Hardtail eller heldämpat på Cykelvasan?

ooms sa:
Gamle lvg-cyklisten Michael Olsson vann för Serneke-Allebike. Vet dock inte om han också körde gravel.

Ja gamle, men iochmed att landsvägdcyklingen är halvdöd i Sverige motför mtb i alla dess former så kanske han väljer det smarta?

En gravel med dura acehjul och ultegravev. Det hade kunnat gå, särskilt för en så rutinerad cyklist.

NickPick sa:
ooms sa:
Gamle lvg-cyklisten Michael Olsson vann för Serneke-Allebike. Vet dock inte om han också körde gravel.

Ja gamle, men iochmed att landsvägdcyklingen är halvdöd i Sverige motför mtb i alla dess former så kanske han väljer det smarta?
Smarta vet jag inte om jag skulle kalla det, snarare har man inte tagit sig utomlands vid den åldern kan man lika gärna varva ner i korpen.

F.ö. tror jag lvg är minst lika stort som mtb i Sverige om man tittar på antal startande i olika typer av lopp (motion inräknat), och går vi ut på kontinenten är det ju inget snack.

JonasH72 sa:
Bajker sa:
På nåt sätt är det lite gött att allebike/Serneke får pisk på Vasan
Fast alltså....det är väl typ ingen som bryr sig om vem som vinner det motionsloppet? Eller ja, om man inte ser större än lilla pluttlandet Sverige då. Frågar vi de stora cykelmärkenas verkställande direktörer tror jag knappt de vet att Cykelvasan finns...

Motionslopp? Du har som vanligt inte riktigt koll på tävlingarna, då kan man lika gärna hålla fingrarna i styr från tangentbordet...

Rompa sa:
JonasH72 sa:
Bajker sa:
På nåt sätt är det lite gött att allebike/Serneke får pisk på Vasan
Fast alltså....det är väl typ ingen som bryr sig om vem som vinner det motionsloppet? Eller ja, om man inte ser större än lilla pluttlandet Sverige då. Frågar vi de stora cykelmärkenas verkställande direktörer tror jag knappt de vet att Cykelvasan finns...

Motionslopp? Du har som vanligt inte riktigt koll på tävlingarna, då kan man lika gärna hålla fingrarna i styr från tangentbordet...
Jag vet att det är ett tävlingslopp såklart. Men om man intalar sig själv att det inte är så noga vem som vinner det där folkjippoloppet (som ju är rätt mesigt, knappt värt att kalla MTB faktiskt) så behöver man inte hetsa upp sig så mycket över vem som vinner. Så det var bara en liten hjälp till den som inte ville se att Serneke/ Allebike skulle vinna. :-)

(Ni får ju ta det med lite humor för bövelen, även om jag själv aldrig skulle få för mig sitta och trampa på det underlaget med massa folk i vägen i lite drygt tre timmar som det skulle ta för min del.)

Jag tror Allebike vann

Bilagor

• Screenshot_20180811-222152.png
    Screenshot_20180811-222152.png
    208.6 KB · Besök: 221
Alpländare sa:
ilar sa:
Emil Lindgren kör helstelt.
Min Fs väger 13kg.Teoretiskt sett hur mycket snabbare skulle jag bli med en cykel på 7kg. Körde på 4,50.

På Vasan är der ju frågan. Emil kom 3a på 7kg helstelt. Olsson van på typ 10 kg fs. Visst spelar vikt roll. Men inte all, i slutänden är det motorn som avgör. Så frågan ä ju svår. Speciellt på Vasan

CykelVasan har vunnits (mig veterligen) minst 2 ggr på ombyggd cykelcross med rakt styre och lite bredare däck än CX.
Har för mig att Wengelin vann en av dom gångerna på en ombyggd CX med mtb-styre, och 48 mm (eller om det var 1,8 tum) breda däck ett år.
Har själv kört CykelVasan med en hybridmix-hoj (ombyggd CX/gravel) med 60 mm dämpgaffel och 42 mm och 45 mm breda semislick-däck och det gick hur bra som helst, på dom lättåkta partierna fick dom som tävlade på FS kämpa för att hänga med mig, medans jag fick kämpa för att hänga med dom i dom lite knöligare partierna och då var jag bara glad motionär ?
Jag personligen skulle föredra en HT framför en FS på CykelVasan eftersom det är en extremt lättåkt bana och inga tekniska hinder alls, och knappt några rötter eller stenar heller för den delen, men sen spelar det ju även roll vad man är van att åka på, är man mer van vid FS än HT, och/eller om man prioterar komfort framför superlätta hojar och snabba tider så är nog en FS att föredra ?

Dom senaste åren utan asfalt så är det ju heldämpad eller med bara framdämpare som gäller.
Jag gör som de flesta i toppskiktet och åker heldämpat ? smooth is fast.

Tillbaka
Topp