Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Blev två turer i helgen. Transmitter bara tackar och tar emot det jag utsätter den för. Inte cykeln som sätter gränsen??.
IMG_20200828_131702.jpg

IMG_20200830_151926.jpg

Ragley Big Wig, ramen fynd på eBay i våras, byggd med saker som fanns i lådorna samt lite beggat köp på Happy. Schysst komplement till fs:en å fatbiken

150mm yari
29x2.6 och 27,5x2.8 ngn form av mullet ??
NX 11 delat med gx kasett

sjukt nöjd med denna htVisa bilaga 439429
Ja den hade jag kunnat ta över ??

en seattube i största strl på 430mm är väl ändå inte högt? ? sitter själv på 79cm å skulle på el ray kunna ha en 270mm Dropper i grande strl
Var det bara 430? Tänkte mest hur den ser ut, att tt möter st så högt och det finns ändå mycket kvar.
Jämfört med ESD som har 380 och där allt alignar.
Ska kolla siffforna igen. Jag är lite orolig för 380mm men det är jävligt snyggt

430 på Grande o 420 på regular. Jag har 460mm med 200mm dropper hade också kunnat köra galet låååång dropper på en el roy

180mm dropper borde vara max för mig på 430 men det är främst utseendet jag tänker på. Jag vill ha så liten triangel som möjligt och inget extra stag på seat tube. Och framför allt, toprör i linje med sadelrörsstöd (eller vad det heter).

180mm dropper borde vara max för mig på 430 men det är främst utseendet jag tänker på. Jag vill ha så liten triangel som möjligt och inget extra stag på seat tube. Och framför allt, toprör i linje med sadelrörsstöd (eller vad det heter).

håller med om att det är snyggt funkar sådär för oss med långa ben dock ?

Jag velar som fan när det gäller ny hoj fortfarande.
Har idag en xc med 69 graders gaffellutning. Kollar på 2021 Nukeproof scout med 65 grader eller en Ragley med ännu flackare vinkel.

Vad ska man köra på? Det är tekniska nedförsbackar med mycket sten och fart som är roligast. Annars består våra ”stigar” av ganska brötiga och steniga stigar med lika mycket klättring som nedför.

Flackare är roligare enligt mig sen beror det på hur flackt men 64 på 29" är inga problem :)

Vad säger ni om Seat tube angle för rimligt all-round? Ska man lugna sig vid 75-76 eller föredrar ni att bara öka reach ytterligare för att få tillräckligt lång ETT för att kunna trampa sittande med mer än 77 grader?

Jag är inte riktigt med varför man vill ha brantare än att det kompenserar lång reach. Varför går de (esd) så högt att ETT blir väldigt kort?

Fram satsar jag på 63-64 grader

Jag tycker att 74 eller 75 funkar på HT utan problem. SA kan vara lite mera flack på en HT än på en FS. Javisst så är SA viktigast när man klättrar och då blir inte sag samma på gaffeln, men man vill ju ha ännu mera grepp på bakhjulet ändå på en HT och det får man om man är lite längre bak på cykeln. Kona esd verkar vara en utförsorienterad HT därför spelar sittande positionen inte så mycket roll (gissar här).

Sen är ju geo alltid en kompromiss. Vad är en lagom HA, SA, ETT, reach, kedjestag, stack och hjulbas? Olika tillverkare har olika uppfattningar om detta.

Gå på med en on-one Hello Dave direkt! Flackare gaffel än så är nog svårt att finna. Hade varit kul å höra omdömme! ?

Tror att jag har lärt man att sätta fart innan steniga partier och inte trampa med stenar under pedaler. Största utmaningar för mig i Hellasgården är nu stenpartier där man måste åka upp typ 50 cm men det finns bara en small linje som inte är vertikalt. Då är det kritiskt att inte slå i. Min timingen har blivit mycket bättre där sista månader. Kör nu upp nästan överallt, mycket tillfredsställande!

Lite sent. Och OT; men, @Berk , var har du de smala stepup-rännorna?

Lite sent. Och OT; men, @Berk , var har du de smala stepup-rännorna?

Du menar var på vilken stigarna?
Minns inte alla. Men det finns några i mittendelen av Corona i både riktningar. Klarade nyligen för första gången steniga klättringen i mitten av Area 51 när man kommer från blå, mycket nöjd! Det finns en när man kör Mossad mot Torra vita. Finns också några på gröna nära Solsidan.

är det så illa på platten? Vad jämför du med?
Jag jämför närmast i tiden med en On-One 456 ti med angleset och relativt lätt byggd (11-12kg). BigWigen påminner annars närmast om min gamla Marin Quake XLT, en freeridecykel som var relativt trampvänlig när den var byggd med Lyrik och lättare däck. En stor variabel är dock köttmotorn som fläskar runt ovanpå sadeln. Den är inte lika effektiv och trimmad som förr, så det kan ju vara det ;) ...

Jag ska ge mig hösten/vintern att acklimatisera och bygga upp en grundkondition igen. Förutom vikten är jag skitnöjd med cykeln.

edit: Ska man prova montera lättare däck kanske? Få ner den roterande massan lite?

Nytt styre och en dropper. Försöker fortfarande komma över att denna hardtail är mer "downhill" än vad min riktiga downhill var när det begav sig. Allt känns trögt, friktion och traktor tills stigen pekar nedåt.

så kände jag med, efter inte cyklat mtb på 15år så kändes min nya som jag byggde i våras förjävlig, tung, seg och allt negativt. Men sen gav jag det nån månad så hitta man tillslut tempot som funkade och nu känns den lika snabb som allt annat, tänkte också på att slänga på lättare däck mm innan.

btw, ny sadel idag! ?
B608266E-99A4-4763-926C-3FAD7C83FB24.jpeg

Jag har med bytt lite lite snabbare däck. Kör ardent 2.4 Exo bak med vittoria airliner inlägg och dhr2 2.4wt fram med ard inlägg. Kom också en liten uppdatering idag med posten ?.
IMG_20200909_125945298.jpg
IMG_20200909_132056075.jpg

Shimano mt500 dropper reglage.

Men iofs vet jag inte ännu, vet ju att pendlandet till jobbet är segt så kan bara tänka mig att va ute å söla i skogen. Första mtb-sommaren på 15år, så har inte så mycket färska referenser, som kid var man ju ute i allt dock ?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp