Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

20 000 för 35 gold och nx?

Tror den blir för kort för mig att sitta ner på också. 77 grader sta är i värsta laget. Fast den är så låg att man kan ta en större storlek....

Nån som vet vad en ram kostar?
I DM på insta antydde de 6900 plus lager och axlar. Men vet inte om de säljs som lös ram direkt.

I DM på insta antydde de 6900 plus lager och axlar. Men vet inte om de säljs som lös ram direkt.
Axel får de nog inkluderar som alla andra.

Jag tycker det är väldigt mycket för dyrt. Det finns mängder av 140mm aggro HT. Eccentric och primal får man en ram för 3000-4000.

Allebike är har en mer balanserad geo och bättre komponenter för 6000 mindre

Axel får de nog inkluderar som alla andra.

Jag tycker det är väldigt mycket för dyrt. Det finns mängder av 140mm aggro HT. Eccentric och primal får man en ram för 3000-4000.

Allebike är har en mer balanserad geo och bättre komponenter för 6000 mindre
Även jag är ju ute efter en modern ht med sliding dropouts och det är ju inte helt lätt att hitta till ett vettigt pris, och i stål.

Exakt, en S5. Köpte ramen beggad här på happy. Kör den helstel för tillfället, mycket nöjd.
Körde nukeproof scout helstel innan, den här ramen är betydligt bekvämare, och snyggare :)
Kikat på den med men den är ju rätt snarlik min ragley Marley som jag redan har. Så vill ha ngt mer modernt.

Exakt, en S5. Köpte ramen beggad här på happy. Kör den helstel för tillfället, mycket nöjd.
Körde nukeproof scout helstel innan, den här ramen är betydligt bekvämare, och snyggare :)
Kikat på den med men den är ju rätt snarlik min ragley Marley som jag redan har. Så vill ha ngt mer modernt och något annorlunda.

Kikat på den med men den är ju rätt snarlik min ragley Marley som jag redan har. Så vill ha ngt mer modernt.
Ragleyn verkar vara gjord för 130mm gaffel, pipedream för 100-120, så stack är lägre på pipedream. Och vill minnas att pipedream uppger sin geometri med sag, vet inte om Ragley gör det?
Så ”egentligen” är siriusen både kortare och mer slack än det står i tabellen.

Ragleyn verkar vara gjord för 130mm gaffel, pipedream för 100-120, så stack är lägre på pipedream. Och vill minnas att pipedream uppger sin geometri med sag, vet inte om Ragley gör det?
Så ”egentligen” är siriusen både kortare och mer slack än det står i tabellen.
Jo men visst är det så, men 65,5 vs 65 och 130 vs 120 är ändå förhållandevis snarlikt om man jämför med Moxien som har 64 och minst 140mm och bra mycket längre hjulbas. Så om jag skulle skaffa en Sirius skulle det nog vara lite väl likt den jag redan har.. samt kollat lite för länge på en Moxie för att kunna släppa den.

Jo men visst är det så, men 65,5 vs 65 och 130 vs 120 är ändå förhållandevis snarlikt om man jämför med Moxien som har 64 och minst 140mm och bra mycket längre hjulbas. Så om jag skulle skaffa en Sirius skulle det nog vara lite väl likt den jag redan har.. samt kollat lite för länge på en Moxie för att kunna släppa den.
Om ragley mäter utan sag, vilket verkar vara fallet (det står axle to crown 541mm i deras geo tabell) så är det betydligt större skillnad.
Sirius med en osaggad 120mm gaffel (531 axle to crown) skulle ligga på ungefär 63 grader.
Geometrin på hemsidan är med 100mm saggad gaffel, vilket blir typ 491mm med 20% sag.
Den är extremt slack för att vara såpass lite travel. Kan vara värt att tänka på :)

Det står inte om Moxie tabellen är mätt med sag eller inte, lite konstigt om de skulle mäta sina cyklar olika dock.

Senast ändrad:
Vad heter cykeln som Sick skulle tillverkat, men efter att dom imploderade, så tillverkade nån annan den?

Nu har jag inte jättebra koll på vad Sick gjorde för cyklar, men det känns som Radical gör modeller som ser liknande ut?
Ingen aning om vad kopplingen skulle vara men denna Chilli dog av en tidigare version är bland det vackraste hoj jag sett tror jag.
Screenshot 2025-05-07 09.44.48.webp

Det var för lång leveranstid för att jag skulle ha tålamod att köpa den. Som tur vad så hittade jag denna istället.
PXL_20250504_174527223.webp

Snarlik geo med ffa låg BB. Ragley har också relativt låg BB på sina modeller vad jag sett. Det går att köra hur fort som helst på snirkliga stigar, den är hur stabil som helst.

Ingen aning om vad kopplingen skulle vara men denna Chilli dog av en tidigare version är bland det vackraste hoj jag sett tror jag.
Visa bilaga 767352
Det var för lång leveranstid för att jag skulle ha tålamod att köpa den. Som tur vad så hittade jag denna istället.
Visa bilaga 767354
Snarlik geo med ffa låg BB. Ragley har också relativt låg BB på sina modeller vad jag sett. Det går att köra hur fort som helst på snirkliga stigar, den är hur stabil som helst.
Forge Bird? 74mm BB drop? Det var saftigt.
Min San Quentin har 50
Chilli dog 68
Hello Dave 58

Har nån tro på att min big dog är en sån där marino för den kostade bara 249 pund inklusive frakt en gång i tiden och jämför jag med en tidigare onone jag hade så ser svetsarna inte så pjåkiga ut.
IMG_1785.webp

Visa bilaga 767352
Visa bilaga 767354
Snirkliga stigar nerför kanske ... Påminner geometriskt om en Manifesto jag och grabben höll på med för 20 år sen och som var för slack i styrvinkeln för att vara kul på snirkliga stigar på platten.

Bilagor

• DSCN7857.webp
    DSCN7857.webp
    81.1 KB · Besök: 73
Har kommunicerat lite med säljaren. Allt verkar vettigt. Vad tror ni? Skumt? Jag trodde den skulle säljas direkt när den dök upp.
Har den varit ute tidigare också och visat sig svårsåld? Tycker man kan se såna lite mer exotiska cyklar som Cotic ligga ute länge när säljaren försöker få tillbaka åtminstone lite av vad den kostat att bygga. Lite som @jonte987 är inne på.

Snirkliga stigar nerför kanske ... Påminner geometriskt om en Manifesto jag och grabben höll på med för 20 år sen och som var för slack i styrvinkeln för att vara kul på snirkliga stigar på platten.
Nerför och på platten skulle jag säga.
Hittar inte mycket data på Norcon men är det en dirtcykel med 26" däck?

Tog en sväng med singlespeed idag. Det tjatas mycket om fästet på blöta rötter, har ni provat torra boklöv?
Åkte sen hem och bytte bakdäcket från 26x2,2 Trailking till 2.1 Rocket Ron, som är lättare och 8mm smalare. Haft lite frigångsproblem. Tätningsvätskan var fortfarande som ovispad grädde.
Är sugen på att bygga en till 26" HT. Vill ha luftgaffel och dropper.
20250508_111005.webp

Har den varit ute tidigare också och visat sig svårsåld? Tycker man kan se såna lite mer exotiska cyklar som Cotic ligga ute länge när säljaren försöker få tillbaka åtminstone lite av vad den kostat att bygga. Lite som @jonte987 är inne på.
Cotic har varit ute för rätt mycket pengar flera ggr ja.
Jag är ändå lite intresserad av stål men ser inte de pengarna i nåt beggat från ett skjul.

Sen tror jag också att även om kittet ev är värt runt 10 en bra dag så jag inte intresserad av en beggad SLX rig. Köper jag en stålram så bygger jag den själv.

Så kanske sälj ramen och låtsas att det som blir kvar i lådan är värt 10 000.

Angående luftgaffel och 26", finns det nåt ok till rimliga pengar, anpassat för stigcykling, 100-140mm? Eller ska man bygga ramen så man får dit en 27,5 gaffel?

HT-kvällsrunda (ser nu att min HT inte är med på bild). Vi hörde för en vecka sen att det fanns en dirtbana på Lidingö. Så ikväll utforskade vi.

Vi upptäckte roliga hällar på vägen:

2025-05-20-20-37-40-266.webp

Dirtbanan bör överväxt. Pumplinjen var dock riktigt bra:

2025-05-20-20-38-15-793.webp

Det fanns också mer sketchy linjer:

2025-05-20-18-54-30-294.webp

Vi tittade på skateparken innan vi skulle drar hem. Jag frågade sonen om han kunde körde diagonalt uppför ett hinder hoppa på toppen och wheelie-droppa av. Det tog en dussin försök men då satt den:

2025-05-20-20-40-41-571.webp

2025-05-20-20-41-59-706.webp

Då körde vi hem, såklart behövde sonen tar en trappa på vägen. Det blev en tur av tre och en halv timme. Vilken fin kväll!

2025-05-20-20-43-07-141.webp

2025-05-20-20-43-30-879.webp

Sugen på att bygga en HT i höst, helst 27.5" för att hitta lite billigare premiumkomponenter. Utbudet på ramar är skralt...tips på var jag kan leta förutom på k&s?

Sugen på att bygga en HT i höst, helst 27.5" för att hitta lite billigare premiumkomponenter. Utbudet på ramar är skralt...tips på var jag kan leta förutom på k&s?

Dartmoor har Primal och Hornet, både billig hos Bike24. Nordest har Bardino, som jag kör med 29" hjul, riktig snygg! Jag tycker dock att Primal och Bardino (med 27,5" hjul) har för låg vevlager.

55mm funkar hjälpligt med 170mm vev men lågt är det. Har inte kollat geo men det ligger väl där någonstans?
Primal v2 27.5 har 47.5 med 140mm gaffel. Det ska inte vara några problem

Hej, vilken storlek tänkte du? Ska göra mig av med en Ragley Marley i M men den har den förra geon så har en ht angle på 65,5 med 130-gaffel.

Hej, vilken storlek tänkte du? Ska göra mig av med en Ragley Marley i M men den har den förra geon så har en ht angle på 65,5 med 130-gaffel.
Intressant, det är M jag behöver! Den har ganska så flack sadelstolpsvinkel väl, hur klättrar den? Egentligen ute efter något lite mer aggro, som Hornet som nämndes ovan, men kanske kan vara kul ändå :)

Intressant, det är M jag behöver! Den har ganska så flack sadelstolpsvinkel väl, hur klättrar den? Egentligen ute efter något lite mer aggro, som Hornet som nämndes ovan, men kanske kan vara kul ändå :)

Du är medveten att vinklar blir kring 1,5 grad flackare brantare vid sag på en HT? Fortfarande på flacka sidan, men skulle vara ok för mig som tycker om att har sadeln långt bak. Jag kör sedan ett halvt år också en FS med riktigt modern geo och märker nu att den klättrar enklare när det är riktigt brant. På lagom branta klättringar tycker jag att en lite flackare sadelrörsvinkel är ok.

Senast ändrad:
Du är medveten att vinklar blir kring 1,5 grad flackare vid sag på en HT? Fortfarande på flacka sidan, men skulle vara ok för mig som tycker om att har sadeln långt bak. Jag kör sedan ett halvt år också en FS med riktigt modern geo och märker nu att den klättrar enklare när det är riktigt brant. På lagom branta klättringar tycker jag att en lite flackare sadelrörsvinkel är ok.
Jag antar att du menar brantare och den där 1,5 graden förutsätter att man har 30mm SAG på gaffeln...oavsett slaglängd. Så säg en fox-gaffel med rekommenderat 20% SAG är det en 150mm gaffel då...som referens.

Om du får tag i en ram billigare men lite för flackt sadelrör så kanske det här funkar .
IMG_2200.webp

Jag använder en sån på min gamla santa cruz nomad(iofs experimental prototype edition) och hade inte varit för det relativt lilla 26 bakhjulet så funkar den riktigt bra att trampa på nu.
Adaptern är i maxläget framåt .
1754558583044.webp

Tillbaka
Topp