Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Jag kan slå ett slag för Canyon Stoic, tycker den ramen förtjänar en del beröm. Min 2:a är i och för sig duktigt uppgraderad men var klart trevlig redan i original om än inte lika poppig i skogen! Nu har den SLX-vevparti, 11-delat från Deore och en SLX-kassett. Vincents Aluhjul med centerline-skivor och så en Öhlins RXF36 140 mm gaffel! Bromsarna skulle jag gärna uppgradera också framöver…
IMG_7024.jpeg

Jag har en Marin San Quentin 2. Köpt på rea för 12. Bytt till slanglöst och bättre däck. Nu har jag inte prövar så mycket cyklar, men jag är nöjd. Marin har nån stålcykel som jag inte minns namnet på också

Jag kan slå ett slag för Canyon Stoic, tycker den ramen förtjänar en del beröm. Min 2:a är i och för sig duktigt uppgraderad men var klart trevlig redan i original om än inte lika poppig i skogen! Nu har den SLX-vevparti, 11-delat från Deore och en SLX-kassett. Vincents Aluhjul med centerline-skivor och så en Öhlins RXF36 140 mm gaffel! Bromsarna skulle jag gärna uppgradera också framöver…Visa bilaga 674445

Det ser hur kul ut som helst att stöka runt i snön!
Grymt. Klickade förvirrat runt på canyon igår kväll. Jag antar det är lite samma pang för pengarna som i lvg/grus sektionen?

Den är ju fin men väldans långa kedjestag, snålt tilltagna däckbredder och flat mount broms känns krångligt.

Så farligt är det väl ändå inte? Cs mäts från centrum av Ebb, så går att få ner till 428mm

Men ja. Skulle kanske inte kalla den så buskul brötcykel jag heller ?

IMG_7873.jpeg
IMG_7874.jpeg

Jag kan slå ett slag för Canyon Stoic, tycker den ramen förtjänar en del beröm. Min 2:a är i och för sig duktigt uppgraderad men var klart trevlig redan i original om än inte lika poppig i skogen! Nu har den SLX-vevparti, 11-delat från Deore och en SLX-kassett. Vincents Aluhjul med centerline-skivor och så en Öhlins RXF36 140 mm gaffel! Bromsarna skulle jag gärna uppgradera också framöver…Visa bilaga 674445
Det är helt klart en för mig ”sweet spot” ram. Lagom till allt.
Är du nöjd med hjulen?

Det är nånting med Stoic som får mig att tycka den ser tråkig ut. Men jag fattar inte vad.
Stoic och Scout är more or less samma utseendemässigt, men Scouten ser ändå roligare ut.

Altså, inte som i tråkig att cykla på, utan nåt mer estetiskt tråkigt.

Det är nånting med Stoic som får mig att tycka den ser tråkig ut. Men jag fattar inte vad.
Stoic och Scout är more or less samma utseendemässigt, men Scouten ser ändå roligare ut.

Altså, inte som i tråkig att cykla på, utan nåt mer estetiskt tråkigt.
Nä alltså lacken och val av färger på Stoicen är lite väl tråkig.

BRÖT brø4t, r. l. f.; best. -en; pl. -ar, stundom -er (Molin ÅdalP 31 (c. 1895)); i bet. 2 förr äfv. BRÖTE, n.; best. -et; pl. -en.

1) skogsv. gm timrets stockning vid flottning uppkommen timmerbråte, fäste; jfr BINDA, sbst. 5. LAHT 1886, s. 36. 2NF 29: 83 (1919). — jfr TIMMER-, VIRKES-BRÖT.

Källa: https://svenska.se/saob/?id=B_4445-0082.rhS2&pz=7

Såg ut ungefär så här:
16001000431764-Västerbotten-Riksantikvarieämbetet.jpg

[Foto: Pål-Nils Nilsson https://creativecommons.org/licenses/by/3.0]
Numera finns ju ingen flottning kvar så man får översätta till cykelförhållanden så gott det går.

BRÖT brø4t, r. l. f.; best. -en; pl. -ar, stundom -er (Molin ÅdalP 31 (c. 1895)); i bet. 2 förr äfv. BRÖTE, n.; best. -et; pl. -en.

1) skogsv. gm timrets stockning vid flottning uppkommen timmerbråte, fäste; jfr BINDA, sbst. 5. LAHT 1886, s. 36. 2NF 29: 83 (1919). — jfr TIMMER-, VIRKES-BRÖT.

Källa: https://svenska.se/saob/?id=B_4445-0082.rhS2&pz=7

Såg ut ungefär så här:
Visa bilaga 674541
[Foto: Pål-Nils Nilsson https://creativecommons.org/licenses/by/3.0]
Numera finns ju ingen flottning kvar så man får översätta till cykelförhållanden så gott det går.

Aha, då är det här OnT:

2024-01-07-17-34-09-654.jpg

Jag har en Marin San Quentin 2. Köpt på rea för 12. Bytt till slanglöst och bättre däck. Nu har jag inte prövar så mycket cyklar, men jag är nöjd. Marin har nån stålcykel som jag inte minns namnet på också
Marin El Roy. Rea på Bikester för närvarande.

Aah okej! Bröt = sjukhus.
Nejnej, tvärtom!
Nu har du missat massa inlägg i misär-tråden om vikten av att belasta sin benstomme!

Men "bröt" kan ju även innebära att stenarna är 30cm höga.
Det handlar mest om mindset.

Jag kastar helt oblygt ut en trevare om att byta buskul stig/brötcykel här. Har köpt en beg ram som visade sig vara en large och inte en medium när jag mätt lite på den. Hör av er om ni är sugna att gå upp i storlek. Mer info:

Alla vill med på tåget. Ny HT från lätt legendariska Haro!

Ser rätt klockren ut men 4000 banditer..
Vi får väl erbjuda oss att bli återförsäljare

Ned Flanders Jeff Kendall-Weed har tittat närmare på den.

Edit: Karln är alldeles för duktig för att man ska ha ut nåt av recensionen förstås...

Senast ändrad:
Helvete vad kort st på small. Började fundera på om det var fel men ser sen att det är mullet.
Kan nog bli väldigt trevligt för ett barn redan strax innan 150cm

Helvete vad kort st på small. Började fundera på om det var fel men ser sen att det är mullet.
Kan nog bli väldigt trevligt för ett barn redan strax innan 150cm

Reach är dock inte så kort med 435 mm vid sag, men min son klagade inte på 425 mm när han var 143 cm.

Reach är dock inte så kort med 435 mm vid sag, men min son klagade inte på 425 mm när han var 143 cm.

Ja, jag vet inte var gränsen går men rescue funkar bra till 150cm med sadeln långt fram.
Minns inte hur lång flickan var i våras. 152 kanske. Mina barn har ju alltid oroat sig mer för standover reach

Frågan är ju bara hur lång dropper man får med 350mm st med en storleks rek på 162-175cm

Senast ändrad:
Den blir låg om man sätter 27.5 på som de säger. Med 29 är den medium hög

Jag vet inte hur BB drop har mättats. Har nu sett att bara baktriangeln verkar identiskt med min Bardino. Bardino har 55 mm drop med 160 mm gaffel vid sag. Det ger hög BB med 29" och lite låg med 27,5". Jag vet inte om den här är utan eller med sag.

Jag vet inte hur BB drop har mättats. Har nu sett att bara baktriangeln verkar identiskt med min Bardino. Bardino har 55 mm drop med 160 mm gaffel vid sag. Det ger hög BB med 29" och lite låg med 27,5". Jag vet inte om den här är utan eller med sag.
Ah, my bad. Det står 20% sag.

Ny modell från Pace. Vinklar och mått börjar kännas välbekant vid det här laget, då kunde de väl ta ut svängarna lite med färgsättningen åtminstone.

Tycker de flesta hardtails i den kategorin är rätt tråkiga nu. Alla ser ju likadana ut eller i alla fall har snarlik geo. Den enda som får det att klia i köpfingret är Banshee Enigma.

Ny modell från Pace. Vinklar och mått börjar kännas välbekant vid det här laget, då kunde de väl ta ut svängarna lite med färgsättningen åtminstone.

Ja, och tyvärr samma för branta sadelrörsvinkel. 77 grad ger 78,5 grad vid sag, vilket är riktigt brant. Jag trodde alltid att FS med 78 grad var lika branta, men det är vid höjden av styrlagret, inte av sadeln. Så det ger något emellan 76 och 77 grad, som är rimligt.

Sliding dropouts är fin, men den är nästan identisk med Transition TransAM. Dessutom skrivas att sliding dropouts flexar. Det låter inte bra, även om de skriver att det ska skydda dem när man ramlar. På min Santa Cruz Chameleon har jag har problem med flex och då tor däcket in i kedjestaget.

Tanken är att du bara sitter på sadeln medan du långsamt klättrar brant grusväg uppåt, sedan går sadeln i botten såfort man ska nedför.

För det funka det med 78,5 grad. Men jag skulle inte överleva på plattstig om jag skulle sitta ner. För mig är gränsen 76,5 grad vid sag och då har jag sadeln längst bak.

Jag undrar om tillverkare inte har koll och glömmer sag och att sadelrörsvinkel på FS, som har mycket flackare äkta sadelrör, mättats vid höjden av styrlagret och inte vid sadeln.

Sen visar en del tillverkare geon med sag och en del utan. Den där Pacen är med sag t.ex, då blir det lite rimligare.

Sen visar en del tillverkare geon med sag och en del utan. Den där Pacen är med sag t.ex, då blir det lite rimligare.

Jag tror inte att hela geon av Pacen är med sag. Jag har mättat vinklarna från bilder, som jag antar är utan sag, och de stämmer överens med geo-tabellen.

Tillbaka
Topp