Hardtail eller Heldämpat?

Buggla

Ny medlem
Hejsan,

Jag är inte så bra på det här med cyklar men jag försöker att förstå lite mer.
En billig racer har jag redan men tänkte nu utöka stallet med en MTB. Jag cyklade kortvasan i somras och tyckte att det var trevligt. Men på en lånad hardtail.
Nu har jag tänkt att eventuellt cykla hela vasan i år men då funderar jag på vad jag ska köpa för cykel.
Därför undrar jag här vad ni rekommenderar mig? En hardtail eller en heldämpad?

Problemen jag brottas med är att en vettig hardtail kostar runt 10k och är någorlunda bra för mig som är i ruskigt dålig form och inte cyklar så mycket. Men en heldämpad ger ju en bekvämare cykling även om det bara är på stigar som de i vasan. Dock kostar ju en heldämpad 20k om man ska ha en vettig.
Så egentligen är det värt 10000 för att åka bekvämare? Vad tycker ni vad borde jag köpa?

Jag är 192 cm lång och väger 155 kg, så komfort är bra för en fattig tjockis som mig. :)

Min erfarenhet efter att själv ha cyklat Cykelvasan 90 är att den gott kan köras på en Hardtail MTB av alla. Om ditt mål är att ta dig i mål på Cykelvasan och sen lägga av med terrängcykling skulle jag köpt en HT...

Om du tror att Cykelvasan är ett delmål och att du därefter vill cykla mer i skogen... skulle jag också rekommendera att börja med en HT. Helt enkelt för att insatsen (inköpspriset) är lägre.

En heldämpad skulle jag rekommendera att hyra / låna några olika innan du köper eget. Eftersom prislappen är så hög och det finns ett så stort utbud för olika ändamål (och kroppsstorlekar).

Mitt tips? Försök skaffa dig egen erfarenhet av det du tror dig välja mellan.

Min slutsats är:
Jag ser ingen vits att lägga ut dubbelt så mycket pengar för en funktion som inte behövs för CV... lägg istället nån tusenlapp på en sadel som passar din rumpestump.

Oj 155 kg då ska du nog skaffa något som håller i första hand,kolla vad cykeln klarar,jag vill inte vara dum och dryg men det kan vara svårt att hitta billig heldämpad,men det skulle jag satsa på för som du säger är det behagligare med heldämpat,du får säkert fler och bättre råd än mina, :)

Sen är det heller inte helt fel med lite extra luftvolym och bredd i däcken när man (även jag) är lite tung för sin längd. T.ex. en rejält byggd 27,5 HT (eller FS) med 2,8" - 3,0"-däck gör att man inte behöver ha så ruskigt hårt pumpat, och ändå ha hyfsat bra rull och samtidigt bra grepp på stigar med minskad risk för genomslag, jämfört med lika mjukpumpade "smala" mtb-däck. Ram och gaffel med genomgående axlar (TA) och helst boost är också saker att prioritera. Samt självklart en rejäl framgaffel med minst 32 mm rör och luftjustering - solo air.

Senast ändrad:

Bilagor

• Scout290Comp.png
    Scout290Comp.png
    327.6 KB · Besök: 441
Tack för alla intressanta inlägg!
Jag är glad att jag får så många som vill svara på min fråga.
Men HT verkar vara det folk rekommenderar och det är min plånbok glad över. :)

Dock skapar det lite mer frågor som jag behöver få fram.
Jag vet att min vikt gör att saker och ting blir lite svårare därav att jag skrev med den i förra inlägget.
Det är säkert skillnad mellan en racer och en MTB. Vad isåfall? Jag har en billig white racer från XXL och den har jag klarat mig bra på i 1,5 sommar nu. Visst jag cyklar inte mer än 50 mil per sommar hittills så den går inte så långt. Allt jag behövt göra är byta en eker som satt löst.
Är det så att det är viktigare med vikten på MTB för att man åker på ojämn mark?

Sen eftersom jag är novis så förstår jag inte riktigt allt men jag förstår att ni rekommenderar stora dämpare fram.
Finns det någonstans där man kan kolla hur mycket vikt en cykel tål? Tänkte på den Scott jag hade på kortvasan i somras som klarade sig bra. Men som sagt jag cyklar inte 3,2 mil på snabbare än 1,50 heller så den gick inte så fort.

Klarar baksving på en 20 K FS att hantera 155 k cyklist + 15 kg cykel + 5 k utrustning = 175 kg last?
Eller blir det 50% sag vid max tryck i dämparen och bottenkänning så fort det gungar lite? Jag vet inte. Två rimliga alternativ:
Escarpe 29" VR http://vitusbikes.com/products/escarpe-29-vr-2018/ samt http://www.wiggle.co.uk/vitus-bikes-escarpe-29-vr-suspension-bike-slx-1x11/
Escarpe 27.5" VR http://vitusbikes.com/products/escarpe-vr-2018/ samt http://www.wiggle.co.uk/vitus-bikes-escarpe-vr-slx-1x11-2018-suspension-bike/

Eller är det bättre med en stöddig 29" HT (Nuke Scout 290 Comp) som utrustas med däck som har en rejäl luftkammare?
Kanske WTB Ranger TCS Tough 29x3" får plats https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=214636
Terrene McFLy 29x2.8" Tough http://www.foxcomp.fi/terrene-mcfly-29-x-2-8-tough
Nobby Nic Apex/SnakeSkin Addix SpeedGrip 29x2.6" https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=228108
Ovanstående däck lär klara lasten och ändå rulla rimligt lätt. Andra alternativ?

Jag tror faktiskt att HTn är det bättre och roligare alternativet. Den lär även vara trampvänligare och snabbare med stora hjul och däck som sväljer ojämnheterna, jämfört med en FS vars gungande bakfjädring stjäl tillförd energi.

Ramstorlek? XL såklart. Av alla cyklar ovan.

Senast ändrad:
Kolla runt på "Clydesdales" på amerikaforum. Tipsas ofta om cyklar som fungerar bra till de som väger lite mer. Behöver inte vara dyrt heller tydligen.

Tack för ännu fler åsikter och tankar.

Det känns som att jag kommer satsa på en HT med grov dämpning fram, stora däck som kan ta mycket luft och ändå inte bli stenhårda.
Jag tittade på Scotts hemsida nyss och de säger att totalvikten på deras cyklar är max 128kg. Men jag tror att 30kg hit eller dit kanske går att fixa med andra däck och sånt.

En sista fundering (hoppas jag) borde det inte vara noga med en fälg som också är väldigt tålig och inte bara ramen?
Dvs att för bästa resultat köper jag en HT med grov fjädring, breda 29" däck samt starka fälgar till däcken?

Buggla sa:
Tack för ännu fler åsikter och tankar.

Det känns som att jag kommer satsa på en HT med grov dämpning fram, stora däck som kan ta mycket luft och ändå inte bli stenhårda.
Jag tittade på Scotts hemsida nyss och de säger att totalvikten på deras cyklar är max 128kg. Men jag tror att 30kg hit eller dit kanske går att fixa med andra däck och sånt.

En sista fundering (hoppas jag) borde det inte vara noga med en fälg som också är väldigt tålig och inte bara ramen?
Dvs att för bästa resultat köper jag en HT med grov fjädring, breda 29" däck samt starka fälgar till däcken?
Köp Scout 290 Comp stl. XL för 16 K innan XL blir slutsåld. Jag har svårt att se någon annan cykel som kan vara bättre lämpad eller mer prisvärd. När du får hem cykeln, mät hur breda/höga däck som får plats bak och köp däck därefter, tre bra däck listade ovan. Pumpa INTE högre tryck (bar) i däcken än:
29×2.6" (65 mm) 2,3 bak / 2,1 fram
29×2.8" (70 mm) 2,15 bak / 1,95 fram
29×3.0" (75 mm) 2,0 bak / 1,8 bar fram
Du kanske klarar dig med upp till 20% lägre tryck än ovan.

Specifikation 2018 RockShox Revelation RC 130 mm 29+ Boost : Max 770 x 81 mm hjul, det blir max 74 mm (2.91") höjd på däcket. Max tryck i DebonAir luftfjädern är 163 psi vilket motsvarar ca 155 kg cyklist = spot on! Kommer med 3 av max 5 tokens installerade.

Sälj Maxxis 29x2.3" däcken som kom med cykeln. Sälj oanvända på Happy K&S, du får bra betalt för dem då det är fina däck.

Pedaler ingår inte vid köp av cykel. Exempel på plattformspedaler: Nukeproof Horizon Pro, Crank Brothers Stamp 2 Large, DMR V12, Saint MX80 http://www.chainreactioncycles.com/...7,4294964100,4294967021&sort=az&pf=400&pt=900

Eller om du hellre kör SPD med M520 http://www.chainreactioncycles.com/se/en/shimano-m520-clipless-spd-mtb-pedals/rp-prod3759

För övrigt har väl inte Scott någon 29" HT som kan vara relevant eller intressant?

Senast ändrad:
Vilken hjälp man får. Jag blir verkligen glad av alla som skriver.

Eftersom jag är novis så trodde jag i min enfald att de kända märkena som Scott, Cube, Specialized var bra. Därav att jag nämnt de. Sen förstår jag att det finns bra andra märken men när man kollar runt på "vanliga" sidor där jag är som Sportson, cykelkraft och liknande så vet man inte bättre. =)

Men jag är oerhört tacksam för all hjälp jag har fått här.
Sen som sagt här ovan så har jag fått ett jättebra exempel på en cykel som verkar passa mig och har dämpare för en liten tjockis. Så jag kommer absolut kolla närmare på denna cykel. Det enda jag undrar är om det går att byta så man får en klinga till i fram? För jag har inte riktigt orken att köra med så få växlar då jag redan hade problem på kortvasan med tre klingor i fram och fick gå i några backar.

Det finns för- och nackdelar med heldämpat. Jag själv har MTB av båda slagen. Dock så kör jag alla mina träningsrundor på en hardtail, och bara tävlingar på heldämpad. Orsaken till det är, och det är här som nackdelen med heldämpat kommer in:

1. Heldämpade cyklar kräver mer underhåll: Där är fler rörliga delar, lager, bussningar och en extra dämpare.
2. Heldämpade cyklar har fler komponenter som kan gå sönder. Allt går att laga, naturligtvis, men om det är din enda cykel så kan det innebära att den tillbringar en del tid i verkstaden och du är utan hoj.

Så tänk om du vill ha minsta möjliga strul och att du själv inte behöver lägga tid på att underhålla cykeln före och efter varje cykeltur, då har en hardtail vissa fördelar.

Buggla sa:
Vilken hjälp man får. Jag blir verkligen glad av alla som skriver.

Eftersom jag är novis så trodde jag i min enfald att de kända märkena som Scott, Cube, Specialized var bra. Därav att jag nämnt de. Sen förstår jag att det finns bra andra märken men när man kollar runt på "vanliga" sidor där jag är som Sportson, cykelkraft och liknande så vet man inte bättre. =)

Men jag är oerhört tacksam för all hjälp jag har fått här.
Sen som sagt här ovan så har jag fått ett jättebra exempel på en cykel som verkar passa mig och har dämpare för en liten tjockis. Så jag kommer absolut kolla närmare på denna cykel. Det enda jag undrar är om det går att byta så man får en klinga till i fram? För jag har inte riktigt orken att köra med så få växlar då jag redan hade problem på kortvasan med tre klingor i fram och fick gå i några backar.

Specialized, scott osv gör många bra cyklar, men för att få dom behöver man ofta gå upp i pris en del. Medan många "Mindre kända" märken ofta har lika bra cyklar, men till betydligt bättre pris.

Om man behöver växlar fram eller inte hänger ofta ihop med hur mycket spridning man har från största till minsta klingan på kassetten bak. Nukeproofen som Sixten länkat har ganska stor spridning, vilket gör att de allra flesta klarar sig utmärkt på bara en klinga fram, en stor fördel med det är bland annat att du bara har en växel/reglage som behöver underhåll.

Buggla sa:
...jag i min enfald att de kända märkena som Scott, Cube, Specialized var bra.
Specifika modeller i specifika utföranden och specifika storlekar kan vara bra, oavsett tillverkare.
Märket spelar ingen eller mycket liten roll. Varje cykel måste värderas efter exakt den cykelns meriter.
Scott, Cube, Specialized etc. tillverkar och säjer totalt menlösa skitcyklar, vid sidan av deras fincyklar som kostar 5-10 ggr så mycket.

Buggla sa:
Det enda jag undrar är om det går att byta så man får en klinga till i fram? För jag har inte riktigt orken att köra med så få växlar då jag redan hade problem på kortvasan med tre klingor i fram och fick gå i några backar.
Antalet klingor fram har väldigt lite med att göra vilken utväxling cykeln har. 1, 2 eller 3 klingor funkar lika bra, rätt anpassat.

Vad var det för cykel du hade (hjulstorlek)?
Hade cykeln 3x9 växlar?
Hur många tänder var det på de tre olika klingorna fram?
Vilken kassett var det, alltså antal tänder på minsta och största drevet bak?
Vilka växlar använde du?
Vilka växlar använde du inte?
Hade du hastighetsmätare på cykeln?
Hur långsamt kan du cykla innan du börjar gå istället för att cykla?
Vilken kadens (trampvarv per minut) gillar du att ligga på, lägst och högst?
Hur snabbt cyklar du på platten?
Hur snabbt cyklar du när det går som snabbast, men att du fortfarande trampar (alltså inte rullar ner för en brant backe)?

Hej Buggla!

Va roligt att du ser dig för efter en MTB, du kommer inte ångra dig!!

Som många andra nybörjare gjort genom åren lägger du fram en budget (10-20 k), tänkt användningsområde (cykelvasan mm) samt dina fysiska förutsättningar (otränad och överviktig).

För att hjälpa dig tänkte jag så kortfattat som möjligt formulera ett par saker som jag märkt genom åren.

1) Gällande budget:
Köp en bättre hoj direkt! Det ÄR roligt att cykla, och du får en bättre cykel för mer pengar! Lägg hellre ut 20 k direkt på en cykel som håller måttet än att du får en halvdan produkt med dåliga bromsar, sneda hjul osv.
Den enda gången jag skulle rekommendera en billigare cykel är om den inte kommer att användas. Men i ditt fall så kommer den hjälpa dig med att ge glädje, kondition, hälsa mm så räkna med att den kommer rulla flera gånger i veckan under många år!

2) En fulldämpad cykel slår en hardtail alla dagar i veckan! Det är roligare, bekvämare och den håller bättre! Den håller bättre därför att fulldämpade cyklar även byggs för att hoppa med, samt att köra på grövre stigar vilket inte är fallet för någon hardtail. P.g.a din nuvarande vikt ska du nog inte ha en hardtail utan en lite grövre heldämpad.

3) Många lägger fram cykelvasan som ett mål/användningsområde. Det är helt rätt! Men tänk på att cykelvasan kanske endast är 2 % av all din tid du kommer cykla på ett år. Jag rekommenderar dig därför att köpa en cykel med så brett användningsområde som möjligt, som dessutom är kraftigare byggd för att klara lite hopp och grövre terräng. Denna kommer även gå utmärkt att cykla cykelvasan med men den begränsar dig inte om du vill ut och cykla på stigar.

Summa summarum: Jag skulle rekommendera dig den här:
https://www.rosebikes.se/bike/rose-root-miller-1-29/aid:884696

1) Den ligger inom budget
2) Den är lite kraftigare byggd så den klarar vikten utan problem
3) Den har ett brett användningsområde. Klarar både cykelvasan och lite grövre stigar
4) Du kan välja färg och byta komponenter (om du så önskar)
5) Den har en trevlig och bekväm sittställning för din längd/vikt
6) Lagom mycket dämpning

Annars finns det ett gyllene tillfälle att besöka Kinnekulle nu om ett par veckor när Evalds anordnar sin årliga testhelg tillsammans med sina leverantörer.
http://www.evaldsmtb.se/tjanster/provkora-cykel/evalds-demodagar-event-test-the-best-2018

Där får du möjlighet att prova olika cyklar och märken ute i terrängen vilket kan vara bra om du är helt ny inom cykling.

Lycka till!

Sixten Fors sa:
Antalet klingor fram har väldigt lite med att göra vilken utväxling cykeln har. 1, 2 eller 3 klingor funkar lika bra, rätt anpassat.

Stämmer delvis till 77% ja, men man kommer inte ifrån att man kan ha lägre lägsta respektive högre högsta växel med 2- eller 3-delat fram jämfört med singelklinga. Dessutom lättare att hålla kedjelinjen rakare (med mindre slitage och kraftförluster) om man har 2/3-delat jämfört med singel, om man ofta ligger och nöter på de yttersta lägena på kassetten. T.ex. vid långa stigningar/klättringar med lägsta växeln bak, och långa högfartsområden/transportsträckor med högsta växeln bak. Men det är inte Happy-korrekt med fler växelval fram, jag vet det. :-)

Senast ändrad:
Jämför här utväxling med tre typiska växelsystem. För enkelhetens skull uttrycker jag mig i km/h när man trampar 29x2,6" stora hjul med 70-kadens.
1x11 växlar. Lägsta växel 6,5 km/h, högsta växel 27,3 km/h.
2x10 växlar. Lägsta växel 6,7 km/h, högsta växel 30,9 km/h.
3x9 växlar. Lägsta växel 6,5 km/h, högsta växel 36,4 km/h.
Av graferna nedan syns tydligt att antalet överlappande utväxlingar är stort vid 2x och 3x system.

Bilagor

• utv10.png
    utv10.png
    37.9 KB · Besök: 227
Sixten Fors sa:
Av graferna nedan syns tydligt att antalet överlappande utväxlingar är stort vid 2x och 3x system.
Exakt, och det är just det som ger möjlighet att välja de silkeslena, driftsäkra, vackra och harmoniska kedjelinjerna.

Senast ändrad:
rularn sa:
Summa summarum: Jag skulle rekommendera dig den här: https://www.rosebikes.se/bike/rose-root-miller-1-29/aid:884696
Helt ok cykel, men...
2) Gaffeln i grundutförande gör inte jobbet, det är 2017 års Ø32 mm Revelation RL som är för vek. Måste uppgradera till 2018 års Ø35 mm Pike RC för 1685 kr. (2018 års Revelation har "vuxit" från Ø32 mm till Ø35 mm, samma chassi som Pike).
1) Cykeln kostar då 24000 kr

Sixten Fors sa:
rularn sa:
Summa summarum: Jag skulle rekommendera dig den här: https://www.rosebikes.se/bike/rose-root-miller-1-29/aid:884696
Helt ok cykel, men...
2) Gaffeln i grundutförande gör inte jobbet, det är 2017 års Ø32 mm Revelation RL som är för vek. Måste uppgradera till 2018 års Ø35 mm Pike RC för 1685 kr. (2018 års Revelation har "vuxit" från Ø32 mm till Ø35 mm, samma chassi som Pike).
1) Cykeln kostar då 24000 kr
Fantastiskt snedtänkt och dumsnålt att en så dyr cykel levereras med lågpris-gummi-Mountain King i grundläge, och man själv måste välja och betala extra för t.ex. RaceSport-versionen med Black Chili.

JTF sa:
Fantastiskt snedtänkt och dumsnålt att en så dyr cykel levereras med lågpris-gummi-Mountain King i grundläge, och man själv måste välja och betala extra för t.ex. RaceSport-versionen med Black Chili.
Visst är det 150-kronors snålgummi som std. Men just RaceSport är kanske inte helt rätt för 155 kg cyklist. De har inga riktigt intressanta däck att välja, alla är i omodern 2016-2017 gummiblandning. Bättre att kasta original fuldäcken och köpa riktiga däck från annan butik.

Sixten Fors sa:
Visst är det 150-kronors snålgummi som std. Men just RaceSport är kanske inte helt rätt för 155 kg cyklist. De har inga riktigt intressanta däck att välja, alla är i omodern 2016-2017 gummiblandning. Bättre att kasta original fuldäcken och köpa riktiga däck från annan butik.
Håller med, och menade inte att man skulle välja RS i detta specifika fall.
Så efter närmare eftertanke spelar det ju ingen roll vad den levereras med, eftersom de flesta medvetna cyklister ändå köper dyra findäck och skiftar snabbt efter cykelköpet.

JTF sa:
Så efter närmare eftertanke spelar det ju ingen roll vad den levereras med, eftersom de flesta medvetna cyklister ändå köper dyra findäck och skiftar snabbt efter cykelköpet.
Exakt så. Ingen cykel för 15-25 K kommer "ready to race CV". Man får räkna med (och/eller) pedaler, nya däck som skall sätts upp slanglöst, en ny sadel som passar ens röv bättre, kanske en ny stam i annan längd, kanske en annan kassett eller klinga etc. Alla dessa delar finns billigt on-line från Wiggle, CRC, Bike24 etc.

Den obligatoriskt storlekstabell. Inte för att Scott Scale 950 är en relevant cykel då den inte pallar 155 kg cyklist i närheten av lika bra som Scout 290 Comp gör. Men Scale i XL är en bra storleksreferens för 192 cm lång cyklist som trampar grusväg på CV. Med "plusdäck" på Scout är vevlagerhöjden ungefär samma som Scale, vilket visar att det går utmärkt att använda Scout som trampcykel. Scout XL har längre reach men kortare stam än Scale XL, det bör gå att hitta rätt avstånd till styret med +/- 2 cm stam till Scout. Om det inte redan är perfekt ur kartong. Tabellen visar också (anser jag) att Scout XL är rätt storlek framför Scout L för 192 cm cyklist.

Bilagor

• Scout290geo.png
    Scout290geo.png
    15.7 KB · Besök: 230
Kan än så länge instämma ang. Scout.

Dubbel/trippel tror jag inte du kommer behöva, då spannet blir riktigt bra ändå. Personligen är jag väldigt glad att bara ha en knapp för tyngre och en för lättare växel. Jag kan fokusera mer på mtb-biten av cyklingen. Kedjelinjen är bara löjligt att bry sig om som nybliven (mtb) cyklist. Det är ofta tillräckligt svårt att hålla sig på hjulen som det är. De som använder kedjelinjen som argument för att bevara flera drev fram (det finns andra fördelar, som jag kan förstå och gå med på) hänvisas vänligen men bestämt till smala däck och böjda styren.

Vill också ge en eloge till Sixten för ovanligt relevanta grafer och tabeller.

Jag säger bara WOW!

Mycket info och fina tabeller som jag har lite svårt att förstå då jag inte riktigt är med på allt. Men jag ska ta hjälp av en vän som cyklar mycket och kan berätta för mig vad allt betyder och hur det påverkar.

En mycket trevlig heldämpad Rose som nämndes här också. Klart att jag är lite sugen på heldämpat också nu för att det är bekvämare. Men det är så många faktorer som spelar in i allt. Jag är inte känd för att underhålla saker jättebra vilket kanske inte är bra med heldämpat. Sen är det åter mycket pengar då ni även rekommenderar andra däck och dämpare fram.

Så jag har mycket att fundera på, även det där med en eller två klingor i fram efter de exemplariska graferna. För att svara på några frågor från Sixten om hastigheten jag hade i kortvasan så vet jag bara att jag trampade slut i en nerförsbacke och då gick det ca 56km/h enligt min klocka. Sen tror jag att det var 3x7 eller 3x8 på växlarna. Det säger nog inte så mkt men det är det som jag kommer ihåg.

Jag är oerhört tacksam för alla svar och uppskattar verkligen att ni tar er tid att svara på alla frågor.

Doominator1 sa:
Kedjelinjen är bara löjligt att bry sig om som nybliven (mtb) cyklist. Det är ofta tillräckligt svårt att hålla sig på hjulen som det är. De som använder kedjelinjen som argument för att bevara flera drev fram (det finns andra fördelar, som jag kan förstå och gå med på) hänvisas vänligen men bestämt till smala däck och böjda styren.
Ha, smala däck och bockstyre kommer jag nog aldrig att skaffa. Tacka vet jag mtb med 3-tumsdäck. Eller ca 2.2-2.4" om det ska nötas landsväg långt...

Nu var kedjelinjen mest menat som ett bonusargument eller överkurs :-) det viktigaste argumentet var som jag skrev först att kunna ha lägre lägsta och högre högsta växel på samma cykel.

Jag vet själv (som tidigare överviktig och bensvag, och numera överviktig men betydligt mer benstark) hur uppskattat det kan vara med riktigt låga växlar vid långa branta uppförsbackar för att "hålla uppe vridmomentet" och slippa stanna eller gå av, samtidigt som det är trevligt att kunna hjälptrampa vid svaga medlut på grusväg eller asfalt i 45 km/h utan att behöva spinna runt på 100 rpm... Men alla får ha sin smak, och alla cyklar inte i extrema motlut.

Instämmer för övrigt att Scouten ser mycket bra ut.

Nu är jag här igen med en massa konstiga frågor och funderingar.

Jag gillar Nukeproof Scout comp. Men tyvärr så verkar den vara slut på den "billiga" sidan, finns det någon likvärdig cykel förutom den?
Har sett att det finns andra Nukeproof Scouts men som är mycket billigare och verkar inte ha lika bra dämpning har jag rätt där?
Eller ska man köpa en billigare (vanligt märke) 10000kr och byta ut dämparen fram till en sån som Scouten har?

Sista frågan är att det ser ut som att det inte finns remote på den cykeln eller om man köper ny gaffel, går det att montera i efterhand?

Senast ändrad:
Buggla sa:
Jag gillar Nukeproof Scout comp. Men tyvärr så verkar den vara slut på den "billiga" sidan, finns det någon likvärdig cykel förutom den?
Har sett att det finns andra Nukeproof Scouts men som är mycket billigare och verkar inte ha lika bra dämpning har jag rätt där?
Eller ska man köpa en billigare (vanligt märke) 10000kr och byta ut dämparen fram till en sån som Scouten har?

Sista frågan är att det ser ut som att det inte finns remote på den cykeln eller om man köper ny gaffel, går det att montera i efterhand?
Trist, men mycket vanligt intressanta cykelmodeller tar slut och försvinner mitt framför näsan om man inte är snabb nog.
Alla Scout 290 oavsett utförande är slut i stl. XL från CRC.

En annan cykel som skulle funka att bygga på var Vitus Sentier 29 VR. Slutsåld! http://www.wiggle.co.uk/vitus-sentier-29-vr-sram-nx-1x11-2018-ht-bike/

Vitus Sentier 29 med enklare utrustning finns kvar något enstaka exemplar i rätt storlek XL/52CM/20.5" http://www.wiggle.co.uk/vitus-sentier-29-deore-1x10-2018-hardtail-bike/ samt mer information här http://vitusbikes.com/products/sentier-29-2018/

KÖP ! idag så har du en bra cykel och slipper vara utan. Den funkar att cykla på i originalutförande men är också värd att uppgradera om/när man vill.

Jag brukar tala mig varm för 1x, men i ditt fall med hög vikt (no offence) hade det nog varit bra med 2x för att ha de där extra lätta växlarna att tillgå när det bär rejält uppför. Då får man ju lite tyngre växlar att ha utför på grusväg med.
Jag har själv 30t fram och 12-40 bak på en 27,5" och anser mig ganska stark uppför, men jag har iofs. bara 77kg att släpa på. Med betydligt högre vikt hade jag velat ha 2x.

Om du står ut med en entry-level HT så kan jag rekommendera denna:
http://www.chainreactioncycles.com/...9-vr-ht-bike-shimano-altus-2018/rp-prod159727

Köpte den i januari och har inte ångrat mig. Har trampat runt ganska mycket på den här i Spanien. Ska visserligen byta upp mig till en FS så småningom men som första hoj duger den absolut! Känns robust, stryktålig o modern. Bra hjul o däck. Gaffeln är kanske inte den hetaste men det är i varje fall en "air fork" o går att ställa in bra. Växlar - inte de bästa men gör väl vad de ska. Bromsarna borde man göra ngt åt om man vill stoppa på 1 m.

Just my 5 cents, om du inte vill bränna för mkt pengar det första du gör. Finns i lager.

Vad är det för räcer du har som klarar 155kg cyklist? Det känns som att det borde vara betydligt svårare att hitta en räcer som funkar än en MTB.

Tillbaka
Topp