Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Här är min Pole Taival i XL. Grym kombination av trampeffektivitet och lång flack geometri för kontroll utför. Min FS enduro får oftast vila numera... :)
20211010_162413.jpg

Många bra infallsvinklar! Jag har 10-12cm dropper uppe exkl sadelhöjd på min låga ram, och då sitter jag egentligen 3-4cm för lågt i fullt läge med 210mm dropper, (blir så galet fult med massor dropper synlig) så jag tycker oftast det hade varit skönare men mer traditionell ”triangel” med högre standover och sadelrör, 20cm år väl att ta i men hade gärna sett min ram ha 10cm högre! ?
Då låter det som att du skulle kunna höja ramen 10 cm och ändå ha kvar vad jag räknar som låg stolpe :p

Standover är ju egentligen skitsamma, sålänge den är lägre än sadelröret såklart.

Av ren nyfikenhet, hur lång seat-tube har din ram, enligt spec?

Då låter det som att du skulle kunna höja ramen 10 cm och ändå ha kvar vad jag räknar som låg stolpe :p

Standover är ju egentligen skitsamma, sålänge den är lägre än sadelröret såklart.

Av ren nyfikenhet, hur lång seat-tube har din ram, enligt spec?
Ja exakt, det hade jag lätt kunnat ha då jag ändå har massor stolpe utanför ? ehm.. ingen aning men kan kolla upp ? edit, kollat upp och den har 422mm seattube!

Ja exakt, det hade jag lätt kunnat ha då jag ändå har massor stolpe utanför ? ehm.. ingen aning men kan kolla upp ? edit, kollat upp och den har 422mm seattube!

Ah, förstår nu varför du inte förstår varför andra klagar över detta: du är 190 cm och har extremt kort sadelrör och låg standover!

Jag fattar inte heller det här med skitlågt topprör. När jag har sadeln i botten så kan jag sittandes ha fötterna plant i marken (även på min FS med 185 mm slaglängd på droppern). Varför skulle toppröret behöva vara mycket lägre än så? Klart man kan behöva en gnutta marginal de gånger man inte kommer upp över nåt hinder och måste ställa sig framför sadeln, men det behövs ju inte mer än ~10 cm för det.

Dessutom blir cykeln vridstyvare ju större ramtrianglarna är. :cool: Personligen tycker jag dessutom att onödigt lågt topprör bara är fult. Ser helt keff ut med sadeln skyhögt över ramen.

Gillar proportionerna på min HT. Storlek Large med 210 mm dropper. Inte världens snyggaste hoj, men det beror mer på färgen och +ANNAT. Jag har ~90 cm grenmått och som synes finns det en bunt centimeters marginal för ännu mer dropp om man skulle vilja det. Eller om man har några centimeter kortare ben.

DSCF1960_2048.jpg

Senast ändrad:
Jag kan inte sitta med hälen i marken på min fs storlek L. Hade visserligen gått med en dropper med lägre build.
Rätt så nice med ännu lägre när det är riktigt brant

Jag har ett väldigt kort sadelrör på min FS-hoj, typ 380mm. Dock så är det en idiotisk konstruktion där dropperhöljet går in så jag kan inte ha en längre dropper. Jag har 170mm dropper på en Medium-hoj och skulle behöva minst 185. Jag kan knappt sitta med båda fötterna i marken med droppern i lägsta läge, hade väldigt gärna kunna slamma ännu mer! Jag får sadeln i röven rätt ofta, mest på DH.

Med HT:n har jag 432mm och kortare dropper. Dock kör jag inte alls samma typ av cykling så där funkar det ändå rätt bra tycker jag.

Jag fattar inte heller det här med skitlågt topprör. När jag har sadeln i botten så kan jag sittandes ha fötterna plant i marken (även på min FS med 170 mm slaglängd på droppern). Varför skulle toppröret behöva vara mycket lägre än så? Klart man kan behöva en gnutta marginal de gånger man inte kommer upp över nåt hinder och måste ställa sig framför sadeln, men det behövs ju inte mer än ~10 cm för det.
Fast finns skitlåga topprör på riktigt?
Eller är det bara normala topprör, men skithöga sadelstolpar, som ser låga ut?

Jag tycker att det är lite konstigt att topprör ofta har samma höjd för en 155 cm och en 195 cm åkare. Man skulle kunna få en styvare ram i större storlekar om man har högre topprör. Utseende kan vi diskutera.

Jag är nöjd med min "höga" topprör och lång sadelrör på min XL (till mina 179 cm), men då behöver jag ingen dropper.

462 (1).jpg

Man får skilja på topprör och sadelrör. Det är väldigt vanligt med låga topprör med jordens utstick för sadelröret, så man ändå inte kan sänka sadeln särskilt lågt. På FS kan det förstås bero på att bakhjulet annars skulle slå i sadeln när man bottnar, men nåt sånt problem finns ju inte på HT.

Edit: Orbean du själv visade bild på är ju ett praktexempel på detta, om än värre än det mesta annat.

mer än att låga sadelrör ser coola ut så kan det ju va just för mindre åkare, just eftersom många rekommenderas eller vill ha en storlek "för stor" så gör man ramar så att det skall funka också. Eller så e det bara att höga topprör "ser xc ut" och xc är ju inte aggro!

Låga topprör vill man ju ha när det är trixigt så man kan få ner fötterna när det går åt helvete. Eller när man ska starta på ett träd är det jättebra :)

Edit: Orbean du själv visade bild på är ju ett praktexempel på detta, om än värre än det mesta annat.
Är den verkligen?
Den har 8 cm längre stolpe än min ram, som i övrigt har mer eller mindre samma mått.

Och jag gissar att toppröret är på typ samma höjd på bägge, men på min ram tycker jag inte det ser så galet lågt ut.
forge.jpeg

Man får skilja på topprör och sadelrör. Det är väldigt vanligt med låga topprör med jordens utstick för sadelröret, så man ändå inte kan sänka sadeln särskilt lågt. På FS kan det förstås bero på att bakhjulet annars skulle slå i sadeln när man bottnar, men nåt sånt problem finns ju inte på HT.
Jag tror ofta det är för att få plats med fullt instick i ett böjt rör så ökar de på ST över TT

Typ såhär då :)

Är den verkligen?
Den har 8 cm längre stolpe än min ram, som i övrigt har mer eller mindre samma mått.

Och jag gissar att toppröret är på typ samma höjd på bägge, men på min ram tycker jag inte det ser så galet lågt ut.
Visa bilaga 539904
Va? Jag menade bilden på den silvriga Orbean, som ju har skitlångt sadelrör men lågt topprör.

Beställt en Nukeproof Scout 290 ram i L. Allt från Honzon passar på papper iallafall så ska bli att flytta över allt och sälja Honzo ramen.

Tror det kan göra mig gott att komma upp på en Large från Medium på Honzon. Den har känts lite trång ändå. Original planen var en ny gaffel men finns inte budget för ram och gaffel så tror ramen för störst skillnad i slutändan.

Så är någon intresserad av en 21 honzo i M ram med vev och styrlager så håll koll på k&s om någon vecka.

Någon som har tips på flaskställ som faktiskt funkar för oss med hardtail och kör utförsfokuserat och vill ha 0,75L flaska ? Testat tacx, det sitter så hårt att flaskan förstörs, och testat ”vanliga” alu och där åker flaskan ur efter första stöket. Internet säger ARUNDEL Mandible stället, någon som testat ?

Någon som har tips på flaskställ som faktiskt funkar för oss med hardtail och kör utförsfokuserat och vill ha 0,75L flaska ? Testat tacx, det sitter så hårt att flaskan förstörs, och testat ”vanliga” alu och där åker flaskan ur efter första stöket. Internet säger ARUNDEL Mandible stället, någon som testat ?

Testat fidlock? Finns ju fästen som är universal och passar alla flaskor

Har kört 620ml flaska men det tråkiga svaret Biltemas kopia på Spec Zee cage har hållit väldigt bra för mig...

Har kört allt på Vallåsen bikepark med min HT och fidlock utan problem. Tappar den ofta när jag bär cykeln fel dock, axeln petar ut den direkt. Fast det är ju handhavandefel.

Men när jag kör sitter den fast. Har även på min FS och aldrig tappat där. Ser cleant ut när flaskan är bortplockad oxå.

Bilagor

• 406A7017.jpg
    406A7017.jpg
    918.3 KB · Besök: 147
  • 406A7125.jpg
    406A7125.jpg
    648.9 KB · Besök: 148
Bontrager elite/pro är den jag kört länge, funkar bra med 0,75L och har alldrig tappat en flaska

Har kört allt på Vallåsen bikepark med min HT och fidlock utan problem. Tappar den ofta när jag bär cykeln fel dock, axeln petar ut den direkt. Fast det är ju handhavandefel.

Men när jag kör sitter den fast. Har även på min FS och aldrig tappat där. Ser cleant ut när flaskan är bortplockad oxå.
Vad har hunde för glajor egentligen? :)

Specialized Rib Cage med ngn enkel Elite flaska sitter kanon. Flaskan blir repig av grus m.m. men det är knappast hållarens fel. Priset man får betala är att det är svårt att dricka i farten.

Flaska med lock, som håller smutsen ute, ser jag fram emot att uppgradera till när denna är utsliten...

Tillbaka
Topp