Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Intressant, det är M jag behöver! Den har ganska så flack sadelstolpsvinkel väl, hur klättrar den? Egentligen ute efter något lite mer aggro, som Hornet som nämndes ovan, men kanske kan vara kul ändå :)
Det är ju sag som nämnt så superflack är den inte. Jag har inte reagerat på att den skulle vara svårklättrad men jag är heller ingen megaklättrare. Jag hade inte tänkt mig så mycket för den heller.. om det är intressant så säg till!

Tvekade lite innan, men det är så otroligt bra med HT i Järvsö!! Kanske inte bara att bakänden är hård men också att min HT är lite mindre än min FS. Sonen måste bromsa överallt på sin dirt för att inte köra features för snabbt.

2025-08-30-10-46-10-048.webp

Tvekade lite innan, men det är så otroligt bra med HT i Järvsö!! Kanske inte bara att bakänden är hård men också att min HT är lite mindre än min FS. Sonen måste bromsa överallt på sin dirt för att inte köra features för snabbt.

Visa bilaga 790590
Har aldrig sett någon annan köra hardtail på berget, härligt! När jag gjorde det så undrade folk vad man tänkte. Det är jättebra i hopplinjerna, överallt annars fick man ont :)

Har aldrig sett någon annan köra hardtail på berget, härligt! När jag gjorde det så undrade folk vad man tänkte. Det är jättebra i hopplinjerna, överallt annars fick man ont :)

Jag ock sonen körde HT i Järvsö alla tre gånger förra året, och i Åre för två år sen. Aldrig haft kommentar, förutom några positiva. Jag tycker om stök, så Till mina vänner och Tuff brud tycker jag också om på HT. Skulle också gärna köra Itzy och Kristin, men jag är lite för feg, så jag kör bara delar av dom.

Visa bilaga 790769
Har övergett helstel och har nu en svintung hardtail med 127(?)mm lyrik, 2.6 assegai i bak och 3.0 dhr i fram. Känns som att flyta runt på någonslags seppelinare, funderar på att försöka klämma in 3.0 i bak också, varför inte?
Det där var ju en svinsnygg ram! :love: Var hittar man en sån på intrewebz?

Marino från Peru. Det finns en tråd om det. I Sverige säljs den under ett annat namn:

Menade han inte ramen från Moxie? I så fall ser det ut vara en sån här

Min är dessutom mycket bättre än Dan's, för min har mina siffror på geo:n 😁

Senast ändrad:
Det där var ju en svinsnygg ram! :love: Var hittar man en sån på intrewebz?
Som någon redan sagt. Pipedream Sirius S5, i minsta storlek. Det har kommit en S6 nu, tror att enda skillnaden är några fler skruvhål för flaskhållare.
Jag är mycket nöjd, mycket bekvämare än min nukeproof scout. Skulle dock vilja ha högre stack, men det vill jag på alla cyklar.

Kul! Vilken färg blev det? Jag köpte ramen här på happy, förra hösten, så den kanske har postats innan?
Kanske var det du? Jag minns inte, men det blev en silver fox, vilket ger lite titanfärg. Ville egentligen ha lila men de hade ett par ramar som hade fått lacksläpp vid frakten som de sålde för 400 pund som jag köpte. Då var den enda lila de hade slut så jag körde på en silverlackad. Tänkte dock köra på lila komponenter så silver blir nog mer smakfullt som helhet.

Kanske var det du? Jag minns inte, men det blev en silver fox, vilket ger lite titanfärg. Ville egentligen ha lila men de hade ett par ramar som hade fått lacksläpp vid frakten som de sålde för 400 pund som jag köpte. Då var den enda lila de hade slut så jag körde på en silverlackad. Tänkte dock köra på lila komponenter så silver blir nog mer smakfullt som helhet.
Vilket kap! Betalade 4 lax för min, beggad, också med en (antagligen betydligt större) skråma i lacken.

Vilket kap! Betalade 4 lax för min, beggad, också med en (antagligen betydligt större) skråma i lacken.
Vi får se, jag har inte fått den än! Sen tillkommer ju tull och moms väl i Sverige. Men priserna på stålramar är ju inte vad de en gång var så än så länge känns det överkomligt!

Var ut med sambon idag. Skulle vilja sänka slaget på hennes gaffel till 120mm. Recon 140mm. Går det? Den är lite hög. Ragley är det.
96430402-dd95-45ff-8144-fa7a4d5d7f98.webp

IMG_1963.webp

Testade åka riktig skog för första gången på seppelinaren. Hoppade några grejer som jag annars bara gör på FS, blev nästan övermodig, men hade fantastiskt kul.
Tittade på den från sidan och började fundera på gaffelvinkel? Mätte när jag kom hem: 61 grader!

Har väl i princip avskrivit en Chromag nu i min jakt på HT. Inte lätta att få tag på i Europa och egentligen för mycket slag för mig. Så har väl börjat snegla mer på en Pipedream Sirius S5 eller Stanton Sherpa. Ganska lika vad gäller vikt och slag, men synar man geometrin så skiljer en hel del. Ska man lyssna på Hardtail Party så är det väl nästan Modern vs Old school geo. Någon här på forumet med erfarenhet eller tankar kring dessa ramar?

Får väl uppdatera här drygt tre år senare. Byggde ihop en Pipedream Sirius S5 sommaren 2022 som har varit min primära cykel sedan dess (bortsett från när det varit liftassisterat). Kombinerade med en DVO Sapphire som jag hade som avsikt att sänka till 120mm, men har fortsatt köra med 140mm slaglängd. Funkar fint för både stigcykling, sporadisk gruspendling, dra cykelvagn till förskolan eller i pumptrack med barnen.

Sedan bilden har jag bytt till en gammal Command Post jag hade liggande och lite mer lättrullade däck. En uppdatering till 11-delat står väl också på listan framöver.

77E8F39E-0925-4EE0-80A5-335AAB906706.webp

Sambo på skånskt hygge. Stigen över hygget var inte speciellt brötig. Men det var en del bröt och stök på utflykten.
548bf987-3ca5-4df2-9961-987c8af96828.webp

Tillbaka
Topp