Hårshorts, eller hur gör man?

Hej landsvägscyklister på happyride.se!

Jag funderar på en sak ibland. Nämligen det här med att raka benen. Varför man gör det är irrelevant för min frågeställning. Det jag undrar är hur långt upp rakar man egentligen? Det är ju inte av nöden så att benbehåringen och övrig kroppsbehåring är tydligt separerad. De överlappar ju varandra till viss del, i alla fall på den delen av befolkningen som har lite fler ap-gener än den övriga. Så hur blir det? Trimmar man till ett par hårshorts? en kortkalsong av päls? Slätrakad som en säl? Hur blir det?

Det här har säkert diskuterats förut, ni kommer säkert länka till en gammal tråd. Men jag har inte ställt frågan förut.

H. sa:
Rattnalle sa:
Standardsvaret är väl något i stil med "varför intresserar det dig hur vi andra ser ut under klädern".
TS vill inte göra fel. Det kan bli pinsamt i omklädningsrummet i simhallen.
Den är ju enkel. Bara att gå dit hårig ett gäng gånger och spionera på alla andra. Är man osäker går det ju att göra som en tonåring och duscha med badbyxorna på.

Titta på de två-tre främsta anledningarna (vad jag hört) till att cyklister rakar benen:

- Det underlättar vid massage, och massage av benen är rätt trevligt när man ska köra nästa etapp av touren efter att redan kört 10st innan.

- Skador läker bättre. Har du hår som kommer in i såret blir allt mer nasty. Och det finns två kategorier av cyklister, de som har ramlat och de som kommer att ramla.

- Luftmotstånd. Sägs av vissa marginellt, av andra göra stor skillnad.

Fundera på varför du gör det och anpassa därefter.

H. sa:
Rattnalle sa:
Standardsvaret är väl något i stil med "varför intresserar det dig hur vi andra ser ut under klädern".
TS vill inte göra fel. Det kan bli pinsamt i omklädningsrummet i simhallen.

Nej, jag har inga planer på att raka benen. Jag har gjort det förr och visserligen var det lite mysigt, men med min behåring skulle det krävas en praktikant, eller trädgårdsmästarlärling, anställd på 50% för att hålla efter.

Jag lider (njuter) bara av en otyglad nyfikenhet.

Det enda som gränsar till pinsamt i omklädningsrummet i simhallen är när städerskan kommer in medan jag står och duschar.

Provade att raka benen för första gången inför ett långlopp förra året. Det var nog tur eftersom jag vid en kontroll fick dubbelkramp i låren och fram kommer två "sjukvårdsfunktionärer" och erbjuder sig att massera låren. De hade kanske tvekat om benen varit alldeles ludna.

Jag slutade raka vid tänkta boxershortskanten.

Med lite samma frågeställning som TS har jag personligen kommit fram till att det är allt eller inget.
Dvs från fotsulorna upp till halsen eller inte raka alls.
Jag har inte satt ut någon annons för 50% trädgårdsmästarlärlingstjänst ännu, så för tillfället inte alls med andra ord.

Masjevel sa:
Provade att raka benen för första gången inför ett långlopp förra året. Det var nog tur eftersom jag vid en kontroll fick dubbelkramp i låren och fram kommer två "sjukvårdsfunktionärer" och erbjuder sig att massera låren. De hade kanske tvekat om benen varit alldeles ludna.

Men ser inte det lite lustigt ut? Med pälskalsong alltså? Jag tänker mig att det är svårt att hitta en naturlig slutlinje så jag har full förståelse och respekt för ditt val.

Enklast är nog att tappa upp ett badkar med Veet hårborttagningskräm och sänka ner sig i, så blir det samma lika över hela kroppen....

Inte så många veckor kvar till det är dags att slipa knivarna, ska bli skönt med lite vårstädade ben. Jag tycker (på fullt allvar) att största fördelen är att det inte fastnar så mycket lera på benen, bara att borsta av innan man går in därhemma.

377B9E7500000578-0-image-a-29_1471865759032.jpg

Eller rubbet
DW7JUCk.jpg

Ahh ! Äntligen fredag ! :-) Typ en av dom viktigaste frågorna i livet ever ! Jag lägger min röst på att raka högt upp typ tangalinje och ofta !

Luthman Photography sa:
Masjevel sa:

Men ser inte det lite lustigt ut? Med pälskalsong alltså? Jag tänker mig att det är svårt att hitta en naturlig slutlinje så jag har full förståelse och respekt för ditt val.

Jag tillhör inte de allra ludnaste så på mig blir det ingen pälskalsong. Behåringen avtar naturligt ung. i de trakterna på benen. Å andra sidan visar jag mig inte utan boxershorts inför alltför många fler än min fru så risken att bli utskrattad är inte alltför stor. Går inte så ofta på offentliga bad/gym etc.

Om man gör andra glada med sin benfrisyr så är det väl bara bra?

En liten fråga. Brukar du interagera nära med andra män i omklädningsrummet?
Så att de har tid och möjlighet att studera dina ben?

Schreddan sa:
Luthman Photography sa:
Schreddan sa:
Om man gör andra glada med sin benfrisyr så är det väl bara bra?

En liten fråga. Brukar du interagera nära med andra män i omklädningsrummet?
Så att de har tid och möjlighet att studera dina ben?

Vem frågar du?

Dig så klart.

Pjhu, trodde det var mig han frågade, men då slipper jag svara på hur nära jag interagerar med andra män i omklädningsrum... ;-)

Nej, alltså mina ben är inte så intressanta i det här fallet då de inte rakas eller avhåras på kemisk väg.

Men för att svara på din fråga. Det är väl främst när jag står och fläker mig i duschen som folk har tid att titta. Det händer att man ser folk stå och ta in upplevelsen ganska länge.

Luthman Photography sa:
Men för att svara på din fråga. Det är väl främst när jag står och fläker mig i duschen som folk har tid att titta. Det händer att man ser folk stå och ta in upplevelsen ganska länge.

Ja och då vill man ju leverera en premiumupplevelse. Håller med. :)

skier sa:
Enklast är nog att tappa upp ett badkar med Veet hårborttagningskräm och sänka ner sig i, så blir det samma lika över hela kroppen....

Inte så många veckor kvar till det är dags att slipa knivarna, ska bli skönt med lite vårstädade ben. Jag tycker (på fullt allvar) att största fördelen är att det inte fastnar så mycket lera på benen, bara att borsta av innan man går in därhemma.
Ja grymt praktiskt är det.

Angående trädgårdsmästare så heter min Philips och är mycket duktig på att rycka ogräset med rötterna så det håller sig borta.

Kamelhårskalsong heter det väl? MX

Personligen håller jag mig till "briefs"-modellen men med litet undantag vid ljumskarna för att slippa inåtväxande hår på olämpligt ställe.

Rattnalle sa:
skier sa:

Angående trädgårdsmästare så heter min Philips och är mycket duktig på att rycka ogräset med rötterna så det håller sig borta.

Du epilerar alltså benen? Det måste vara helt jävla hysteriskt smärtsamt?

Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
skier sa:

Första gången gör det rätt ont tbh, men sen är det så små och tunna strå så det är rätt lugnt.

eketjall sa:
Med lite samma frågeställning som TS har jag personligen kommit fram till att det är allt eller inget.
Dvs från fotsulorna upp till halsen eller inte raka alls.
Jag har inte satt ut någon annons för 50% trädgårdsmästarlärlingstjänst ännu, så för tillfället inte alls med andra ord.

Slå dig ihop med LP så kan ni erbjuda en heltidstjänst. Borde göra er betydligt mer attraktiva som arbetsgivare.

Raggamuffin sa:
Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
skier sa:

Första gången gör det rätt ont tbh, men sen är det så små och tunna strå så det är rätt lugnt.

#htfu
#visadinmisär
#shutuplegs
#sufferfest

Bara att välja och vraka i lidandets korridor

Har EN gång epilerat hela kroppen, kommer inte hända igen. Har även kört taktiken att köra trimmer (Moser) utan distans på alla ställen som inte syns och raka noga där det syns. Förra året struntade jag helt i det. Sammanföll märkligt nog med min sämsta cykelform på 10 år så utifrån det drar jag slutsatsen att man blir snabb av rakade ben :)

Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
skier sa:

Första gången. Ja. Gör man uppehåll ett tag så det växer till sig är det rätt obekvämt första gången efter det. Men gångerna däremellan givet att det inte går mer än ett par tre veckor, nä inte särskilt alls faktiskt. I jämförelse med att ha stubb tycker jag faktiskt att smärtan även första gången är ganska marginell.

Vad gäller sakfrågan så är det inget jag behöver fundera så mycket över. Jag är inte lurvigare än att det ger sig ganska naturligt eftersom det glesar ut ändå.

Är lite av apa rent behåringsmässigt. Provade att raka benen en säsong. Frugan tyckte sådär om det. Hennes ord: en i familjen rakar benen, du får välja vem. Hon har lena ben, inte jag!

Måste man raka armarna också?

Själv är jag lite för mycket polarbjörn för att det ska vara aktuellt, har fullt sjå med att hålla fritt i ansiktet...

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp