Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Om man jämför helstel och HT vill man jämföra vid sag. Jag vet inte om den sidan tillåter det, skulle vara fint.
Man kan göra en egen modifierad version av geometrin där man justerar a-c längden på gaffeln för att ta med sag i beräkningen
Men det är lite pyssel

Nu ville jag mest visa på längdskillnaden

Jag köpte en EL Roy ram (Grande) i våras, som jag flyttade över min heldämpades grejer till. Han köra lite på den innan jag fick ersättningsramen.

Tycker den är ungefär likadan som min Marin Alpine Trail XR (XL, 63,5 grader gaffelvinkel) .
Fast man sitter mer rakt upp, det var rätt bekvämt.

Då va min nya premiär körd på! Hel nöjd första intryck. "Fel" gaffel än . Men ska köra en 130mm revelation på den så reban 120mm med reverse angle crownrace blir som en 130 ????
IMG_20231019_135105_737.jpg
IMG_20231019_140150_165.jpg
IMG_20231019_140242_855.jpg

Använder min förra telefon som GPS, fick idén att filma lite med den idag när jag var ute och mys-stökade.
Blir ju inte roligaste vinkeln, särskilt inte på första klippet...
(OBS! Varning för snörvlande, det är ju kallt ute)

Kollat på Solaris också, men funderar på att köpa färdig kolhojj men rädd att man smäller en kolram första turen. Bara åkt kol på lvg, hur mycket håller dom för egentligen ?

Kollat på Solaris också, men funderar på att köpa färdig kolhojj men rädd att man smäller en kolram första turen. Bara åkt kol på lvg, hur mycket håller dom för egentligen ?

Kol är starkaste rammaterialet om man är en bra cyklist: ingen utmättningsbrott. Om man slår i vassa sten kan kolfiber dock enklare blir skadat.

Kol är starkaste rammaterialet om man är en bra cyklist: ingen utmättningsbrott. Om man slår i vassa sten kan kolfiber dock enklare blir skadat.
Ja kol har bäst utmattningsstyrka rent teoretiskt men har också ett väldigt kort fönster av tolerans, jag tänker mest på att smälla berms och ruts så hårt man kan, man antar kolhjulen smäller innan ?

Ja kol har bäst utmattningsstyrka rent teoretiskt men har också ett väldigt kort fönster av tolerans, jag tänker mest på att smälla berms och ruts så hårt man kan, man antar kolhjulen smäller innan ?

Vad menar du med "kort tolerans"? Ram och delar i kolfiber tar ofta mycket mer än andra material. T.ex. fälgar i kolfiber håller mycket bättre vid genomslag än fälgar i alu.

Vad menar du med "kort tolerans"? Ram och delar i kolfiber tar ofta mycket mer än andra material. T.ex. fälgar i kolfiber håller mycket bättre vid genomslag än fälgar i alu.
Att det praktiskt taget inte har någon sträckgräns, går direkt från elastisk deformering till brott. (Typ, blir bra mycket mer komplicerat med kompositer än metaller)

Att det praktiskt taget inte har någon sträckgräns, går direkt från elastisk deformering till brott. (Typ, blir bra mycket mer komplicerat med kompositer än metaller)

Ja, det är sant. Men den gränser ligger ofta mycket högre än hos delar i aluminium. En fälg med en buckla är ofta oanvändbart, åtminstonde slanglöst. Då har jag hellre en fälg kolfiber (pris och komfort kan dock vara nackdelar). En ram, framförallt XC, brukar inte får belastningar som leder till brott, förutom när man ramlar med ramen mot något hård.

Dem brukar hålla för väldigt mycket egentligen, men man får väl se till vad dem är gjorda för, dem flesta kol hardtailsen är ju rätt renodlade xc där dem mest prioriterat att få ned vikten före att bygga den så robust som möjligt.
Chameleon görs ju inte i kol längre, dv9?

Nu var det ni hardtailfantaster som väckte begäret för 1 år sedan.
Någon som kan vägleda mig i kvalet om hur mycket viktskillnad på ramen det kan vara på en 2018 vitus sentier i M vs kona honzo 2022 i large? (Alu) killgissar 500gram.

Jag 183 cm lång cyklar en för liten ram (sentier i medium), hittat en honzo L ram beggad, skulle isf flytta över mina delar.
Kompletta Kona honzo/ Honzo DL väger in 2kg över vitus sentier, får inte ihop vars Kona bygger in all vikt.
Hittar inte ramens vikt (och hur stor skillnad gör det?)

Bild på hojen i dagsläget, överväger gå tillbaks till dämpad gaffel.

Bilagor

• IMG_3938.jpeg
    IMG_3938.jpeg
    667.9 KB · Besök: 66
  • IMG_3966.jpeg
    IMG_3966.jpeg
    839.9 KB · Besök: 67
Jepp, har svårt att se att ramen inte skulle hålla för hård körning, som du säger så är det hjulen som tar mest stryk där. Men en xc-raket med SID kommer nog kännas rätt nervös och sladdrig om du ger dig ut och brötar med den... Mjuka lågviktsdäck utan grepp hjälper inte till heller, finkörning är nog roligast på en sådan cykel.

Jepp, har svårt att se att ramen inte skulle hålla för hård körning, som du säger så är det hjulen som tar mest stryk där. Men en xc-raket med SID kommer nog kännas rätt nervös och sladdrig om du ger dig ut och brötar med den... Mjuka lågviktsdäck utan grepp hjälper inte till heller, finkörning är nog roligast på en sådan cykel.

Ja det är såklart sant, bara jag som tänker att man kommer cykla samma på den som en enduro men många faktorer som sätter stopp för det, och det var ju inte bröthojj jag är ute efter heller

Nu var det ni hardtailfantaster som väckte begäret för 1 år sedan.
Någon som kan vägleda mig i kvalet om hur mycket viktskillnad på ramen det kan vara på en 2018 vitus sentier i M vs kona honzo 2022 i large? (Alu) killgissar 500gram.

Jag 183 cm lång cyklar en för liten ram (sentier i medium), hittat en honzo L ram beggad, skulle isf flytta över mina delar.
Kompletta Kona honzo/ Honzo DL väger in 2kg över vitus sentier, får inte ihop vars Kona bygger in all vikt.
Hittar inte ramens vikt (och hur stor skillnad gör det?)

Bild på hojen i dagsläget, överväger gå tillbaks till dämpad gaffel.
Vet inte vikten på en honzo ram . Men dom verkar va rätt "överbyggnad" och därmed tunga iaf i dom test man sett så är konan nästan alltid tyngst

Ja det är såklart sant, bara jag som tänker att man kommer cykla samma på den som en enduro men många faktorer som sätter stopp för det, och det var ju inte bröthojj jag är ute efter heller
Ska tillägga att när man är såpass duktig cyklist som du är , så kan man pina en xc rätt bra med. Jag har kört min chisel överallt där jag kört mina tidigare enduro hojar , visst är den nervösare , men också jävligt rolig på sitt sätt

Folk som kör snabbast i steniga Hellas kör mest på XC-raketer. Jag har dock ingen koll på vilka däck som kör. Jag skulle vill något lite biffigare än tunna XC-däck.

Ska tillägga att när man är såpass duktig cyklist som du är , så kan man pina en xc rätt bra med. Jag har kört min chisel överallt där jag kört mina tidigare enduro hojar , visst är den nervösare , men också jävligt rolig på sitt sätt

Ja det jag tycker är spännande, hade tänkt ha på lite kralligare däck ån som lättaste också, typ michellin am2, det är xc däck i min bok

+1 på det, tog ned min carbon scott scale för åreskutan när jag hade den, gick fint, mest däcken som sätter stopp

Ja det jag tycker är spännande, hade tänkt ha på lite kralligare däck ån som lättaste också, typ michellin am2, det är xc däck i min bok
1040g!

Förstår hur du tänker och gissar att det är lättare än du kör annars, men för oss vanliga dödliga är väl AM2 snarare kraftiga traildäck eller kanske enduro... ?

Men visst ett par AM2 på hjul som inte är för fjösiga så kan du nog pressa cykeln rätt ordentligt.

1040g!

Förstår hur du tänker och gissar att det är lättare än du kör annars, men för oss vanliga dödliga är väl AM2 snarare kraftiga traildäck eller kanske enduro... ?

Men visst ett par AM2 på hjul som inte är för fjösiga så kan du nog pressa cykeln rätt ordentligt.

Lätta ju ? körde dom på min chromag ett tag men dom var slut på typ en vecka ?

Tillbaka
Topp