Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

m3lk3r sa:
liveforthis sa:
Trevlig runda idag. Väldigt bkandat underlag is/lera hårdpackat till traktorspår
Jag har träffat dig när jag var mindre och hängde mycket vid bmx-banan i Varberg när det begav sig. Tidigt 2000-tal :)
Fin dag idag ja! Delsjön var bra, blev lite svarta spår på min sentier utan problem.

Ofan ja där hängde man mycket förr, bor du i varberg ? Sentiern är en grymt bra all round hoj vart väldigt nöjd med min som jag hade innan med :)

liveforthis sa:
m3lk3r sa:
liveforthis sa:
Trevlig runda idag. Väldigt bkandat underlag is/lera hårdpackat till traktorspår
Jag har träffat dig när jag var mindre och hängde mycket vid bmx-banan i Varberg när det begav sig. Tidigt 2000-tal :)
Fin dag idag ja! Delsjön var bra, blev lite svarta spår på min sentier utan problem.

Ofan ja där hängde man mycket förr, bor du i varberg ? Sentiern är en grymt bra all round hoj vart väldigt nöjd med min som jag hade innan med :)
Växte upp där :)
Ny hoj på g men får se om sentiern säljs eller ej..

Blev en jäkla fin runda idag i lokala skogen idag och hojen fortsätter leverera!

Bilagor

• 20190113_141835.jpg
    20190113_141835.jpg
    557.5 KB · Besök: 123
  • 20190113_142421.jpg
    20190113_142421.jpg
    497.7 KB · Besök: 127
  • 20190113_141456.jpg
    20190113_141456.jpg
    526.4 KB · Besök: 122
  • 20190113_152337.jpg
    20190113_152337.jpg
    244.8 KB · Besök: 113
För fan... Sålde ju min Sonder men fick HT ångest och köpte en ny HT ram och svängde ihop en ny hoj. Frugan har lovat mig dispens från familjelivet och att få köra grabbhelger i bikeparks detta år :)

NS Bikes Eccentric Evo 27,5+/29 med hur mycket plats som helst, får lätt in äkta 3,0" däck i 27,5.
Måste hitta dropperpost nu...

Bilagor

• IMG-20190116-WA0004.jpeg
    IMG-20190116-WA0004.jpeg
    220.9 KB · Besök: 111
Har endast fått åka 2ggr med nya cykeln sen några veckor p.g.a. vädret. Går ju knappt att ta sig fram ens till fots längre. Försökte ta en tur idag men cykeln bara gav vika under mig när jag åkte rakt fram. Slog i huvudet ganska rejält så får köpa ny hjälm på köpet. Så går det när man är otålig. Tips på bra hjälmar sub 1000kr?

Nito sa:
Har endast fått åka 2ggr med nya cykeln sen några veckor p.g.a. vädret. Går ju knappt att ta sig fram ens till fots längre. Försökte ta en tur idag men cykeln bara gav vika under mig när jag åkte rakt fram. Slog i huvudet ganska rejält så får köpa ny hjälm på köpet. Så går det när man är otålig. Tips på bra hjälmar sub 1000kr?

Kolla:
https://www.pinkbike.com/news/check-out-8--mountain-bike-helmets-under-100.html

Jag köpte en Giro Fixture, sen slutade det med att sambon snodde den hela tiden så hon fick en egen också. Sitter skönt, MIPS och sjukt prisvärd.

glitch sa:
Nito sa:

Kolla:
https://www.pinkbike.com/news/check-out-8--mountain-bike-helmets-under-100.html

Jag köpte en Giro Fixture, sen slutade det med att sambon snodde den hela tiden så hon fick en egen också. Sitter skönt, MIPS och sjukt prisvärd.

Tack för tipset! Blir nog ett köp. Verkar vara billig på https://www.bikeinn.com/cykling/giro-fixture-mips/136713979/p
Någon som handlat från dem förr? De har fått en del kritik bland omdömena på prisjakt, men ibland är det ju de som är missnöjda som är högljuddast...

Handlat en del från snowinn, men det var några år sedan, funkade dock bra. Returfrakt var ett aber vill jag minnas.

Men har sett att många är missnöjda på senare tid, falska lagersaldon och värdelös kundtjänst etc.

Får du varan så får du väl vara nöjd :p

Nito sa:

Fläskiga däck räcker inte, du behöver dubb. It's a must.

MatteXC sa:
liveforthis sa:
Haha gött och välkommen "tillbaka" då hehe

Tack! :)

Verkar gå in rätt feta 29or också, tippar på nånstans 2,6or, känns som att de kunde vara ett kul hjulset att komplettera med.

Låter helt rätt :) tänkte själv införskaffa 27.5+ hjul till min dartmoor som kompliment till 29orna :)

Hej!

Jag är lite sugen på att slänga på ett par NN 2.6or på min Sentier 29a. Jag vill ha lite mer monstertruck-känsla och gör det färden lite mjukare så vore ju det en bonus! Jag har 2.35or på hojen idag (NN/RaRa) och när jag drabbas av förnuft funderar jag på om det är lönt. På pappret är ju skillnaden inte enorm...

Är det någon som provat på sin ht att gå från 2.35or till 2.6or? Upplevde du i sådana fall någon märkbar skillnad?

DarthVidar sa:
Hej!

Jag är lite sugen på att slänga på ett par NN 2.6or på min Sentier 29a. Jag vill ha lite mer monstertruck-känsla och gör det färden lite mjukare så vore ju det en bonus! Jag har 2.35or på hojen idag (NN/RaRa) och när jag drabbas av förnuft funderar jag på om det är lönt. På pappret är ju skillnaden inte enorm...

Är det någon som provat på sin ht att gå från 2.35or till 2.6or? Upplevde du i sådana fall någon märkbar skillnad?

Tycker helt klart det är skillnad till det bättre med 2.6 . Ville inte gå tillbaka till smala 2.3 efteråt ?hehe

liveforthis sa:
DarthVidar sa:
Hej!

Tycker helt klart det är skillnad till det bättre med 2.6 . Ville inte gå tillbaka till smala 2.3 efteråt ?hehe

Ok, spännande! Vilka var de främsta fördelarna med bytet enligt dig?

DarthVidar sa:
liveforthis sa:
DarthVidar sa:
Hej!

Ok, spännande! Vilka var de främsta fördelarna med bytet enligt dig?

Däcken tog bort lite av ojämnheterna och gick köra lite lägre tryck i dom = gick köra snabbare på dom flesta ställena och mer grepp

liveforthis sa:
Däcken tog bort lite av ojämnheterna och gick köra lite lägre tryck i dom = gick köra snabbare på dom flesta ställena och mer grepp

Det låter ju toppen, får nog bli att skaffa ett par 2.6or! Vilka däck körde du med och vilka fälgar?

Efter lång happysurfande välde jag Specialized Butcher/Purgatory 29x2.6 Gripton Grid till min Kona Honzo Steel. Är mycket nöjd med grepen och komfort, även om dom är "bara" 61mm breda på mina 29mm fälgar.

Berk sa:
Efter lång happysurfande välde jag Specialized Butcher/Purgatory 29x2.6 Gripton Grid till min Kona Honzo Steel. Är mycket nöjd med grepen och komfort, även om dom är "bara" 61mm breda på mina 29mm fälgar.

Väldigt trevliga däck. Kört alla specialized däcken och går tillbaka till dom när jag provat något annat :)

Lite dåligt med inspiration! Folket. Men här är liten från dagens runda med lite drop , fan älskar hardtail! Med lite gött bottomout på däcken ? körde mjukt idag 16psi fram o 20psi bak.

Bilagor

• Screenshot_2019-01-26-17-47-30.png
    Screenshot_2019-01-26-17-47-30.png
    127.3 KB · Besök: 105
  • Screenshot_2019-01-26-17-48-14.png
    Screenshot_2019-01-26-17-48-14.png
    154.6 KB · Besök: 118
  • Screenshot_2019-01-26-17-48-26.png
    Screenshot_2019-01-26-17-48-26.png
    137.9 KB · Besök: 111
  • Screenshot_2019-01-26-17-48-32.png
    Screenshot_2019-01-26-17-48-32.png
    95.6 KB · Besök: 102
Om snön håller i sig imorgon så blir det på med plushjulen på Eccentricen och sen ut o köra lite planlöst i skogen :)

Efter att ha kikat lite väl mycket i denna tråd fick det bli ytterligare ett projekt i vinter. 2a dartmooren på 3 månader. Gillar färgen skarpt!

Bilagor

• 20190126_140924.jpg
    20190126_140924.jpg
    245.3 KB · Besök: 107
  • 20190126_140900.jpg
    20190126_140900.jpg
    283.2 KB · Besök: 106
Då budget ej är obegränsad får det bli en "lagom" spec med nx eagle, sector gold, level t och wtb fälg på deore-nav. Helt lagom tycker jag. Särskilt om man ser till pris kontra funktion.

Blev en bättre beg Pike till min HT.

Bilagor

• BB23F78A-D62F-411A-9B29-68D50DE43262.jpeg
    BB23F78A-D62F-411A-9B29-68D50DE43262.jpeg
    209.1 KB · Besök: 126
Fjärdebrunn sa:
Inte direkt en brötcykel. Den går att bröta en del med dock.

Här kommer en till HT inne på samma spår.

Inte mycket är original längre förutom ramen, bakhjulet och sadeln.

Tycker det är en rolig blandning mellan old school-geometri och moderniteter såsom dropper post och brett styre. HTA har gått från 70,5 grader till 69 m.h.a. stel gaffel och tjugoniotummare där fram. Slipper dessutom sag :-)

Bilagor

• _20190127_224509.JPG
    _20190127_224509.JPG
    486.9 KB · Besök: 100
Tillbaka
Topp