Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är det någon som kör en Nordes Bardino?
Skulle den funka som mullet med 140mm gaffel fram?
Själv resonerar jag tvärtom, alu blir svagare för varje hårdare belastning, även om respektive belastning inte är uppe i kritisk styrka, kolfiber försvagas inte av belastningar som inte bryter den. Innan jag bytte till Oneup-en på fullsussaren började jag oroa mig för alustyret på den pga många hårda landningar, ok, inte i närheten av vad hyrcyklar i parker råkar ut för men ändå, och nu vet jag att ser det helt ut så håller det.Kolfiber är ju roligt men jag vill ha denna cykeln enkel, så alu. Har inte helt gillat att det är känsligt med just styret i kolfiber när jag haft det tidigare.
Jo, det stämmer ju. Det jag inte är såld på är där styrstammen klämmer åt, det senaste kolfiberstyret jag hade för ett antal är sen blev komprimerat där. Hade en styrstam av bra kvalitet och dito momentnyckel men ändå såg det inte helt ok ut.Själv resonerar jag tvärtom, alu blir svagare för varje hårdare belastning, även om respektive belastning inte är uppe i kritisk styrka, kolfiber försvagas inte av belastningar som inte bryter den. Innan jag bytte till Oneup-en på fullsussaren började jag oroa mig för alustyret på den pga många hårda landningar, ok, inte i närheten av vad hyrcyklar i parker råkar ut för men ändå, och nu vet jag att ser det helt ut så håller det.
Jo, det stämmer ju. Det jag inte är såld på är där styrstammen klämmer åt, det senaste kolfiberstyret jag hade för ett antal är sen blev komprimerat där. Hade en styrstam av bra kvalitet och dito momentnyckel men ändå såg det inte helt ok ut.
Jag har noll problem med att använda min fs-kolfiberram eller för den delen min driver med kolskaft. Jag blir mest bara gladare av att ha ett alustyre helt enkelt :)
Jag skulle säga att det är komfortskillnad i ett 31.8mm alu-styre och ett 35mm alu-styre. Jag har aldrig (för egen del) förstått vad 35mm ger förutom en mycket mer obekväm känsla från styret.
Stammen på denna cykeln är 31.8...lekte med tanken på ny stam eftersom jag hellre skulle ha 40mm lång än nuvarande 50. Men då kan uppgraderingskarusellen vara igång och det vill jag inte ;)Man kan göra styret lättare med 35 mm diameter. Men skulle tänka att den blir styvare. Jag har själv svårt att jämföra för att de 31,8 styre jag har kört med har varit mycket kortare än de 35 mm styre jag kör med nu. Jag har läst att 35 mm inte gör kolstyre lättare, så det skulle bara vara ett fördel för alustyre.
Race Face Atlas finns förresten också i 31,8 mm. Jag vet inte vilken diameter Lottas stam har.
Svetsad i Peru?Buskul brot HT ram snart på lager i Sverige (och med UDH så man kan köra Sram Transmission ;) )
![]()
Säljes: DD Wild Boar
Svenskdesignad AM hardtail. Svenska lager tillgängligt inom de närmaste veckorna. Butted 4130 Chromoly-r&oumhappyride.se
Fet! 63,5° HTA och 140-160 mm gaffel, så helt klart en buskul brötcykel.Buskul brot HT ram snart på lager i Sverige (och med UDH så man kan köra Sram Transmission ;) )
![]()
Säljes: DD Wild Boar
Svenskdesignad AM hardtail. Svenska lager tillgängligt inom de närmaste veckorna. Butted 4130 Chromoly-r&oumhappyride.se
Och mullet!Fet! 63,5° HTA och 140-160 mm gaffel, så helt klart en buskul brötcykel.
Kul! Ja 29 går jäkligt fint och däck kombon purgatory/fasttrak är rätt greppig för sin hastighetliveforthis gamla cykel har fått ett nytt liv i skogarna vid Bökeberg å Genarp
Hade planer på att köra mullet på denna men det går faktiskt över förväntan med 29" .
Visa bilaga 617195
Visa bilaga 617196
Inte på hardtailen, men håller på att prova kryptotal Fr/Re och Argotal i downhill casing på fullgungaren. Har bara två stigrundor och en parkdag i rätt kladdiga förhållanden, så vill inte uttala mig för mycket än.nyfniken på contis nya däck, någon som har testat? funderar på xylnotal eller kryptotal till nya hjulparet
Bytte från tektroskivorna till rt64 i 180mm och shimanobelägg, det kändes bättre under den korta förkylningstur jag tog efter. Men är först i skogen jag kommer att märka om det räcker med mer lutning.Däremot gör bra skivor mycket. Och oftast kommer ju tex cyklar med mt200 bromsar med tex rt10 skivor. Brukar byta till tex rt54 el rt64 skivor och det gör gott för även enkla 2 kolvs bromsar.
Bytte från tektroskivorna till rt64 i 180mm och shimanobelägg, det kändes bättre under den korta förkylningstur jag tog efter. Men är först i skogen jag kommer att märka om det räcker med mer lutning.
Lustigt att det ändå kan vara såpass märkbar skillnad bara på det, men bra. Kommer nog skaffa SLX 4-kolv om det inte blir ok bett.
Ja Stämmer. Fan va dom rört till det på senare tid. Nu kör jag sram centerline 180mm istRT54 är bara för resin?
Ja, jag "fulköpte" dom skivorna ändå eftersom jag tyvärr tror att jag inte kommer att vara tillräckligt nöjd med dom där tektrobromsarna. Så jag tog det första steget för att slippa köpa skivor jag egentligen inte är så intresserad av liksom. Att deore-liknande tektrobromsarna kommer att slitas fel bortser jag lite från :) Är inte helt lätt att avgöra kompabilitet mellan Shimanos delar imo...Är du medveten om att RT64 är smalare och bara kompatibel med dyrare Shimano bomsar? (Jag visste inte när jag köpte mina). Det funkar bra i början, med när belägg slitas slitas det inte mycket där det sticker ut under skivan. Man märker det när belägget tar in i armarna av bromsskivan. Riktigt jobbigt att Shimano har många "standard" de flesta inte är medveten om. Jag bytte nyligen till RT54. Uppgadering till SLX bromsar är också en lösning.
Egentligen så gillar jag SRAM bättre men Shimano är lättare att få tag på reservdelar till på hemmaplan och billigare med. 20mm adapter 120 kr nåt hos lbs och sram 300 kr. (Kom på att man säkert kan köra shimanoadapter till sram :))
Mm, började tänka att ett visst märkes adapter skulle kunna vara slankare om man har en trång ram men anläggningspunkterna är ju samma.Adaptor är dock universella, men förstår vad du menar. Jag köper allt hos tysken, där finns Stam delar och dom är inte dyrare än Shimano (föredrar själva dock Magura).
Mm, började tänka att ett visst märkes adapter skulle kunna vara slankare om man har en trång ram men anläggningspunkterna är ju samma.
Jag brukade göra så tidigare, beställde det mesta via webben men numera prioriterar jag att kunna få tag på saker snabbt. Har inte lust att ha saker liggande i reserv heller som t ex bromsbelägg, det kan bli mkt sånt. Men är ju klokt.
När du skriver "deore-liknande" måste jag bara flika in att Deore-ok vill ha de slimmade skivorna.Ja, jag "fulköpte" dom skivorna ändå eftersom jag tyvärr tror att jag inte kommer att vara tillräckligt nöjd med dom där tektrobromsarna. Så jag tog det första steget för att slippa köpa skivor jag egentligen inte är så intresserad av liksom. Att deore-liknande tektrobromsarna kommer att slitas fel bortser jag lite från :) Är inte helt lätt att avgöra kompabilitet mellan Shimanos delar imo...
Egentligen så gillar jag SRAM bättre men Shimano är lättare att få tag på reservdelar till på hemmaplan och billigare med. 20mm adapter 120 kr nåt hos lbs och sram 300 kr. (Kom på att man säkert kan köra shimanoadapter till sram :))
Nu beror det lite på exakt hur beläggen sitter i förhållande till skivan, men dels så slits de smala armarna på skivan så att de försvagas och riskerar att gå av, dels så blir det en liten klack på toppen av bromsbeläggen där de inte har kontakt med skivan vilket gör att du förlorar bromsförmågan i förtid. Det funkar med andra ord att köra så en stund, men det är ingen bra idé i längden.Ja, jag "fulköpte" dom skivorna ändå eftersom jag tyvärr tror att jag inte kommer att vara tillräckligt nöjd med dom där tektrobromsarna. Så jag tog det första steget för att slippa köpa skivor jag egentligen inte är så intresserad av liksom. Att deore-liknande tektrobromsarna kommer att slitas fel bortser jag lite från :)
Tabell C-461 här: https://productinfo.shimano.com/#/comÄr inte helt lätt att avgöra kompabilitet mellan Shimanos delar imo...
Omg vilken bra tabell, tydlig. Bokmärkt direkt?Nu beror det lite på exakt hur beläggen sitter i förhållande till skivan, men dels så slits de smala armarna på skivan så att de försvagas och riskerar att gå av, dels så blir det en liten klack på toppen av bromsbeläggen där de inte har kontakt med skivan vilket gör att du förlorar bromsförmågan i förtid. Det funkar med andra ord att köra så en stund, men det är ingen bra idé i längden.
Tabell C-461 här: https://productinfo.shimano.com/#/com
MT200 och en bit upp har wide. Vad icke shimano drar är väl mer oklart men jag har kört M9100 på tektro skivor och jag har också kört MT200 på RT-M800 och ändå har det stannat.
Hur bra wide pads funkar på narrow skiva kan nog bero på var i toleransen ramen hamnar. Jag har sett bilder där det är helt off men funkar bra här.
Jag har också kört metall på RT54 utan att det exploderat.
Snyggt med färgavbrytningen? Men du verkar ha tappat växlarna...ajaj ?
Ja men ska ju få stora lauår till sommaren nu ?Snyggt med färgavbrytningen? Men du verkar ha tappat växlarna...ajaj ?
Du kommer ändå inte få Cyklist™ (Dangerholm)-lår via cykling. In i gymmet med dig nu ?Ja men ska ju få stora lauår till sommaren nu ?
Gym !? ? Nä det kanske får bli till höstenDu kommer ändå inte få Cyklist™ (Dangerholm)-lår via cykling. In i gymmet med dig nu ?