Hardtail instegsmodell med vissa krav!

King Loui

Medlem
Troligtvis inte den första tråden om detta men kör en ny i hopp om att någon vill hjälpa mig:)

söker en hardtail där egentligen alla underlag kommer köras på, men främst är det skog/stigar och lite nerförskörning som jag vill uppnå med cyklingen.

Vissa krav innefattar då ordentliga grejer så som vevparti, nav, växlar, bromsar etc etc och en härlig framgaffel.
Vevparti, nav, växlar, bromsar etc etc behöver inte vara värsta sortens grejer men jag vill inte ha för dåliga grejer helt enkelt!
Framgaffel ska bestå av en Rock Shox eller en FOX eller annan rekommenderad?
SR är i min värld inte tillräckligt bra (sen gammalt, men kan någon övertala mig om att Rock Shox, FOX mfl inte är så mkt bättre längre och att SR är minst lika bra så välkomnas detta?)

Är öppen för både en ny hoj liksom en begagnad.

Pris kring 10-15K.

Lägger till en fråga.
Går det köpa en bra cykel i delar runt 10-15K för att få det jag efterfrågar?

Du får ok grejor för runt 15. Kanske inte som är i lager just nu tyvärr.
Det duger för stig och lite utförs. Menar du riktigt mycket utförs skulle jag säga att du får köpa en för 10 och byta gaffeln för 5. Och börja spara till nya bromsar. Kanske räcker till båda om du säljer original gaffel lyckosamt

Tex

Finns fler exempel där men för undet 15 verkar det bli x fusion gaffel.
Fördelen är att de har cyklar att sälja.

Annars väntar du på att sentier eller big al kommer i lager.

Tex

Finns fler exempel där men för undet 15 verkar det bli x fusion gaffel.
Fördelen är att de har cyklar att sälja.

Annars väntar du på att sentier eller big al kommer i lager.

Hej igen,
Hoppas du/ni/alla kikar in här i tråden igen.

Har nu köpt mig en cykel, blev ingen sentier och ingen stigcykel heller för den delen.
De blev en klassisk MTB efter råd från cykelhandlarn.
Han menade på att jag kmr att lära mig hantera en cykel bättre med en hardtail mtb att börja med för att i nästa skede välja ”inriktning” på cykling. Då har man mkt gratis sen.

så det blev en Wilier Triestina 503 X.
Rock shox reacon 110 eller 100 (kmr ej ihåg nu) med låsning.
Sram NX eagle rakt igenom med 1fram o 11el12 bak tror ja;)
så 10-11 46-50 nånting kanske.
Shimano BR-MT400 rakt igenom, ok med 400 eller ska man upp ?

Sen kmr här lite frågor om vad dessa grejer är och hur dess kvalitet är?!
Promax sadelstolpe, styre o styrstam?
Fälgar ...står endast MT500 24c?
Däck Vittoria Barzo x 2.25 55-622

Det känns som högkvalitativa grejer rakt igenom men alltid kul att höra lite vad ni erfarna har att säga?:)
Jag är iaf skitnöjd med hojen o glad att jag fick den personliga service jag efterfrågat.
Imorgon blir de premiär i skogen, idag vart de bara tid över med lite springcykling med äldsta sonen:)

återkom gärna med feedback.

Av ren nyfikenhet.
Hade handlaren några "inte traditionella mtbs" liknande de som rekommenderades tidigare i tråden i butiken också?

Av ren nyfikenhet.
Hade handlaren några "inte traditionella mtbs" liknande de som rekommenderades tidigare i tråden i butiken också?

japp, dom har allt!
Dom är nog inte omöjliga att bygga den cykel du önskar också om man är villig att lägga en slant såklart.
För övrigt var inte detta någon utav de större ÅF/ftg i sverige som säljer cyklar.
Det var en lokal cykelhandlare!

Äh! Det viktiga är att man har en cykel, kul om du är nöjd och den kommer till användning. Sen kan man byta upp sig om man fastnar och kanske har lite koll på vad man vill ha ut av nästa cykel.

Det blir säkert kul. Den är dock inte så modern och absolut inte utförsorienterad.
Den här sommaren är det ändå svårt att välja och vraka. Allt är slut

Äh! Det viktiga är att man har en cykel, kul om du är nöjd och den kommer till användning. Sen kan man byta upp sig om man fastnar och kanske har lite koll på vad man vill ha ut av nästa cykel.

Tråkigt att jag fick så dåliga reaktioner.
Vad är det dåliga med cykeln?...ser inte detta, vilket på sitt sätt är bra men tråkigt om alla verkar tycka att det är mer eller mindre skräp...uppenbarligen:(

Det blir säkert kul. Den är dock inte så modern och absolut inte utförsorienterad.
Den här sommaren är det ändå svårt att välja och vraka. Allt är slut

Ja det kmr de bli:)
Ok, då vill man ju nånstans ändå veta vad som är omodernt...jag som är okunnig har ju svårt att veta sånt där:)

O nej, den är inte så utförsorienterad men som jag skrev så tror jag på min säljares argument, och att ha en HT mtb är väl alltid bra att ha tänker ja.
Kan jag cykla med ungarna, träna, och bara lära mig utav vad gäller ”mek”.

Jag cyklade på en 2002 cyclepro till 2018 och det gick utmärkt.
Vi tycker det är roligt att läsa om skillnaderna mellan 2020 och 2021 modeller och då tycker vi äldre cyklar är tråkiga

Det är en instegscykel och du vänder dig till ett nördigt forum, då är det inte många som blir imponerade. Och som vanligt är folk inte sitt bästa jag på nätet så reaktionerna har en tråkig ton. Som sagt så är det viktigaste att du är nöjd och vill använda cykeln, inte att folk på happy är nöjsa med ditt val.

Ok, då vill man ju nånstans ändå veta vad som är omodernt...jag som är okunnig har ju svårt att veta sånt där:)

En "happykorrekt" instegsmtb är t.ex. den här https://www.allebike-sports.com/shop/MB31/MB31_MTB/MB31_MTB_SX?id=C53000 som skiljer sig lite på några punkter mot den du har köpt men det är inte som natt och dag. Lite bättre gaffel, lite modernare geometri (flackare gaffelvinkel), snäppet högre nivå på hjul.

Jämfört med min första mtb är den jättemodern :)

Jag tror det viktigaste är att du tycker om den och kommer ut och cyklar, sen till nästa år har du kanske kommit fram till vilken typ av cykling du gillar och kan byta då.
Det finns ju massor av olika typer av mtb som passar till olika sorters cykling, den där är nog bäst till grus och enklare stig, för mer teknisk cykling finns det andra modeller som gör det enklare (och säkrare) att ta sig fram.

Det som är lättast att förstå är vinkeln mellan mark och gaffeln. På xc (eller xc+/downcountry) cyklar var det inte länge sen allt under 70 var ok. 2020/21 säger modet att 67 är en nödvändighet.

Det enda som är märkbart för dig är att det är svårare stökigt utförs. Tendensen att falla framåt blir större

Hej igen,
Hoppas du/ni/alla kikar in här i tråden igen.

Har nu köpt mig en cykel, blev ingen sentier och ingen stigcykel heller för den delen.
De blev en klassisk MTB efter råd från cykelhandlarn.
Han menade på att jag kmr att lära mig hantera en cykel bättre med en hardtail mtb att börja med för att i nästa skede välja ”inriktning” på cykling. Då har man mkt gratis sen.

så det blev en Wilier Triestina 503 X.
Rock shox reacon 110 eller 100 (kmr ej ihåg nu) med låsning.
Sram NX eagle rakt igenom med 1fram o 11el12 bak tror ja;)
så 10-11 46-50 nånting kanske.
Shimano BR-MT400 rakt igenom, ok med 400 eller ska man upp ?

Sen kmr här lite frågor om vad dessa grejer är och hur dess kvalitet är?!
Promax sadelstolpe, styre o styrstam?
Fälgar ...står endast MT500 24c?
Däck Vittoria Barzo x 2.25 55-622

Det känns som högkvalitativa grejer rakt igenom men alltid kul att höra lite vad ni erfarna har att säga?:)
Jag är iaf skitnöjd med hojen o glad att jag fick den personliga service jag efterfrågat.
Imorgon blir de premiär i skogen, idag vart de bara tid över med lite springcykling med äldsta sonen:)

återkom gärna med feedback.

Grattis till nya hojen!
Det ser ut som om du fått en hoj med bra instegsgrejer rakt igenom. Nivån är över lag vettig vad jag kan se. Jag tror du kommer ha jätteroligt på den och det är det viktigaste.

Geometrin på ramen är inte "latest & greatest" som någon sade ovan (men med onödigt tråkig ton). Din hoj kommer vara lite mer rapp och kvick. Tror det blir bra att lära sig och utvecklas på.

När/om du börjar känna att det är dags för något nytt kan du t.ex byta till en ram med annan geometri, som passar bättre för det du vill inrikta dig mot. Bara flytta över det mesta av prylarna. Ser ut att vara rätt uppdaterat vad gäller standarder (boost, thru axle, 1x12 osv) så det bör inte vara något problem.

Men med sadelrör som lutar lite extra bakåt blir det i snitt ändå ganska bra eftersom den också lättare kommer falla bakåt uppförs.
Det kanske det blir men inget jag led av på en cyclepro 2002 med setback på stolpen. Jag fick lära mig att sitta ner och armbågar in och ner. Nu är jag bara hälften så snabb som du så det kanske gör skillnad.

Det är en instegscykel och du vänder dig till ett nördigt forum, då är det inte många som blir imponerade. Och som vanligt är folk inte sitt bästa jag på nätet så reaktionerna har en tråkig ton. Som sagt så är det viktigaste att du är nöjd och vill använda cykeln, inte att folk på happy är nöjsa med ditt val.

Fast du är nog den enda som har haft en tråkig ton hittills i denna tråden.
O om du nu vet så mycket om hur allt funkar på nätet med folks dåliga ”jag” så kan man ju undra vrf du ens skrev din onödiga kommentar i denna tråd från början!
Och jag har väl inte bett någon om att bli imponerad, de jag efterfrågar är kompetens så jag kan lära mig mer.
Och ska man fortsatt hålla igång ett nördigt forum så är väl tanken att man ska få fler att bli nördiga och inte kasta skit på folk för att dom köpt en cykel som inte passar din smak!

Vänligen bättra på din attityd eller lämna tråden. Hur svårt kan de va?

Jag är riktigt nöjd med min sonder transmitter, passar prislappen och de breda däcken ger ordentlig dämpning. Går att köra i princip varsomhelst, vet folk som kört enduro med den och själv har jag cyklat på snö med den också, klarar förvånansvärt mycket även om en fatbike är snäppet vassare under de förhållandena.

Nackdelen är att den blir lite långsammare, men en instegscykel är ändå inte ämnad att vinna några tävlingar med ;)

Funkar bra som den är, men jag skulle rekommendera att byta till tubeless.

Ska du nörda ner dig så brukar moderna mtb har 110/148mm nav fram/bak, sk boost. Spelar i praktiken knappt nån roll för mig eller dig. Sen är det reach som kanske ligger runt 475 i Large på en väldigt modern cykel och därför har man en en kortare stam, och brantare sta. Stamen tycker jag är mer flexibelt på en XC där man nog kan ha både 70 och 80mm utan att skämmas.
Breda styre 740-800mm.
Sen som sagt HTA beroende på användningsområde. 65-68 kanske är normalt. OCH 2020 är det dödsviktigt att även STA är modern. dvs brant >75
Sen bör man veta att på en HT får man räkna om geon eftersom gaffeln sjunker i hop (brantare respektive flackare hta/sta)

EDIT. Eftersom vi köper så in i helvete stora cyklar blir det även viktigt att sadelröret inte är för högt. Ett problem för mig som är 176 och ändå kör Large med 470 i reach.

En "happykorrekt" instegsmtb är t.ex. den här https://www.allebike-sports.com/shop/MB31/MB31_MTB/MB31_MTB_SX?id=C53000 som skiljer sig lite på några punkter mot den du har köpt men det är inte som natt och dag. Lite bättre gaffel, lite modernare geometri (flackare gaffelvinkel), snäppet högre nivå på hjul.

Åsikterna skiljer sig nog där också. I mina ögon är det inte en duglig cykel för dom pengarna.

@King Loui Du har vänt dig till ett forum med en hög cykelsnobbar som alla sitter på dyra fina cyklar. Det är helt rimligt att lägga 7kish på en första cykel. Då du kan upptäcka vad du faktiskt tycker är kul med cykling! Varefter du kan byta upp dig nästa år till det du tycker om istället!

Så skit i vad vi säger och ha kul på din cykel! Det är därför vi cyklar trots allt!

Gällande dina funderingar kring kvalitet och funktion hos komponenterna är det inga fel på dem överhuvudtaget sett till prisklassen.

Recon är en vettig instegsgaffel. Betydligt följsammare och även lättare än de med stålfjäder. Detta är cykelns starkaste kort.

Hjulen är helt OK och även de hyffsat lätta.

Drivlinan är ganska tung och har inte det bästa ryktet, men å andra sidan har du singelklinga (modernt) och stort växelomfång tack vare pizzakassett bak, vilket är positivt.

Bromsarna är bland de billigaste hydrauliska man kan få tag på. Ändå tillräckligt med kraft för att låsa hjulen i de flesta farter och dessutom slipper du "trefingersgreppet" som var vanligt hos billiga bromsar för några år sedan. 180mm-skiva fram och 160mm bak är i sig däremot precis rätt.

Däcken är sådär. (De är icke-tubeless ready). Det betyder att de har sämre grepp, sämre rullmotstånd, och dessutom att de väger mer än bättre varianter. Överväg att byta dessa som första, och egentligen enda uppgradering värd att göra enligt min mening.

Komponenter såsom styre, styrstam, sadel etc är mer en smaksak. Överlag skulle jag säga att det är en helt OK cykel som inte direkt behöver skämmas för sig någonstans. Tror du kommer få mycket kul med den i sommar!

Fast du är nog den enda som har haft en tråkig ton hittills i denna tråden.
O om du nu vet så mycket om hur allt funkar på nätet med folks dåliga ”jag” så kan man ju undra vrf du ens skrev din onödiga kommentar i denna tråd från början!
Och jag har väl inte bett någon om att bli imponerad, de jag efterfrågar är kompetens så jag kan lära mig mer.
Och ska man fortsatt hålla igång ett nördigt forum så är väl tanken att man ska få fler att bli nördiga och inte kasta skit på folk för att dom köpt en cykel som inte passar din smak!

Vänligen bättra på din attityd eller lämna tråden. Hur svårt kan de va?

Ööh, det var inte meningen att låta negativ... Men det beror kanske på med vilket tonläge man läser det jag skrivit. Summa summarum, du har köpt en fullt duglig hoj, hoppas du har roligt på den!

Det är ju tufft men nu säger TS att han vill nörda ner sig och då är sanningen att för 7000 är det ok-ish. För 12 000 känns det dyrt.

Tillbaka
Topp