Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Denna köpte jag nu under Black friday plus 10% rabattkod, jag är nöjd och tycker det är ett mycket prisvärt paket. Har dock inte direkt något att jämföra med. Men den känns välbyggd och sjysst för priset. Väl valda komponenter och geometri.
Chainstay är 450mm så det är längre än de flesta, om det är positivt eller negativt kan jag inte riktigt säga.
Det är en trevlig cykel. Har kört på den ett år nu och trivs bra med den. Blev ännu roligare dock när jag ändrade till 150mm slag på gaffel (två distanser som man plockar bort) och ändrade till 203 skiva fram och 180 skiva bak.
Nu har jag även fixat ett 27,5” hjul bak men inte riktigt kunna testa hur det blev pga vintern.

Hur långa ben måste man ha för att behöva 52 cm sadelrör?

One-ups nya 240mm-stolpe kräver 19 cm.
Det skulle isåfall sätta sadel-railsen på 92cm över BB.
Det är 18 cm längre ben än vad jag har.

Är inte ~50 rätt standard på en xl ram?
Och 190mm är väl minsta instick?
När jag började cykla var 110mm stam rätt standard på en XL-ram.
Och 42 cm Reach :p

Mycket standarder har flytta sig senaste 5 åren, och jag ser gärna att sadelrören hänger med :p
Specielt när det kommer till ramar med bröt-ambitioner.

190 är minsta ja. När det inte räcker upp till röven så är det läge med högre sadelrör.

Lite dåligt med bilder i tråden just nu, så får bjuda på en (till) på min trotjänare, numera true SS utan kedjespännare (men lite slack kedja, ska fixas) tack vare eccentrisk BB från 8bar.
WhatsApp Image 2022-02-02 at 12.58.46 PM.jpeg

I förrgår såg det ut såhär i Göteborg, idag är det business as usual med regn och träsk. :-(

Fler bilder alltså.

Här är (förra) årets julklapp, från mig till mig.

Övervägde som nämnde lite smått en Orbea Laufey, det blev istället en lättare upgrade av min gamla HT, nämligen byte från 27.5" till 29"
(Min sambo hävdar bestämt att ram, gaffel och hjul räknas som tre separata uppgraderingar, så petig behöver man ju inte vara).

Har hunnit med en bunt roliga snö-turer i huvudstaden, idag var det premiär med barmark och solsken.
HT med 29" känns som en helt annan grej!

Bilagor

• forge.jpg
    forge.jpg
    562.6 KB · Besök: 125
Fler bilder alltså.

Här är (förra) årets julklapp, från mig till mig.

Övervägde som nämnde lite smått en Orbea Laufey, det blev istället en lättare upgrade av min gamla HT, nämligen byte från 27.5" till 29"
(Min sambo hävdar bestämt att ram, gaffel och hjul räknas som tre separata uppgraderingar, så petig behöver man ju inte vara).

Har hunnit med en bunt roliga snö-turer i huvudstaden, idag var det premiär med barmark och solsken.
HT med 29" känns som en helt annan grej!

Ser kul ut, vad är det för ram?

Imorgon blir det en kort premiärtur efter jobbet. Har testat en gång men bara på asfalt. Imorgon blir det lite stig och grusväg.

Nu med 4kolvs slx broms fram och bak, oval 32t klinga (30t rund innan) 50mm styrstam och nya wolfpackdäck. Lite osäker på om bakskärmen får stanna, köpte förra året men cyklade bara en tur med den då så kanske blir samma i år med..

Sneglar på ny gaffel också men det kommer, ska bara bestämma mig för Yari eller Revelation.. Eller en begagnad 34/pike/z2.
IMG_20220207_093938.jpg

IMG_20220212_114417.jpg

Premiärtur i skog idag för i år.

Det var riktigt isigt på stor del av stigarna, kanske 50% av partierna så kunde inte trycka på fullt ut som jag velat.

Wolfpack däcken funkade riktigt bra och sjukt bra rull med förvånansvärt mycket dämpning.
Slx bromsarna var magiska, vilket lyft från mina gamla mt400 2kolvare.
Ovala klingan var svår att utvärdera men första intrycket är riktigt bra.
Har experimenterat med olika styrstamslängder och har landat på 50mm.

Ser fram emot att isen ska smälta nu.

Äntligen får jag vara med i denna hippa klubb! Pole Taival Large med delar som bara "låg och skräpade". Ska byta hjul, grepp och växlar så att jag håller mig till tråkfärgerna svart/grå?
Visa bilaga 539707
Sjukt najs! Berätta gärna vad du tycker sen, intresserad av poles geo men befarar att den är mer kapabel än mig

Det är synd, ser så jäkla sköna ut. Gillar speciellt när det är så låg standover :)
Kanske en Nordest Bardino 2 kan vara en fullvärdig ersättare?
Hittade du någon annan ÅF för Chromags ramar än pedalbikescare på denna sidan Atlanten? Också sugen på en Chromag när jag ska plocka ihop nästa HT.

Vill man ha en lite mer extrem look med låg standover så kan man också kolla på honzo esd.
Tyvärr även lite väl extrem STA men snygg hoj

Och Chameleon AL men den är AL och helt orimligt dyr

Den här har jag inte sett tidigare. Rekord i bb drop? (80)

Den här har jag inte sett tidigare. Rekord i bb drop? (80)
Jag kollade på den innan jag köpte min Taival och tänkte att den bog hade funkat bättre med 150mm gaffel...80mm drop låter helt löjligt lågt. 145mm vevar nästa?

Jag kollade på den innan jag köpte min Taival och tänkte att den bog hade funkat bättre med 150mm gaffel...80mm drop låter helt löjligt lågt. 145mm vevar nästa?
Jag testade 27.5'' på en sentier 29, det borde landa på ungefär samma höjd. Inte ocyklingsbart med 170mm men jag tror inte jag vet nåt annan lägre än 65mm så jag fattar inte varför man ska ner ytterligare 15...Det är engelsmän

Jag har en Marino som en variant på ESD. Rätt nice utför det lilla jag kört. Nån gång ska jag ha på en ordentlig gaffel på den

Jag testade 27.5'' på en sentier 29, det borde landa på ungefär samma höjd. Inte ocyklingsbart med 170mm men jag tror inte jag vet nåt annan lägre än 65mm så jag fattar inte varför man ska ner ytterligare 15...Det är engelsmän

Ja, jag tror att de flesta engelsmän bara trampar uppför grusväg och aldrig trampar utför.

Jag nämnde tidigare att jag övervägde en Orbea Laufey istället för nya Bird'en, för att den var billig och ok (och fanns i lager), men sket i den pga onödigt långt sadelrör på XL.

Att vara lång är alltid spännande när man köper cyklar online, för det är i stort sett aldrig XL som syns på bild, och dom tenderar att ha små egenheter just vid sadelröret.

Idag fick jag se en bild på XL tack vare köp&sälj på Happy. Jag hade fått seriös ångest om jag köpt och packat upp en sådan.

1644962905814.png

Förstår inte att varför folk är så besatta av låg standover/kort sadelrör, det gör ju egentligen ingen skillnad? Kanske påverkar kortare människor mer? är nästan 190cm och hade kunnat ha 20cm högre standover/sadelrör utan att det påverkat direkt

Senast ändrad:
Förstår inte att varför folk är så besatta av låg standover/kort sadelrör, det gör ju egentligen ingen skillnad? Kanske påverkar kortare människor mer? är nästan 190cm och hade kunnat ha 20cm högre standover/sadelrör utan att det påverkat direkt

Moderna hojar har nästan samma, låga, standover i alla storlekar. Då blir det bara problematiskt för kortare åkeren (tänk 155 cm). Jag tycker också att sadelrör på moderna hojar är tillräckligt kort. Men om du kör med dropper har också du väl ingen 20 cm marginal? Man verkar behöva 240 mm dropper nuförtiden, då blir många sadelrör för långa.

Problemet med Orbea Laufey som nämns ovan är att reach är relativt kort jämfört med sadelröret.

Får erkänna att inte riktigt har koll på var du kör nånstans i filmen ovan :-) .. men jag har inte byggt / fixat så mycket, det är ffa stepupen och bermen som jag kan ta åt mig nån eventuell ära för.
Här gubbkör jag fö bermen (ej i bild) på min Ragley Big Wig som postats bild på här några gånger. Skyller på att det var testhopp efter lite ombygge, får dit o köra med lite mer fart snarast (och kanske gräva lite mer). :-)

Vill man ha tilltalande linjer på HT så blir den väldigt låg vilket är bra för dropper och det är snyggt som fan. Skulle man behålla de linjerna och få upp höjden så hade man behövt höja fronten antar jag. Vilket sannolikt vore bra det också för långa. Eftersom jag är 176 och vill ha sub 400mm ST har jag inte tittat på hur mycket det ska upp.

På fs med brutet ST är ofta problemet det motsatta med lång stolpe över TT.

Min Marino är precis i höjd med en nucleus 26.

Av dina filmer framgår det att du Kan Cykla™, så dina referensramar räknas inte ;)

Jag vill ha en lång dropper för att våga mig nedför branter. Det kanske inte behövs den sekunden jag har perfekt position mitt i branten, men innan och efter och om jag träffar en otippad sten mitt i.

På en hoj med kortare stolpe än Orbean får jag precis in 150mm, så ev hade jag behövt gå ner till 120mm där, och det är lite under min comfort zone.

Men det var ärligt talat mest det estetiska jag reagerade på. Kombinationen av jättelåg TT och jättehög ST blev bara konstig.

Många bra infallsvinklar! Jag har 10-12cm dropper uppe exkl sadelhöjd på min låga ram, och då sitter jag egentligen 3-4cm för lågt i fullt läge med 210mm dropper, (blir så galet fult med massor dropper synlig) så jag tycker oftast det hade varit skönare men mer traditionell ”triangel” med högre standover och sadelrör, 20cm år väl att ta i men hade gärna sett min ram ha 10cm högre! ?

Av dina filmer framgår det att du Kan Cykla™, så dina referensramar räknas inte ;)

Jag vill ha en lång dropper för att våga mig nedför branter. Det kanske inte behövs den sekunden jag har perfekt position mitt i branten, men innan och efter och om jag träffar en otippad sten mitt i.

På en hoj med kortare stolpe än Orbean får jag precis in 150mm, så ev hade jag behövt gå ner till 120mm där, och det är lite under min comfort zone.

Men det var ärligt talat mest det estetiska jag reagerade på. Kombinationen av jättelåg TT och jättehög ST blev bara konstig.
Ja behöver man ha 120mm dropper så förstår jag precis, se mitt tidigare inlägg så har jag tyvärr väldigt mycket ben ?

Får erkänna att inte riktigt har koll på var du kör nånstans i filmen ovan :-) .. men jag har inte byggt / fixat så mycket, det är ffa stepupen och bermen som jag kan ta åt mig nån eventuell ära för.
Kurvan jag trycker till är den platta precis efter step-up på tonårsdrömmar ! Resten skogen bredvid ?

Många bra infallsvinklar! Jag har 10-12cm dropper uppe exkl sadelhöjd på min låga ram, och då sitter jag egentligen 3-4cm för lågt i fullt läge med 210mm dropper, (blir så galet fult med massor dropper synlig) så jag tycker oftast det hade varit skönare men mer traditionell ”triangel” med högre standover och sadelrör, 20cm år väl att ta i men hade gärna sett min ram ha 10cm högre! ?
Så bra för dig att ONEUP har släppt en 240mm dropper :)

Tillbaka
Topp