Hästar är onda

Hästar är onda
swedo sa:
Luthman Photography sa:
swedo sa:
Jag har alltid undrat om hästar har ett undantag mot nedskräpning. Hovets hästar skiter regelbundet ner cykelbanor vid strandvägen - kan de inte ha med en snubbe med en liten skyffel som plockar upp efter dem?

Jag läste precis på lite om det där när jag tog reda på att det är ett miljöbrott att inte plocka upp efter sin hund. Meeeeeen hästar är så klart undantagna den lagen. Pga "förr i tiden". Hästar får såkeles fribajsa ostraffat.

Hamnade även på bukefalos.se när jag googlade och kom in i en tråd där frågan var om någon plockade upp efter sin häst när den bajsade på vägar. De flesta verkade tycka att övriga samhället fick nog stå ut med att det låg drivor med hästbajs lite varstans. För det var jobbigt att kliva ner från hästen.

Jag tackar ödmjukast för ovan redogörelse - nu blev det iaf ett skäl mer att skaffa häst istället för hund

Eller höghjulig cykel, så man slipper kliva av när man cyklar ut på övergångsstället.

Hästar är onda
Problemet med hästbajs på offentliga platser, t ex efter polisens hästar, löser man ju enkelt med en korg eller liknande där bak. Poliserna patrullerar oftast med hästarna just på GC-banor, och det är fan inte roligt att cykla genom hästbajshögar.

Hästar är onda
Henrik_E sa:
Snuthästar i cykelbanan utanför Ullevi idag. En kuse hoppade en meter åt sidan när jag cyklade om dem. Våld mot tjänsteman? Strafflindring pga spattighet?

Herregud, oavsett om hästar och dess ryttare egentligen inte får färdas på cykelvägar är hästar flyktdjur, en tyst cykel kan skrämma skiten ur dem (bilar hörs på långt håll och inte alls lika skrämmande). Man kör bannemig inte om en häst utan att ge sig tillkänna och hålla så långt avstånd det bara är möjligt, men ändå viktigast att snacka och passera sakta (med avstånd). Nu är väl just hästar i polisens tjänst vana vid folk men överaskningar kan ändå skrämma och få dem att både stegra, skena okontrollerat osv och ridande poliser bra ryttare med kontroll.

Bara tur för dig att hästen inte hoppade precis framför dig (el på dig) för det hade lika gärna hänt och såväl du, ryttaren och hästen hade skadats, troligtvis hade ändå du fått större skada, en häst är fasen värre än en bil då den också har fyra hovar utöver dess vikt. Dumhet finns på två hjul.

Folk som cyklar i skogen vet hur man passerar hästar, värre på vägarna, där verkar cyklister ha noll koll.

Angående hästspillning, hur tänker ni att ryttaren ska göra med det, ha med sig kassar, stiga av och skrapa upp och sedan?

Hästar är onda
Jag tänker att har man ett fordon som är så spattigt att det inte kan hantera vanlig trafik, oavsett om det är i skogen eller i samhällen, så får man hålla sig till platser där det inte finns annan trafik.

Samt tycker jag att det är en jäkligt arrogant inställning att bara för att det är bökigt/kräver lite specialutrustning för att ens sällskapsdjur inte ska lämna enorma högar skit överallt så ska det vara okej att inte bry sig.

Jämför med om jag har en aggressiv och oberäknelig hund, som vid möten med andra kan hoppa på dem och bitas om de inte beter sig rätt. Ingen skulle tycka att det var okej att jag gick ut med den bland folk.

Hästar är onda
Aliide sa:
Henrik_E sa:
Snuthästar i cykelbanan utanför Ullevi idag. En kuse hoppade en meter åt sidan när jag cyklade om dem. Våld mot tjänsteman? Strafflindring pga spattighet?

Herregud, oavsett om hästar och dess ryttare egentligen inte får färdas på cykelvägar är hästar flyktdjur, en tyst cykel kan skrämma skiten ur dem (bilar hörs på långt håll och inte alls lika skrämmande). Man kör bannemig inte om en häst utan att ge sig tillkänna och hålla så långt avstånd det bara är möjligt, men ändå viktigast att snacka och passera sakta (med avstånd). Nu är väl just hästar i polisens tjänst vana vid folk men överaskningar kan ändå skrämma och få dem att både stegra, skena okontrollerat osv och ridande poliser bra ryttare med kontroll.
Kan man inte styra sin häst ska man hålla sig på inhägnat område. Speciellt om man är snut. Nu brukar visserligen de flesta djurägare lida av avsevärd Dunning-Kruger angående deras förmåga att kontrollera sina djur, men de borde väl ha någon bekant som kan säga till dem.

Hästar är onda
Luthman Photography sa:
Jag tänker att har man ett fordon som är så spattigt att det inte kan hantera vanlig trafik, oavsett om det är i skogen eller i samhällen, så får man hålla sig till platser där det inte finns annan trafik.

Samt tycker jag att det är en jäkligt arrogant inställning att bara för att det är bökigt/kräver lite specialutrustning för att ens sällskapsdjur inte ska lämna enorma högar skit överallt så ska det vara okej att inte bry sig.

Jämför med om jag har en aggressiv och oberäknelig hund, som vid möten med andra kan hoppa på dem och bitas om de inte beter sig rätt. Ingen skulle tycka att det var okej att jag gick ut med den bland folk.

+1! Tänkte också precis på jämförelsen med hund..

Hästar är onda
Även på stigar i skogen kan jag tycka att det borde höra till vanligt hyfs/folkvett att kliva av hästen och åtminstone sparka skiten av stigen. Kanske lite mycket begärt att de ska ha en bajspåse modell XL med sig.
Det är varken roligt för folk som går att trampa i eller över stora högar, eller för cyklister att köra genom dem.
Det är väl inte så att de skiter var tionde meter, så obehaget att en gång per ridtur kliva av hästen och ta bort skithögen kan de nog klara av.

Hästar är onda
frippegubben sa:
Även på stigar i skogen kan jag tycka att det borde höra till vanligt hyfs/folkvett att kliva av hästen och åtminstone sparka skiten av stigen. Kanske lite mycket begärt att de ska ha en bajspåse modell XL med sig.
Det är varken roligt för folk som går att trampa i eller över stora högar, eller för cyklister att köra genom dem.
Det är väl inte så att de skiter var tionde meter, så obehaget att en gång per ridtur kliva av hästen och ta bort skithögen kan de nog klara av.

Ja, det är i skogen jag tycker att det är mest irriterande. Där finns oftast ridstigar lite varstans (det är vääldigt mkt hästar i Vallentuna) och där gör det mig inget om de skiter stigen full, men när de ger sig ut på alla andra stigar är det väldigt störigt när det ligger skit överallt. De senaste gångerna jag varit ute har det helt ärligt legat hästskit var femte meter på hela stigar. Det är inte speciellt kul för vare sig löpare, hundflanörer eller cyklister. Ryttarna skiter så klart i det (höhö) eftersom de sitter 1,5 meter upp och inte får det i vare sig skor eller däck/nylle.

Hästar är onda
Byt ut Häst mot Cykel, Ryttare mot Cyklist, Cykel mot Bil och Cyklist mot Bilist så platsar den här tråden i valfri tråd där
* bilister spyr galla mot landsvägscyklister.
* vandrare, ryttare och hundägare spyr galla mot MTB-cyklister.

Hur svårt är det att anpassa förbifarten när man passerar ett Ryttarekipage? (Jag har aldrig misslyckats eller lidit av att underlätta mötet)
Hur svårt är det att cykla runt hästskiten? (Jag har oftast lyckats)
Hästskit är dessutom i princip malt gräs till skillnad från hundskit. Hästskit borstar man lätt av utan större trauma. (Jag lever fortfarande)

HTFU + visa hänsyn!
Vem vet?; ryttaren kanske är lastbilschaffis och visar hänsyn när han/hon kör om dig på vägen en annan gång! Eller kanske arbetar politiskt och stoppar cyklistfientliga förslag som att förbjuda MTB-åkning i skogen.

Hälsningar från Cyklisten, Bilisten, Vandraren och Hästägaren

Hästar är onda
Scenero sa:
Byt ut Häst mot Cykel, Ryttare mot Cyklist, Cykel mot Bil och Cyklist mot Bilist så platsar den här tråden i valfri tråd där
* bilister spyr galla mot landsvägscyklister.
* vandrare, ryttare och hundägare spyr galla mot MTB-cyklister.

Hur svårt är det att anpassa förbifarten när man passerar ett Ryttarekipage? (Jag har aldrig misslyckats eller lidit av att underlätta mötet)
Hur svårt är det att cykla runt hästskiten? (Jag har oftast lyckats)
Hästskit är dessutom i princip malt gräs till skillnad från hundskit. Hästskit borstar man lätt av utan större trauma. (Jag lever fortfarande)

HTFU + visa hänsyn!
Vem vet?; ryttaren kanske är lastbilschaffis och visar hänsyn när han/hon kör om dig på vägen en annan gång! Eller kanske arbetar politiskt och stoppar cyklistfientliga förslag som att förbjuda MTB-åkning i skogen.

Hälsningar från Cyklisten, Bilisten, Vandraren och Hästägaren

+42

Hästar är onda
frippegubben sa:

Skiten är som några stenar, cykla runt dem.
Problemet ur världen.

Hästar är onda
AAverdal sa:
frippegubben sa:

Problemet ur världen.

Det är just den attityden som är problemet. "jag vill göra det här, ni får anpassa er efter konsekvenserna". Jag stör mig inte på att man måste sakta ner eller visa hänsyn till ryttare när man möter dem. Det som stör mig är oftast den arrogans som dessa besitter. Jag saktar in för vandrare, hundar osv, de flesta tackar, hälsar och är trevliga. Ryttare är den grupp som betydligt oftare än andra inte hälsar eller beter sig som om de äger stigen.

Jag som cyklist förväntar mig ingen särbehandling mer än att folk inte ska köra på mig om jag befinner mig på vägen.

Om man ska behandla skithögarna som stenar så är många stigar i skogen där vi bor inget annat än stenrösen. Det spelar liksom ingen roll att hästbajs bara är gräs, det är fortfarande inte speciellt trevligt när det ligger högar överallt. Det finns ju dessutom diverse "hästblöjor" man skulle kunna spänna på för att se till att andra slipper kliva runt i skiten.

Hästar är onda
Luthman Photography sa:
AAverdal sa:
frippegubben sa:

Problemet ur världen.

Det är just den attityden som är problemet. "jag vill göra det här, ni får anpassa er efter konsekvenserna". Jag stör mig inte på att man måste sakta ner eller visa hänsyn till ryttare när man möter dem. Det som stör mig är oftast den arrogans som dessa besitter. Jag saktar in för vandrare, hundar osv, de flesta tackar, hälsar och är trevliga. Ryttare är den grupp som betydligt oftare än andra inte hälsar eller beter sig som om de äger stigen.

Jag som cyklist förväntar mig ingen särbehandling mer än att folk inte ska köra på mig om jag befinner mig på vägen.

Om man ska behandla skithögarna som stenar så är många stigar i skogen där vi bor inget annat än stenrösen. Det spelar liksom ingen roll att hästbajs bara är gräs, det är fortfarande inte speciellt trevligt när det ligger högar överallt. Det finns ju dessutom diverse "hästblöjor" man skulle kunna spänna på för att se till att andra slipper kliva runt i skiten.

Det KAN ju vara så att en ryttare som sitter ovanpå 800kg muskler med flyktinstinkt måste koncentrera sig när de möter dig. De har ingen aning om hur van du är vid mötet. De måste vara beredda. Det handlar INTE om arrogans och inte heller om att de anser sig ha mer rätt till stigen än dig. Det handlar om din och deras säkerhet.
Vandrare , cyklister och hundägare har inte riktigt samma problematik och kan därför vara lite mer avslappnade vid mötet.

Sen undrar man ju på vilket sätt att hälsa ska påverka någons rätt att vara på en stig?

Hästar är onda
Scenero sa:
Luthman Photography sa:
AAverdal sa:
frippegubben sa:

Problemet ur världen.

Det KAN ju vara så att en ryttare som sitter ovanpå 800kg muskler med flyktinstinkt måste koncentrera sig när de möter dig. De har ingen aning om hur van du är vid mötet. De måste vara beredda. Det handlar INTE om arrogans och inte heller om att de anser sig ha mer rätt till stigen än dig. Det handlar om din och deras säkerhet.
Vandrare , cyklister och hundägare har inte riktigt samma problematik och kan därför vara lite mer avslappnade vid mötet.

Sen undrar man ju på vilket sätt att hälsa ska påverka någons rätt att vara på en stig?

Du sätter ju liksom fingret på det som alla försöker förklara är problemet. En ryttare måste koncentrera sig för att dennes husdjur inte ska utgöra en fara för andra i närheten. Är det verkligen rimligt?

Hästar är onda
Som bilist kräver jag inte att en cyklist ska särbehandla mig. Men jag tycker ändå att det är min plikt att särbehandla cyklisten. Till exempel om det är ett barn som cyklar i området anpassar jag min hastighet och passerar med tanke på att barnet kanske kan vingla till mer än en vuxen. Inte fan surar jag ut för att barnet inte anpassar sig till mig eller hälsar glatt.
Inse att man inte kan få till ett samspel om man inte kravlöst är beredd att ibland anpassa sig efter andras förutsättningar även om man för tillfället inte behöver samma behandling.
Ett möte med ett Ryttarekipage är skitenkelt och kan ske jättesäkert om båda parter anpassar sig efter varandra och omständigheterna.
Vid möte på smal stig är det sannolikt smartast att det sker på ryttarekipagets villkor. Det kräver dessutom inte någon stor uppoffring.

Hästar är onda
Helt fruktansvärt att det finns folk som inte vet hur man ska ta sig förbi en häst. Att en häst på en cykelbana/väg inte kan hantera en cyklist som kör om är ju jättesjälvklart.

En del hästfolk verkar vara grymt arroganta, alla ska visa hänsyn och förståelse, och göra det självklara antagandet att hästen inte kan hantera trafik. Och själva har de noll förståelse för att hästskit kanske inte är så jättetrevligt.

Hade jag inte hängt här hade jag inte haft en aning om hur känsliga hästar är. Jag har alltid gjort antagandet att om de är ute i trafiken så kan de hantera den, vilket jag anser är rätt logiskt. Hästfolk verkar kräva denna kunskap hos alla.

Hästar är onda
Ni missuppfattar Risk = sannoliket*konsekvens!

Hästar är trafiksäkra! Sannolikheten attnågot skall inträffa är låg men konsekvensen OM något händer är stor.
Jag kan lugna er med att OM något inträffar så är sannolikheten för att cyklisten skall råka illa ut betydligt lägre än att hästen eller ryttaren skall göra det!
En häst flyr FRÅN faran!

Så summa summarum. Hästekipage är inte någon orsak till att vara rädd när man cyklar. Ni kan sannolikt skita i att visa hänsyn och allt kommer gå bra iallafall!

Men med en mycket liten insats kan ni underlätta mötet. Jag ser inget fel i det.

Men ryttaren MÅSTE hantera mötet med Risken i åtanke. Dvs måste vara beredd på det värsta. Det lärs ut på alla ridskolor.

Hästar är onda
Scenero sa:
Som bilist kräver jag inte att en cyklist ska särbehandla mig. Men jag tycker ändå att det är min plikt att särbehandla cyklisten. Till exempel om det är ett barn som cyklar i området anpassar jag min hastighet och passerar med tanke på att barnet kanske kan vingla till mer än en vuxen. Inte fan surar jag ut för att barnet inte anpassar sig till mig eller hälsar glatt.
Inse att man inte kan få till ett samspel om man inte kravlöst är beredd att ibland anpassa sig efter andras förutsättningar även om man för tillfället inte behöver samma behandling.
Ett möte med ett Ryttarekipage är skitenkelt och kan ske jättesäkert om båda parter anpassar sig efter varandra och omständigheterna.
Vid möte på smal stig är det sannolikt smartast att det sker på ryttarekipagets villkor. Det kräver dessutom inte någon stor uppoffring.

Jag har aldrig påstått att det är svårt, det jag ifråga sätter är det rimliga i att färdas runt med något som tydligen rätt enkelt kan bli farligt för närvarande. Kutym är väl att den som framför det farligaste fordonet är den som får ta störst asnvar för att andra trafikanter inte ska skadas av ens fordon. Bilister är de som förväntas ta hänsyn till mer utsatta trafikanter, eftersom bilar är farligare än t.ex. cyklar.

"Som bilist kräver jag inte att en cyklist ska särbehandla mig. Men jag tycker ändå att det är min plikt att särbehandla cyklisten. Till exempel om det är ett barn som cyklar i området anpassar jag min hastighet och passerar med tanke på att barnet kanske kan vingla till mer än en vuxen. Inte fan surar jag ut för att barnet inte anpassar sig till mig eller hälsar glatt."

Med den här logiken innebär det ju att det är ryttaren som ska särbehandla övriga trafikanter. Farligast fordon - anpassar sig mest.

Men skitsamma, hästmöten är inget jätteproblem, det är snarare attityden som är det. Och den verkar onekligen inte gå att ändra.

Bajset verkar det ju däremot finnas lösningar på, men ingen verkar villig att använda dem eftersom problemet inte stör ryttarna.

Hästar är onda
Jag anser att den som lättast kan anpassa sig skall göra det. I det här fallet är ju faktiskt du mer farlig för ryttarekipaget än det är för dig. Men det är irrelevant tycker jag. Du som cyklist kan med minimal insats underlätta mötet.

När det gäller attityder så skiljer vår uppfattning åt. Jag tror som sagt inte att du kan tolka in att de inte hälsar som att de är arroganta.

Hästar är onda
Det är inte lätt, antar att det finns lika många korrekta sätt att cykla förbi en häst som det finns ryttare.

1.
Jag närmar mig två hästar (med ryttare) på en 70-väg, bakifrån. Drillad av Happy så saktar jag ner, försöker tala i samtalston, dock aningen högre, men inte för högt. "Hallå, kommer vänster" (just vänster är mer riktat mot ryttaren än mot hästen).
Ryttarna "håller in" hästarna, knappt märkbart men som en tydlig signal att dom vet att jag kommer. Dom tackar och t.o.m. berömmer mig, allt är frid och fröjd, och man har den där mysiga känslan som infinner sig när man samarbetat i trafiken.

2.
Jag närmar mig två hästar (med ryttare) på en 70-väg, bakifrån, noterar att det är två tonårstjejer, så tar det om möjligt ännu försiktigare. Säger mitt "Hallå, kommer vänster". Dom tittar på mig som att jag är ett kryp. Har jag sagt fel? Sa jag det för högt? Sa jag det för svagt? Sa jag det för tidigt? För sent? Dom kanske helt enkelt tyckte jag var korkad som trodde att deras hästar var känsliga och inte kan hantera trafik? Och dom gjorde inte minsta lilla ansats för att visa att dom var beredda.

Inte så lätt alltid, antagligen var felet i 2. att jag cyklade om dom, och var ett allmänt störningsmoment.

Hästar är onda
Scenero sa:
Jag anser att den som lättast kan anpassa sig skall göra det. I det här fallet är ju faktiskt du mer farlig för ryttarekipaget än det är för dig. Men det är irrelevant tycker jag. Du som cyklist kan med minimal insats underlätta mötet.

När det gäller attityder så skiljer vår uppfattning åt. Jag tror som sagt inte att du kan tolka in att de inte hälsar som att de är arroganta.

Vad menar du? Är det helt omöjligt för en ryttare att sakta ner hästen och hålla lite åt sidan, om inte annat så för att visa att hen är beredd och har kontroll. Här tar jag för givet att även cyklisten gör motsvarande, tycker det hör till vanlig hyfs att man på något sätt visar att man tar hänsyn till den andra vid ett möte, och inte bara travar(!) på.

Dina inlägg tyder mest på ett enkelriktat hänsynstagande.

Hästar är onda
me.I.am sa:
Det är inte lätt, antar att det finns lika många korrekta sätt att cykla förbi en häst som det finns ryttare.

1.
Jag närmar mig två hästar (med ryttare) på en 70-väg, bakifrån. Drillad av Happy så saktar jag ner, försöker tala i samtalston, dock aningen högre, men inte för högt. "Hallå, kommer vänster" (just vänster är mer riktat mot ryttaren än mot hästen).
Ryttarna "håller in" hästarna, knappt märkbart men som en tydlig signal att dom vet att jag kommer. Dom tackar och t.o.m. berömmer mig, allt är frid och fröjd, och man har den där mysiga känslan som infinner sig när man samarbetat i trafiken.

2.
Jag närmar mig två hästar (med ryttare) på en 70-väg, bakifrån, noterar att det är två tonårstjejer, så tar det om möjligt ännu försiktigare. Säger mitt "Hallå, kommer vänster". Dom tittar på mig som att jag är ett kryp. Har jag sagt fel? Sa jag det för högt? Sa jag det för svagt? Sa jag det för tidigt? För sent? Dom kanske helt enkelt tyckte jag var korkad som trodde att deras hästar var känsliga och inte kan hantera trafik? Och dom gjorde inte minsta lilla ansats för att visa att dom var beredda.

Inte så lätt alltid, antagligen var felet i 2. att jag cyklade om dom, och var ett allmänt störningsmoment.

Jag tycker cyklisten gör rätt i både 1 och 2. Trist att inte få bekräftelse i 2 men det får man ta med vetskapen att man gjort sitt till för att underlätta mötet!

Edit: Truliga tonåringar finns det av alla sorter. Jag har två! En är ryttare och den andra MTB-cyklist...... :)

Senast ändrad:
Hästar är onda
me.I.am sa:
Scenero sa:

Vad menar du? Är det helt omöjligt för en ryttare att sakta ner hästen och hålla lite åt sidan, om inte annat så för att visa att hen är beredd och har kontroll. Här tar jag för givet att även cyklisten gör motsvarande, tycker det hör till vanlig hyfs att man på något sätt visar att man tar hänsyn till den andra vid ett möte, och inte bara travar(!) på.

Dina inlägg tyder mest på ett enkelriktat hänsynstagande.

Då missuppfattar du mig. Jag anser att båda parter ska göra det de kan för att underlätta mötet. Men jag kräver inte att de ska hälsa och ge glada tillrop. Det är mer en bonus.

Hästar är onda
@Scenero:
Låt mig göra en sammanfattning. Dålig attityd och beteende hos en ryttare kan alltid ursäktas, på ett bra sätt dessutom enligt dig, medan cyklist etc. skall visa total hänsyn mot häst/ryttare. Är det korrekt uppfattat?

Hästar är onda
Scenero sa:

...

Scenero sa:
Då missuppfattar du mig. Jag anser att båda parter ska göra det de kan för att underlätta mötet.

?

Hästar är onda
me.I.am sa:
@Scenero:
Låt mig göra en sammanfattning. Dålig attityd och beteende hos en ryttare kan alltid ursäktas, på ett bra sätt dessutom enligt dig, medan cyklist etc. skall visa total hänsyn mot häst/ryttare. Är det korrekt uppfattat?

Nej det är inte korrekt!
Antingen har du inte läst det jag skrivit eller så har du missuppfattat!

Min poäng är att båda parter skall underlätta ett möte!
Ibland innebär det att den ena parten anpassar sig efter den andres förutsättningar.

Vid ett möte är det större risk att hästen blir rädd än att hojen blir det.
Det kan innebära att man anpassar mötet efter de förutsättningarna!

Hästar är onda
Jag bor nära ett ridhus och hänsynen kan starkt ifrågasättas när kreaturet ska åka vagn. Då är det inte så noga med avstånd till cyklister när de ska passera med djur, ryttare, vagn och bil.
De borde hålla samma avstånd som de vill ha av cyklister när de är ute och motionerar.

Hästar är onda
Miss Lycka sa:
Jag bor nära ett ridhus och hänsynen kan starkt ifrågasättas när kreaturet ska åka vagn. Då är det inte så noga med avstånd till cyklister när de ska passera med djur, ryttare, vagn och bil.
De borde hålla samma avstånd som de vill ha av cyklister när de är ute och motionerar.
Det lustiga är att jag som både cyklist och hästägare finner mig försvara cyklister i hästsammanhang och ryttare i cykelsammanhang...
Såklart det finns skitstövlar av alla sorter men lösningen måste väl vara ömsesidig hänsyn.
Exempelvis att vi cyklister ger lite extra hänsyn vid möte med häst i skog/påväg och att ryttaren håller ut ordentligt vid omkörning av cyklist på väg hem med hästsläpet från hopptävlingen!

Hästar är onda
Miss Lycka sa:

+1
Av någon outgrundlig anledning verkar det finnas fler rötägg bland de som framför hästsläp än bland övriga trafikanter.

Hästar är onda
Jag gillar SNELA HESTAR, och blir lite glad av ett se dem. Hälsar med tydlig röst på ryttaren, vilket enligt uppgift kan lugna hästen. Dock tycker jag att det är lite jobbigt att träffa på häst i skogen, men det har hänt typ två gånger.

Att rida i skogen kräver väl dedikerade spår, som på Djurgården t.ex. lite som med motorcyklar?

Jag bor bredvid stor hästbusiness i Östervik, så hälsar på en hel del ryttare och hästar, men de håller sig till vissa grusvägar och maskinspår. Har alltså inget att klaga på egentligen.

Hästar är onda
Luthman Photography sa:
AAverdal sa:
frippegubben sa:

Problemet ur världen.
Ryttare är den grupp som betydligt oftare än andra inte hälsar eller beter sig som om de äger stigen.

Där håller jag inte med dig. Är både ryttare, cyklist, terränglöpare och söndagsflanör med barn.
Och i Skatås i Göteborg där jag håller till är det solklart MTB cyklisterna som visar minst hänsyn till andra.
Där har vi ett jättejobb att få vissa individer att bete sig acceptabelt. (Det är en handfull varav de flesta är identifierade)
Vid några tillfällen har jag konfronterat dessa personer och fått höra både det ena och det andra.

Ganska stor utmaning att försvara mina cyklande vänner bland mina övriga vänner efter det.

Hästar är onda
me.I.am sa:
Miss Lycka sa:

+1
Av någon outgrundlig anledning verkar det finnas fler rötägg bland de som framför hästsläp än bland övriga trafikanter.

-2
Min erfarenhet som cyklist är att rötäggen som medvetet försöker skada/skrämma mig oftare kör lastbil och bil än hästtransport!
Jag har blivit utsatt även av hästtransporter men då på grund av att de har dålig koll på att släpet är bredare än bilen.
Jag blir förbannad på båda grupperna men den största gruppen gör det medvetet medan den andra består av obetänksamma klantar.
De första är rötägg och de andra är farliga klantarslen!
Men att säga att det finns en större andel rötägg/klantarslen bland de som framför hästsläp än andra fordonsslag köper jag inte!

Hästar är onda
Jag pratar inte om rötäggen som vill skrämmas utan usla förare av hästtransporter som inte borde sitta bakom ratten på stora SUV-ar och inte vill köra över med ekipaget på vänster sida.
Inför krav på BE-kort för hästtransporter!

Hästar är onda
me.I.am sa:
Scenero sa:

...

Scenero sa:
Då missuppfattar du mig. Jag anser att båda parter ska göra det de kan för att underlätta mötet.

?
Det innebär ibland att den ena gör mer än den andra...... Allt efter förutsättningarna. Som att jag går runt en person på kryckor då det är lättare för mig även om millimeterrättvisan säger att vi ska flytta oss lika mycket!

Hästar är onda
Miss Lycka sa:
Jag pratar inte om rötäggen som vill skrämmas utan usla förare av hästtransporter som inte borde sitta bakom ratten på stora SUV-ar och inte vill köra över med ekipaget på vänster sida.
Läste du vad jag skrev?

Hästar är onda
Scenero sa:
me.I.am sa:
Scenero sa:

...

Scenero sa:

?
Det innebär ibland att den ena gör mer än den andra...... Allt efter förutsättningarna. Som att jag går runt en person på kryckor då det är lättare för mig även om millimeterrättvisan säger att vi ska flytta oss lika mycket!

Funderat på att bli politiker? Du tar till argument som iofs låter bra men som inte är särskilt relevanta för diskussionen.

Med det sagt, en ryttare har lika svårt att röra ekipaget som en som går runt på kryckor?

Hästar är onda
me.I.am sa:
Scenero sa:
me.I.am sa:
Scenero sa:

...

Scenero sa:

?

Funderat på att bli politiker? Du tar till argument som iofs låter bra men som inte är särskilt relevanta för diskussionen.

Med det sagt, en ryttare har lika svårt att röra ekipaget som en som går runt på kryckor?

Nej men det kan vara lämpligt att en cyklist anpassar sig till ett hästekipage vid möte då det inte krävs så mycket av cyklisten.
Försöker du medvetet missförstå?

Senast ändrad:
Hästar är onda
Var har jag rangordnat farliga förare/rötägg? Jag uppskattar inte någon som har svårt med avstånd till cyklister!
Det är konstigt att ryttare byter fullständigt skepnad och tänk när de kör runt med Brunte i släpet. Hur svårt är det att alltid hålla avstånd/hänsyn till andra trafikanter?

Hästar är onda
Scenero sa:
me.I.am sa:
Scenero sa:
me.I.am sa:
Scenero sa:

...

Scenero sa:

?

Nej men det kan vara lämpligt att en cyklist anpassar sig till ett hästekipage vid möte då det inte krävs så mycket av cyklisten.
Försöker du medvetet missförstå?

Jag försöker förstå dina ganska långsökta liknelser, som alla går ut på att andra ska visa hänsyn till ryttare, inte åt andra hållet, sedan när man reagerar på det så lägger du till att bägge ska visa hänsyn. Jag läser bara det du skriver.

Hästar är onda
Miss Lycka sa:

Man får inte dra speciellt mycket släp med en SUV utan BE. Ibland räcker det med utökat B!
Men exempelvis en XC90 får man Max dra 750kg på B-kort.
En vanlig hästtransport har en vikt på 750-900kg.
En ponny väger 400-500kg och en stor häst kanske 800kg.
Sen ska du ha med sadlar etc så det blir 50-100kg till.
Det innebär att du måste ha ett släp med totalvikt om 1800-2000kg för stor häst och kanske 1350-1500 för ponny.
En vanlig V70 kan du dra 1850 på utökat B men bara 1100 på B-kort.
En SUV är i princip omöjlig att dra hästsläp på bara B-kort.

Inget av det ursäktar naturligtvis klantarna men problemet löses tyvärr inte med ditt förslag

Hästar är onda
Miss Lycka sa:
Var har jag rangordnat farliga förare/rötägg? Jag uppskattar inte någon som har svårt med avstånd till cyklister!
Det är konstigt att ryttare byter fullständigt skepnad och tänk när de kör runt med Brunte i släpet. Hur svårt är det att alltid hålla avstånd/hänsyn till andra trafikanter?

Vi är helt eniga! På samma sätt som cyklister och gångtrafikanter som byter skepnad också är en gåta

Tillbaka
Topp