Hardtails för (lätt) downhill och allmänt skoj

DanielD

Aktiv medlem

Vilken Hardtail anser ni ger mest nöje i bikeparks? Behöver alltså inte vara snabbast ner (då vinner ändå heldämpad) utan bara vara roligast.

Tänker något med en rätt aggressiv ram, 140 mm dämpare

Har alltid gillat den mer engagerade känslan man får med en Hardtail.

Hur står sig ex nya Roscoe, Stoic, kanske Nukeproof Scout? Fler förslag i klassen 20-25’…?

Stoic är ju klassad för bikeparkanvändning så det borde ju vara förstahandsvalet.

Skulle säga valfri aggressiv hardtail (tex dom du nämner) med en bra gaffel (140-160mm) och cushcore i däcken. Allt annat är en smaksak.

Kan va värt att experimentera med mullet också.

Rekommenderar såklart det jag själv kör: Ragley Mmmbop! Härligt flack HA och grymt förtroendeingivande för en 50+ gubbe som fortfarande tror att han är 20 ?! Eller varför inte i smak av stål - Blue pig.

Jag har precis köpt en själv. Sitter nu cushcore och annan extrautrustning på.
På lördag blir det äntligen premiärtur.

Och "Nu sänkt pris". Bara att köpa !
1151€ med rabbattkod !

Jag körde mycket i Vallåsen med min Ragley Bigwig med 140mm gaffel, tyckte det var riktigt skoj. Till slut fick jag ont i fotlederna av smällarna, så jag pallade inte riktigt heldagar med liftåkning.

Mina gossar kör Stoic med en del bikepark. Hur är det rekommenderar ni cushcore (bak/både och) också för lätta förare typ 36kg? Däcken var väl 2,35 eller 2,4

Mina gossar kör Stoic med en del bikepark. Hur är det rekommenderar ni cushcore (bak/både och) också för lätta förare typ 36kg? Däcken var väl 2,35 eller 2,4

Det är stommen som är viktigast. Skulle gissa att en 36 kg åkare inte kommer att slår genom Schwalbes riktigt tunga Super Trail casing, men jag har ingen erfarenheter.

Min sonen, som väger 40 kg huckte med Schwalbes gamla Nobby Nic och fick aldrig genomslag. Schwalbe säger att nya Super Ground casingen motsvarar denna gamla NN, men alla Super stommen är mycket tyngre. På nya cyklen sätte jag Kenda Regolith med TR stomme fram och bak och det blev genomslag bak direkt vid första hucket. Isf korv väljer jag hellre tyngre stomme bak, som sitter nu bak.

Om det skulle behövas korv, räcker det med bak.

Cushcore är inte bara för genomslag och punkaskydd, dom ger däcken lite retur dämpning också så man får en mer dämpad kännsla.

Cushcore xc finns också om man vill spara lite vikt, men är man inte väldigt snabb så skulle jag säga att det räcker att ha ett i bakhjulet.

Jag väger dock 85kg och ganska snabb så slår igenom både fram och bak ibland på min enduro, så där gör det stor skillnad. Speciellt mot att kränga i kurvor.
På hardtailen har jag bara en xc korv i bakdäcket.

Tillbaka
Topp