Hardtail eller heldämpat på Cykelvasan?

Nixigaj

Medlem
Okej, så jag är 17 år nu och får inte längre köra Ungdomscykelvasan. Så nu är det dax för den riktiga Cykelvasan. Eftersom att jag aldrig har kört denna tävling förut så skulle jag vilja fråga forumet den mest typiska frågan av dem alla. Hardtail eller heldämpat?

Så jag har en runt 10kg hardtail (Grand Canyon CF) och en runt 11kg heldämpad cykel (Trek Top Fuel). Båda kolfiber. Jag har även ett par nya RaceKing däck som jag kan sätta på den cykeln jag bestämmer mig för att köra med. Jag undrar vilken cykel som skulle kunna ta mig från start till mål snabbast. Ungdomscykelvasan har jag alltid kört på hardtail. Men när det gäller Cykelvasan har jag sätt folk på detta forum skriva att en heldämpad är bättre eftersom att de kan suga upp alla jobbiga ojämnheter under den långa distansen så att du får mer energi över till att trampa på. Men sen har man folk som t.o.m. kör vasan på helstel.

Beror på vilken åkstil du har. Gillar du att stå upp i dom backar som som finns och spurta ikapp gruppen framför ht. Om du gillar att sitta ner och trycka på i jämn hög fart fs.

edit: Läste helt fel :>

CV90 har väl genomförts med både fixie och räsercyklar med smala däck. Såg en damcykel med korg fram när jag bläddrade genom fotona förra året.

Senast ändrad:
Jag kör betydligt stökigare långlopp än Vasan med HT. Men skulle nog säga att en FS i längden säkert tröttar ut dig mindre även på vasaterräng. Tror dina egna erfarenheter vet bäst. Vad gillar du cykla långt på grus på? Ht eller fs?

om du ligger långt fram kan hardtail vara helt ok. är du oseedad och ligger längre bak bildas tvättbrädor i botten av många undanlöpor. skönt med fs då.

med dina två cyklar med jämförelsevis ganska lätt fs hade jag oavsett lutat åt den, om det är en trampeffektiv modell. dvs bakvaggan svarar med att styvna till när man trampar till.

Bajker sa:
Jag kör betydligt stökigare långlopp än Vasan med HT. Men skulle nog säga att en FS i längden säkert tröttar ut dig mindre även på vasaterräng. Tror dina egna erfarenheter vet bäst. Vad gillar du cykla långt på grus på? Ht eller fs?

Jag brukar gilla att cykla på hardtail när det är platt grusväg. Men på vasan så verkar det tydligen vara en del partier där marken har ojämnheter som på en sådan lång distans tröttar ut dig.

De mitsubishi loppen jag har kört har jag kört på heldämpat.

kais01 sa:
om du ligger långt fram kan hardtail vara helt ok. är du oseedad och ligger längre bak bildas tvättbrädor i botten av många undanlöpor. skönt med fs då.

med dina två cyklar med jämförelsevis ganska lätt fs hade jag oavsett lutat åt den, om det är en trampeffektiv modell. dvs bakvaggan svarar med att styvna till när man trampar till.

Jag har seedat mig till startled 8, var lite för långsam för startled 3.

Min Trek har en reaktiv dämpare med sån teknologi som du beskriver.

Det verkar som att man ska köra heldämpat.

För att det är ett MTBlopp och man vill inte att motionärerna ska gå på myten om att det inte är några problem med att köra på en cx.

Cinder2i40 sa:
Beror på vilken åkstil du har. Gillar du att stå upp i dom backar som som finns och spurta ikapp gruppen framför ht. Om du gillar att sitta ner och trycka på i jämn hög fart fs.

Eller så har man bara en FS där du kan låsa så har du löst det problemet och har en FS när du vill och en HT när du vill ;)

När ska folk fatta att Cykelvasan är ett lopp som går nerför, det är på riktigt två backar på hela loppet som är värda namnet varav en är masterstart bakom bil i superlugn fart... att folk ens orkar mecka med stela framgafflar o skit, jag förstår inte.

landen sa:
När ska folk fatta att Cykelvasan är ett lopp som går nerför, det är på riktigt två backar på hela loppet som är värda namnet varav en är masterstart bakom bil i superlugn fart... att folk ens orkar mecka med stela framgafflar o skit, jag förstår inte.

Plus 10.

Pallen är blandad men de som genomför på en stel brukar ju få någon slags cred "för att ha cyklat så bra på en stel". Tänk om dom hade cyklat dämpat då :D

CX och gravel kör några i motion och det får dom väl. Sjukt mycket till i rampljuset får dom iaf.

FS som vanligt för mig.

Till ts: ta vilken du behagar. 94km är jobbigt om det är stötigt, men kör du bra i övrigt på din hardtail så ta den du trivs bäst på. Lycka till!

Senast ändrad:
landen sa:
Cinder2i40 sa:

Eller så har man bara en FS där du kan låsa så har du löst det problemet och har en FS när du vill och en HT när du vill ;)

Eller så har man en HT pga billigare inköp, enklare att serva, mindre som kan börja knaka och lättare vikt till betydligt billigare peng? Och att man kanske kör mest flow och grus? Bara en tanke eller

Bajker sa:
landen sa:
Cinder2i40 sa:

Eller så har man en HT pga billigare inköp, enklare att serva, mindre som kan börja knaka och lättare vikt till betydligt billigare peng? Och att man kanske kör mest flow och grus? Bara en tanke eller

Och har man pengarna köper man en FS ;)

landen sa:
Bajker sa:
landen sa:
Cinder2i40 sa:

Och har man pengarna köper man en FS ;)
Nu verkar ju ts ha både en HT och en FS av finare modell. Så argumentet att HTn är billigare eller vise versa funkar inte riktigt i detta fallet.

Vilken cykel som är snabbast på vasan låter jag vara osagt..

En sak jag tycker ger fs fördel är att man ligger på rulle och inte har chans att väja för de stenar som dyker upp. Då är det skönt att inte behöva lyfta rumpan när det slår i.

Fulkinesen sa:
Raggamuffin sa:
En sak jag tycker ger fs fördel är att man ligger på rulle och inte har chans att väja för de stenar som dyker upp. Då är det skönt att inte behöva lyfta rumpan när det slår i.

Det finns varken stenar eller rötter på Vasan

Jo.
Rötter finns. Även om det är på få ställen...
Stenar finns men det är kanske inte så stora i de flesta fall.
Detta brukar dock inte påverka dig när du cyklar...

Det som brukar finnas i större flertal, och påverkar mer än ovan, är sk "break-bumps". Detta beror kanske på att jag inte ligger i tätklungan utan längre bak i fältet (brukar hamna på tid mellan ca 3:55 och 4:15).

Fulkinesen sa:
Raggamuffin sa:

Det finns varken stenar eller rötter på Vasan

Jo lösa stenar som kommer upp där finns en del ändå, men nä det är inte Billingeracet. Jag har själv slagit ner en sadelstolpe med rumpan. Och som sagt, brakebumpsen längre ner i fältet blir värre än Shimanospåret i Åre.

Emil Lindgren kör helstelt.

Bilagor

• Screenshot_20180810-235009_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20180810-235009_Samsung Internet.jpg
    259.4 KB · Besök: 417
iaf har den till synes en framklinga som bör ge tajtare växlar, och möjlighet undvika ligga på för små drev bak.

och verkar inte som han tänker bromsa särskilt mycket:)

ingen sadelväska heller. vafan nu då?

kais01 sa:
iaf har den till synes en framklinga som bör ge tajtare växlar, och möjlighet undvika ligga på för små drev bak.

Fortfarande kränkt ser jag.

Bajker sa:
På nåt sätt är det lite gött att allebike/Serneke får pisk på Vasan
Fast alltså....det är väl typ ingen som bryr sig om vem som vinner det motionsloppet? Eller ja, om man inte ser större än lilla pluttlandet Sverige då. Frågar vi de stora cykelmärkenas verkställande direktörer tror jag knappt de vet att Cykelvasan finns...

JonasH72 sa:
Bajker sa:
På nåt sätt är det lite gött att allebike/Serneke får pisk på Vasan
Fast alltså....det är väl typ ingen som bryr sig om vem som vinner det motionsloppet? Eller ja, om man inte ser större än lilla pluttlandet Sverige då. Frågar vi de stora cykelmärkenas verkställande direktörer tror jag knappt de vet att Cykelvasan finns...

Merida skickade ju iaf dit Gun Rita istl för till WC i Canada...
Själv antar jag du redan vunnit allt i lilla pluttlandet.

Henrik_E sa:
kais01 sa:

Fortfarande kränkt ser jag.
Rätt trist härskarteknik du kör med Henrik_E. Du har dessutom satt det i system, tror jag? Kan du inte sluta med det?

ja han brukar annars skriva rätt fyndiga och bra inlägg, men hade väl glömt sin omeprazol nu. eller nåt.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp