Hardtail eller heldämpad för pendling?

osterman

Ny medlem
Det har blivit dags att byta ut pendlarhojen (10 år gammal stål HT). Kör vintertid 5 dagar/vecka 2x30 km och nu när det är landsvägssäsong blir det 2-3 ggr/vecka.

Var i princip på väg att beställa en Radon ZR Race 7.0 http://www.bike-discount.de/shop/k95/a8198/zr-race-70-team-edition.html?lg=en när jag såg
Radon QLT Team Only 7.0 http://www.bike-discount.de/shop/k173/a6311/qlt-team-only-70-black.html?lg=en
(Heldämpad men billigare komponenter)

Så min fråga är hur det är att cykla med heldämpad i stadstrafik (stökiga cykelbanor m.m.), blir det för mjukt och gungigt? Någa andra nackdelar bortsett från extra vikten?

Ska kanske tillägga att jag INTE är intresserad av att det ska gå alltför lätt, vill ju ha lite träning =)

// Daniel

Varför skulle man vilja ha en heldämpad ram för att pendla med????
Totalt bortkastat. Ska du bara pendla hade jag ju köpt en cross så klart. Men det framgår inte riktigt från ditt första inlägg vad tanken bakom fullgung var från början?

Dyrare, tyngre, tristare, mer att emcka osv osv.

Jag skulle köpr en Helstel hoj och köra med ett par riktiga DH-däck med slowreezay. Jobbigt som få men säkert och kul i kurvorna.:)

Köp inte en heldämpad för pendling, det är tråkigare cykling (sämre respons) samtidigt som du inte får några fördelar, vill du ha mer träning så kör man snabbare istället, då kommer du tidigare till jobbet också...
Det är också mkt mer som behöver servas & kan strula med en heldämpad. Pendlar du dagligen så slits det nog rätt snabbt.

Tanken med heldämpat var att jag kör med fullpackad ryggsäck och inte orkar ställa mig upp var annan meter för att parera för brunnslock, gropar, kanter och andra konstiga nivåskillnader som finns på cykelbanorna genom stan (solna-liljeholmen).

Angående feta däck använder jag idag Continental Speedking Protection 2.1", vilket jag nog kommer fortsätta med.

köp en helstel 29er och sätt på feta däck så blir det inte obekvämt. Det finns ballongdäck i rätt dimension som sväljer allt.

Det mest obekväma är en helstel mtb med slicks, en lvgcykel funkar faktiskt bättre.

Jag kör på odämpat 28 mm däck. Visst studsar det lite, men inte så jag ens tänkt tanken på heldämpat. Eller är din väg sämre än min, med decimeter höga kanter?

rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Det mest obekväma är en helstel mtb med slicks,

Hur menar du nu? Syftar du på din egen uppsättning cyklar eller ngt annat?

EDIT:
Jag känner nämligen inte igen mig i din beskrivning i mina egna cyklar. Inga utav mina cyklar är särskillt obekväma för mig, varken de helstela mtb eller min racer. Racern är nervösare, spattigare och snabbare medan mtb:n med slicks är långsammare, stabilare och sävligare men i bekvämlighet skiljer det inte något direkt.

Senast redigerad av en moderator:
Ville skrev:
> Men är itne att ställa sig upp med en tung
> väska bra träning?,....precis vad du ville
> ha.::)

haha =) Jo det var väl så...

Känns bra att det gick så fort att bli "tillrättavisad" från mina tankar om heldämpad, så nu kan jag beställa en 'Radon ZR Race 7.0' redan innan lunch =)

Hej där,

Att köpa en heldämpad cykel till pendling är tämligen värdelöst. Lite grand som att segla stor triss, inte bra på nånting liksom.

Rippa skrev:
> Hej där,
>
> Att köpa en heldämpad cykel till pendling är
> tämligen värdelöst. Lite grand som att segla
> stor triss, inte bra på nånting liksom.

Ha ha ha ha! Jo en stortriss är skitbra på att bli mer och mer fallgirig när vinden ökar. Hyffsat obehaglish!

mytomspunnen skrev:
> rikard skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det mest obekväma är en helstel mtb med
> slicks,
>
> Hur menar du nu? Syftar du på din egen
> uppsättning cyklar eller ngt annat?

ffa mina egna hojar. Trots ganska fylliga slicks så är min stela stålcrescent betydligt stötigare än min alu-langster med cf-gaffel och 25mm-däck. Jag blev väldigt förvånad när jag cyklade hem den från butiken. Det krävs riktigt stora (2.35 tex) slicks för att få en stel mtb att bli bekväm.

Med bekväm syftar jag då bara på hur vägvibrationer och asfaltskanter känns upp i kroppen.

osterman skrev:
> Det har blivit dags att byta ut pendlarhojen (10
> år gammal stål HT). Kör vintertid 5 dagar/vecka
> 2x30 km och nu när det är landsvägssäsong blir
> det 2-3 ggr/vecka.

och

> Tanken med heldämpat var att jag kör med
> fullpackad ryggsäck och inte orkar ställa mig
> upp var annan meter för att parera för
> brunnslock, gropar, kanter och andra konstiga
> nivåskillnader som finns på cykelbanorna

Min pendelväg går sedan några mån förbi både Liljeholmen och Solna.

Jag försökte köpa en sån här
gran_turismo_std.jpg

http://www.stevensbikes.se/bilder/Touring/images/gran_turismo_schraeg.jpg

http://www.stevensbikes.se/StevensTrekking.htm
http://www.stevensbikes.de/2007/index.php?bik_id=204§=equipment&lang=en_US

Men de fanns inte kvar i min storlek, vare sig i Sverige eler Tyskland
Tyvärr eftersom den enl mig är en idealisk pendlare.

Det blev en annan Stevens, men jag fick byta en hel del på den.

I vilket fall tycker jag att 28mm däck räcker och blir över för pendling, jag väger dessutom >90kg.
Om det går för lätt så kan man ju alltid höja farten.....

/Håkan

mytomspunnen skrev:
> Rippa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hej där,
> >
> > Att köpa en heldämpad cykel till pendling är
> > tämligen värdelöst. Lite grand som att segla
> > stor triss, inte bra på nånting liksom.
>
> Ha ha ha ha! Jo en stortriss är skitbra på att
> bli mer och mer fallgirig när vinden ökar.
> Hyffsat obehaglish!

Just därför sålde jag min =)

Hade planer på att fortsätta pendlingen med min racer nu när cykelbanorna är sopade men det är på tok för mycket folk i farten för att det ska kännas någorlunda säkert...
Har visserligen det problemet med MTBn också. Kanske ska ha ett par sandsäckar att plocka upp vid solna när det börjar bli trångt, och sen släppa av igen på vägen hem...?

Nu är i alla fall cykeln beställd!

Skaffa en hardtail med gaffel som enkelt går att låsa när du cyklar på vanlig väg, med fjädringen aktiv så absorberar framdämparen massor av energi och säkert ännu värre med en heldämpad

Tillbaka
Topp