Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Nä, då tar den ju inget småskräp och jag kan lika gärna köra stelt.

Vid småskräp är dock hastigheten lägre så då påverkar dämpningen mindre. Förutom trögheten är det framförallt stiction och friktion som påverkar rörelse på småstök. Min Lyrik av tredje generationen är mycket känsligare där än min Pike av andra generationen även om kompressionadämpningen i Charger 3.0 är lite för hög. Sonens Pike av andra generationen är nu också riktigt känslig. Jag antar att det är för att bussningar har slitits ut lite.

Nä extrem lågt tryck och inga klick ger ju bra small bump å dålig mid stroke. Gillar man inte det får man skruva upp en eller båda eller handla grejor.

Orkar inte påstå att jag testat och därför vet hur det funkar.

Jag är nyfiken på Romy till bak, borde rulla lättare och räcka till Hellas. Finns dock i max 2,5" (och min Bardino tar, tyvärr, max 2,4" bak).
Kan bekräfta att det rullar bättre än Albert och 2.4" mäter precis över 60 mm.

IMG_7101.webp

Nä extrem lågt tryck och inga klick ger ju bra small bump å dålig mid stroke. Gillar man inte det får man skruva upp en eller båda eller handla grejor.

Orkar inte påstå att jag testat och därför vet hur det funkar.
"Mid stroke" har ju ingenting med dämpning att göra (som är oberoende av var i slaget man är), utan handlar om fjäderkonstanten och/eller om fjädern är linjär eller inte. Däremot kommer det naturligtvis "hålla emot" mer med mer dämpning, men då genom hela slaglängden. Det vill säga, drar du på mer dämpning så blir gaffeln också mer okänslig i början av slaget.

Jag däremot har testat mig fnoskig och har konstaterat att det inte funkar hur fan man än gör. 😂 Sen är det uppenbarligen så att jag är ute efter helt andra egenskaper än de flesta. Jag VILL att gaffeln ska "blåsa genom slaget" hela vägen när det kommer en större smäll. Det är ju det som är vitsen med fjädring liksom. Men jag vill också att den ska vara finkänslig. Detta gör det helt omöjligt att få den att "hålla emot" nåt alls där emellan, för regressiv dämpning verkar inte gå att få till. Eller, det är ingen utom jag som vill ha det.

Hmmm... Det här med fjädrad gaffel är ju helt klart ett tveeggat svärd. Ja, det går att cykla fortare och ja, det är mycket bekvämare. Samtidigt känns cykeln "obalanserad" jämfört med helstel. När gaffeln dyker ändras geometrin till det sämre (alltid vid sämsta möjliga tillfälle dessutom), samt att det känns som att framfarten är begränsad av ingen bakfjädring.
Utan fjädring alls vet man exakt vad cykeln håller på med och den reagerar exakt som förväntat. Man måste cykla supermjukt och ta upp allt skräp med armarna, och då blir det helt naturlig känsla mellan fram- och bakhjul.

Lurar på om det inte är lite större framdäck jag borde ha istället för framfjädring. :unsure:
Tycker bästa är att köra utan tokens och 15-20% sag.

"Mid stroke" har ju ingenting med dämpning att göra (som är oberoende av var i slaget man är), utan handlar om fjäderkonstanten och/eller om fjädern är linjär eller inte. Däremot kommer det naturligtvis "hålla emot" mer med mer dämpning, men då genom hela slaglängden. Det vill säga, drar du på mer dämpning så blir gaffeln också mer okänslig i början av slaget.

Jag däremot har testat mig fnoskig och har konstaterat att det inte funkar hur fan man än gör. 😂 Sen är det uppenbarligen så att jag är ute efter helt andra egenskaper än de flesta. Jag VILL att gaffeln ska "blåsa genom slaget" hela vägen när det kommer en större smäll. Det är ju det som är vitsen med fjädring liksom. Men jag vill också att den ska vara finkänslig. Detta gör det helt omöjligt att få den att "hålla emot" nåt alls där emellan, för regressiv dämpning verkar inte gå att få till. Eller, det är ingen utom jag som vill ha det.
Jaja men min gaffel dyker inte

Du feltolkar nog bara mitt användande av ordet "dyker". Jag menar att cykeln ändrar geometri genom slaglängden. Det kommer man inte ifrån. Och då använder jag i stort sett aldrig sista 2-3 centimetrarna av totalt 13.

Samma händer ju på en FS, förutom när man landar med både hjul samtidigt.

Samma händer ju på en FS, förutom när man landar med både hjul samtidigt.
Av nån anledning är det inte alls lika påtagligt där i alla fall. Förmodligen för att även om du kör in i något med framhjulet så gör din kroppsvikt att även bakhjulet fjädrar av kraften nedåt/framåt.

Tillbaka
Topp