Tore krok
Aktiv medlem
Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd
Japp, blir en när nuvarande ger upp faktiskt ?Så bra för dig att ONEUP har släppt en 240mm dropper :)
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Japp, blir en när nuvarande ger upp faktiskt ?Så bra för dig att ONEUP har släppt en 240mm dropper :)
Nice! Jag ska bra kopiera dig direkt och köpa en såndär bakskärm. Zefal?Här är min Pole Taival i XL. Grym kombination av trampeffektivitet och lång flack geometri för kontroll utför. Min FS enduro får oftast vila numera... :)Visa bilaga 539848
Mudhugger ?Nice! Jag ska bra kopiera dig direkt och köpa en såndär bakskärm. Zefal?
Då låter det som att du skulle kunna höja ramen 10 cm och ändå ha kvar vad jag räknar som låg stolpe :pMånga bra infallsvinklar! Jag har 10-12cm dropper uppe exkl sadelhöjd på min låga ram, och då sitter jag egentligen 3-4cm för lågt i fullt läge med 210mm dropper, (blir så galet fult med massor dropper synlig) så jag tycker oftast det hade varit skönare men mer traditionell ”triangel” med högre standover och sadelrör, 20cm år väl att ta i men hade gärna sett min ram ha 10cm högre! ?
Ja exakt, det hade jag lätt kunnat ha då jag ändå har massor stolpe utanför ? ehm.. ingen aning men kan kolla upp ? edit, kollat upp och den har 422mm seattube!Då låter det som att du skulle kunna höja ramen 10 cm och ändå ha kvar vad jag räknar som låg stolpe :p
Standover är ju egentligen skitsamma, sålänge den är lägre än sadelröret såklart.
Av ren nyfikenhet, hur lång seat-tube har din ram, enligt spec?
Ja exakt, det hade jag lätt kunnat ha då jag ändå har massor stolpe utanför ? ehm.. ingen aning men kan kolla upp ? edit, kollat upp och den har 422mm seattube!
Ah, förstår nu varför du inte förstår varför andra klagar över detta: du är 190 cm och har extremt kort sadelrör och låg standover!
Big al verkar vara samma? Fritt ur minnet..
Några andra som är helt nya?
Fast finns skitlåga topprör på riktigt?Jag fattar inte heller det här med skitlågt topprör. När jag har sadeln i botten så kan jag sittandes ha fötterna plant i marken (även på min FS med 170 mm slaglängd på droppern). Varför skulle toppröret behöva vara mycket lägre än så? Klart man kan behöva en gnutta marginal de gånger man inte kommer upp över nåt hinder och måste ställa sig framför sadeln, men det behövs ju inte mer än ~10 cm för det.
Fast finns skitlåga topprör på riktigt?
Eller är det bara normala topprör, men skithöga sadelstolpar, som ser låga ut?
Man får skilja på topprör och sadelrör. Det är väldigt vanligt med låga topprör med jordens utstick för sadelröret, så man ändå inte kan sänka sadeln särskilt lågt. På FS kan det förstås bero på att bakhjulet annars skulle slå i sadeln när man bottnar, men nåt sånt problem finns ju inte på HT.Fast finns skitlåga topprör på riktigt?
Eller är det bara normala topprör, men skithöga sadelstolpar, som ser låga ut?
Är den verkligen?Edit: Orbean du själv visade bild på är ju ett praktexempel på detta, om än värre än det mesta annat.

Låga topprör vill man ju ha när det är trixigt så man kan få ner fötterna när det går åt helvete. Eller när man ska starta på ett träd är det jättebra :)
Tro mig, skulle jag bestämma mig för att starta från ett träd, så skulle det ta hela dagen :pSom några av oss verkar göra hela dagen ;)
Jag tror ofta det är för att få plats med fullt instick i ett böjt rör så ökar de på ST över TTMan får skilja på topprör och sadelrör. Det är väldigt vanligt med låga topprör med jordens utstick för sadelröret, så man ändå inte kan sänka sadeln särskilt lågt. På FS kan det förstås bero på att bakhjulet annars skulle slå i sadeln när man bottnar, men nåt sånt problem finns ju inte på HT.
240mm är ju det allra senaste, utan det duger man inte mycket till.Mycket focus på längden mellan benen nu, 8cm hit och böjt dit.
www.instagram.com
Va? Jag menade bilden på den silvriga Orbean, som ju har skitlångt sadelrör men lågt topprör.Är den verkligen?
Den har 8 cm längre stolpe än min ram, som i övrigt har mer eller mindre samma mått.
Och jag gissar att toppröret är på typ samma höjd på bägge, men på min ram tycker jag inte det ser så galet lågt ut.
Visa bilaga 539904
Det är den jag försöker jämföra med.Va? Jag menade bilden på den silvriga Orbean, som ju har skitlångt sadelrör men lågt topprör.
Grym!!!!Äntligen får jag vara med i denna hippa klubb! Pole Taival Large med delar som bara "låg och skräpade". Ska byta hjul, grepp och växlar så att jag håller mig till tråkfärgerna svart/grå?
Visa bilaga 539707
Nope, därför blev det en Dartmoor Hornet ist. som jag verkligen blev skitnöjd med ?? Har inte trampat så mkt med den än dock.Hittade du någon annan ÅF för Chromags ramar än pedalbikescare på denna sidan Atlanten? Också sugen på en Chromag när jag ska plocka ihop nästa HT.
Någon som har tips på flaskställ som faktiskt funkar för oss med hardtail och kör utförsfokuserat och vill ha 0,75L flaska ? Testat tacx, det sitter så hårt att flaskan förstörs, och testat ”vanliga” alu och där åker flaskan ur efter första stöket. Internet säger ARUNDEL Mandible stället, någon som testat ?
Har kört 620ml flaska men det tråkiga svaret Biltemas kopia på Spec Zee cage har hållit väldigt bra för mig...Någon som har tips på flaskställ som faktiskt funkar för oss med hardtail och kör utförsfokuserat och vill ha 0,75L flaska ? Testat tacx, det sitter så hårt att flaskan förstörs, och testat ”vanliga” alu och där åker flaskan ur efter första stöket. Internet säger ARUNDEL Mandible stället, någon som testat ?
Testat fidlock? Finns ju fästen som är universal och passar alla flaskor
Bontrager elite/pro är den jag kört länge, funkar bra med 0,75L och har alldrig tappat en flaskaNågon som har tips på flaskställ som faktiskt funkar för oss med hardtail och kör utförsfokuserat och vill ha 0,75L flaska ? Testat tacx, det sitter så hårt att flaskan förstörs, och testat ”vanliga” alu och där åker flaskan ur efter första stöket. Internet säger ARUNDEL Mandible stället, någon som testat ?
många bonuspoäng där faktisktSer cleant ut när flaskan är bortplockad oxå.
En liten nackdel är att flaskorna ser fördjävliga ut i motljus, så plocka bort dom måste man :pSer cleant ut när flaskan är bortplockad oxå.
Vad har hunde för glajor egentligen? :)Har kört allt på Vallåsen bikepark med min HT och fidlock utan problem. Tappar den ofta när jag bär cykeln fel dock, axeln petar ut den direkt. Fast det är ju handhavandefel.
Men när jag kör sitter den fast. Har även på min FS och aldrig tappat där. Ser cleant ut när flaskan är bortplockad oxå.
Rex Specs, https://www.hundebrille.eu/hundebrille/?p=1Vad har hunde för glajor egentligen? :)
Specialized Rib Cage med ngn enkel Elite flaska sitter kanon. Flaskan blir repig av grus m.m. men det är knappast hållarens fel. Priset man får betala är att det är svårt att dricka i farten.Någon som har tips på flaskställ som faktiskt funkar för oss med hardtail och kör utförsfokuserat och vill ha 0,75L flaska ? Testat tacx, det sitter så hårt att flaskan förstörs, och testat ”vanliga” alu och där åker flaskan ur efter första stöket. Internet säger ARUNDEL Mandible stället, någon som testat ?