Hardtail eller fullgung till XC ?

Trident

Aktiv medlem
Skulle behöva lite hjälp och råd inför mitt köp av ny hoj. Jag kommer att köra västgötacupen samt något långlopp i år och skall nu investera i ny ram för året. I dag kör jag en hardtail i alu (KHS Alite 4000) men nu står valet mellan en Trek Fuel 110 och en Trek Elite 9.8.

Att det blir Trek, kolfiber och enbart en ram råder ingen tvekan om men skall jag gå över till heldämpat eller inte ?

Jag prioriterar visserligen fart framför komfort men har hört att även om det inte upplevs så så går det fortare med heldämpat när det är lite stökigt men å andra sidan måste jag säga att de banor jag kört (och speciellt långloppen) inte är speciellt stökiga.

Vad säger ni ?

Fullgung http://www.duells.se/katalog/prodfs...2&idbg=&openmenu=&submenulined=&language=1053 eller hardtail http://www.duells.se/katalog/prodfs...1&idbg=&openmenu=&submenulined=&language=1053 ?

Själv tycker jag att meka är (nästan) halva nöjet så det ser jag inte som ett problem. Argument jag söker är främst snabbhet men kan väl även erkänna att utseende spelar en viss roll.

Det är väl få högt upp i resultatlistorna som kör FS. Är det fart som gäller är nog 9.8 som är bästa valet. Ramen i sig dämpar ju mer än alla Alu-ramar vilket borde leda till en bra kompromiss...

Om man vill ha cykeln till mer än bara xc och långlopp, till exempel att cykla i skogen är fulldämpat mer än lämpligt ;)

Skitfina cyklar både två - det finns ingen fel svar. Bestäm dig för en av dem, läs tillräckligt mycket om fördelarna att övertyga dig själv och fokusera på din träning. Med dessa två cyklar kommer motorn att spela mer roll än utrustningen när det gäller jakten på pallplaceringar.

Den här frågan kan man nog vända ut och in på flera gånger. Själv skulle jag nog satsat stålarna på en 9.8 och lägga mellanskillnaden på fetare tillbehör. RS worldcup, Magura Marta, karbon, xtr, bling bling, Chris King, Eggbeater, SLR carbon... Ja listan kan göras lång. Men å andra sidan kan du ju köpa fuel 110 med samma mysiga tillbehör. Hm allt beror på. En fråga bara, varför bara Trek? Giant är ju förbaskat trevliga också. Lycka till!
/Johan ;o)

Ville Skrev:
-------------------------------------------------------
...Utan tvivel från min sida:)

Finns det någonting som du tvivlar på? ;)

Daner Skrev:
> Ville Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> ...Utan tvivel från min sida:)
>
> Finns det någonting som du tvivlar på? ;)

Min egen trovärdighet=D!!

Jag skulle utan tvekan valt heldämpat. Jag tävlar själv lite halvseriöst i den prestigefyllda klassen H-sport i Gästrike Cup. Många av banorna i gästrikland är rätt så steniga och rotiga. Förrförra säsongen körde jag HT och hade svårt att hålla farten då det blev riktigt stökigt. Där de andra bara flöt genom stöket studsade jag omkring och tappade all fart. Trött blev jag också... Inför förra säsongen skaffade jag heldämpat och det var genast mycket lättare att hänga med.

Hur fort man kan köra över stöket på HT beror ju förstås på hur duktig man är tekniskt också. För somliga går det säkert lika fort på HT som på FS. Inte för mig dock... :-)

En annan sak att tänka på är hur pass mycket stök det är på de tävlingar man tänker köra. Är det mest som Mörksuggejakten så funkar det ju såklart lika bra med HT.

Jag skulle välja FUEL'n pga en trampeffektiv fs skonar kroppen mer än en
ht och man kan hålla på längre utan att ryggen protesterar...
Låt vara att den väger lite mera men det anser jag att man har igen det
när man kan hålla högre fart över stökiga partier och ha större kontroll
i utförsbackarna.

Må vara att en kolfiber hardtail är mer komfortabel än en alu dito,
men den är ändå stötig jämfört med en fs.
Samtidigt beror det också på banan, en snabb oteknisk bana så
tycker jag att 9,8 är bättre medans tekniska/stökiga
banor talar för fs...

My 5 cent...

Jag bytte till FS, en Epic i våras. Måste säga att jag är helnöjd med den men jag vetetusan om det gjort någon skillnad i min cykling mer än att det är bekvämare att dundra över stora rötter i hög hastighet.
Jag står ofta när det blir lite skumpigt och låter benen och armarna jobba mer än bakdämparen. Frågan är ju om det är värt de extra pengar det kostar med FS. Det enda tipset jag har är att testa en FS på nån av de slingor du brukar åka på och avgör om din cykling blir bättre och roligare.

Tjaba Marcus !

Lite OT:
Jag tycker inte man kan jämföra banorna i VG-cupen med banorna på långloppen som ju domineras av grusväg.
Ser man på banorna i VG-cupen så tror jag personligen att många skulle bli snabbare på en FS än en HT.
Naturligtvis finns det undantag. Fler och fler även i WC kör ju på FS-hojar och den trenden kommer nog att öka i takt med tekniken för att eliminera trampgung odyl. hela tiden blir bättre.
Jag vet inte vilka banor du kört i VG-cupen men jag tycker iaf att på hälften av dem så finns stök som iaf gör mig snabbare på en FS än en HT.

Mitt råd ; Fuel

Vilken klass ska du köra i ?

/ M

Halloj! Jag har tidigare kört på en s-works epic(fulldämpad).
Mitt focus ligger på långloppen och med dom ringa tekniska partierna på långloppen så har jag nu beställt
just en hardtail.Det vart just en TREK 9.8 jag är ganskasäker på att dom 1.5 kilona jag spar i vikt på ramen kommmer göra att jag hänger med ytterligare lite bättre där framme.hade jag däremot satsat på mer teknika tävlingar så är det nog mycket möjligt att förhållandena hade varit omvända.

En god cykelvän till mig hade en fin italiensk hardtail, han var så lycklig så lycklig. Han körde som en gud och log som ett barn. En mörk höstkväll straffade gud honom för sin lättja och satte en rejäl buckla i kedjestaget, det ville sig inte bättre än att ramen var kass. Förvirad och vilseled av diverse happyiter köpte han sig en fullgungare. Sen dess har han varit en olycklig cyklist som mest sitter i bastun och straffar sig med björkris. Han dras med en evig känsla av att bakdämparen inte är kompis med framdämparen, skivornas gnisslande hemsöker honom om nätterna och hans ångest över alla dessa ledpunkter har ingen botten. VARFÖR VARFÖR hör man, mitt italinska fullblod var så lätt, så vackert, å så underbart.

Så var lär man sig av detta. Jobba med benen, jobba med armarna, kör fort som fan och kör hardtail.

Wilier: Jag hoppas att Sintesin hemsöker dig på nätterna och gnissla med bromsarna som straff för att du (och Leo) hetsade mig runt Black Devil i sådant tempo att olyckan var oundviklig ;-)

Går och funderar på att göra Happy-come-back men liksom Zam väntar jag nog in islossningen.

/Anders

Heldämpat är kul, dyrt, något mer mekigt och snabbare på vissa banor (förutsatt att du lär dig utnyttja hojen) men långsammare på andra. Vissa cyklister (som jag själv) vill aldrig gå tillbaka till ht efter att ha provat fs (scalpel), andra fnyser och säger att de skulle vilja ha stel gaffel också. Du borde nog prova själv innan du köper en så fin/dyr hoj, kan du inte få göra det så köp ht så vet du vad du får.

Pahoehoe Skrev:
> Wilier: Jag hoppas att Sintesin hemsöker dig på
> nätterna och gnissla med bromsarna som straff för
> att du (och Leo) hetsade mig runt Black Devil i
> sådant tempo att olyckan var oundviklig ;-)
>
> Går och funderar på att göra Happy-come-back men
> liksom Zam väntar jag nog in islossningen.
>
> /Anders

Skivbromsgnisslet tillsammans med ett mörkt vrål toppat av ett ljud av deformerande aluminium är sånt man vaknar svettig av lite då och då. Men kom nu inte å säg att det var jag och Leo som drog på dig guds straff, jag vill inte förknippas med ditt FS köp.

Må våra pannlampor lysa upp ditt vardagsrum ikväll :)

Efter att själv harvat runt på både västgötacupen o svenska cupen i några år (H40) och sett att de främsta i min klass kör heldämpat så tänker jag testa själv i år, Om det är konkurrenterna eller hojjarna som är bättre?, det får kommande sässonger utvisa

Det optimala är väl att ha en av varje med det har ju inte alla råd med. ;o) Men en Heldämpad
hoj som är låsbar är väl inte helt fel ?
Vågar knappt säga det här, men cykeln blir väl generellt knappa kilot tyngre. Fast det kan man ju kompensera med dyra lätta prylar i efterhand. Men det kosta som sagt. Jag har egentligen föga erfarenhet av heldämpat men skulle gärna testa.
Är det stökigt så är det antagligen bättre med heldämpat och sedan stå på ! ;o)

edit:felstav

//Skogling

Senast redigerad av en moderator:
Fast han hade ju solsken och medvind hela säsongen ! BARA SKOJAR ! = )
cy_m_roland_green.jpg

//Skogling

Wilier Skrev:
> Pahoehoe Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Wilier: Jag hoppas att Sintesin hemsöker dig
> på
> > nätterna och gnissla med bromsarna som straff
> för
> > att du (och Leo) hetsade mig runt Black Devil
> i
> > sådant tempo att olyckan var oundviklig ;-)
> >
> > Går och funderar på att göra Happy-come-back
> men
> > liksom Zam väntar jag nog in islossningen.
> >
> > /Anders
>
> Skivbromsgnisslet tillsammans med ett mörkt vrål
> toppat av ett ljud av deformerande aluminium är
> sånt man vaknar svettig av lite då och då. Men kom
> nu inte å säg att det var jag och Leo som drog på
> dig guds straff, jag vill inte förknippas med ditt
> FS köp.
>
> Må våra pannlampor lysa upp ditt vardagsrum ikväll
> :)
>

No comments... ;-)

/Leo

Jag bugar och tackar för alla åsikter, synpunkter och goda råd.

Jag har möjlighet att testa mina hemmabanor på fs hojen och kommer naturligtvis att göra så men tyvärr finns inte samma möjlighet med 9.8 men jag får anta att den är en aning mjukare än min nuvarande i alu.
Prisskillnaden spelar mig faktiskt ingen större roll och jag är inte så grymmt viktfokuserad som man kan tro av de två hojar jag väljer mellan, kommer t.ex att köra med en Duke Race / skivbromsar och inte SID / v-bromsar eller annat lättviktsalternativ.

I dagsläget väger det marginellt över till 9.8 som jag tror med Racing Ralph 2.25 och väl avvägt däcktryck kommer att vara tillräckligt bekväm och fram för allt en aning rappare.
Daner tipps kommer jag att köra stenhårt på när jag väl har valt hoj, den jag väljer kommer jag att övertyga världen om att det är den ultimata XC hojen !

Mattias (Thn): Gammal gubbe som jag är så blir det H30 så du slipper tampas mot mig ett par år till din lille pojkspoling (utom på Herrestafjälloppet och Karolinertrampet naturligtvis).

Jag återkommer när beställningen är lagd och naturligtvis när bygget är färdig så att ni kan beskåda skönheten !

Marcus ; H-30 alltså, då ska du tampas mot Anders och Kenta mfl. då. Jag är faktiskt också 30 ,men väljer att köra i Senior,där det är fler deltagare och man inte riskerar att bli sist i varje tävling som man skulle bli i H-30 :-) H-30 kör 1-3 varv längre än senior med.

/ M

Vi i team Claesons kommer köra på 9.8:or så om du har vägarna förbi Smedjebacken i södra Dalarna så finns det möjlighet att provköra.

j-type: Jag tackar för erbjudandet men är rädd att det blir för långt att åka. Jag skall sätta mig ner med min handlare och snacka igenom valet senast nästa vecka och få iväg en beställning.

bigmollo: Varför bara Trek undrade du. Efter att ha köpt prylar via nätet och utlandet ett antal år tycker jag det är på tiden att jag gynnar min lokale handlare som alltid ställer upp för mig när det strular eller när jag behöver ett par riktigt välbyggda hjul. Hade jag gått enbart efter pris/prestanda hade bet blivit en Salsa från CC eller något klipp från utlandet men nu säljer han Trek och när det gäller prestada så står de sig väl mot andra märken. Passar på med lite smygreklam, bor ni i västsverige så ta en titt hos Peter på CykelCenter strax norr om Trollhättan http://www.cykelcenter.nu/, han har i princip samma utbud som Evalds, är en riktigt duktig hjulbyggare och är dessutom riktigt trevlig/guktig i största allmänhet.

Mattias (Thn): Så du har fyllt gubbe du också, det var mer än jag visste, som gammal multisportare är ju uthålligheten min starka sida så ett par varv till är bara välkommet. Har du fått en ny ram ännu ?

Marcus : Misstänkte det var hos Peter du skulle handla, han har tjatat på mig att jag ska låna med hans Fuel-100 hem och testa några dagar. Men jag är ju Specialized-anhängare, när det gäller mtb´s iaf =) Kör ju dock på en Trek-racer. Jag ska ringa till Evald´s i Em och höra, har plåtat sprickan och mailat dem. De avvaktar besked från Grahns. Blir förmodligen så att jag lägger emellan upp till en S-Works Epic-ram, då vanliga Epicen inte finns att tillgå som lös ram.

/ M

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp