Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Min Production Privee Shan. Her från Leukerbad i Schweitz 2014. Amazin trails.
Skjermbilde 2020-11-19 kl. 02.46.31.png
Skjermbilde 2020-11-19 kl. 02.46.45.png

Skulle behöva lite förslag på en ht stigcykel till grabben (150) var och provade en orbea laufey 27 (140-160) verkade helt grym men den såg redan liten ut?? Önskar förslag på liknande cyklar men vuxen xs/s
Önskelista
27.5"
Stig-geo (någorlunda flack och korta cs)
Dropper eller inte 27.2 sadelstolpe iallafall
Mycket bang för Bucket
Under 14.5 kg
Ca 10-15 lappar

Skulle behöva lite förslag på en ht stigcykel till grabben (150) var och provade en orbea laufey 27 (140-160) verkade helt grym men den såg redan liten ut?? Önskar förslag på liknande cyklar men vuxen xs/s
Önskelista
27.5"
Mycket bang för Bucket
Under 14.5 kg
Ca 10-15 lappar

Den verkar vara precis vad du vill ha och finns även på lager. Allebike säger 130-150 cm, men reach är lång, så jag skulle säga 140-160 cm.

EDIT: men reach är väl samma som på Laufey.

Den verkar vara precis vad du vill ha och finns även på lager. Allebike säger 130-150 cm, men reach är lång, så jag skulle säga 140-160 cm.

EDIT: men reach är väl samma som på Laufey.
Mb 31 s verkar mer lagom 150-172 cm (han växer ju) dock 29" ? och önskar kanske ännu mer stigcykel??

Önskelista
27.5"
Mycket bang för Bucket
Under 14.5 kg
Ca 10-15 lappar
Canyon Stoic 3 prickar av hela önskelistan, förutom att den är några hekto för tung. 2XS (upp till 158 cm) finns t o m på lager.

Den tåls att tänka på! vikten tycker jag inte e så farlig med tanke vad det sitter för däck på

Till en vuxen är vikten ingen problem, men till ett barn som väger hälften ... För lite mer får man en 9,8 kg 29" (på lager också!):

Till en vuxen är vikten ingen problem, men till ett barn som väger hälften ... För lite mer får man en 9,8 kg 29" (på lager också!):
Du har helt rätt ang vikten och det är nog en grymt bra xc cykel men jag e ute efter en stigcykel

Du har helt rätt ang vikten och det är nog en grymt bra xc cykel men jag e ute efter en stigcykel

Min son har en Max26. Jag byte till en -2 grad angleset (enda nackdel är för brant gaffelvinkel) och Nobby Nic SpeedGrip tubeless däck. Tror inte att det finns en bättre barncykel till svensk stig. Min son, som är 7 år, kan nu köra genom nästa alla hinder i Hellasgården utan att sätta en fot på marken.

Färdig med HTn redan? ?
Tyvärr har man fått bekräftat man inte är 20 längre, mina fotleder har sagt stopp för hardtailen och utförs körningen.
Tycker den är såå rolig och utmanande då man ska hänga på fs killarna men aj aj inte värt knappt kunna jobba dagen efter ?
Montera ju t.om dyr cushcore som desperat försök för man gillar cykeln så mkt ?

Premiär för den här lilla rackarn idag! Beställde i Augusti, den kom precis innan jul :-)

Som en som börjat på FS är det en helt ny värld som öppnar sig. Otroligt kul. Trodde den skulle kännas mer effektiv i förhållande till FS men än så länge känns det tvärtom, svårt att parera alla studsar från rötter som gör att man tappar fart ?

Vad säger ni - yay or nay på röd gaffel? ?

Bilagor

• IMG_20201230_142223.jpg
    IMG_20201230_142223.jpg
    1,017.4 KB · Besök: 296
Premiär för den här lilla rackarn idag! Beställde i Augusti, den kom precis innan jul :-)

Som en som börjat på FS är det en helt ny värld som öppnar sig. Otroligt kul. Trodde den skulle kännas mer effektiv i förhållande till FS men än så länge känns det tvärtom, svårt att parera alla studsar från rötter som gör att man tappar fart ?

Fin, en Bardino till!

Man behöver stå-cykla för att få en HT effektiv. Men den blir aldrig så effektiv som en kortslagig FS, förutom på slätt underlag. Mycket roligare dock tycker jag!

Ja, första jag tyckte när jag såg inlägget var om en röd gaffel är ok. Vet inte ...

Svin coolt med röd gaffel ?

Ja det är riktigt kort och stabbigt! Btw, någon som har tips på ställen i Uppsala att cykla? Fokus hopp/drop/gaps/nedför

Ni som köpt ram av Nordest, hur lång tid har det gått mellan beställning och att de skickar?

Vad tror ni om årets Ragley-line up? 2021 modellerna släpptes igår!

www.ragleybikes.com/#products

Själv hoppas jag att jag kommer kunna lägga vantarna på en Marley. Gillar framförallt den gula men den känns lite dyr.. vi får se!

Visa bilaga 467060
Det är samma ram som 2020 men 1,399.99 GBP är ett lite annat pris. Kanske bäst att se var brexit landar eller kanske prata med svensk återförsäljare

Det är samma ram som 2020 men 1,399.99 GBP är ett lite annat pris. Kanske bäst att se var brexit landar eller kanske prata med svensk återförsäljare

Precis! 1399=ca 16000 sek. Pratade med svensk återförsäljare som kunde erbjuda den till ungefär det priset. Känns väl ganska rimligt ändå? Inget kap men inte så illa heller?

Precis! 1399=ca 16000 sek. Pratade med svensk återförsäljare som kunde erbjuda den till ungefär det priset. Känns väl ganska rimligt ändå? Inget kap men inte så illa heller?
Jag tror man måste jämföra med en ikke brittisk cykel med samma komponenter. Det är bättre än den gamla för 11000 men hur mycket bättre?

Det är sant. Har du något du skulle rekommendera på rak arm? Canyon Stoic?
Jag har mest varit intresserad av de brittiska. Ja, åtminstone för att jämföra pris och komponenter så borde Stoic var lämplig. Eller commencal och primal. Eccentric har varit lite dyrare och de börjar alla bli lite äldre.
Kona Honzo kanske.

Tillbaka
Topp