Håriga ben

Håriga ben
BFS skrev:
Däremot ser jag inga (för
> mig) giltiga skäl att raka benen. Inte ens:
> "Riktiga cyklister rakar benen. Det bara är så."

Du är hård som sten BFS, som står emot så benhårda, logiska argument ;)

Håriga ben
Det är gött med rakade ben, eller rättare sagt helrakad kropp. Jag såg ut som wolverine innan och efter rakning känns det som att jag har tagit av ett underställ i sommarvärmen. En sak jag antagligen aldrig kommer göra om (om jag inte får bra betalt eller något annat) är att köra epilator på låren och skinkorna. Dels var det ganska smärtsamt men man blir något djävulkt prickig med. Kommer för övrigt heller aldrig igen köra epilator på bröstet och framför allt, oavsett ersättning (nja, alla kan ju köpas) runt bröstvårtorna, aj aj =)

Fantasiskt skön känsla att traska omkring i jeans (för att inte nämna finbyxor) med nyrakade ben. Tycker dessutom att det är bra mycket snyggare än med wolverinelurv.

Senast redigerad av en moderator:
Håriga ben
Atlas: * rodnar *

Mycketvillhamer: det är godkända argument. "Det känns bra" och "Jag tycker att det är snyggt". Subjektivt, men det är ju upp till var och en att göra som de vill.

Håriga ben
En fråga från en novis till alla fantaster av rakade ben. Om man inte vill raka hela kroppen, hur gör man ett snyggt avslut om man rakar benen? Vart slutar man om man inte vill raka pung, mage, bröst, huvud, utan att få en ful linje?

Håriga ben
toshiba skrev:
-------------------------------------------------------
> En fråga från en novis till alla fantaster av
> rakade ben. Om man inte vill raka hela kroppen,
> hur gör man ett snyggt avslut om man rakar benen?
> Vart slutar man om man inte vill raka pung, mage,
> bröst, huvud, utan att få en ful linje?

bästa är väl å fadea(om det är rätt stavat vet jag ej) rakningen mot dom delarna du vill ska ha hår. så det inte blir en markant kant mellan rakat å hår.

Håriga ben
toshiba skrev:
> En fråga från en novis till alla fantaster av
> rakade ben. Om man inte vill raka hela kroppen,
> hur gör man ett snyggt avslut om man rakar benen?
> Vart slutar man om man inte vill raka pung, mage,
> bröst, huvud, utan att få en ful linje?

Det blir fult, ta allt. Kom igen nu då, raka raka raka... =)

Håriga ben
Mycketvillhamer skrev:
> toshiba skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En fråga från en novis till alla fantaster av
> > rakade ben. Om man inte vill raka hela kroppen,
> > hur gör man ett snyggt avslut om man rakar
> benen?
> > Vart slutar man om man inte vill raka pung,
> mage,
> > bröst, huvud, utan att få en ful linje?
>
>
> Det blir fult, ta allt. Kom igen nu då, raka raka
> raka... =)

lent å fint ska det va. ;)

Håriga ben
Jag tycker också att man svettas mer och att det är svårare för deon att vara effektiv om man har hår under armarna. Snarare kletar det och har sig.

Efterlyser också lite mer metoddiskussion! OK, mitt bidrag till för- och nackdelar då.

Rakhyvel
+ billigt, snabbt, smärtfritt
- dyrt i längden, jag måste typ ha en ny engångshyvel varje gång annars får jag röda prickar och skit, växer ut direkt och blir stubbigt.

Fråga: upplever ni någon skillnad mellan rakhyvel och rakapparat?

Epilering
+ billigt i längden och dessutom miljövänligt, dröjer länge innan det växer ut, inga konstiga medel.
- gör ont i början innan endorfinerna kickar in (även kallad spikmatteeffekten), dyrt inköpspris, tar en ganska lång stund - iallafall om det var länge sen sist och man är mer smärtkänslig, kan missa korta hår vilket gör att den silkeslena effekten uteblir. Röda prickar här också ibland men det är väl bara att inse att de kommer med alla metoder..

Veetkräm och vaxning har jag aldrig testat eftersom jag har världens känsligaste hud och har antagit att den inte klarar av starka medel. Men naturligt vax typ gjort av socker kanske vore nåt.. hur som helst så har jag tröttnat på ovanstående två metoder och tänkte vaxprova snart, framförallt för att det går snabbare och ger ett mer jämnt resultat inbillar jag mig.

Fråga: ni som testat både vaxning och epilering - gör en smärtjämförelse?

Det bästa som jag upptäckt för att undvika röda prickar och inåtväxande hår och sånt elände är att ha rena, desinficerade prylar och hud samt att smörja med aloe gel (med alkohol) efteråt, och torrskrubba efter dusch lite då och då och smörja med aloe igen.

Fråga: någon som testat de här "anti ingrown hair cream" som jag sett att RFSU och Veet har, avsedda för intima områden men borde väl samma effekt på ben etc. om man får samma problem där? :)

Håriga ben
spiskummin skrev:
> Fråga: ni som testat både vaxning och epilering
> - gör en smärtjämförelse?

Epilering var det väldigt länge sedan jag provade, men vaxning på benen gör inte ont alls, tycker jag. I ljumsken och ibland på baksidan av knäna kan det svida till lite, men det gör inte ont.

Håriga ben
epilering pågår lite grann hela tiden, medan vaxning svider till och sen är ok.

Själv kör jag vanligen med Veet ("Veet for men", där skillnaden mot den andra, förmodat kvinnliga, varianten nog mest är att den är oparfymerad). Tycker det är enkelt att smeta på det och vänta 5min och sen bara köra med tvättsvamp på benen i duschen. Har ganska ljusa benhår, så jag klarar mig på 1-2ggr i veckan.

Tillbaka
Topp