Hardtail på Vallåsen?

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Hardtail på Vallåsen?
Tjena.
Tänkte prova DH för första gången, och har länge utgått från att jag måste hyra fullgungare då. Således runt en tusenlapp för en eftermiddag med hyra och liftkort.

Men så sa en XC-kompis som också bara provat DH nån gång tidigare att jag lika gärna kunde spara pengar och ta med min hardtail ner istället, i alla fall första gången - eftersom jag ändå inte automatiskt blir en hoppande våghals i flanell och baggy bara för att jag hyr en sån hoj.

Vad tror ni? Kan jag prova lite försiktigt på min vanliga XC hardtail eller är det meningslöst ens på nybörjarlederna och flow trailsen?

Hardtail på Vallåsen?
Xcup som är ett xc-lopp går varje år på vallåsen och då används en av de blåa nedfarterna. Du kommer garanterat kunna köra Spruffs, tårtan och oua oua. De röda lederna är stökiga, men det är klart att det går, om än kanske lite stötigt.

Hardtail på Vallåsen?
Du kan köra v-line och spruffs på en xc hardtail. Övriga spår handlar det mest om att överleva på vägen ner än ha roligt men allt går att cykla ner för.

Du känner väl bäst själv hur pass tuff nerför du tror du kommer vara men samtidigt öppnas en ny värld om man bara tuggat 70gradare innan. Jag hade hyrt.

Hardtail på Vallåsen?
Jag körde DH VM-banan i Åre -99 på min Litespeed XC hoj med SID gaffel och fälgbromsar. Gick dock ner för Rip-branten. Nog ska du klara Vallåsen. Det är nog lite roligare på en heldämpad dock :)

Hardtail på Vallåsen?
Med ungefär två timmars erfarenhet av liftburen DH, så skulle jag säga att å ena sidan är det nog rätt värdelöst på en HT, men å andra sidan ligger det nog något i vad din kompis säger. Om du inte är van vid att köra fort utför, så kommer du nog inte köra särskilt fort ändå, och varken göra några hopp eller drop att tala om, så varför inte?

I min ungdom, när man var glad om man hade nån billig dämpare fram, så gjorde man ju allt med samma hoj, inklusive cyklade ner igen när man tagit sig upp på något lite högre.

Hardtail på Vallåsen?
Mycketvillhamer sa:
Xcup som är ett xc-lopp går varje år på vallåsen och då används en av de blåa nedfarterna. Du kommer garanterat kunna köra Spruffs, tårtan och oua oua. De röda lederna är stökiga, men det är klart att det går, om än kanske lite stötigt.

Inte nu längre om jag har rätt för mig.
Förr åkte vi Xcup Woodstock från toppen och över till Maggan men blev ju lite gnäll och man såg många som gick...

Hardtail på Vallåsen?
En kollega gjorde det för några veckor sen med en billig xc HT. Han hade trevligt men han tog det säkert väldigt försiktigt. Så går gör det definitivt.

Hardtail på Vallåsen?
Har kört HT på i vallåsen två gången o hyrt en gång.
Skulle säga att det beror på.
Vilken typ av HT, dina skills och ditt åksällskap avgör hur bra det kommer funka.
Hyffsade HT-skills, AM-HT, då funkar det om inte sällskapet e ubergrymt.
Xc-HT, sällskap på 140+mm FS blir inget bra oavsett.

Äh va gojjar jag om, kör cykel som är gjord för att köras nerför när du är där, oavsett om de e HT eller FS. sjukt ovärt att köra xc hoj där oavsett om du e själv eller inte.

Hardtail på Vallåsen?
Det är ju skillnad på hardtail och hardtail, med lite mer slaglängd fram (130-140mm) går alla leder i Vallåsen fint med hardtail.

Med xc-hoj får man vara lite mer försiktig för att inte slå sönder hjulen. De har åas skaffat vettigare hyrcyklar (giant reign) så man slipper släpa runt på dubbelkronat om man inte vill.

Hardtail på Vallåsen?
Janos sa:
Jag körde DH VM-banan i Åre -99 på min Litespeed XC hoj med SID gaffel och fälgbromsar. Gick dock ner för Rip-branten. Nog ska du klara Vallåsen. Det är nog lite roligare på en heldämpad dock :)

Tjena!

Låter klokt att inte försöka sig på Ripbranten med den setupen. Antar att du körde längs till höger på Rydbergs också.
Resten av banan var ju förhållandevis snäll iallafall.

Hardtail på Vallåsen?
Hej. Har provat både att hyra och köra med egen cykel. Håller med tidigare svar att med lite lägre fart har man lika kul på egen hoj. En stor fördel med hyra är att då ingår skydd. Inte bara cykeln som kan få lite stryk...

Hardtail på Vallåsen?
Fullface känns riktigt bra. Jag tvekade mellan min gamla (mc) enduro-hjälm och den öppna cykelhjälmen.

Körde bara omkull en gång, men då landade jag med ansiktet först, och var riktigt glad att jag valt rätt hjälm. Körde med knäskydd och skyddsväst också.

Hardtail på Vallåsen?
Har du brett styre, kort styrstam och låg sadel så funkar det. Men räkna med slitage som andra sagt. Hjul och däck kommer ta stryk om du inte kör väldigt försiktigt.

Hardtail på Vallåsen?
Jag har kört en hardtail som var utförskompetent där. En rätt extrem Göteborgs-HT med 180 mm Domain fram och DH-däck. Den var trygg utför men det är fortfarande stötigt som fan och inget jag är så sugen på att göra om.

Tillbaka
Topp