Ville skrev:

> Skulle du göra precis samma expriment med någon
> DH-snubbe som hanterar cykel utöver det vanliga
> men har desto mindre trycka i påkarna så skulle
> nog resultatet bli det motsatta.

Va ?

Hardtail eller fulldämp?
1817 skrev:
> Varför väljer inte "proffsen" i vm och sm
> cirkusen fs istället föe ht? För nästan alla
> säger ju att dom kör snabbare med fs.....

Beror det inte på vad man kör i för terräng och slags lopp? HT passar kanske bättre i VC-tävlingar, men i marathon vet jag att det är vanligare med FS (Tinker Juarez anyone?) Här i Åre skulle jag inte drömma om att gå tillbaka till HT. Studsa runt i rock-gardens och rot-infernon i fyra timmar på en HT, nej tack.

Richard Usher som sopade banan med sitt eget banrekord på Åre Extreme Challenge i somras körde i alla fall en fin FS:

3haec-09_bike_004.jpg

Kessiakoff vann ju ett gäng segrar på sin Scalpel FS... så man kan väl inte säga att inga proffs kör FS?

Hardtail eller fulldämp?
Skulle tro att skillnaden för eliten inte blir lika stor som för en motionär eftersom elitåkare oftast är ganska så bra tränade och starka i hela kroppen så orkar dom stå upp på cykeln och köra i stöket. Orkar men inte det och måste sitta ner mer så vinner man ganska mycket på att köra fullgung, det är i alla fall känslan jag fått.

Skillnaden mellan ht och fs för mig är ont i ryggen efter en knapp timma i terrängen eller så många timmar jag orkar utan att få ont utan bara bli trött, det gör valet enkelt tycker jag. Men jag kanske bara är slö som ite orkar träna ryggen och benen så att jag orkar stå mer, som sagt är det nog ganska individuellt.

Tillbaka
Topp