Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Byggde ihop Ragleyn jag köpte för ett bra tag sen, nu när det regnade. Byggd med lite nytt och lite gammalt, tänkt som ler/vinter-cykel och allmänt komplement till FS:en. Lite kvar att fixa (kapa styre, kapa styrrör, lufta bakbroms, skaffa bromsadaptrar, byta sadel, snygga till diverse), men snart så! Förutom att testköra stål-HT så ser jag fram emot att testa Meaty paw-greppen.

Det enda jag inte 'byggt ihop' själv är väl att pressa i headset:et. Kanske borde varit tydligare med att jag ville ha det centrerat. :-D ..Men nu gillar jag den subtila(?) mindfucken mer och mer.

(Big Wig 2020 stl XL)
Visa bilaga 431919
Visa bilaga 431920
Nice!
Väntar själv på att ramen ska komma i lager igen.

De hade info igår tror jag om nya leveranser. Undrar om det var på insta jag såg det?

Fantastiskt underlag idag. Brukar alltid var litet blött, men nästan helt torrt i spåret.

Jag cyklade mycket skogi början av året, men gick i dvala under Corona-grejerna (bara jobbpendlat). Har nu börjat igen.

20200726_151552.jpg

Trevlig tur i Hellas idag. Ett hopkok av Traktormakt, Fem svåra, Gula och Gröna.

Avslutades med "Nacke Tom's line" för att komma ner till vägen igen men den visade sig vara långt
över min nivå. Lite klen beskrivning i text på trailforks men höjdkurvan beskriver den väl. Avslutas med ett hopp.

20200727_112657.jpg

Avslutades med "Nacke Tom's line" för att komma ner till vägen igen men den visade sig vara långt
över min nivå. Lite klen beskrivning i text på trailforks men höjdkurvan beskriver den väl. Avslutas med ett hopp.

På tal om Nacke och "över min nivå" så hamnade jag på Nacke 2 med min helstela härom dan. Jag gick ner för stenkistan, ska villigt erkännas. Förstår inte riktigt ens hur jag vågat cykla den med FS. :oops:

DSCF0175_fb.jpg

Är det Tom som i Tomcaten? Tror inte jag skulle våga att köra den i så fall.

Blir att beställa hoj snart. min första riktiga mtb.

är detta något att ha eller?

Den har mycket bra komponenter för priset. Obs att Britter standard monterar bromshandtag tvärtom, men Guide REcäe symmetriska, så flytt dom själva, betala inte för detta. Geometri är också bra, förutom lite lång kedjestag. Gaffeln är ok men tung, den skulle man kunna uppgradera och lätta cyklen senare.

Är det Tom som i Tomcaten? Tror inte jag skulle våga att köra den i så fall.
Trevlig tur i Hellas idag. Ett hopkok av Traktormakt, Fem svåra, Gula och Gröna.

Visa bilaga 432197

Man kanske skulle ta med sig El Hombren ner och hälsa på....?

Tog ut HT:en för första gången på 6 månader då tre dagar i Järvsö krävde offer i form av en bulten till dämparfästet på FS:en. Blev lite huck av smådropps i motlut och man inser att man får minst sagt jobba lite mer för greppet i vätan ?
Shutta_20200727_132303.jpg

På tal om Nacke och "över min nivå" så hamnade jag på Nacke 2 med min helstela härom dan. Jag gick ner för stenkistan, ska villigt erkännas. Förstår inte riktigt ens hur jag vågat cykla den med FS. :oops:

Visa bilaga 432212
Härliga färger i bilden och snygg hoj! Precis man får väga möjlig lycka per meter vs risk...

Det tror jag. Dubbelkolla bara så du får rockshox 35 gaffeln och inte Judy som dom verkade säljas med ett tag. Jag köpte en Scandal i våras, liknande big dog fast Auminium, och är nöjd.

Den här reviewn är ju hyfsad..
Såg reviewn igår! jag tror big dog för 999 pund kommer med judy och Big dog summer of love kommer med 35 g.

Den har mycket bra komponenter för priset. Obs att Britter standard monterar bromshandtag tvärtom, men Guide REcäe symmetriska, så flytt dom själva, betala inte för detta. Geometri är också bra, förutom lite lång kedjestag. Gaffeln är ok men tung, den skulle man kunna uppgradera och lätta cyklen senare.

Gott! Dom vill ha 50 pund för att skifta bromsarna tydligen. ? Det finns ju så många alternativ i den prisklassen så man blir snurrig. Ragleys,sentiern,scouten,laufey etc. Har ju hört mycket bra om marzocchi bomber z2 också vilket gör valet ännu svårare.

Jag har recon rl på min cykel. Funkar för mig. ?
Ok tack, finns ju möjlighet att uppgradera med revelation gaffel har jag sett vilket jag velat lite kring om jag skulle beställa. Är väl då NX och revelation kontra SX och recon. Kostar väl ca 499 £ mer men vet inte om det är värt det för en rookie som mig ?

Men gott att höra att du är nöjd, gör mig bara mer sugen!

Nu har jag hunnit cykla lite på BigWig:en också, och tweaka lite mer.. Klart kul omväxling från min Ripmo. Tycker den hanterar halvstora dropp riktigt bra, är väl stålet som står för mjukheten där (kan knappast tro att det är min teknik), känner betydligt mindre av landningarna än min gamla Commencal Meta HT SX. Det är fortfarande betydligt jobbigare att cykla småstök (rötter, stenar osv) än med FS, men det tvingar mig att ståcykla mer vilket är bra.. Det är också anledningen till att jag inte bytt bort den extremt osköna sadeln än, jag ska ändå inte sitta på den. Men färgmatchningen med resten (förutom Maxxis-loggan) suger ju, så den ryker förr eller senare.

Jag började med ett standard-Aggressor bak men bucklade snabbt fälgen (trots Anaconda-korv) så då åkte ett Aggressor DD på, vilket givetvis gjorde den lite mer tungtrampad, men det är ok i nuläget för syftet (har ett annat, lättare hjulpar att variera med). Efter senaste turen har jag även bytt ut Bontrager XR4 2.4" fram mot SE4 2.6" för att känna på det framöver. Ytterligare 300g vikt, men... Och pedalerna är bytta till svarta OneUp-plastisar fö.

I nuvarande setup (XL-ram osv) så väger den in strax under 15kg.

Några bilder (till) då.
MVIMG_20200803_204521.jpg

IMG_20200803_120735.jpg

MVIMG_20200803_123929.jpg

IMG_20200803_132058.jpg

00000PORTRAIT_00000_BURST20200803133316505.jpg

IMG_20200803_204932.jpg

Nu har jag hunnit cykla lite på BigWig:en också, och tweaka lite mer.. Klart kul omväxling från min Ripmo. Tycker den hanterar halvstora dropp riktigt bra, är väl stålet som står för mjukheten där (kan knappast tro att det är min teknik), känner betydligt mindre av landningarna än min gamla Commencal Meta HT SX. Det är fortfarande betydligt jobbigare att cykla småstök (rötter, stenar osv) än med FS, men det tvingar mig att ståcykla mer vilket är bra.. Det är också anledningen till att jag inte bytt bort den extremt osköna sadeln än, jag ska ändå inte sitta på den. Men färgmatchningen med resten (förutom Maxxis-loggan) suger ju, så den ryker förr eller senare.

Jag började med ett standard-Aggressor bak men bucklade snabbt fälgen (trots Anaconda-korv) så då åkte ett Aggressor DD på, vilket givetvis gjorde den lite mer tungtrampad, men det är ok i nuläget för syftet (har ett annat, lättare hjulpar att variera med). Efter senaste turen har jag även bytt ut Bontrager XR4 2.4" fram mot SE4 2.6" för att känna på det framöver. Ytterligare 300g vikt, men... Och pedalerna är bytta till svarta OneUp-plastisar fö.

I nuvarande setup (XL-ram osv) så väger den in strax under 15kg.

Några bilder (till) då.
Visa bilaga 433712
Visa bilaga 433709
Visa bilaga 433707
Visa bilaga 433710
Visa bilaga 433708
Visa bilaga 433711
Riktigt fina de där!

Verkar som jag behöver bygga en ht som funkar för både mig och frun. Borde inte vara några problem. Sentier M var ok-ish för mig och min fru är 168cm.

Jag gillar primal och big al men inser att eccentric kanske inte är så dum.

Så till frågan, är inte primal jävligt kort och hög trots utseendet? Främst seat tube verkar långt, eller vad är det jag inte fattar?

Primal har geometri av några år sen (modellen är också inte nytt). Den är lite kortare än modernaste geometri trenden men inte mycket. På en HT blir reach ungefär hälften av sagen längre med säg. Sadelrör är också lite längre än sista trenden, men kortare än på stora tillverkare med gammaldags geometri.
Det är oklart till vilken gaffellängd geometrin är. Beroende på det, hur lång gaffel du tänker att köra och användningsområde kan 66 grad HTA utan sag blir lite för brant med sag.

Dock är standover / toptube höjden riktigt låååg på primal min XL va ju som en S i framtrianglen fast med 49cm sadelrör. Geon är väl rätt modern ? Om än inte längst kanske.

Primal har geometri av några år sen (modellen är också inte nytt). Den är lite kortare än modernaste geometri trenden men inte mycket. På en HT blir reach ungefär hälften av sagen längre med säg. Sadelrör är också lite längre än sista trenden, men kortare än på stora tillverkare med gammaldags geometri.
Det är oklart till vilken gaffellängd geometrin är. Beroende på det, hur lång gaffel du tänker att köra och användningsområde kan 66 grad HTA utan sag blir lite för brant med sag.
66 funkar tycker jag. Jag är mer skeptisk till höjden men jag har inte räknat på om det funkar.

Fördelen med primal över de andra är att den går att köpa

Dock är standover / toptube höjden riktigt låååg på primal min XL va ju som en S i framtrianglen fast med 49cm sadelrör. Geon är väl rätt modern ? Om än inte längst kanske.
Ja, precis. Det är bara biten över top tube som är olyckligt lång. Får försöka räkna ut hur mycket dropper som får plats.
Ingen big deal om man vill byta en 3000 sek ram senare men vi kan å andra sidan också vänta till mars

Isaberg slog väl ut i den yngre generationen så min fru har insett vart det lutar

Har köpt en HT efter att ha tuggat fullgung i två år nu :)
Var ute på jungfrufärden idag. Jag kör vanligtvis FS med plattisar men hade hört att man "måste" köra SPD med HT så jag köpte några beggade nukeproof horizon.

Så här mycket har jag aldrig svurit under en tur ?
Kan inte klicka i, kan inte klicka ut när jag behöver. "Måste" man verkligen ha SPD?! Hur gör ni?

Var ute på jungfrufärden idag. Jag kör vanligtvis FS med plattisar men hade hört att man "måste" köra SPD med HT så jag köpte några beggade nukeproof horizon.

Kan inte klicka i, kan inte klicka ut när jag behöver. "Måste" man verkligen ha SPD?! Hur gör ni?
Nukeproof plattform spd är mycket svårare än m520 utan någon cage alls.

Känner inte till sambandet ht spd. Kör fs enduro med horizon cl.

Edit. Och de är jävligt sköna med am skor men klicket är oskönt jämfört med m520 och ibland vet jag inte om jag är i eller ur

Har aldrig hört att man måste köra SPD med HT. Jag kör SPD på min lvgcykel, min FS och HT. Min son kör plattisar på sin lvgcykel och HT. Allt verkar att funka.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp