Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Nej men precis, eftersom det tar mig längre tid för varje år att färdigställa ett bygge förstod jag att jag inte skulle hinna få till den där om jag inte tog hjul och gaffel som jag hade hemma. Så det är 27,5-hjul och 140-gaffel på den och sen ska jag uppgradera till nästa år med 29or och en 120-gaffel. Men ramen är designad för att funka med just 27,5 och 140 så det kändes ok.

Det är egentligen bara ram, lager, styre, vevar och däck som är nytt.. allt annat är saker jag hade hemma.
Det var det jag anade :)
Det är ju samma AC på de gafflarna.
Kör min Sirius med 29or och typ 125 på 29 gaffel, går som en dröm.
Det finns ju en hel del utrymme i baktriangeln, tror absolut det går in tex ett rekon 29x2.8 om man är ok med långa chainstays…

Det var det jag anade :)
Det är ju samma AC på de gafflarna.
Kör min Sirius med 29or och typ 125 på 29 gaffel, går som en dröm.
Det finns ju en hel del utrymme i baktriangeln, tror absolut det går in tex ett rekon 29x2.8 om man är ok med långa chainstays…
Jag tänkte först köra 2,8 men var orolig att det inte skulle få plats i gaffeln så jag körde 2,6. Får se… jag tycker att det brukar vara lagom.

Tog mig ut på en tur. Jag har krupit till korset och byggt om dämparn till charger 3.1. Tyckte att dämparn kändes mer okänslig och med för mycket kompression efter fullservice så det var inte mycket att fundera över. För det kan ju inte vara att man blir äldre och i sämre form...
PXL_20260618_170846079.webp

Hardtailade lite idag och noterade plötslig att det gör ont i fotlederna såfort man landar lite platt..
Aj fan. Själv blev jag varse hur kort cykeln är jämfört med min fs enduro. Tog ett drop med landning i en kurva och var alldeles för långt fram över cykeln. Det är lite träning att hålla igång med hardtailen.

Halloj!

Låt oss säga att jag köper en Nordest Bardino för lite allmän skojcykling, inklusive upp&nerför Taberg, Isaberg och liknande.
Vad är en lämplig gaffel?
Komking har Fox 36 factory för 755€
inkl moms & frakt- det är typ maxpris.
Bike-discount har Pike (ultimate osv) för typ samma.
Bike24 har förra årets DVO Diamond för typ 532€.
De två sista är ju mindre gaffel men är å andra sidan inte övergafflade...

Vad säger experterna?

Halloj!

Låt oss säga att jag köper en Nordest Bardino för lite allmän skojcykling, inklusive upp&nerför Taberg, Isaberg och liknande.
Vad är en lämplig gaffel?
Komking har Fox 36 factory för 755€
inkl moms & frakt- det är typ maxpris.
Bike-discount har Pike (ultimate osv) för typ samma.
Bike24 har förra årets DVO Diamond för typ 532€.
De två sista är ju mindre gaffel men är å andra sidan inte övergafflade...

Vad säger experterna?

Jag är nöjd med 140 mm på min Bardino. Jag har inte behov av mer slag eller styvhet. Och gar har just uppgraderat min FS från en 140 mm Pike till en 150 mm Lyrik.

Ja, jag tog inte med Lyrik i listan tidigare då alla jag hittat legat över 1000€ = för högt för mig :-/

Men en Lyrik i oväntat lågt pris vore ju inte dumt...
ett sätt är att köpa billigaste man hittar och uppgradera.
Har aldrig handlat på hibike men kan man köpa en pike för 200 så blir jag frestad

Brukar gå att hitta select+ till bra pris men hittar ingen snabbt

210 nu (ovan) vet inte hur rush är jämfört med motion control men orkar man köra den 200h så kan man slänga den vid första service

210 nu (ovan) vet inte hur rush är jämfört med motion control men orkar man köra den 200h så kan man slänga den vid första service
Rush skall vara bra, inte alls som äldre motion control. Jag köpte faktiskt en likadan så polaren rekommenderade den över Bomber Z2 (som är go-to-valet i samma prisklass). Blev dock inget bygge så den såldes vidare.

Jag kan ingenting om Rockshox enklare gafflar men annars är ju Rockshox lite mer linjära än Fox. Lite större spann i inställningarna på Fox också. Rockshox tycks ha outsourcat sin produktutveckling till kunderna och släpper gafflar som inte funkar alls för vissa åkare. Men till en hardtail enduro skulle jag välja en rockshox med charger 2.1 eller 3.1. De ska vara känsligare i inledningen av slaget än fox och sen om du vill ha en 150-160 gaffel för att bygga upp cykeln "lite mer" med den geo tillverkaren avsett så utnyttjar man nog slaget mer också.

Den Fox som Komking säljer blir lite som att sätta en ferrarimotor i en Ford Tanus.
Här är den enklare grip2 för ett hyfsat pris. Det står 140 mm men de erbjuder att byta luftfjädern till 150 eller 160 om man vill.
Den springer fortfarande i åttor runt rockshox när det gäller inställningsmöjligheterna men den kan bli lite flexig om man kör den i 160 mm. Nyare fox är betydligt styvare.
Edit: kollade inte Bike24 tidigare men 36 performance elite fanns visst billigare där.
Sen finns Fox 36 med grip2 och något styvare underben här för strax över 400 med frakt.

Senast ändrad:
Jag tänkte först köra 2,8 men var orolig att det inte skulle få plats i gaffeln så jag körde 2,6. Får se… jag tycker att det brukar vara lagom.
Vet inte vad det är för gaffel, men i Lyrik / Yari får 3.0 plats.
Tycker också 2.6 är lagom för HT, men 3.0 är väldigt kul, inte minst på vintern :)

Vet inte vad det är för gaffel, men i Lyrik / Yari får 3.0 plats.
Tycker också 2.6 är lagom för HT, men 3.0 är väldigt kul, inte minst på vintern :)
Det är en pike, men 2,8 kanske går in, men det skulle nog vara på gränsen.. iaf givet hur mycket som blir kvar i clearance på 2,6.

Trodde att Pike och Lyrik hade samma däckutrymme sedan många år. 2025 Pike och Lyrik tar både max 770 mm diameter och 81 mm bredde.

Trodde att Pike och Lyrik hade samma däckutrymme sedan många år. 2025 Pike och Lyrik tar både max 770 mm diameter och 81 mm bredde.
Har bara en pike från 2016, den rymmer absolut inte 3.0, 2.6 (forekaster) är nära max där.
Lyrik och Yari har 3.0 sedan gammalt, har även fått in 29x2.3 DHR i en 27,5 lyrik :) men då var det verkligen på gränsen.

Jag vet inte exakt vilket år den är från men att 3,0 skulle gå in är helt omöjligt på min gaffel. Dämparenheten är dock helt ny pga att den bytttes ut vid service för ett år sen och den är boost. Men jag har släppt det där lite, 2,6 sitter fint och det verkar lira med ramen utan att det ser helt knäppt ut. Så nu kör jag så tills jag byter till 29.

Jag vet inte exakt vilket år den är från men att 3,0 skulle gå in är helt omöjligt på min gaffel. Dämparenheten är dock helt ny pga att den bytttes ut vid service för ett år sen och den är boost. Men jag har släppt det där lite, 2,6 sitter fint och det verkar lira med ramen utan att det ser helt knäppt ut. Så nu kör jag så tills jag byter till 29.

29x3,0 går inte på nyare Pike heller, det blir för högt. Pike från 2018 tar 2,8".

Jag kör själva 29x2,6" fram men tycker att 2,4" räcker. Bak skullecjag ville prova 2,6" men min gamla Bardino tar max 2,4".

Jag vill lära mig mer om dämpare och gafflar. Vart börjar jag läsa? Sugen på att uppdatera min San Quentin

Jag vill lära mig mer om dämpare och gafflar. Vart börjar jag läsa? Sugen på att uppdatera min San Quentin

Det är svårt. Jag brukade läsa test i hederliga tyska Magazin. Det finns mycket information på nätet men många review är positiva över allt. Det gäller att hitta reviews som är negativa eller jämför olika gafflar. Sen är det så många modeller och uppdateringar att det är svårt att veta vad som är relevant. Själva håller jag mig vid Rockshox. Framförallt för att det ofta finns bra erbjudande hos tysken och för att reservdelar är enkla att hitta och relativt billiga. Sen tycker jag och min son att gafflarna är bra. Hos Rockshox borde man dock undvika första generationen av grejer, som Charger 2.0 och 3.0 dämpare (även om Charger 3.0 är ok till min vikt och körstil).

Det jag främst vill läsa(Jag vill kunna gå tillbaka och kolla saker, slå upp ord jag inte förstår och kunna hoppa över menlös utfyllnad, så inga videor, om dom inte är hysteriskt bra och kortfattade), är tekniska beskrivningar, ritningar, beskrivningar av förbättringar osv. Min nuvarande förståelse för hur dämparna är uppbyggda med tanke på funktionen är för grund. Jag är inte tillräckligt bra cyklist för att kunna ställa in dom bra oavsett. Men jag ogillar att lägga pengar på sämre saker än jag behöver. Att jag vill ha styvare gaffel och därför större diameter på benen, vet jag. Men jag vill även kunna serva och renovera själv. Och om jag inte har tillräcklig förståelse för hur nåt funkar, då kommer jag inte ihåg saker. Nog svamlat, dags för ADHD medicin.

Det jag främst vill läsa(Jag vill kunna gå tillbaka och kolla saker, slå upp ord jag inte förstår och kunna hoppa över menlös utfyllnad, så inga videor, om dom inte är hysteriskt bra och kortfattade), är tekniska beskrivningar, ritningar, beskrivningar av förbättringar osv. Min nuvarande förståelse för hur dämparna är uppbyggda med tanke på funktionen är för grund. Jag är inte tillräckligt bra cyklist för att kunna ställa in dom bra oavsett. Men jag ogillar att lägga pengar på sämre saker än jag behöver. Att jag vill ha styvare gaffel och därför större diameter på benen, vet jag. Men jag vill även kunna serva och renovera själv. Och om jag inte har tillräcklig förståelse för hur nåt funkar, då kommer jag inte ihåg saker. Nog svamlat, dags för ADHD medicin.

Det med dämparna är svårt. Tillverkare byter då och då hela uppbyggnaden av dämparen. Det säger dock inte så mycket om funktionen. Den berör på flera detaljlösningar och hur stor justeringsutrymme är. Jag har gett up att följa uppbyggnaden av dämpare. Jag vill veta hur bra de funkar och hur enkelt de är att serva.

Vid trailgafflar är Rockshox betydligt styvare än Fox och flera andra tillverkare.

Det med dämparna är svårt. Tillverkare byter då och då hela uppbyggnaden av dämparen. Det säger dock inte så mycket om funktionen. Den berör på flera detaljlösningar och hur stor justeringsutrymme är. Jag har gett up att följa uppbyggnaden av dämpare. Jag vill veta hur bra de funkar och hur enkelt de är att serva.

Vid trailgafflar är Rockshox betydligt styvare än Fox och flera andra tillverkare.
Jag är främst teknikintresserad. Sportmänniskor ser funktionen, jag vill veta konstruktionen :)

Jag är främst teknikintresserad. Sportmänniskor ser funktionen, jag vill veta konstruktionen :)
Man får ändå börja på högre abstraktionsnivå? Välj ett märke och börja med service manual.

Sen gissar jag att det är stor skillnad att läsa på om dämpare generellt mot specifikt hur tex charger 3 funkar.

Tillbaka
Topp